Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 512
Offentligt
883812_0001.png
883812_0002.png
883812_0003.png
883812_0004.png
883812_0005.png
883812_0006.png
883812_0007.png
883812_0008.png
883812_0009.png
883812_0010.png
883812_0011.png
Udkast
Bidrag til brug for Folketingets besvarelse af spørgeskema fra Europa-Parlamentets IMCO-udvalg vedrørende de danske erfaringer med imple-menteringen af direktivet 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationerGENERAL QUESTIONSA. How did your Parliament transpose the Professional QualificationDirective (2205/36/EC), for instance by means of one horizontal legis-lation or through several sector specific legislations?Den overordnede gennemførelse af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifi-kationer (anerkendelsesdirektivet)1skete ved Folketingets enstemmige vedta-gelse af forslag til lov om ændring af lov om adgang til udøvelse af visse er-hverv i Danmark (L11), jf. lovbekendtgørelse nr. 189 af 12. februar 20102. Lo-ven, som blev vedtaget den 8. februar 2007, er en rammelov for de omkring 120lovregulerede erhverv, der findes i Danmark. Loven administreres af Ministeri-et for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Styrelsen for International Uddan-nelse.Den fulde gennemførelse af direktivet er sket med, at 21 autorisationslove ogtilhørende bekendtgørelser er bragt i overensstemmelse med direktivet.Danmark har i forbindelse med den første gennemførelse af direktivet anmeldt ialt 99 danske retsforskrifter til notifikation til Kommissionens Generelle Sekre-tariat.I forbindelse med gennemførelsen af anerkendelsesdirektivet er der hos næstenalle danske kompetente myndigheder (det vil sige de myndigheder, som admi-nistrerer adgangen til udøvelse af de enkelte lovregulerede erhverv3) foretagetvisse ændringer i de procedurer og standarder, der gælder for fri udveksling aftjenesteydelser på de erhvervsområder, som er omfattet af direktivet.1
20. august 2010
Styrelsen forInternational UddannelseFiolstræde 441171 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3395 70003395 7001[email protected]www.iu.dk11 85 20 25
SagsbehandlerTatjana MilcevicTelefonE-post33957069[email protected]
J. nr.Dok.nr.Side
2010/0265592961511/1
Direktiv 2005/36/EF:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2005L0036:20081211:DA:PDF2Lovbekendtgørelse nr. 189 af 12. februar 2010:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1301133Oplysninger om de erhverv, der er lovregulerede, og som er omfattet af loven om adgangtil udøvelse af visse erhverv i Danmark:http://www.iu.dk/anerkendelse/lovregulerede-erhverv-autorisation/erhvervene
Regler vedrørende fast etablering som erhvervsudøver blev ved gennemførelsenaf anerkendelsesdirektivet som udgangspunkt kun justeret, (bortset fra få nyelovregulerede erhverv, som for første gang skulle gennemføre bestemmelser omfast etablering), da etableringsreglerne i anerkendelsesdirektivet primært harkonsolideret og videreført reglerne i 16 direktiver, som blev ophævet og erstat-tet af anerkendelsedirektivet.Hvor hensynet til den offentlige sundhed og sikkerhed tilsiger det, er der i for-bindelse med gennemførelsen af direktivet taget stilling til, hvorvidt det har væ-ret nødvendigt at indføre et særligt krav om forudgående kontrol af en tjeneste-yders erhvervsmæssige kvalifikationer, inden tjenesteyderen første gang udfø-rer en tjenesteydelse i Danmark.Samtidig er der taget stilling til, om en tjenesteyder inden den første tjeneste-ydelse skal anmelde sig til den ansvarlige kompetente myndighed, om anmel-delsen skal fornyes hvert år, og om tjenesteyderen ved forudgående anmeldelseskal underrette myndigheden om en eventuel forsikringsaftale, sin nationalitetog lovlige etablering i hjemlandet og sine faglige kvalifikationer.Inden for størstedelen af de lovregulerede erhverv, nærmere bestemt 71 er-hverv, er der i den danske lovgivning fastsat et krav om anmeldelse, inden manførste gang udfører tjenesteydelser, og i 69 erhverv kræves der, at tjenesteyde-ren skal give ovennævnte oplysninger om forsikringsaftale m.v. Inden for 43erhverv forbeholder den kompetente myndighed sig desuden ret til at kontrolle-re tjenesteyderens erhvervsmæssige kvalifikationer, inden den pågældende før-ste gang udfører en tjenesteydelse.B. Does your Parliament/Chamber have evidence that the legislationon the recognition of professional qualifications has contributed tothe objective of better functioning of labour and services markets?Folketinget beskæftiger sig med udviklingen af politikker på det erhvervsmæs-sige anerkendelsesområde i forbindelse med behandling af forslag til love, dervedrører arbejdskraftens frie bevægelighed, herunder anerkendelse af er-hvervsmæssige kvalifikationer og følger udviklingen på det erhvervsmæssigeanerkendelsesområde gennem ministeren for Videnskab, Teknologi og Udvik-lings årlige beretninger om vurdering og anerkendelse af udenlandske uddannel-ses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, som fremsendes til Folketinget.Generelt har antallet af ansøgninger om autorisation været i markant vækst desidste fem år. Dette vurderes at hænge sammen med i en vis udstrækning højkonjunktur frem til år 2008, men kan samtidig ses i sammenhæng med indførel-sen af nye, mere konkrete regler og præcisering af hidtil gældende regler omadgang til udøvelse af lovregulerede erhverv i Danmark.Det skal i den sammenhæng bemærkes, at der ikke er blevet udarbejdet en selv-stændig, målrettet undersøgelse af, hvorvidt den danske lovgivning, der hargennemført direktivet, positivt har påvirket arbejds- og tjenesteydelsesmarke-det.
Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
2/2
C. Are you aware of problems or cases that have arisen in the contextof the implementation of the Professional Qualifications Directive?Anerkendelsesdirektivet regulerer et kompliceret område, og det har betydet, atder i forbindelse med implementeringen har rejst sig nogle fortolkningsspørgsmåltil direktivteksten.Artikel 7.4.Et særligt spørgsmål, der har været rejst, har været forståelsen af direktivets arti-kel 7.4, om en kompetent myndigheds mulighed for at foretage forudgående kon-trol i forbindelse med en tjenesteyders midlertidige udøvelse af sit erhverv her ilandet.Af artikel 7.4, fremgår det således, at hvis det lovregulerede erhverv har konse-kvenser for den offentlige sundhed og sikkerhed, kan der foretages en forudgåen-de kontrol, når formålet med kontrollen er, at undgå alvorlig skade for tjeneste-modtagerens sundhed og sikkerhed på grund af tjenesteyderens manglende er-hvervsmæssige kvalifikationer.Det har således været et spørgsmål, hvad der forstås ved den offentlige sundhedog sikkerhed , og hvilke erhverv, der kan defineres som havende konsekvenserfor den offentlige sikkerhed og sundhed.Forholdet mellem anerkendelsesdirektivet og ServicedirektivetSom udgangspunkt berører anerkendelsesdirektivet ikke direktiv om tjeneste-ydelser i indre marked (Servicedirektivet).Men præciseringsgraden i Servicedirektivet ses umiddelbart at være mindre end ianerkendelsesdirektivet, og det har givet anledning til usikkerhed om regelkon-flikt og fortolkningsproblemer. Som eksempel kan nævnes Servicedirektivets ar-tikel 13.3, hvorefter en anmodning skal behandleshurtigst muligt og under alleomstændigheder inden for en rimelig svarfrist, som ikke er i overensstemmelsemed anerkendelsesdirektivets præcist angivne frist på 3 måneder, jf. artikel 51.Der kan tillige være uklarhed om, hvilke erhverv, der overhovedet hører ind un-der Servicedirektivet, således f.eks. hvilke erhverv, der kan indgive ansøgninggennem en såkaldte Kvikskranke, jf. Servicedirektivets artikel 6, og hvilke, derikke kan.Om Internal Marked Information System (IMI)Direktivets artikel 8 fastlægger muligheden for, at kompetente myndigheder gen-nem IMI-systemet kan indhente oplysninger fra et andet EU/EØS-land om, hvor-vidt en tjenesteyder er lovligt etableret i afsenderlandet, om redelig adfærd ogom, at tjenesteyderen har været idømt faglige disciplinære eller strafferetligesanktioner. Af direktivets artikel 56 fremgår, at myndighederne kan udveksle op-lysninger om disciplinære eller strafferetlige sanktioner eller om andre alvorligekonkrete forhold, der vil kunne få følger for udøvelsen af en erhvervsmæssigvirksomhed i henhold til direktivet.På sundhedsområdet har spørgsmålet om myndighederne havde tilstrækkelig mu-lighed for at fremskaffe relevante oplysninger i ansættelsessituationer, været
Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
3/3
fremme. Spørgsmålet og sammenhængen til IMI behandles nærmere under Detai-led Questions, spørgsmål 6.
Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
4/4
DETAILED QUESTIONS1. Does your Parliament/Chamber consider that it has been suffi-ciently well informed on a regular basis regarding the changes in-troduced into the system of recognition of professional qualifica-tions?Folketinget holder sig underrettet om udviklingen på området for lovreguleredeerhverv primært gennem årsberetninger om vurdering og anerkendelse af uden-landske uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, som videnskabsmi-nisteren afgiver til Folketinget hvert år i juni måned. Formålet med - og indhol-det af - årsberetningen er nærmere beskrevet i besvarelsen af spørgsmål B tildette spørgeskema.Information om og grundlæggende afklaring af forhold, som knytter sig til direk-tivet, fandt sted under behandlingen af lovforslag (L11) til ændring af lov om ad-gang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 189 af 12.februar 2010. Lovforslaget, som blev fremsat med henblik på den overordnedegennemførelse af direktivet, blev som led i behandlingen henvist til Uddannel-sesudvalget. Undervisningsministeren, som på det tidspunkt var den ansvarligeressortminister, besvarede 14 spørgsmål, som udvalget stillede i forbindelse medgennemførelsen af direktivet.I forbindelse med behandling af seneste forslag til lov om ændring af lov om ad-gang til udøvelse af visse erhverv i Danmark (2009/L6), som omhandlede forenk-ling af sagsgangen og dermed forkortelse af sagsbehandlingstiden for ansøgeremed udenlandsk autorisation, som ønsker at erhverve tilsvarende dansk autorisa-tion, besvarede videnskabsministeren to spørgsmål, hvorefter forslaget blev en-stemmig vedtaget.2. Have members of your Parliament/Chamber received representations onhow the system for the recognition of qualifications has been imple-mented? Such questions could for example be from citizens concernedthat their qualifications have not been recognised in another MemberState.Styrelsen for International Uddannelse er ikke i besiddelse af konkrete oplysnin-ger om, hvorvidt danske eller udenlandske autorisationsansøgere direkte har hen-vendt sig til Folketingets medlemmer med spørgsmål om implementeringen af di-rektivet. Styrelsen er heller ikke i besiddelse af konkrete oplysninger om, hvor-vidt danske erhvervsudøvere direkte har henvendt sig til Folketingets medlemmermed henblik på at få bistand i forbindelse med adgang til udøvelse af lovregule-rede erhverv i andre medlemsstater.Til brug for svar på spørgsmålet, kan Styrelsen for International Uddannelse op-lyse, at styrelsen som kontaktpunktfunktion dagligt rådgiver og vejleder de dan-ske og udenlandske myndigheder, arbejdsgivere og ansøgere m.fl. om processenfor ansøgning om autorisation på baggrund af udenlandske kvalifikationer, omanvendelsen af anerkendelsesdirektivet her i landet og i samarbejde med de be-rørte kompetente myndigheder og andre berørte parter om den danske lovgivningom erhvervsudøvelse, social- og arbejdsmarkedslovgivning og, hvor det er rele-vant, om fagetiske regler.
Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
5/5
Danske borgere og virksomheder henvender sig også til styrelsen med spørgsmålom adgang til at udøve lovregulerede erhverv i andre EU/EØS-lande. Desudenhar styrelsen i 2009 gennem den faste repræsentation i Bruxelles anmodet om, atdanske konsulater på internettet oplyser om muligheden for at tage kontakt tilstyrelsen og til andre medlemsstaters kontaktpunkter. I et enkelt tilfælde har sty-relsen fundet det nødvendigt at inddrage Europa-Kommissionen i behandlingenaf en ansøgning, som en dansk erhvervsudøver havde indgivet i et andet land,som er forpligtet til at anvende fællesskabsretten, som efter styrelsens vurderingblev tilsidesat.3. What are your Parliament/Chamber views on the Directive's system forthe automatic recognition of qualification for the medical professionand architects? Should this system be extended to other professions?And, if so, which ones?Den automatiske anerkendelse finder i dag anvendelse indenfor læge-, tandlæ-ge-, sygeplejerske-, jordmoder-, farmaceut-, dyrlæge- og arkitekterhvervet (så-kaldte sektorale erhverv), hvis uddannelsesbeviset i tilknytning til det be-stemte erhverv er oplistet i direktivets bilag V.Ordningen sikrer en hurtig sagsbehandling, som generelt foregår uden store van-skeligheder. Dette fordi det på forhånd i direktivet er givet, hvorvidt et uddannel-sesbevis kan anerkendes af medlemsstaterne. Dette formodes at medvirke til enstørre mobilitet af kvalificeret arbejdskraft4.Erfaringen har dog vist, at forhandlingerne om yderligere harmonisering af ud-dannelserne på EU plan, som er en forudsætning for den automatiske anerkendel-se, kan være meget ressourcekrævende og kan strække sig over flere år. Desudener opdatering af de relevante bilag i direktivet, som oplister uddannelsestitler, derer omfattet af den automatiske anerkendelsesordning meget ressource- og tids-krævende at opdatere samtidig med, at referencerne i bilagene kræver en jævn-lig opdatering for at bilagene kan bruges.4. To what extent does your Parliament/Chamber consider that the generalsystem, based on mutual recognition of professional qualifications hasactually contributed to a greater understanding and acceptance of dif-ferent educational systems and training requirements in other Mem-ber States?Den generelle ordning for gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikati-oner gælder for en bred vifte af erhverv med forskellige uddannelsesniveauer ogaf forskellig varighed. På EU plan anvendes ordningen på omkring 750 lovregu-lerede erhverv. Her i landet finder ordningen anvendelse på omkring 120 lovre-gulerede erhverv.Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
6/6
4
Mobilitetsgraden inden for de erhverv, som er lovreguleret i EU/EØS lande kan ses påKommissionens ranking liste, som er udarbejdet på baggrund af medlemsstaternes stati-stiske tal:http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/regprof/index.cfm?fuseaction=stats.ranking
Den generelle ordning sikrer ikke en umiddelbar automatisk anerkendelse af kva-lifikationer.De danske kompetente myndigheder, der anvender ordningen, opfatter ordningensom velfungerende og benytter sig af muligheden for at pålægge udligningsforan-staltninger, når det vurderes at være nødvendigt.I forbindelse med - og til brug for anvendelsen af ordningen opnår de ansvarligekompetente myndigheder viden om andre medlemsstaters uddannelsessystemer,erhvervsrettigheder, faglige regler m.v.a) gennem det administrative samarbejde med andre medlemsstaters kompetentemyndigheder og de danske og andre medlemsstaters kontaktpunkter samt ved atbenytte sig af IMI-systemet, som er nærmere beskrevet i svaret på spørgsmål Ctil dette spørgeskema ogb) gennem en høring af Styrelsen for International Uddannelse (pligtmæssig vur-dering) om ansøgernes uddannelseskvalifikationer:Pligtmæssig vurdering:Som led i behandlingen af autorisationsansøgninger indhenter de kompetentemyndigheder hos Styrelsen for International Uddannelse en vurdering af ansøge-rens uddannelseskvalifikationer. Styrelsen indhenter en faglig udtalelse fra denrelevante uddannelsesinstitution, inden styrelsen afgiver vurderingen. De kompe-tente myndigheder skal følge styrelsens vurdering, for så vidt angår uddannelses-kvalifikationer og efter en samlet vurdering af uddannelseskvalifikationer og deneventuelle relevante erhvervserfaring, træffer den kompetente myndighed denendelige afgørelse om autorisation5.5.Does your Parliament/Chamber consider the provisions on mandatoryinformation which a service provider has to give to a consumer, suchas identification; registration- and VAT numbers; and insurance cov-erage as sufficient to ensure the health and safety of citizens?Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
7/7
Det følger af artikel 8 i anerkendelsesdirektivet, at tjenesteyderen meddeler tjene-stemodtageren alle eller visse af følgende oplysninger, hvis dette er fastsat i dennationale lovgivning:a) tjenesteyderens faglige titel eller, hvis en sådan titel ikke findes, uddannelses-beviset og den medlemsstat, i hvilken det er tildeltb) eventuel forsikringsaftale eller andre former for personlig eller kollektiv be-skyttelse i forbindelse med erhvervsansvarc) navn og adresse af den kompetente tilsynsmyndighed, hvis erhvervet er lovre-guleret i etableringslandetd) eventuelt medlemskab i en faglig sammenslutninge) eventuel registrering i et handelsregisterf) registrering af en momspligtig virksomhed m.v.
5
Vurderingen foretages i overensstemmelse med § 2a i lov om vurdering af udenlandskeuddannelseskvalifikationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 371 af 13. april 2007https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25319
For så vidt angår balancen mellem sikring af sundhedsmæssige og andre almenehensyn og ønsket om at sikre anerkendelsen af erhvervsmæssige kvalifikationer,er denne primært opnået gennem indførelse af et særligt krav om forudgåendekontrol af tjenesteyderens erhvervsmæssige kvalifikationer, inden tjenesteyderenførste gang udfører en tjenesteydelse inden for erhverv, der har konsekvenser foroffentlig sundhed og sikkerhed, jf. direktivets artikel 7.4.Begge bestemmelser er således gennemførte i dansk ret og er gældende inden foren række lovregulerede erhverv.Styrelsen for International Uddannelse er ikke bekendt med eksempler på direkti-vets krav til tjenesteyderens information til tjenestemodtageren har været util-strækkeligt til beskyttelse af tjenestemodtagerens sundhed og sikkerhed.6.Have Members of your Parliament/Chamber been alerted to problemswhich can arise when a professional from another Member State hashad restrictions placed on his/her right to exercise their profession(e.g. malpractice convictions in the medical field)? Is there concernabout the level of cross border information exchange between authori-ties regarding such restrictions'?
Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
8/8
Ifølge Sundhedsstyrelsen har indenrigs- og sundhedsministeren inden for detseneste år haft sin opmærksomhed rettet mod nogle få læger, der i hjemlandethar været under tilsyn af sundhedsmyndighederne grundet fejl/dårlig praksis.Disse oplysninger er ikke videregivet til øvrige lande, hvor personen har/ellersøger om anerkendelse. Myndighederne i Danmark har derfor ikke haft mulig-hed for (forudsætning for) at udøve et skærpet tilsyn med disse læger.Indenrigs- og sundhedsministeren har derfor i den forbindelse opfordret EU-landene til at skabe bedre kontakt myndighederne imellem med henblik på ud-veksling af oplysninger.Det er i øvrigt fra visse lande vanskeligt at få oplysninger om enkeltpersoner,muligvis grundet persondatalovgivningen i det pågældende land, som sætterbegrænsninger for udveksling af følsomme oplysninger.Lægemiddelstyrelsen har i forbindelse med anerkendelse af farmaceuter efterdirektivet ikke haft ansøgere, der har været underlagt faglige restriktioner i for-bindelse med deres virke som farmaceut.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at ministeriet ikke harobserveret nogen problemer med dyrlæger, der har restriktioner i forhold til ret-ten til at udøve dyrlægeerhvervet i Danmark. Efter ministeriets opfattelse er bevisfor lovlig etablering og redelig adfærd, såkaldt Certificate for Current Professio-nal Status fra den kompetente myndighed i hjemlandet tilstrækkeligt til at sikremod uregelmæssigheder.Socialministeriet og Psykolognævnet har ikke i forbindelse med behandlingen afansøgninger om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer inden for psy-kologområdet konstateret konkrete tilfælde, som har givet Socialministeri-et/Psykolognævnet anledning til at være særligt opmærksomme på disse proble-mer.
7. What is the view of your Parliament/Chamber on the procedures tocheck the necessary language skills of professionals from other Mem-ber State once their professional qualifications have been recognised?Deciderede sprogkrav stilles indenfor såkaldte sprogrelaterede erhverv, f.eks.autoriseret translatør for sproget dansk og et andet fremmed sprog, visse under-visningsformer m.v. I sådanne tilfælde kan den kompetente myndighed kræve,at ansøgeren besidder bestemte sprogkundskaber.I visse tilfælde er det tillige et lovkrav, at ansøgeren behersker det danskesprog, når ansøgeren søger ansættelse. Det er f.eks. tilfældet inden for sund-hedsvæsenet, hvor det kræves, at sundhedspersonalet på forsvarlig vis kan kom-munikere med patienter, pårørende og andet personale. Et andet eksempel er,hvis ansøgeren vil arbejde som lods, hvor det forudsættes, at ansøgeren kankommunikere med en udenlandsk skibsbesætning på engelsk.De danske kompetente myndigheder er ikke pålagt at sørge for eller afholdeudgifter til, at ansøgere erhverver de sprogkundskaber, som er nødvendige forerhvervsudøvelsen, da sprogkrav ikke indgår i selve vurderingen af ansøgerenserhvervsmæssige kvalifikationer.De kompetente myndigheder afholder således ikke sprogkurser eller systemati-ske sprogtest. Hvis ansøgeren har brug for at lære dansk, skal vedkommendeselv henvende sig til et undervisningssted og afholde de udgifter, der er forbun-det med sprogundervisningen.8. Does your Parliament/Chamber consider that a professional card, issuedby professional organisations, could further facilitate recognition ofqualifications and the provision of (temporary) services? What infor-mation should such cards contain and what would be the conditionsfor issuing the cards?"Erhvervspas" er omtalt i præambel nr. 32 i direktivet. Styrelsen for Internatio-nal Uddannelse kan oplyse, at til brug for besvarelsen af et tilsvarende, dog me-re konkrete spørgsmål fra Europa-Kommissionen, om muligheden for at indføreerhvervspas, har styrelsen anmodet samtlige kompetente myndigheder med an-svar for adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv, arkitektekspertgruppenog de berørte arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer om at besvare firespørgsmål, som Kommissionen har stillet om emnet. Høringsfrist medio august2010 til Styrelsen for International Uddannelse.Generelt kan bemærkes, at indførelse af erhvervspas kan bidrage til en størretransparens inden for visse lovregulerede erhvervsområder, især inden for deerhvervsområder, hvor der i dag er sparsomme oplysninger om faglige og retli-ge betingelser for adgang til udøvelse af erhvervet. Den større transparens kanmuligvis på langt sigt medvirke til en større liberalisering på enkelte erhvervs-områder på EU plan.Et erhvervspas vil som minimum skulle indeholde oplysninger om erhvervsud-øvernes identitet og statsborgerskab, om uddannelseskvalifikationer og er-hvervsrettigheder, som vedkommende har i hjemlandet/etableringslandet samtStyrelsen for InternationalUddannelse
Side
9/9
oplysning om, hvorvidt erhvervet er lovreguleret i hjemlandet og/eller i tjene-steyderens etableringsland.Den sidste oplysning kan være relevant, fordi erhvervsudøveren for at kunnepåberåbe sig direktivet, skal bevise to års relevant erhvervserfaring inden for desidste ti år, hvis vedkommende kommer fra en medlemsstat, hvor erhvervet ik-ke er lovreguleret.Erhvervspas udstedt af faglige organisationer, som spørgsmålet lægger op til,vurderes ikke umiddelbart som en obligatorisk mulighed for danske erhvervs-udøvere, da medlemskab i en faglig organisation ikke er lovpligtigt her i landet.Tillige skal nævnes, at nogle kompetente myndigheder tidligere i forbindelse medafgørelse af en autorisationssag, har påpeget, at et erhvervspas ikke kan erstattede officielle beviser for, at en person er fuldt kvalificeret til at udøve et lovregu-leret erhverv i en anden medlemsstat, og at pågældende ikke forbydes at udøvesit erhverv i en anden medlemsstat (er lovligt etableret).Det forventes, at under drøftelserne i IMCO-udvalget den 26. oktober 2010 vilnogle af følgende spørgsmål kunne blive diskuteret: den retlige status af et sådantkort, finansiering af udviklingen af projektet, erehvervspasets brugbarhed i for-hold til transparens, hvorvidt erhvervspas ønskes at blive obligatorisk og om denønskes at omfatte samtlige lovregulerede erhverv, faglige organisationers kom-petencer til at udstede og fratage kortet og de retlige konsekvenser af en sådanhandling og behandlingen af personoplysninger i tilknytning til udstedelse ogfratagelse af kortet.9.Does your Parliament/Chamber have a view on the Bologna processwhich aims to facilitate the recognition of

academic

qualificationsbased on learning outcomes, and on the European QualificationsFramework for

lifelong learning

(EQF)? Could these processes im-prove the recognition of professional qualifications and thus facilitatemobility of skilled professionals within Europe?
Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
10/10
Bologna-erklæringenDanmark støtter udviklingen og har implementeret principperne i Bologna-erklæringen i det danske uddannelsessystem, (jf. forslag til lov om universiteter(universitetsloven) (L 125) FT 2002-03) med senere ændringer6.Bologna-erklæringen er dog ikke fuld anvendelig på det erhvervsmæssige aner-kendelsesområde, fordi erklæringen udelukkende retter sig mod uddannelsesom-rådet, mens det erhvervsmæssige anerkendelsesområde beskæftiger sig med an-erkendelse af samtlige faglige kvalifikationer til brug for adgang til udøvelse aflovregulerede erhverv.Visse Bologna-principper vil muligvis kunne finde anvendelse på den sektoraleanerkendelsesordning. Spørgsmålet er således blevet rejst i forbindelse med denigangværende evaluering af direktivet. Kommissionen har anmodet om, at berør-te kompetente myndigheder fra samtlige medlemsstater senest den 17. september2010 sender deres besvarelse til Kommissionen.6
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132450
European Qualifications Framework (EQF)EQF er et nyttigt transparensværktøj til at lette anerkendelse af udenlandske ud-dannelseskvalifikationer, dvs. akademisk anerkendelse af uddannelser, der ikkeberører lovregulerede erhverv.På grund af de forskellige formål med EQF og anerkendelsedirektivet, forskelligeanerkendelsesmetoder, de to instrumenter anvender, og de forskellige retsvirk-ninger af EQF og anerkendelsesdirektivet, er EQF efter styrelsens vurdering ikkerelevant og brugbar for anerkendelse indenfor lovregulerede erhvervsområder.Anerkendelsesdirektivet er et bindende retsinstrument, som har til formål at sikremedlemsstaternes statsborgere den traktatfæstede ret til at udøve lovreguleredeerhverv som selvstændig eller lønmodtager i den anden medlemsstat end den,hvor de har opnået deres erhvervsmæssige kvalifikationer. Det følger af direkti-vet, at medlemsstaternes kompetente myndigheder ikke på egen hånd kan vælgehvilket anerkendelsessystem de vil anvende (akademisk eller erhvervsmæssigtanerkendelsessystem), når de behandler autorisationsansøgninger, som er omfat-tet af direktivet.Derfor er der i præambel nr. 11 i Europa-Parlamentets- og Rådets henstilling af23. april 2008 om etablering af den europæiske referenceramme for kvalifikatio-ner for livslang læring (EQF) indsat et forbehold for EQF.
Styrelsen for InternationalUddannelse
Side
11/11