Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
750544_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 3. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 23. oktober 2009
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne Marie Meldgaard (S) formand, Michael Aastrup
Jensen (V), Henrik Høegh (V) næstformand, Pia
Adelsteen (DF), Helle Sjelle (KF), Kim Mortensen (S),
Jeppe Kofod (S), Anne Grete Holmsgaard (SF), Hanne
Agersnap (SF), Lone Dybkjær (RV), Bjarne Laustsen (S),
Per Clausen (EL)
Udenrigsminister Per Stig Møller
Desuden deltog:
Formanden
nævnte ved mødets begyndelse, at tv-udsendelsen ikke virkede.
Formanden
takkede for, at udenrigsministeren havde inviteret udvalget til en
middag den 26. november.
Pkt. 1. Rådsmøde nr. 2970+2971(almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 26.-27. oktober 2009
Udenrigsministeren:
Denne gang er alle punkter til orientering. Jeg vil alene
gennemgå de punkter på dagsordenen for rådsmødet, som er af særlig interesse.
De øvrige punkter på dagsordenen kan vi selvfølgelig som sædvanlig drøfte, hvis
I ønsker det.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009
Formandskabets udkast til konklusioner
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (09) – bilag 40 (udkast til rapport om den Fælles
Udenrigstjeneste) (fortroligt)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 13 (side 1598, seneste behandling i
EUU 11/9-09)
Udenrigsministeren:
Det svenske formandskab vil på mandagens rådsmøde
under punktet ”Forberedelse af Det Europæiske Råd” præsentere sit udkast til
konklusioner for Det Europæiske Råd i Bruxelles den 29.-30. oktober 2009. Der
er tale om et tungt topmøde med mange væsentlige sager på dagsordenen.
Formandskabet sigter mod at begrænse antallet af emner og mod korte, fokuse-
rede konklusioner. Det støtter vi naturligvis fra dansk side.
Et af hovedemnerne forventes at blive de institutionelle spørgsmål, som vi havde
lejlighed til at drøfte på det uformelle møde i går. På grund af usikkerheden om
110
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
Tjekkiets ratifikation af Lissabontraktaten er det fortsat uklart, hvor langt vi kan nå.
Den tjekkiske forfatningsdomstols behandling af klagen fra 27 senatorer på tirs-
dag i næste uge vil have stor betydning for timingen. Vi vil muligvis skulle vende
tilbage til spørgsmålet senere i efteråret ved et eventuelt ekstraordinært topmøde
i november eller til det ordinære topmøde i december.
Som bekendt udløber den nuværende Kommissions mandat ved udgangen af
oktober 2009. Som situationen er lige nu, vil den siddende Kommission imidlertid
fortsætte, indtil en ny Kommission bliver udnævnt. Den siddende Kommission vil
fortsætte som en såkaldt ”forretningskommission” med begrænsede beføjelser.
Det har vi været ude for engang før, da Sander blev forlænget.
Regeringen lægger vægt på, at der kommer en hurtig løsning, så vi begrænser
perioden for ”forretningskommissionen” og sikrer kontinuitet og handlekraft for
EU.
Et andet væsentligt hovedemne vil blive forberedelsen af COP15. Der forventes
en vanskelig diskussion af klimafinansiering på DER. Formandskabet har cirkule-
ret et oplæg til DER-konklusioner, der set i dansk perspektiv er godt, idet der ind-
går konkrete finansieringstal, både for den kortsigtede opstartsfinansiering på 5-7
mia. euro til og med 2012 og den langsigtede finansiering på 100 mia. euro fra
2020. Det Europæiske Råd skal således tage diskussionen op fra Økofin den 20.
oktober, hvor det ikke lykkedes at nå til enighed.
Til gengæld var det positivt, at det lykkedes formandskabet at få vedtaget råds-
konklusioner på miljørådsmødet den 21. oktober.
Jeg kan tilføje, at regeringen i kraft af COP15-værtskabet gennem tætte kontakter
til centrale parter fortsætter bestræbelserne frem mod at kunne lande en ambitiøs
aftale i København.
Den økonomiske og finansielle krise vil også denne gang blive et vigtigt emne.
Kommissionen fremlagde den 23. september sit detaljerede forslag til en ny eu-
ropæisk tilsynsstruktur. På det forestående møde i Det Europæiske Råd lægger
formandskabet op til en orientering og status for tilsynspakken, som er forberedt
af Økofin. Det er det svenske formandskabs plan, at hele tilsynspakken skal en-
dosseres på Det Europæiske Råd i december.
På topmødet vil der også blive gjort status over de tiltag i forhold til den ulovlige
indvandring i Middelhavsområdet, der er iværksat af Kommissionen siden top-
mødet i juni. Vi forventer, at der vil være lejlighed til at drøfte, hvordan samarbej-
det kan styrkes. Der er ingen tvivl om, at der må udvises solidaritet med de sydli-
gere beliggende EU-lande, og der vil fra dansk side blive peget på en styrkelse af
det europæiske grænseagentur, FRONTEX, og en hurtig oprettelse af asylstøtte-
kontoret.
Vi vender som vanligt tilbage til mødet i Det Europæiske Råd, når statsministeren
forelægger selve mødet her i udvalget den 28. oktober. I kan jo gemme jeres
spørgsmål til den tid.
111
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
Jeppe Kofod
nævnte de forskelligheder, der var på sprogbrugen i Miljørådet
og i Økofinrådet i forhold til finansieringen, og ville være helt sikker på, at det
var den danske regerings holdning, at der skal nye og additionelle midler til en
klimaaftale, for at man kan lave en ambitiøs klimaaftale i København til de-
cember.
Anne Grete Holmsgaard
henviste til, at udenrigsministeren havde sagt, at
den nuværende Kommission ville blive forlænget som en forretningskommis-
sion, og spurgte, om der var en deadline for, hvornår vi skulle melde ind med
hensyn til, hvem der skulle være dansk kommissær.
Hun sagde i relation til COP15, at det er vigtigt, at man på det kommende
rådsmøde får prikket hul på ballonen og gør det klart internt, hvor meget EU
vil lægge på bordet for at presse de andre lande. Hun mente, der var en tilta-
gende risiko for, at man sprang ud af FN-sporet, hvor alle lande var med, og
endte med en aftale med et begrænset antal lande. Hun spurgte, hvilke over-
vejelser regeringen gjorde sig med hensyn til, hvad der skal til, for at man kan
fastholde EU’s lederskab.
Per Clausen
pegede på, at Danmark med hensyn til finansieringen af klima-
aftalen, som klimaministeren indtil for nyligt havde ment var afgørende, havde
skiftet holdning, og nu ikke længere mener, der behøver være en juridisk bin-
dende aftale, hvilket fremgik af et svar fra statsministeren på et spørgsmål fra
Per Clausen. Han spurgte, om den danske regering har en strategi for, hvor-
dan vi kan opnå et bedre resultat ved topmødet, end man opnåede blandt
finansministrene.
Pia Adelsteen
spurgte, hvor længe man kunne nøjes med at have en ”forret-
ningskommission”.
Lone Dybkjær
pegede i relation til Lissabontraktaten på, at hvis man imøde-
kom præsident Vaclav Klaus, kunne andre lande også stille krav om særlige
erklæringer. Derfor spurgte hun, hvor længe udenrigsministeren vurderede at
Vaclav Klavs havde mulighed for at trække sagen ud, og om man havde an-
det at true ham med end en dårlig kommissærpost.
Udenrigsministeren
svarede Jeppe Kofod, at der var forskellige skoler, når
det drejede sig om, hvorvidt man på topmødet skulle sætte kroner og ører på
og lave en intern fordeling af de midler, der skulle ydes til ulandene. Det var
ikke noget, man kunne løse på rådsmødet. Det måtte i givet fald ske på selve
topmødet. Det svenske formandskab går ind for, at der sættes kroner og ører
på, og vi støtter denne indstilling. Det er som nævnt regeringens indstilling, at
klimaindsatsen ikke må fortrænge udviklingsbistanden. Vi lægger vægt på, at
EU tager lederskabet med hensyn til levere konkrete bud på, hvad der er nye
og additionelle midler. Han håbede, man ville få det præciseret på topmødet.
Udenrigsministeren sagde, at der som nævnt var flere skoler med hensyn til,
om man skulle lægge penge på bordet på topmødet, og det behøvede ikke
nødvendigvis være ond vilje, hvis man gik imod det. Den ene skole siger nem-
lig, at hvis vi lægger nogle penge på bordet, uden at vi ved, hvad de andre
gør, kan det være, at vi skal lægge endnu flere penge på bordet. Den anden
112
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
skole siger, at vi skal tage lederskabet og vise, hvad vi vil. Der er selvfølgelig
også nogle, der har været bekymret for den interne byrdefordeling.
Udenrigsministeren svarede til Anne Grete Holmsgaard, at deadline er den
dag, Barroso beslutter sig. Han har sagt, at han ikke vil sammensætte en
Kommission, før han ved, om den høje repræsentant skal sidde i Kommissio-
nen, hvilket han skal, hvis Lissabontraktaten træder i kraft. Dette forstod
udenrigsministeren godt, for det land, som besætter posten som høj repræ-
sentant, skal ikke samtidig have et andet medlem af Kommissionen.
Udenrigsministeren mente ikke, det ikke ville være klogt at præcise, hvor me-
get den danske regering vil yde, idet det er en del af den interne byrdeforde-
ling, som Kommissionen endnu ikke er kommet med et oplæg til.
Udenrigsministeren sagde til Per Clausen, at hvis der ikke bliver vedtaget en
fond til december, er det ikke sikkert, Afrika vil gå med til en aftale, og så
kommer der ikke noget resultat i København. Der skal være midler til ”adapta-
tion” og teknologiudvikling, så tredjeverdenslandene har mulighed for at udvik-
le deres økonomiske potentiale uden at skade jordens klima. Det vil der
komme et slagsmål om op til decembertopmødet.
Udenrigsministeren gav Lone Dybkjær ret i, at andre lande måske også vil
stille krav, hvis man giver indrømmelser til Tjekkiets præsident Vaclav Klavs.
Man kan i hvert fald ikke give indrømmelser, som kræver en ny ratifikation,
men man kan forestille sig, at han får en politisk erklæring. Måske en politisk
erklæring om, at charteret ikke har tilbagevirkende kraft, således at man ikke
kan påberåbe sig erstatning for noget, der skete i 1945. Slovakiet har allerede
meldt sig og sagt, de har et problem i forhold til Ungarn. Hvor længe Klavs vil
vente, afhænger af, hvad forfatningsdomstolen siger den 27. oktober. Hvis
den beslutter at behandle klagen, kan det tage 1-6 måneder, men hvis den
afviser klagen, kan det gå meget hurtigt. Udenrigsministeren gjorde opmærk-
som på, at Klavs har sagt til en avis, at han ikke ene mand kunne forhindre en
ratifikation af Lissabontraktaten.
Per Clausen
var glad for, at udenrigsministeren ville arbejde for, at man satte
beløb på, hvad de rige lande skal skaffe til tredjeverdenslandene i forbindelse
med klimatopmødet. Han forstod, at man ville afvente Kommissionens udspil
med hensyn til den interne byrdefordeling, men havde nu ikke set noget, der
ville gøre det urimeligt at skaffe flere penge. Han henviste til, at EU havde
lovet at reducere udslippet med 20 pct., men med 30 pct., hvis det blev led i
en global aftale, og mente, man på tilsvarende vis kunne stille nogle betingel-
ser for at yde et beløb til tredjeverdenslandene. Han mente, det ville være
klogt at have en offensiv holdning.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, det var fint, at vi støttede det svenske for-
mandskabs holdning med hensyn til, hvor mange penge der skal afsættes –
svarende til Kommissionens oprindelige forslag. Hun mente, der lå nogle prin-
cipper for, hvordan den interne byrdefordeling skulle være – afhængig af BNP
og udslip – og ud fra de principper mente hun godt, vi kunne presse på fra
113
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
Danmarks side, i det mindste internt i Rådet. Faren er, at der heller ikke sker
noget på Det Europæiske Råds møde, og så står vi i en forfærdelig situation.
Hun formodede, at regeringen ville arbejde for, at det kom til at stå stærkt i
teksten fra rådsmødet, at EU fastholder FN-sporet i forhandlingerne.
Kim Mortensen
fik den opfattelse, at den danske regering nærmest ville have
en iagttagerrolle på udenrigsministermødet, og kunne ønske sig en mere of-
fensiv tilgang.
Udenrigsministeren
pegede i anledning af Anne Grete Holmsgaards indlæg
på, at der er to kriterier for den interne byrdefordeling, BNP og udslip, og
Kommissionen er ikke kommet med et udspil om vægtfordelingen mellem dis-
se. Derfor er det ikke rimeligt at kræve, at Danmark spiller ud på nuværende
tidspunkt.
Vi skal selvfølgelig understrege FN-sporet, og det gør man også indirekte i
teksten, hvor man taler om en global løsning.
I svaret til Kim Mortensen sagde udenrigsministeren, at Danmark spiller to
roller. Den ene rolle er, at vi skal lede forhandlingerne i december i Køben-
havn. Den rolle kræver, at vi taler med alle parter uden at lægge os fast på
nogle specielle danske prioriteter. Det samme gjaldt i Sikkerhedsrådet og un-
der det danske EU-formandskab. Den anden rolle er den, Danmark spiller
med hensyn til, hvordan EU’s politik skal være. Det, udenrigsministrene gør,
er specielt at se på det sikkerhedsmæssige, hvor udenrigsministeren forsøger
at forklare sine kolleger, at tørke og oversvømmelser og andre klimaødelæg-
gelser vil skabe immigration, svække ulandene og dermed øge terrortruslen. I
den forbindelse nævnte udenrigsministeren, at han havde samlet en gruppe
bestående af England, Spanien, Tyskland, Frankrig, Sverige, Finland og
Danmark, som ikke bare optræder som iagttagere, men søger at opnå et så
ambitiøst mål som muligt. Samtidig er der et hav af kontakter mellem statsmi-
nistrene og mellem klimaministrene.
114
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
2. EU’s strategi for Østersøregionen
Rådskonklusioner
KOM (2009) 0248
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 4)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 13 (side 1609 FO, forhandlingsoplæg
forelagt 11/9-09)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Jeppe Kofod
mente, der var en vis uenighed blandt Østersølandene – også
blandt EU-landene omkring Østersøen – med hensyn til den tysk-russiske
gasledning, som også skal gå igennem dansk farvand. Han mente, den var
interessant ud fra et energisikkerhedsperspektiv, idet man kunne forestille sig,
at ledningen ville blive brugt til at levere energi til Vesteuropa, selv om Rus-
land lukkede leverancerne til de baltiske lande og Polen.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, det var rigtigt fint, at der kom en Østersø-
strategi, selv om den er skrevet i runde vendinger, men spurgte, hvilke initiati-
ver Danmark vil tage for, at denne Østersøstrategi også bliver udmøntet i
praksis mellem landene omkring Østersøen. I fortsættelse af Jeppe Kofods
spørgsmål om den tysk-russiske gasledning spurgte hun, om der er en køre-
plan for, hvor hurtigt man vil få udarbejdet en fælles strategi for energisikker-
heden.
Per Clausen
spurgte, om regeringen har en strategi for, hvordan man kan
understøtte de øvrige Østersølandes energisikkerhed, og hvordan den god-
kendelse af gasledningen, regeringen lige har foretaget, hænger sammen
med denne strategi.
Bjarne Laustsen
pegede på, at Danmark har skåret en tredjedel af vores
beredskab med hensyn til olieforureningsbekæmpelse, søredning og fiskeriin-
spektion i Østersøen, idet vi fjerner Havørnen. Det havde han tidligere disku-
teret både med udenrigsministeren og med fødevareministeren, men fødeva-
reministeren havde endnu ikke svaret på hans spørgsmål. Derfor spurgte han
udenrigsministeren, om Danmark er parat til at bruge de nødvendige ressour-
cer på at nå de mål, vi har opstillet.
Udenrigsministeren
svarede Jeppe Kofod, at regeringen har valgt at sige ja
til den tysk-russiske rørledning, idet vi ligesom med hensyn til broer har lagt
vægt på, om rørledningen opfylder vore miljøkrav, og det gør den. DONG er
et privat selskab, og regeringen kan ikke pålægge dette, hvorfra det skal få
sin gas. I henhold til den europæiske energisikkerhedspolitik, som vi tog initia-
tiv til i 2004, må EU ikke gøre sig afhængig af enkelte store leverandører, men
det kan man ikke gennemføre fra den ene dag til den næste ved omlægning
til vedvarende energi. Med hensyn til Baltikum støtter vi de tiltag, der er sat i
115
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
værk i Østersøregionen for at styrke EU’s energimarked, men de baltiske sta-
ter er fortsat meget afhængige af russisk energi.
Udenrigsministeren forstod godt Anne Grete Holmsgaards bekymringer med
hensyn til Østersøstrategien, men pegede på, at Danmark faktisk har påtaget
sig den ledende rolle på flere områder, når det drejer sig om klimaindsatsen i
Østersøområdet, maritim sikkerhed, fremme af entreprenørskab, skibsfart
osv. Samtidig deltager vi i samarbejdet i Østersørådet. Vi arbejder for, at
Kommissionens Østersøstrategi ikke bare bliver en strategi, som man lægger
på hylden.
Udenrigsministeren henviste Bjarne Laustsen til at diskutere Havørnen videre
med fødevareministeren.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, det var fint at mindske uafhængigheden,
men spurgte, hvornår der foreligger en plan for en egentlig energisikker-
hedsstrategi.
Udenrigsministeren
nævnte, at der kommer en ny rapport fra Kommissionen
i januar 2010. Så må vi se, om den er ambitiøs nok, idet udenrigsministeren
var enig i, at vi skal presse på for, at der kommer en energisikkerhedsstrategi.
116
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
3. Afghanistan/Pakistan
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 9)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 13 (side 1602, seneste behandling i
EUU 11/9-09)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet forventer vi at vedtage en fælles handlings-
plan for EU’s indsats i Afghanistan og Pakistan. Det sker i forlængelse af den
tidligere drøftelse, som mine europæiske kolleger og jeg havde på det uformelle
udenrigsministermøde i Stockholm i begyndelsen af september.
En styrket indsats fra EU i Afghanistan og Pakistan er noget, vi fra dansk side har
talt for længe, og vi har bidraget aktivt til prioriteterne i papiret. En regional tilgang
til landene er central for at forbedre den sårbare sikkerhedssituation i de to lande,
hvilket de seneste ugers og det seneste døgns alvorlige begivenheder i Pakistan
har understreget.
Der er behov for, at der indgås en kontrakt, som fokuserer på at forpligte den nye
afghanske regering i forhold til den afghanske befolkning. Netop dette står centralt
i EU’s handlingsplan.
Det er afgørende, at den afghanske regering leverer stabilitet, sikkerhed og en
retsstat til befolkningen. Dette er noget, vi fra dansk side har lagt vægt på, og som
er godt afspejlet i EU’s papir. Også på menneskerettighedsområdet lægges der
op til, at den afghanske regering tager konkrete skridt for at beskytte disse.
På mødet vil vi selvfølgelig også drøfte den aktuelle situation i forbindelse med
valgresultatet og den anden valgrunde.
For Pakistans vedkommende er målet med EU’s handlingsplan at bidrage aktivt
til et demokratisk og stabilt Pakistan. Centralt står støtte til gennemførelse af den
vigtige Malakandstrategi, der drejer sig om stabilisering og socioøkonomisk udvik-
ling i området, efter at regeringen har genvundet kontrollen med området. Desu-
den omtales støtte til valgreformer, sikkerhedsreformer og udbredelse af rets-
statsprincipper. Endvidere er dialog og samarbejde om terrorbekæmpelse, men-
neskerettigheder og narkobekæmpelse vigtige elementer i handlingsplanen.
På bl.a. dansk foranledning skal der tages skridt til en dedikeret dialog om han-
delssamarbejde med sigte på en mulig frihandelsaftale med Pakistan, hvilket vil
bidrage til en langsigtet økonomisk stabilisering. Desuden lægges der op til en
styrket politisk dialog i form af bl.a. et ad hoc topmøde med Pakistan allerede i
første halvdel af 2010. Fra dansk side arbejdes der på at sikre konkret opfølgning
på de enkelte indsatser.
Jeppe Kofod
roste udenrigsministeren for, at EU nu ville gøre noget mere
konkret i forhold til Pakistan og øge støtten voldsomt. Han så de seneste da-
ges begivenheder som et vidnesbyrd om, at landet desværre er ved at kollap-
117
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
se. Han spurgte, hvordan man ville sikre, at den anden valgrunde kunne fore-
gå på en ordentlig og fredelig måde.
Pia Adelsteen
spurgte, om der var sket fremskridt med hensyn til sharialov-
givningen i Afghanistan.
Videre spurgte hun, om der var sket fremskridt med hensyn til politiindsatsen,
hvor vi kun er oppe på 265 mand, men skal op på 400.
Udenrigsministeren
svarede Jeppe Kofod, at Danmark og EU støtter en an-
den valgrunde ved udsendelse af observatører og også militært ved at skabe
sikkerhed, selv om det er afghanerne selv, der står i front med hensyn til at
skabe sikkerhed. Vi må stadig regne med, at der kommer en anden valgrun-
de, selv om der er nogle, der arbejder for, at der kommer en forsoningsrege-
ring, så man undgår en anden valgrunde.
Udenrigsministeren konstaterede i sit svar til Pia Adelsteen, at man havde
ændret lovgivningen på menneskerettighedsområdet, siden vi reagerede i
sidste omgang, men vi er endnu ikke tilfredse. Nu skal vi have overstået an-
den valgrunde, men så er det EU’s hensigt at lægge et håndfast pres på den
nye regering for få den til at tage et opgør med korruption og narkotikahandel
og forbedre menneskerettighederne.
Udenrigsministeren bekræftede, at der ikke var kommet flere folk til politiind-
satsen, hvilket han betegnede som meget pinligt. Det vil han også tage op på
det kommende rådsmøde.
118
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
4. Det vestlige Balkan
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 12)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 13 (side 1601, seneste behandling i
EUU 11/9-09) (vedr. Albanien)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
119
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
5. Mellemøsten
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 15)
EUU alm. del (09) – bilag 44 (henvendelse af 21/10-09 fra
danske NGO'er vedr. EU's relationer til Israel)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 477 (side 1406, seneste behandling i
EUU 12/6-09)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet ventes vi også at have en generel drøftelse
af situationen i Mellemøsten – det har vi jo hver gang – men her er intet nyt.
Per Clausen
henviste til, at Israel havde nægtet at samarbejde med Gold-
stone og nu brugte det til at hævde, at rapporten var ensidig. Han spurgte,
hvad den danske regerings holdning er til, hvilken rolle EU kan spille i forhold
til at sikre, at der bliver fulgt op på de soleklare overtrædelser, der sker såvel
fra israelsk side som fra Hamas’ side i forbindelse med konflikten i Gaza. Han
gik ud fra, at Hamas havde godtet sig lidt over Israels afvisning, for så behø-
vede de heller ikke følge op på rapporten.
Udenrigsministeren
havde noteret sig, at Hamas ikke agter at foretage no-
gen undersøgelse. Men i øvrigt henviste han til, at man skulle drøfte spørgs-
målet om Israel nærmere under punkt 2 på Europaudvalgets dagsorden.
120
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
6. Sri Lanka
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 17)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 444 (side 1220, seneste behandling i
EUU 15/5-09)
Udenrigsministeren:
Jeg vil godt nævne punktet vedrørende Sri Lanka, som jeg
ved har interesseret udvalget meget. Jeg har taget initiativ til, at vi på rådsmødet
drøfter Sri Lanka. Nu hvor kamphandlingerne er ovre og medieopmærksomhe-
den er væk, er det vigtigt, at verden ikke glemmer de omkring 260.000 internt
fordrevne, der fortsat holdes tilbage i lejre under uacceptable forhold.
Jeg forventer, at Rådet vil opfordre Sri Lankas regering til at fremlægge en trans-
parent plan for frivillig og sikker genbosættelse, hvor FN og andre humanitære
aktører skal have fri adgang.
Det er afgørende, at Sri Lankas regering tillader en demokratisk politisk proces,
der inddrager alle etniske grupper i samfundet. Ellers bliver det umuligt at sikre
freden.
Kommissionen har i denne uge fremlagt sin rapport om Sri Lankas overholdelse
af konventionerne knyttet til EU’s toldpræferencer GSP+, hvor det konkluderes, at
Sri Lanka ikke efterlever menneskerettighedskonventionerne. Vi håber selvfølge-
lig, at Sri Lanka vil efterleve anbefalingerne. Vi arbejder for, at manglende efterle-
velse får alvorlige konsekvenser for Sri Lankas regering.
Per Clausen
var glad for det, udenrigsministeren sagde om Sri Lanka.
Hanne Agersnap
var ligesom Per Clausen meget glad for, at den danske
regering havde sat Sri Lanka på dagsordenen, idet det var vigtigt at få emnet
diskuteret i en europæisk sammenhæng.
Et andet spørgsmål, som ikke er på dagsordenen, men som det kunne være
relevant også at tage op i en europæisk sammenhæng, er forholdet mellem
Kina og Tibet, idet hun pegede på, at der nu er henrettet fire tibetanske politi-
ske fanger i Kina.
Udenrigsministeren
svarede Hanne Agersnap, at der kommer et EU-top-
møde den 30. november om Kina, og her gik han ud fra, at både dødsstraf og
menneskerettigheder kom op.
121
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
7. Udvikling i sikkerhedssituationen i Sahel-bæltet
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 19)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
8. Usbekistan
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 21)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 41 (side 38, behandling i EUU 10/10-
08) (intet sagt - våbenembargo)
EUU alm. del (072) – bilag 247 (side 770, behandlet i EUU 25/4-
08) (intet sagt - visum)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
122
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
9. EU-Syrien-aftale
Vedtagelse
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 1 (samlenotat side 23)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 477 (side 1425, seneste behandling i
EUU 12/6-09)
Udenrigsministeren:
I forhold til EU-Syrien aftalen vil jeg blot kort nævne, at Sy-
rien i sidste øjeblik har bedt om at udskyde undertegnelsen af aftalen et par må-
neder for at vurdere virkningerne af de økonomiske dele af aftalen. Det er for-
ventningen, at aftalen vil blive undertegnet, som den foreligger, inden for de
kommende måneder.
Per Clausen
bad udenrigsministeren sige noget om menneskerettighedssitu-
ationen i Syrien.
Udenrigsministeren
sagde, at det er en del af associeringsaftalen, at man
skal drøfte menneskerettighedssituationen. Den er ikke tilfredsstillende i Syri-
en. Udenrigsministeren lagde megen vægt på, at Syrien også kommer ind i
fredsprocessen, for ellers kommer der ingen fredsaftale.
123
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
10. Iran
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Udenrigsministeren:
Under middagen den 26. oktober vil udenrigsministrene
drøfte udviklingen i sagen om Irans atomprogram i lyset af EU3+3-mødet med
Iran i Genève den 1. oktober og de tekniske drøftelser, der har fundet sted i Wien
i denne uge. Der forudses også inspektionsbesøg af IAEA i denne weekend af
det nyligt offentliggjorte atomanlæg ved Qom. Vi vil også drøfte mulige reaktioner,
hvis Iran vælger ikke at samarbejde med det internationale samfund.
Mødet i Wien i starten af denne uge forløb faktisk konstruktivt. Der blev drøftet et
tillidsskabende tiltag på det atomare område med forarbejdning af lavt beriget
uran fra Iran i udlandet. Derved vil Iran få det atomare brændsel, de har behov til
civilt formål; samtidigt med, at vi andre får sikkerhed for, at det ikke kan anvendes
militært. Så hvis deres formål er civilt, så er det jo et godt tilbud. Der er selvsagt
tale om et første skridt. En egentlig succes afhænger fortsat af, om der kommer
konkrete fremskridt med hensyn til at imødekomme det internationale samfunds
bekymringer i forhold til landets atomprogram.
Det er derfor vigtigt at fastholde presset på Iran. Jeg støttede derfor ved seneste
udenrigsministermøde den 14. september, at EU indleder et analysearbejde af
eventuelle EU-sanktioners gennemførlighed og effektivitet. Vi skal jo vide, hvad vi
gør, hvis vi laver sanktioner. Jeg forventer, at vi på mandag vil drøfte fremskridt i
dette arbejde i lyset af de igangværende drøftelser.
Per Clausen
pegede på, at der er en sammenhæng mellem menneskeret-
tighedssituationen og det atomare program for Iran, som også har betydning
for andre områder i Mellemøsten.
Pia Adelsteen
pegede på, at der efter valget i Iran har været en masse pro-
tester og er indledt en masse retssager mod oppositionsfolk og folk, der ar-
bejdede på udenlandske ambassader. Hun mente, det var et kæmpe pro-
blem, hvis folk blev straffet, fordi de havde arbejdet på en ambassade.
Kim Mortensen
forstod, at EU sammen med USA arbejder på at få en aftale
med Iran om landets atomvåbenprogram, og at Danmark støtter den linje. Det
var han enig i, men spurgte, hvordan det gik med forhandlingerne. Han spur-
te, om det har indflydelse på de forhandlinger, der er i gang med Israel.
Udenrigsministeren
mente, Israel måtte være interesseret i en aftale med
Iran, som gør, at det berigede brændsel kan tages ud af Iran igen.
124
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
11. Situationen i Guinea Conakry
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2970+2971 – bilag 3 (tillæg til samlenotat)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
125
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
Punkt 2. Samråd med udenrigsministeren vedr. samrådsspørgsmål A om
forhandlinger med Israel om en opgradering af handelsaftalen
EUU alm. del (09) – samrådsspørgsmål A (vedlagt)
EUU alm. del (09) – bilag 44 (henvendelse af 21/10-09 fra
danske NGO'er vedr. EU's relationer til Israel)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 477 (side 1406, seneste behandling i
EUU 12/6-09)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
”Ministeren bedes i et kommende samråd redegøre for, hvad ministeren for-
venter af den videre proces omkring EU’s forhandlinger med Israel om en op-
gradering af handelsaftalen, efter at den nuværende aftale er blevet forlæn-
get.”
Anne Grete Holmsgaard
motiverede samrådsspørgsmålet. Hun håbede,
aftalen stadig væk var på vågeblus, men ville gerne vide, hvad der var Dan-
marks position i relation til en opgradering. Hun henviste til, at et bredt flertal
ved debatten om Gaza i foråret lagde vægt på, at bosættelserne ikke måtte
fortsætte, at der ikke måtte ske husødelæggelser i Jerusalem, at menneske-
rettighederne skulle respekteres, at tostatsløsningen måtte gennemføres osv.
Udenrigsministeren:
Som det helt klart fremgår af det, Anne Grete Holmsgaard
nu har sagt, og af udvalgets spørgsmål, er situationen i øjeblikket den, at EU og
Israel har forlænget den nuværende handlingsplan under associeringsaftalen. Det
er aftalt, at forlængelsen vil gælde indtil udgangen af 2009.
Forløbet har været følgende:
På associeringsrådet med Israel i juni 2008 besluttede parterne gradvist at styrke
samarbejdet, både i forhold til den politiske dialog og i forhold til sektorpolitikkerne
– sidstnævnte i form af en revideret handlingsplan for samarbejdet. Den davæ-
rende treårige handlingsplan fra 200 blev samtidig forlænget med et år.
På det følgende associeringsråd den 15. juni i år understregede man fra EU’s
side det fortsatte ønske om en opgradering af forbindelserne mellem EU og Isra-
el, som ville finde sted, så snart situationen var den rette hertil. Det er en samlet
vurdering, om situationen er den rette hertil. Som bekendt havde vi her i udvalget
et længere samråd herom før associeringsrådet. Jeg vil gerne henvise til denne
drøftelse og til EU’s erklæring til associeringsrådet, som er offentligt tilgængelig.
Hvis ikke I har den, kan vi sende den over.
Lad mig erindre om, at vi fra dansk side – både internt i EU-kredsen og mellem
EU og Israel – har lagt stor vægt på spørgsmålet om menneskerettigheder i for-
bindelse med en opgradering. Vi har arbejdet for, at menneskerettigheder ikke
blot som hidtil vil indgå som et emne for en uformel EU-Israel arbejdsgruppe, men
126
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
i stedet vil blive genstand for en forhandling i et formelt nedsat udvalg, altså et fast
udvalg.
I erkendelse af, at omstændighederne imidlertid siden den seneste Gazakonflikt
ikke har tilladt fortsættelse af arbejdet med opgraderingen, foreslog EU at forlæn-
ge handlingsplanen, indtil der var opnået enighed om en ny plan. Israels uden-
rigsminister, Avigdor Liberman, besvarede den 24. juni EU’s forslag og indvilgede
i en forlængelse indtil udgangen af 2009. Fra israelsk side udtryktes håb om, at
en ny handlingsplan ville ligge klar til den tid. Den 23. juli kvitterede EU-formand-
skabet og udenrigskommissæren for Libermans skrivelse og udtrykte håb om, at
omstændighederne inden længe ville tillade at fortsætte arbejdet med opgrade-
ringen af handlingsplanen.
Men – og det er så svaret på hvor vi er nu – det er den generelle holdning i EU-
kredsen, at situationen fortsat ikke har ændret sig på en måde, som i øjeblikket vil
gøre en ny handlingsplan acceptabel for EU. Der foreligger derfor heller ingen
aktuelle planer fra Kommissionen eller formandskabet om at gå videre i sagen.
Her spiller selvfølgelig alle de ting ind, Anne Grete Holmsgaard nævnte: faste
bosættelser, husødelæggelser i Østjerusalem osv. Alt det indgår i den samlede
vurdering.
Jeg vil til slut minde om, at det er hele området, der som helhed har en stigende
strategisk interesse for EU, og EU arbejder for at forbedre og styrke samarbejdet
med alle sine sydlige naboer inden for naboskabspolitikken – herunder selvfølge-
lig også Israel, så langt det er muligt.
Per Clausen
spurgte, om han skulle forstå udenrigsministeren sådan, at der
ikke vil blive taget initiativ til nye forhandlinger, før Israel har ændret praksis
med hensyn til bosættelser, blokaden af Gaza og muligheden for at komme
rundt på Vestbredden. Han havde hørt, at der i nogle EU-lande var kræfter,
som arbejdede på, at man skulle i gang med forhandlinger for at få lavet en ny
aftale. Kan man sige, at aftalen stadig væk er død?
Anne Grete Holmsgaard
ville gerne have bekræftet, at de forudsætninger,
der var opridset i Folketingets vedtagelse, måtte være opfyldt, før man gik i
gang med drøftelser om en opgradering af aftalen.
Udenrigsministeren
sagde, at nu var opgaven jo ikke at smadre Israel, som
trods alt var det eneste demokrati i regionen. I øjeblikket forholder Israel sig
på en måde, der gør, at vi ikke er interesseret i en opgradering. Men som
nævnt må dette afgøres ud fra en samlet vurdering, hvori indgår de ting, Anne
Grete Holmsgaard nævner, samt hvordan det går med fredsprocessen, som i
øjeblikket er gået i stå. Udenrigsministeren bekræftede, at aftalen holdes på
vågeblus, og så vurderer man i det nye år den samlede situation. Han nævn-
te, at den israelske udenrigsminister, Liberman, skulle have et møde med
udenrigsministeren, hvortil de udenrigspolitiske ordførere var inviteret, så dér
kunne de sige noget til Liberman, hvilket han syntes de skulle gøre.
Per Clausen
gjorde i anledning af udenrigsministerens bemærkning om, at
man jo ikke skulle smadre Israel, opmærksom på, at Enhedslisten hele tiden
127
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
havde talt for en tostatsløsning, og så var der jo ikke tale om at smadre Israel.
I øvrigt var han glad for indholdet i det svar, udenrigsministeren var kommet
med.
Michael Aastrup Jensen
forstod godt, at udenrigsministeren havde gjort den
bemærkning om at smadre Israel, og mindede om, at i den debat om Syrien,
der havde været under det forrige punkt på dagsordenen, havde han ikke hørt
mange fra venstrefløjen tale om, hvorvidt Syrien var et demokrati eller ej. Han
advarede imod, at man anlægger en dobbelt standard, hvor Israel skal opføre
sig som en helgen, mens man bare kigger væk, når det drejer sig om kræn-
kelser foretaget af den anden side i konflikten.
Anne Grete Holmsgaard
advarede mod, at man tillagde nogle mennesker
nogle intentioner om at smadre Israel, som de ikke havde. Hun spurgte, om
udenrigsministeren ikke også var skuffet over, hvad den kritiske dialog med
Israel egentlig havde ført til. Hun mente, man burde presse Israel meget
hårdt, idet hun pegede på, at en opgradering af aftalen jo ville give Israel nog-
le fordele. Hun var glad for, at udenrigsministeren stod fast på det, der står i
Folketingets vedtagelse.
Anne Grete Holmsgaard så også gerne en aktiv fredsproces, men spurgte,
hvilke forventninger udenrigsministeren egentlig havde til en sådan.
Kim Mortensen
erklærede sig enig i den linje, udenrigsministeren havde an-
givet, men advarede ligesom Anne Grete Holmsgaard mod, at man tillagde
folk nogle intentioner, de ikke havde. Han havde på Europaudvalgets tur til
Israel forstået, at hvis bosættelserne fortsætter, var drømmen om en tostats-
løsning en illusion. Det mente han var det vigtigste punkt her og nu.
Udenrigsministeren
forstod, at hans sprogbrug havde forlænget debatten,
og præciserede, at hans bemærkning om at smadre Israel ikke var møntet på
nogen af de tilstedeværende. Men han syntes, man i debatten ofte glemte
proportionerne. Vi stiller samme krav til begge sider, men vi har ikke større
forventninger om, at den palæstinensiske side opfylder dem. Vi stiller derfor i
praksis større krav til Israel, fordi det er et demokrati, som bygger på samme
værdier som os.
Med hensyn til en tostatsløsning gjorde udenrigsministeren opmærksom på,
at også palæstinenserne under Abbas støtter en tostatsløsning, men det
samme gælder ikke Hamas.
Udenrigsministeren sagde til Anne Grete Holmsgaard, at han selvfølgelig var
hamrende skuffet over, at fredssporet var lagt øde. Han troede, man skulle
arbejde for en omfattende fredsaftale, idet han ikke længere troede på en iso-
leret fred. Syrien skal f.eks. med på fredssporet.
Udenrigsministeren mente ikke, der var stor uenighed blandt EU-landene om,
at en aftale om opgradering af aftalen med Israel i øjeblikket er sat på våge-
blus. Han pegede på, at der er kommet en økonomisk fremgang på Vestbred-
den, hvilket er positivt. Abbas skal imødekommes, men det gør israelerne
meget lidt.
128
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 58: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/10-09
3. Europaudvalgsmøde 23/10-09
Per Clausen
gjorde opmærksom på, at han altid havde talt om menneskeret-
tigheder, også i relation til Syrien og de muslimske lande.
Anne Grete Holmsgaard
forstod, at den eksisterende aftale var forlænget til
udgangen af 2009, og ville bare sikre sig, at man ville få en grundig drøftelse i
Europaudvalget, inden man tog stilling til, hvad der skulle ske med den i 2010.
Udenrigsministeren
sagde ja både til Per Clausen og Anne Grete Holms-
gaard.
129