Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 560
Offentligt
893566_0001.png
893566_0002.png
893566_0003.png
893566_0004.png
893566_0005.png
893566_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00722 / Dep. sagsnr. 404Den 24. september 2010FVM 797
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne captan, carbenda-zim, cyromazin, ethephon, fenamiphos, pirimiphos-methyl, thiophanate-methyl, triasul-furon og triticonazol (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 4.-5. oktober 2010.Formålet med forslaget er, at sætte en række grænseværdier ned, med undtagelse af stoffet fe-namiphos i vindruer, på baggrund af ophørt brug af stoffet på den givne afgrøde eller på bag-grund af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vurdering i forbindelse medoptagelse på bilag I til direktiv 91/414/EØF. I tilfældet fenamiphos i vindruer hæves grænse-værdien grundet en anvendelse i tredjeland, som nødvendiggør en ændret importtolerance, påbetingelse af at grænseværdien er sundhedsmæssigt acceptabel.I Kommissionens forslag er der fundet, hvad der vurderes som en slåfejl for maksimalgrænse-værdien for aktivstoffet carbendazim i japanmispel. DTU Fødevareinstituttet vurderer, at denforeslåede grænseværdi for cyromazin i salat kan være sundhedsmæssigt betænkelig. Detteskyldes, at den akutte referencedosis (det sundhedsmæssigt acceptable indtag over kort tid,typisk én dag) med den foreslåede grænseværdi på 3 mg/kg kan overskrides for visse salatty-per. Vedtages forslaget ikke, vil det imidlertid medføre, at den højere nuværende grænseværdipå 15 mg/kg for cyromazin bibeholdes. I det lys kan en nedsættelse som foreslået betragtessom en forbedring.En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.
2Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man arbejder for, at grænse-værdien for carbendazim i japanmispel bliver rettet, samt at grænseværdien for cyromazin isalat fastsættes på detektionsniveauet, indtil der foreligger en fuld evaluering med henblik påfastsættelse af endelige maksimalgrænseværdier.Regeringen agter endvidere at acceptere mindre ændringer i forslaget i form af tilføjelse ellerfjernelse af maksimalgrænseværdier i bilag II og III under forudsætning af, at ændringernevurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00722 / Dep. sagsnr. 404Den 24. september 2010FVM 797
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne captan, carbenda-zim, cyromazin, ethephon, fenamiphos, pirimiphos-methyl, thiophanate-methyl, triasul-furon og triticonazol (komitésag)KOM-dokument forligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Maksimalgrænseværdien foreslås ændret for en række kombinationer af aktivstoffer og afgrø-der. Maksimalgrænseværdierne sættes ned for alle stofferne for en række kombinationer afaktivstoffer og afgrøder, på nær for stoffet fenamiphos i vindruer. Forslaget forventes samletset at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
4der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 4.-5. oktober 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for enrække aktivstoffer. De foreslåede grænseværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pe-sticidrammeforordningens bilag II for de aktivstoffer, der havde en eksisterende maksimal-grænseværdi i EU før rammeforordningen trådte i kraft 1. september 2008. Grænseværdierfastsættes i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der ikke havde harmoniserede EU maksi-mal-grænseværdier før 1. september 2008.Med undtagelse af stoffet fenamiphos i vindruer sættes alle grænseværdierne i dette forslagned på baggrund af ophørt brug af stoffet på den givne afgrøde eller på baggrund af den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vurdering i forbindelse med optagelse på bilagI til direktiv 91/414/EØF1. I tilfældet fenamiphos i vindruer hæves grænseværdien grundet enanvendelse i tredjeland, som nødvendiggør en ændret importtolerance, jævnfør rammeforord-ningens mulighed herfor i artikel 6 på betingelse af, at grænseværdien er sundhedsmæssigtacceptabel.Forslaget angiver følgende:For stoffet captan sættes maksimalgrænseværdien ned for gulerødder, peberfrugt, melon, spi-nat, selleri og persille på grund af ophørt brug i EU.For carbendazim, thiophanat-methyl og pirimiphos-methyl sættes maksimalgrænseværdienned for grapefrugt, appelsin, lime, appelsin, japanmispel, mispel, tomat, boghvede, majs, risog rug på baggrund af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) evaluering afnye data vedrørende forbrugernes eksponering.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har risikovurderet stofferne ethephon,fenamiphos, triasulfuron og triticonazol i forbindelse med stoffernes optagelse på bilag I tildirektiv 91/414/EØF. På den baggrund sættes maksimalgrænseværdierne ned for triasulfuron ibyg, boghvede, majs, hirse, havre, ris, rug og hvede og for fenamiphos sættes maksimalgræn-seværdier ned i tomater, aubergine, peberfrugt, agurk og courgette, blomkål, banan, peanutsog bomuldsfrø. For fenamiphos hæves maksimalgrænseværdien i vindruer på baggrund af an-søgning om en importtolerance grundet anvendelse i tredjeland.1
Rådets direktiv 91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
5Ved Fødevarestyrelsens gennemgang af forslaget blev der fundet en fejl for maksimalgrænse-værdien for aktivstoffet carbendazim i japanmispel. Det vurderes, at der er tale om en slåfejl.Grænseværdien er i forslaget sat til 0,3 mg/kg, men skal være 0,2 mg/kg.På baggrund af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vurdering af stoffetcyromazin, i forbindelse med vurderingen om optagelse på bilag I til direktiv 91/414/EØF, erder foreslået en foreløbig sænkning af maksimalgrænseværdien i salat. Indenfor 12 månederer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) forpligtet til at udarbejde en fuld eva-luering af stoffet. Denne vil eventuelt medføre en yderligere tilpasning i grænseværdierne forstoffet.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indebærer nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III overordnet vilmedføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. DTUFødevareinstituttet vurderer, at den foreslåede grænseværdi for cyromazin i salat kan væresundhedsmæssigt betænkelig. Dette skyldes, at den akutte referencedosis (det sundhedsmæs-sigt acceptable indtag over kort tid, typisk én dag) med den foreslåede grænseværdi på 3mg/kg kan overskrides for visse salattyper. Vedtages forslaget ikke, vil det imidlertid medfø-re, at den højere nuværende grænseværdi på 15 mg/kg for cyromazin bibeholdes. I det lys kanen nedsættelse som foreslået betragtes som en forbedring.En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
6HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, og der er indkommet følgende bemærkninger:De Samvirkende Købmænd er utilfredse med den korte høringsfrist, og har ikke haft mulig-hed for at svare på høringen inden for fristen.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der overordnet er sundhedsmæssigt acceptabel. En vedtagelse afforslaget vurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.Fra dansk side vil man arbejde for, at grænseværdien for carbendazim i japanmispel bliver ret-tet, samt at grænseværdien for cyromazin i salat fastsættes på detektionsniveauet indtil der fo-religger en fuld evaluering med henblik på fastsættelse af endelige maksimalgrænseværdier.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg