Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 567
Offentligt
894583_0001.png
Hr. Malcolm Harbour
Formand for Udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse
Europa-Parlamentet
Folketinget
Internationalt Sekretariat
Christiansborg
DK-1240 Copenhagen K
Tel. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
27. september 2010
Folketingets besvarelse af spørgeskemaet vedrørende de danske erfa-
ringer med implementeringen af direktivet 2005/36/EF om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Spørgeskemaet er udsendt af IMCO-udvalget i Europa-Parlamentet i forbin-
delse med forberedelsen af det interparlamentariske møde ” The Internal
Market for professionals: how to make it work?” den 26. oktober 2010.
Folketingets besvarelse af spørgeskemaet er udarbejdet af følgende udvalg
i Folketinget: Arbejdsmarkedsudvalget, Erhvervsudvalget, Europaudvalget,
Sundhedsudvalget, Uddannelsesudvalget og Videnskabsudvalget. Udvalge-
ne tilslutter sig alle det bidrag til besvarelse af spørgeskemaet, som Folke-
tinget har indhentet hos Styrelsen for International Uddannelse, samt en
ekstra kommentar til besvarelse af spørgsmål A, som Arbejdsmarkedsud-
valget har foreslået.
Ref. 09-000927-41
Contact
Signe Riis Andersen
Head of Section
Dir. tel. +45 3337 3696
[email protected]
Besvarelse:
GENERAL QUESTIONS
A. How did your Parliament transpose the Professional Qualifica-
tion Directive (2205/36/EC), for instance by means of one hori-
zontal legislation or through several sector specific legisla-
tions?
Den overordnede gennemførelse af Europa-Parlamentet og Rådets direk-
tiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssi-
ge kvalifikationer (anerkendelsesdirektivet)
1
skete ved Folketingets en-
stemmige vedtagelse af forslag til lov om ændring af lov om adgang til ud-
øvelse af visse erhverv i Danmark (L11), jf. lovbekendtgørelse nr. 189 af
12. februar 2010
2
. Loven, som blev vedtaget den 8. februar 2007, er en
rammelov for de omkring 120 lovregulerede erhverv, der findes i Danmark.
1
Direktiv 2005/36/EF:
http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2005L0036:20081211:DA:
PDF
2
Lovbekendtgørelse nr. 189 af 12. februar 2010:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130113
1/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894583_0002.png
Loven administreres af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Styrelsen for International Uddannelse.
Den fulde gennemførelse af direktivet er sket med, at 21 autorisationslove
og tilhørende bekendtgørelser er bragt i overensstemmelse med direktivet.
Danmark har i forbindelse med den første gennemførelse af direktivet an-
meldt i alt 99 danske retsforskrifter til notifikation til Kommissionens Gene-
relle Sekretariat.
I forbindelse med gennemførelsen af anerkendelsesdirektivet er der hos
næsten alle danske kompetente myndigheder (det vil sige de myndighe-
der, som administrerer adgangen til udøvelse af de enkelte lovregulerede
erhverv
3
) foretaget visse ændringer i de procedurer og standarder, der
gælder for fri udveksling af tjenesteydelser på de erhvervsområder, som er
omfattet af direktivet.
Regler vedrørende fast etablering som erhvervsudøver blev ved gennem-
førelsen af anerkendelsesdirektivet som udgangspunkt kun justeret, (bort-
set fra få ”nye” lovregulerede erhverv, som for første gang skulle gennem-
føre bestemmelser om fast etablering), da etableringsreglerne i anerken-
delsesdirektivet primært har konsolideret og videreført reglerne i 16 direk-
tiver, som blev ophævet og erstattet af anerkendelsedirektivet.
Hvor hensynet til den offentlige sundhed og sikkerhed tilsiger det, er der i
forbindelse med gennemførelsen af direktivet taget stilling til, hvorvidt det
har været nødvendigt at indføre et særligt krav om forudgående kontrol af
en tjenesteyders erhvervsmæssige kvalifikationer, inden tjenesteyderen
første gang udfører en tjenesteydelse i Danmark.
Samtidig er der taget stilling til, om en tjenesteyder inden den første tjene-
steydelse skal anmelde sig til den ansvarlige kompetente myndighed, om
anmeldelsen skal fornyes hvert år, og om tjenesteyderen ved forudgående
anmeldelse skal underrette myndigheden om en eventuel forsikringsaftale,
sin nationalitet og lovlige etablering i hjemlandet og sine faglige kvalifikati-
oner.
Inden for størstedelen af de lovregulerede erhverv, nærmere bestemt 71
erhverv, er der i den danske lovgivning fastsat et krav om anmeldelse, in-
den man første gang udfører tjenesteydelser, og i 69 erhverv kræves der,
at tjenesteyderen skal give ovennævnte oplysninger om forsikringsaftale
m.v. Inden for 43 erhverv forbeholder den kompetente myndighed sig des-
uden ret til at kontrollere tjenesteyderens erhvervsmæssige kvalifikationer,
inden den pågældende første gang udfører en tjenesteydelse.
I forbindelse med implementeringen af anerkendelsesdirektivet vedtog
Folketinget den 12/6-08 en ændring af lov om arbejdsmiljø. Lovændringen
gør det muligt at stille krav om forudgående kontrol og anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer på arbejdsmiljøområdet i relation til per-
soner, der har til hensigt at arbejde i Danmark, og som har erhvervet sig
disse kvalifikationer i et andet EU-land. Anerkendelse af kvalifikationer fo-
3
Oplysninger om de erhverv, der er lovregulerede, og som er omfattet af loven om
adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark:
http://www.iu.dk/anerkendelse/lovregulerede-erhverv-autorisation/erhvervene
2/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894583_0003.png
retages af Arbejdstilsynet.
Lovændringen er foretaget med udgangspunkt i undtagelsesbestemmelsen
i anerkendelsesdirektivet, hvorefter der kan ske kontrol med erhvervs-
mæssige kvalifikationer, såfremt der er tale om et erhverv med betydning
for offentlig sikkerhed og sundhed. Baggrunden for lovændringen var bl.a.
en række henvendelser til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, der gjorde
opmærksom på det forhold, at implementeringen af anerkendelsesdirekti-
vet kunne medføre en svækkelse i relation til sikkerhed og sundhed på
arbejdsmiljøområdet. Med lovændringen gælder samme regler på området
som før anerkendelsesdirektivets implementering i dansk ret.
B. Does your Parliament/Chamber have evidence that the legisla-
tion on the recognition of professional qualifications has con-
tributed to the objective of better functioning of labour and
services markets?
Folketinget beskæftiger sig med udviklingen af politikker på det erhvervs-
mæssige anerkendelsesområde i forbindelse med behandling af forslag til
love, der vedrører arbejdskraftens frie bevægelighed, herunder anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer og følger udviklingen på det er-
hvervsmæssige anerkendelsesområde gennem ministeren for Videnskab,
Teknologi og Udviklings årlige beretninger om vurdering og anerkendelse af
udenlandske uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, som frem-
sendes til Folketinget.
Generelt har antallet af ansøgninger om autorisation været i markant
vækst de sidste fem år. Dette vurderes at hænge sammen med i en vis
udstrækning høj konjunktur frem til år 2008, men kan samtidig ses i sam-
menhæng med indførelsen af nye, mere konkrete regler og præcisering af
hidtil gældende regler om adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv i
Danmark.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at der ikke er blevet udarbejdet
en selvstændig, målrettet undersøgelse af, hvorvidt den danske lovgivning,
der har gennemført direktivet, positivt har påvirket arbejds- og tjeneste-
ydelsesmarkedet.
C. Are you aware of problems or cases that have arisen in the
context of the implementation of the Professional Qualifica-
tions Directive?
Anerkendelsesdirektivet regulerer et kompliceret område, og det har betydet,
at der i forbindelse med implementeringen har rejst sig nogle fortolknings-
spørgsmål til direktivteksten.
Artikel 7.4.
Et særligt spørgsmål, der har været rejst, har været forståelsen af direktivets
artikel 7.4, om en kompetent myndigheds mulighed for at foretage forudgåen-
de kontrol i forbindelse med en tjenesteyders midlertidige udøvelse af sit er-
hverv her i landet.
3/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894583_0004.png
Af artikel 7.4, fremgår det således, at hvis det lovregulerede erhverv har kon-
sekvenser for den offentlige sundhed og sikkerhed, kan der foretages en for-
udgående kontrol, når formålet med kontrollen er, at undgå alvorlig skade for
tjenestemodtagerens sundhed og sikkerhed på grund af tjenesteyderens
manglende erhvervsmæssige kvalifikationer.
Det har således været et spørgsmål, hvad der forstås ved ”den offentlige
sundhed og sikkerhed”, og hvilke erhverv, der kan defineres som havende
konsekvenser for den offentlige sikkerhed og sundhed.
Forholdet mellem anerkendelsesdirektivet og Servicedirektivet
Som udgangspunkt berører anerkendelsesdirektivet ikke direktiv om tjeneste-
ydelser i indre marked (Servicedirektivet).
Men præciseringsgraden i Servicedirektivet ses umiddelbart at være mindre
end i anerkendelsesdirektivet, og det har givet anledning til usikkerhed om
regelkonflikt og fortolkningsproblemer. Som eksempel kan nævnes Servicedi-
rektivets artikel 13.3, hvorefter en anmodning skal behandles
”hurtigst muligt
og under alle omstændigheder inden for en rimelig svarfrist”,
som ikke er i
overensstemmelse med anerkendelsesdirektivets præcist angivne frist på 3
måneder, jf. artikel 51.
Der kan tillige være uklarhed om, hvilke erhverv, der overhovedet hører ind
under Servicedirektivet, således f.eks. hvilke erhverv, der kan indgive ansøg-
ning gennem en såkaldte Kvikskranke, jf. Servicedirektivets artikel 6, og hvil-
ke, der ikke kan.
Om Internal Marked Information System (IMI)
Direktivets artikel 8 fastlægger muligheden for, at kompetente myndigheder
gennem IMI-systemet kan indhente oplysninger fra et andet EU/EØS-land om,
hvorvidt en tjenesteyder er lovligt etableret i afsenderlandet, om redelig ad-
færd og om, at tjenesteyderen har været idømt faglige disciplinære eller straf-
feretlige sanktioner. Af direktivets artikel 56 fremgår, at myndighederne kan
udveksle oplysninger om disciplinære eller strafferetlige sanktioner eller om
andre alvorlige konkrete forhold, der vil kunne få følger for udøvelsen af en
erhvervsmæssig virksomhed i henhold til direktivet.
På sundhedsområdet har spørgsmålet om myndighederne havde tilstrækkelig
mulighed for at fremskaffe relevante oplysninger i ansættelsessituationer, væ-
ret fremme. Spørgsmålet og sammenhængen til IMI behandles nærmere un-
der Detailed Questions, spørgsmål 6.
4/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DETAILED QUESTIONS
1. Does your Parliament/Chamber consider that it has been suf-
ficiently well informed on a regular basis regarding the
changes introduced into the system of recognition of profes-
sional qualifications?
Folketinget holder sig underrettet om udviklingen på området for lovregule-
rede erhverv primært gennem årsberetninger om vurdering og anerkendel-
se af udenlandske uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, som
videnskabsministeren afgiver til Folketinget hvert år i juni måned. Formålet
med - og indholdet af - årsberetningen er nærmere beskrevet i besvarel-
sen af spørgsmål B til dette spørgeskema.
Information om og grundlæggende afklaring af forhold, som knytter sig til di-
rektivet, fandt sted under behandlingen af lovforslag (L11) til ændring af lov
om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr.
189 af 12. februar 2010. Lovforslaget, som blev fremsat med henblik på den
overordnede gennemførelse af direktivet, blev som led i behandlingen henvist
til Uddannelsesudvalget. Undervisningsministeren, som på det tidspunkt var
den ansvarlige ressortminister, besvarede 14 spørgsmål, som udvalget stille-
de i forbindelse med gennemførelsen af direktivet.
I forbindelse med behandling af seneste forslag til lov om ændring af lov om
adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark (2009/L6), som omhandlede
forenkling af sagsgangen og dermed forkortelse af sagsbehandlingstiden for
ansøgere med udenlandsk autorisation, som ønsker at erhverve tilsvarende
dansk autorisation, besvarede videnskabsministeren to spørgsmål, hvoref-
ter forslaget blev enstemmig vedtaget.
2. Have members of your Parliament/Chamber received representa-
tions on how the system for the recognition of qualifications has
been implemented? Such questions could for example be from
citizens concerned that their qualifications have not been recog-
nized in another Member State.
Styrelsen for International Uddannelse er ikke i besiddelse af konkrete oplys-
ninger om, hvorvidt danske eller udenlandske autorisationsansøgere direkte
har henvendt sig til Folketingets medlemmer med spørgsmål om implemente-
ringen af direktivet. Styrelsen er heller ikke i besiddelse af konkrete oplysnin-
ger om, hvorvidt danske erhvervsudøvere direkte har henvendt sig til Folke-
tingets medlemmer med henblik på at få bistand i forbindelse med adgang til
udøvelse af lovregulerede erhverv i andre medlemsstater.
Til brug for svar på spørgsmålet, kan Styrelsen for International Uddannelse
oplyse, at styrelsen som kontaktpunktfunktion dagligt rådgiver og vejleder de
danske og udenlandske myndigheder, arbejdsgivere og ansøgere m.fl. om
processen for ansøgning om autorisation på baggrund af udenlandske kvalifi-
kationer, om anvendelsen af anerkendelsesdirektivet her i landet og i samar-
bejde med de berørte kompetente myndigheder og andre berørte parter om
den danske lovgivning om erhvervsudøvelse, social- og arbejdsmarkedslov-
givning og, hvor det er relevant, om fagetiske regler.
5/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894583_0006.png
Danske borgere og virksomheder henvender sig også til styrelsen med
spørgsmål om adgang til at udøve lovregulerede erhverv i andre EU/EØS-
lande. Desuden har styrelsen i 2009 gennem den faste repræsentation i Bru-
xelles anmodet om, at danske konsulater på internettet oplyser om mulighe-
den for at tage kontakt til styrelsen og til andre medlemsstaters kontaktpunk-
ter. I et enkelt tilfælde har styrelsen fundet det nødvendigt at inddrage Euro-
pa-Kommissionen i behandlingen af en ansøgning, som en dansk erhvervs-
udøver havde indgivet i et andet land, som er forpligtet til at anvende fælles-
skabsretten, som efter styrelsens vurdering blev tilsidesat.
3. What are your Parliament/Chamber views on the Directive's system
for the automatic recognition of qualification for the medical pro-
fession and architects? Should this system be extended to other
professions? And, if so, which ones?
Den automatiske anerkendelse finder i dag anvendelse indenfor læge-,
tandlæge-, sygeplejerske-, jordmoder-, farmaceut-, dyrlæge- og arkitekter-
hvervet (såkaldte ”sektorale” erhverv), hvis uddannelsesbeviset i tilknyt-
ning til det bestemte erhverv er oplistet i direktivets bilag V.
Ordningen sikrer en hurtig sagsbehandling, som generelt foregår uden store
vanskeligheder. Dette fordi det på forhånd i direktivet er givet, hvorvidt et ud-
dannelsesbevis kan anerkendes af medlemsstaterne. Dette formodes at med-
virke til en større mobilitet af kvalificeret arbejdskraft
4
.
Erfaringen har dog vist, at forhandlingerne om yderligere harmonisering af
uddannelserne på EU plan, som er en forudsætning for den automatiske an-
erkendelse, kan være meget ressourcekrævende og kan strække sig over
flere år. Desuden er opdatering af de relevante bilag i direktivet, som oplister
uddannelsestitler, der er omfattet af den automatiske anerkendelsesordning
meget ressource- og tidskrævende at opdatere samtidig med, at referen-
cerne i bilagene kræver en jævnlig opdatering for at bilagene kan bruges.
4. To what extent does your Parliament/Chamber consider that the
general system, based on mutual recognition of professional
qualifications has actually contributed to a greater understand-
ing and acceptance of different educational systems and training
requirements in other Member States?
Den generelle ordning for gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifi-
kationer gælder for en bred vifte af erhverv med forskellige uddannelsesni-
veauer og af forskellig varighed. På EU plan anvendes ordningen på omkring
750 lovregulerede erhverv. Her i landet finder ordningen anvendelse på om-
kring 120 lovregulerede erhverv.
Den generelle ordning sikrer ikke en umiddelbar automatisk anerkendelse af
kvalifikationer.
4
Mobilitetsgraden inden for de erhverv, som er lovreguleret i EU/EØS lande kan ses
på Kommissionens ”ranking” liste, som er udarbejdet på baggrund af medlemsstater-
nes statistiske tal:
http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/regprof/index.cfm?fuseaction=stats.
ranking
6/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894583_0007.png
De danske kompetente myndigheder, der anvender ordningen, opfatter ord-
ningen som velfungerende og benytter sig af muligheden for at pålægge ud-
ligningsforanstaltninger, når det vurderes at være nødvendigt.
I forbindelse med - og til brug for anvendelsen af ordningen opnår de ansvar-
lige kompetente myndigheder viden om andre medlemsstaters uddannelses-
systemer, erhvervsrettigheder, faglige regler m.v.
a) gennem det administrative samarbejde med andre medlemsstaters kompe-
tente myndigheder og de danske og andre medlemsstaters kontaktpunkter
samt ved at benytte sig af IMI-systemet, som er nærmere beskrevet i svaret
på spørgsmål C til dette spørgeskema og
b) gennem en høring af Styrelsen for International Uddannelse (pligtmæssig
vurdering) om ansøgernes uddannelseskvalifikationer:
Pligtmæssig vurdering:
Som led i behandlingen af autorisationsansøgninger indhenter de kompetente
myndigheder hos Styrelsen for International Uddannelse en vurdering af an-
søgerens uddannelseskvalifikationer. Styrelsen indhenter en faglig udtalelse
fra den relevante uddannelsesinstitution, inden styrelsen afgiver vurderingen.
De kompetente myndigheder skal følge styrelsens vurdering, for så vidt angår
uddannelseskvalifikationer og efter en samlet vurdering af uddannelseskvalifi-
kationer og den eventuelle relevante erhvervserfaring, træffer den kompetente
myndighed den endelige afgørelse om autorisation
5
.
5.
Does your Parliament/Chamber consider the provisions on man-
datory information which a service provider has to give to a con-
sumer, such as identification; registration- and VAT numbers;
and insurance coverage as sufficient to ensure the health and
safety of citizens?
Det følger af artikel 8 i anerkendelsesdirektivet, at tjenesteyderen meddeler
tjenestemodtageren alle eller visse af følgende oplysninger, hvis dette er fast-
sat i den nationale lovgivning:
a) tjenesteyderens faglige titel eller, hvis en sådan titel ikke findes, uddannel-
sesbeviset og den medlemsstat, i hvilken det er tildelt
b) eventuel forsikringsaftale eller andre former for personlig eller kollektiv be-
skyttelse i forbindelse med erhvervsansvar
c) navn og adresse af den kompetente tilsynsmyndighed, hvis erhvervet er
lovreguleret i etableringslandet
d) eventuelt medlemskab i en faglig sammenslutning
e) eventuel registrering i et handelsregister
f) registrering af en momspligtig virksomhed m.v.
For så vidt angår balancen mellem sikring af sundhedsmæssige og andre al-
mene hensyn og ønsket om at sikre anerkendelsen af erhvervsmæssige kvali-
fikationer, er denne primært opnået gennem indførelse af et særligt krav om
5
Vurderingen foretages i overensstemmelse med § 2a i lov om vurdering af udenland-
ske uddannelseskvalifikationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 371 af 13. april 2007
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25319
7/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forudgående kontrol af tjenesteyderens erhvervsmæssige kvalifikationer, in-
den tjenesteyderen første gang udfører en tjenesteydelse inden for erhverv,
der har konsekvenser for offentlig sundhed og sikkerhed, jf. direktivets artikel
7.4.
Begge bestemmelser er således gennemførte i dansk ret og er gældende in-
den for en række lovregulerede erhverv.
Styrelsen for International Uddannelse er ikke bekendt med eksempler på
direktivets krav til tjenesteyderens information til tjenestemodtageren har væ-
ret utilstrækkeligt til beskyttelse af tjenestemodtagerens sundhed og sikker-
hed.
6.
Have Members of your Parliament/Chamber been alerted to prob-
lems which can arise when a professional from another Member
State has had restrictions placed on his/her right to exercise
their profession (e.g. malpractice convictions in the medical
field)? Is there concern about the level of cross border informa-
tion exchange between authorities regarding such restrictions'?
Ifølge Sundhedsstyrelsen har indenrigs- og sundhedsministeren inden for
det seneste år haft sin opmærksomhed rettet mod nogle få læger, der i
hjemlandet har været under tilsyn af sundhedsmyndighederne grundet
fejl/dårlig praksis. Disse oplysninger er ikke videregivet til øvrige lande,
hvor personen har/eller søger om anerkendelse. Myndighederne i Dan-
mark har derfor ikke haft mulighed for (forudsætning for) at udøve et
skærpet tilsyn med disse læger.
Indenrigs- og sundhedsministeren har derfor i den forbindelse opfordret
EU-landene til at skabe bedre kontakt myndighederne imellem med hen-
blik på udveksling af oplysninger.
Det er i øvrigt fra visse lande vanskeligt at få oplysninger om enkeltperso-
ner, muligvis grundet persondatalovgivningen i det pågældende land, som
sætter begrænsninger for udveksling af ”følsomme” oplysninger.
Lægemiddelstyrelsen har i forbindelse med anerkendelse af farmaceuter
efter direktivet ikke haft ansøgere, der har været underlagt faglige restrik-
tioner i forbindelse med deres virke som farmaceut.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at ministeriet ikke
har observeret nogen problemer med dyrlæger, der har restriktioner i forhold
til retten til at udøve dyrlægeerhvervet i Danmark. Efter ministeriets opfattelse
er bevis for lovlig etablering og redelig adfærd, såkaldt ”Certificate for Current
Professional Status” fra den kompetente myndighed i hjemlandet tilstrækkeligt
til at sikre mod uregelmæssigheder.
Socialministeriet og Psykolognævnet har ikke i forbindelse med behandlingen
af ansøgninger om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer inden for
psykologområdet konstateret konkrete tilfælde, som har givet Socialministeri-
et/Psykolognævnet anledning til at være særligt opmærksomme på disse pro-
blemer.
8/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. What is the view of your Parliament/Chamber on the procedures to
check the necessary language skills of professionals from other
Member State once their professional qualifications have been
recognized?
Deciderede sprogkrav stilles indenfor såkaldte ”sprogrelaterede” erhverv,
f.eks. autoriseret translatør for sproget dansk og et andet fremmed sprog,
visse undervisningsformer m.v. I sådanne tilfælde kan den kompetente
myndighed kræve, at ansøgeren besidder bestemte sprogkundskaber.
I visse tilfælde er det tillige et lovkrav, at ansøgeren behersker det danske
sprog, når ansøgeren søger ansættelse. Det er f.eks. tilfældet inden for
sundhedsvæsenet, hvor det kræves, at sundhedspersonalet på forsvarlig
vis kan kommunikere med patienter, pårørende og andet personale. Et
andet eksempel er, hvis ansøgeren vil arbejde som lods, hvor det forud-
sættes, at ansøgeren kan kommunikere med en udenlandsk skibsbesæt-
ning på engelsk.
De danske kompetente myndigheder er ikke pålagt at sørge for eller afhol-
de udgifter til, at ansøgere erhverver de sprogkundskaber, som er nød-
vendige for erhvervsudøvelsen, da sprogkrav ikke indgår i selve vurderin-
gen af ansøgerens erhvervsmæssige kvalifikationer.
De kompetente myndigheder afholder således ikke sprogkurser eller sy-
stematiske sprogtest. Hvis ansøgeren har brug for at lære dansk, skal
vedkommende selv henvende sig til et undervisningssted og afholde de
udgifter, der er forbundet med sprogundervisningen.
8. Does your Parliament/Chamber consider that a professional card,
issued by professional organizations, could further facilitate rec-
ognition of qualifications and the provision of (temporary) ser-
vices? What information should such cards contain and what
would be the conditions for issuing the cards?
"Erhvervspas" er omtalt i præambel nr. 32 i direktivet. Styrelsen for Inter-
national Uddannelse kan oplyse, at til brug for besvarelsen af et tilsvaren-
de, dog mere konkrete spørgsmål fra Europa-Kommissionen, om mulighe-
den for at indføre erhvervspas, har styrelsen anmodet samtlige kompeten-
te myndigheder med ansvar for adgang til udøvelse af lovregulerede er-
hverv, arkitektekspertgruppen og de berørte arbejdsgiver- og arbejdsta-
gerorganisationer om at besvare fire spørgsmål, som Kommissionen har
stillet om emnet. Høringsfrist medio august 2010 til Styrelsen for Internati-
onal Uddannelse.
Generelt kan bemærkes, at indførelse af erhvervspas kan bidrage til en
større transparens inden for visse lovregulerede erhvervsområder, især
inden for de erhvervsområder, hvor der i dag er sparsomme oplysninger
om faglige og retlige betingelser for adgang til udøvelse af erhvervet. Den
større transparens kan muligvis på langt sigt medvirke til en større liberali-
sering på enkelte erhvervsområder på EU plan.
Et erhvervspas vil som minimum skulle indeholde oplysninger om er-
hvervsudøvernes identitet og statsborgerskab, om uddannelseskvalifikati-
oner og erhvervsrettigheder, som vedkommende har i hjemlan-
9/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894583_0010.png
det/etableringslandet samt oplysning om, hvorvidt erhvervet er lovreguleret
i hjemlandet og/eller i tjenesteyderens etableringsland.
Den sidste oplysning kan være relevant, fordi erhvervsudøveren for at
kunne påberåbe sig direktivet, skal bevise to års relevant erhvervserfaring
inden for de sidste ti år, hvis vedkommende kommer fra en medlemsstat,
hvor erhvervet ikke er lovreguleret.
Erhvervspas udstedt af faglige organisationer, som spørgsmålet lægger op
til, vurderes ikke umiddelbart som en obligatorisk mulighed for danske er-
hvervsudøvere, da medlemskab i en faglig organisation ikke er lovpligtigt
her i landet.
Tillige skal nævnes, at nogle kompetente myndigheder tidligere i forbindelse
med afgørelse af en autorisationssag, har påpeget, at et erhvervspas ikke kan
erstatte de officielle beviser for, at en person er fuldt kvalificeret til at udøve et
lovreguleret erhverv i en anden medlemsstat, og at pågældende ikke forbydes
at udøve sit erhverv i en anden medlemsstat (er lovligt etableret).
Det forventes, at under drøftelserne i IMCO-udvalget den 26. oktober 2010 vil
nogle af følgende spørgsmål kunne blive diskuteret: den retlige status af et
sådant kort, finansiering af udviklingen af projektet, erehvervspasets brugbar-
hed i forhold til transparens, hvorvidt erhvervspas ønskes at blive obligatorisk
og om den ønskes at omfatte samtlige lovregulerede erhverv, faglige organi-
sationers kompetencer til at udstede og fratage kortet og de retlige konse-
kvenser af en sådan handling og behandlingen af personoplysninger i til-
knytning til udstedelse og fratagelse af kortet.
9.
Does your Parliament/Chamber have a view on the Bologna
process which aims to facilitate the recognition of
academic
qualifications based on learning outcomes, and on the European
Qualifications Framework for
lifelong learning
(EQF)? Could
these processes improve the recognition of professional qualifi-
cations and thus facilitate mobility of skilled professionals within
Europe?
Bologna-erklæringen
Danmark støtter udviklingen og har implementeret principperne i Bologna-
erklæringen i det danske uddannelsessystem, (jf. forslag til lov om universite-
ter (universitetsloven) (L 125) FT 2002-03) med senere ændringer
6
.
Bologna-erklæringen er dog ikke fuld anvendelig på det erhvervsmæssige
anerkendelsesområde, fordi erklæringen udelukkende retter sig mod uddan-
nelsesområdet, mens det erhvervsmæssige anerkendelsesområde beskæfti-
ger sig med anerkendelse af samtlige faglige kvalifikationer til brug for adgang
til udøvelse af lovregulerede erhverv.
Visse Bologna-principper vil muligvis kunne finde anvendelse på den ”sekt-
orale” anerkendelsesordning. Spørgsmålet er således blevet rejst i forbindelse
med den igangværende evaluering af direktivet. Kommissionen har anmodet
om, at berørte kompetente myndigheder fra samtlige medlemsstater senest
den 17. september 2010 sender deres besvarelse til Kommissionen.
6
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132450
10/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894583_0011.png
European Qualifications Framework (EQF)
EQF er et nyttigt transparensværktøj til at lette anerkendelse af udenlandske
uddannelseskvalifikationer, dvs. ”akademisk anerkendelse” af uddannelser,
der ikke berører lovregulerede erhverv.
På grund af de forskellige formål med EQF og anerkendelsedirektivet, forskel-
lige anerkendelsesmetoder, de to instrumenter anvender, og de forskellige
retsvirkninger af EQF og anerkendelsesdirektivet, er EQF efter styrelsens
vurdering ikke relevant og brugbar for anerkendelse indenfor lovregulerede
erhvervsområder.
Anerkendelsesdirektivet er et bindende retsinstrument, som har til formål at
sikre medlemsstaternes statsborgere den traktatfæstede ret til at udøve lov-
regulerede erhverv som selvstændig eller lønmodtager i den anden medlems-
stat end den, hvor de har opnået deres erhvervsmæssige kvalifikationer. Det
følger af direktivet, at medlemsstaternes kompetente myndigheder ikke på
egen hånd kan vælge hvilket anerkendelsessystem de vil anvende (akade-
misk eller erhvervsmæssigt anerkendelsessystem), når de behandler autori-
sationsansøgninger, som er omfattet af direktivet.
Derfor er der i præambel nr. 11 i Europa-Parlamentets- og Rådets henstil-
ling af 23. april 2008 om etablering af den europæiske referenceramme for
kvalifikationer for livslang læring (EQF) indsat et forbehold for EQF.
11/11