Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 553
Offentligt
891446_0001.png
891446_0002.png
891446_0003.png
891446_0004.png

GRUNDNOTAT

til

FMPU & FEU

Common Implementation Strategy guidance on setting mixing zones under the EQS Directive

(2008/105/EC)

1

1. Status

Forslag til tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner (herefter forslaget) er udarbejdeti henhold til artikel 4(4) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF (direktiv ommiljøkvalitetskrav for prioriterede stoffer) og skal ifølge direktivet vedtages af Kommissionen medbistand af Udvalget om Vandrammedirektivet (herefter udvalget).Udvalget træffer afgørelse efter forskriftsproceduren beskrevet i artikel 5 i Rådets afgørelse1999/468/EF som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512/EF af 17. juli 2006. Hvis der i udvalget erkvalificeret flertal for forslaget, vedtager Kommissionen de tekniske retningslinjer. Opnås der ikkekvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidigEuropa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionenbehandle sagen på ny. Hvis Rådet inden en frist på højst tre måneder hverken vedtager forslagetmed kvalificeret flertal eller tilkendegiver at det er imod forslaget, vedtager Kommissionenforslaget.Udvalget havde den 6. maj 2010 en sidste drøftelse af forslaget. Kommissionen har på baggrundheraf foretaget en række justeringer. Afstemning i udvalget finder sted den 29. september 2010.

2. Formål og indhold

Formålet med forslaget er i overensstemmelse med artikel 4(4) i direktiv om miljøkvalitetskrav atfastlægge tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner omkring udledningspunkter forprioriterede stoffer og visse andre forurenende stoffer.Direktivet om miljøkvalitetskrav fastsætter at der i forbindelse med udledning af prioriterede stofferog visse andre forurenende stoffer til overfladevand kan udpeges en blandingszone omkringudledningspunktet, inden for hvilken koncentrationen af et eller flere af disse stoffer kan overskridede relevante miljøkvalitetskrav hvis det ikke hindrer overholdelse af kravene i resten afvandområdet.Forslaget omfatter en vejledning og et bilag hertil. Vejledningen beskriver en trinvis procedure tilbrug for miljømyndighedernes beslutninger om udpegning af blandingszoner omkringDokumentet ekskl. bilag vil blive oversat til de officielle EU-sprog efter afstemning i Udvalget om Vandramme-direktivet.1
udledningspunkter og nærmere afgrænsning af sådanne zoner. Udledning i forbindelse medklapning af havbundsmateriale er ikke specifikt nævnt, men det må lægges til grund at procedurenkan finde anvendelse i forhold hertil. Overordnet omfatter proceduren identifikation af udledningerfor hvilke der er behov for udpegning af en blandingszone, fastlæggelse af omfanget afmiljøkvalitetskravsoverskridelser samt vurdering af påvirkningen af det berørte vandområde. Ivejledningen er lagt til grund at udstrækningen af blandingszonen som fastsat i direktivet skalbegrænses til udledningspunktets umiddelbare nærhed. Bilaget er af teknisk karakter og beskriverbl.a. fortyndingsforhold i forskellige typer af vandområder (søer, vandløb, flodmundinger,tidevandszoner mv.).

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om vejledningen.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Miljømyndighederne kan ifølge § 12 i bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav for vandområder ogkrav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet udpege blandingszoneromkring udledningspunkter. Udstrækningen af den enkelte zone skal begrænses tiludledningspunktets umiddelbare nærhed og afpasses efter koncentrationerne af forurenende stofferved udledningspunktet og efter de betingelser for udledning af forurenende stoffer der er fastsat i deforudgående reguleringer om udledning fra punktkilder i overensstemmelse med anvendelsen af debedste tilgængelige teknikker.Blandingszonen skal optages i vandplanen, og der skal i planen redegøres for fremgangsmåden ogmetoder for udpegning af blandingszonen og for foranstaltninger til mindskning af udstrækningenheraf, jf. § 4, nr. 9, i bekendtgørelse om ændring af bilag 2 til miljømålsloven om indholdet afvandplanen og om indholdet af indsatsprogrammet mv.Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Forslaget har ikke selvstændige økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget forventes ikke at medføre direkte eller indirekte meromkostninger for borgere ogerhvervsliv. Forslaget vurderes ej heller at medføre besparelser i den private sektor.Beskyttelsesniveau:Forslaget vurderes at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet.

6. Høring

Rammenotatet blev sendt i høring den 10. september i specialudvalget for miljø med frist til den 14.september. Det har givet anledning til følgende bemærkninger.Arbejdstilsynet har ingen kommentarer til høringen om blandingszoner.3F har ingen bemærkninger til høringen om blandingszoner.Danmarks Naturfredningsforening (DN) understreger, at der i forslaget eksisterer både enforpligtigelse og et behov for at den løbende reduktion af miljøfarlige stoffer sikres gennemmålrettet indsats og dokumenteres i de vandplaner, som alle EU-landene i disse år implementerersom følge af Vandrammedirektivet. Indsatsen og dokumentationen herfor bør således have etselvstændigt og klart fokus i EU-Kommissionens evaluering af medlemslandenes iværksættelse afindsatsplaner i 2012 og i den efterfølgende planperiode frem til 2021, hvis generationsmålet skalsikres den nødvendige fremdrift i 2020. DN mener, at Danmark bør arbejde aktivt for opnåelse afgenerationsmålet og sikre Kommissionens fortsatte fokus herpå.Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) finder at muligheden for eftervandrammedirektivets artikel 4 (5) at fastsætte mindre strenge mål bør nævnes eksplicit ivejledningens afsnit 10.2, ”Dealing with seasonal conditions”, i relation til tørke- ogfrostsituationer.DANVA finder endvidere at overvejelser om retlig tiltag til reduktion af farlige stoffer i form afnational lovgivning eller EU-lovgivning bør indgå i vejledningens afsnit 14 som en yderligere pindtil reduktion af udstrækningen af blandingszoner.Danske Havne anbefaler, at der kommer formuleringer med om klapning i den endelige vejledning,da det er yderst relevant at sikre ensartet behandling EU-landene imellem.

7. Forhandlingssituationen

Der synes ikke at være væsentlige udeståender.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser forslaget velkomment. Retningslinjerne kan bidrage til en reel harmonisering afbeskyttelsesniveauet i medlemslandene på et niveau svarende til det danske, hvilket er i Danmarksinteresse.Regeringen er enig i at beslutningsgrundlaget for udpegning af blandingszoner i forbindelse medudledning af prioriterede stoffer hensigtsmæssigt kan tilvejebringes gennem en trinvis procedureder som beskrevet i forslaget omfatter identifikation af udledninger, fastlæggelse af omfanget afmiljøkvalitetskravsoverskridelser og vurdering af påvirkningen af det berørte vandområde.Proceduren kan sikre at administrative resurser ikke anvendes unødigt på uproblematiskeudledninger. De nævnte elementer har i øvrigt indgået i dansk administrativ praksis siden starten affirserne.Regeringen er tilfreds med at det i vejledningen er klart reflekteret at udstrækningen af den enkelteblandingszone skal begrænses til udledningspunktets umiddelbare nærhed. Det svarer til dansk ret.Regeringen kan på grundlag af ovenstående samlet set støtte forslaget.