Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
751273_0001.png
751273_0002.png
751273_0003.png
751273_0004.png

MILJØstyrelsen

Kemikalieenheden1. november 2009
BEHAN/kirst

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forslag til ændring af Bilag II om Retningslinjer for udarbejdelse af

sikkerhedsdatablade i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af

18. december 2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger

for kemikalier (REACH).

1. Status

Kommissionen sendte den 16. oktober 2009 forslag om ændring af Bilag II med henblik påafstemning efter forskriftsproceduren med kontrol den 9. november 2009 i komitéen, der ernedsat med hjemmel i REACH artikel 133 (REACH Komitéen).Forslaget er en følge af vedtagelsen af klassificerings og mærkningsreglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 (CLP).De eventuelle ændringer af bilag II vil efterfølgende blive fremsendt til Europa-Parlamentetefter forskriftsproceduren med kontrol.

2. Formål og indhold

Bilag II i REACH forordningen foreslås ændret som følge af vedtagelsen af CLP-forordningen1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, der medfører,at kemiske stoffer og blandinger skal klassificeres og mærkes i overensstemmelse med detglobale harmoniserede system (GHS).Forslaget retter sig primært mod leverandører af kemiske stoffer og blandinger, som samtidigmed at de klassificerer og mærker deres stoffer og blandinger efter de nye regler i CLP-forordningen, skal revidere deres sikkerhedsdatablade i overensstemmelse med det revideredebilag II.Bilag II beskriver de indholdsmæssige krav til de sikkerhedsdatablade (SDS), som leverandø-rer skal medlevere ved salg af farlige stoffer og blandinger til erhvervsmæssig brug. Der erbl.a. krav om oplysninger om mærkning, sundheds-, sikkerheds- og miljøfarer, indholdsstof-fer, førstehjælp, håndtering, oplagring, eksponeringskontrol og regulering.I forslaget ændres bilag II, så der tages højde for indfasningen af de nye klassificerings- ogmærkningsregler i perioden frem til 2015. Forslaget indeholder således to bilag, hvoraf detene kan træde i kraft samtidig med ikrafttrædelsen af de nye klassificerings- og mærknings-regler for rene stoffer den 1. december 2010, mens det andet bilag er til erstatning for det før-
2
ste bilag, når klassificerings og mærkningsreglerne for blandinger træder i kraft den 1. juni2015. Samtidig er bilaget blevet tilpasset den skabelon, der er i GHS vejledningen om udar-bejdelse af sikkerhedsdatablade.Der er endvidere angivet et forslag til, hvordan registreringsnumre kan oplyses i sikkerhedsda-tablade og ved kontakt til leverandøren. Der foreslås således, at den del af registreringsnum-meret, der refererer til den individuelle registrant, udelades af leverandører, der er distributøreller downstream-bruger, under forudsætning af, at leverandøren senest 7 dage efter en an-modning, oplyser det fuldstændige registreringsnummer. Fristen forlænges med yderligere 7dage for hver yderligere aktør i forsyningskæden.Endelig er det blevet tilføjet, at oplysningerne om håndtering og eksponeringskontrol/ person-lige værnemidler skal sætte virksomhederne i stand til at udarbejde den særlige kemiske ar-bejdspladsvurdering og anvende de nødvendige foranstaltninger til sikring af arbejdsmiljøet ioverensstemmelse med arbejdsmiljødirektiverne herfor.Kravene er i overensstemmelse med gældende regler, men mere detaljeret beskrevet.

3 Nærhedsprincippet

Da formålet med forslaget er en tilpasning til allerede gældende fællesskabsregulering, finderregeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4 Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget forventes gennemført i dansk ret ved offentliggørelse i EF-Tidende, da der er taleom en ændring af selve REACH-forordningen.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes ikke at have negative økonomiske konsekvenser for leverandørerne, fordileverandøren allerede er forpligtet til at revidere sikkerhedsdatablade, så snart der foreliggernye oplysninger, som kan påvirke de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger eller nye oplys-ninger om farer.Forslaget om kun at angive i sikkerhedsdatabladet den del af registreringsnummeret, som refe-rerer til det registrerede stof men ikke den del, der refererer til den enkelte registrant, vilmindske de administrative byrder forbundet med opdatering af sikkerhedsdatablade for blan-dinger af kemiske stoffer i forbindelse med skift af leverandør af stoffer, der indgår i disseblandinger. Ændringerne er desuden en naturlig konsekvens af virksomhedernes efterlevelseaf Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkningog emballering af kemiske stoffer.Der er ingen statsfinansielle konsekvenser eller økonomiske konsekvenser for kommunerne.Beskyttelsesniveau:Med forslaget opretholdes det nuværende beskyttelsesniveau, og forslaget ændrer ikke på, atvirksomhederne fortsat skal følge den danske arbejdsmiljølovgivning (arbejdsmiljødirektiver-
3
ne). Dette vil fremover ske på baggrund af den viden, som efterlevelse af REACH-forordningens bilag II medfører.

5 Høring

Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget fra 27. – 29. oktober 2009.LOkan støtte regeringens indstilling til forslaget.3FogForbrugerrådethar ingen bemærkninger.Videncenter for Frisørerstøtter at regeringen arbejder for, at faresymbolerne skal optræde påsikkerhedsdatabladene. Videncenteret mener, at det mindsker sikkerheden for nemt at kunnefinde tilbage til en leverandør, hvis der ikke er pligt til at skrive registreringsnummeret på alleleverandører.

6 Forhandlingssituationen

Forslaget er blevet behandlet i en arbejdsgruppe nedsat af de Kompetente myndigheder forREACH og CLP. Arbejdsgruppen har afholdt to møder den 27. maj og den 26. juni 2009 omrevision af bilag II i REACH forordningen.I arbejdsgruppen har Danmark arbejdet for, at der ikke skete forringelser af det hidtidige ni-veau i Danmark for oplysninger i sikkerhedsdatablade. I den forbindelse har Danmark, sam-men med andre lande, fremført, at det er vigtigt, at der fortsat både for stoffer og blandinger eren gengivelse af mærkningsoplysningerne inkl. faresymbolet i sikkerhedsdatabladet, så bruge-ren kan få et visuelt indtryk af faren og genkende mærkningen, som også er gengivet på etiket-ten af beholderen.Forslaget indeholder også et forslag til at kunne undlade de sidste fire cifre i registrerings-nummeret. Modtagelsen af et registreringsnummer i et sikkerhedsdatablad udløser forpligtel-ser hos downstream-brugeren. Registreringsnummeret giver downstream-brugeren viden om,at stoffet/stofferne er registrerede under REACH, og downstream-brugeren forpligtes ved an-givelsen af registreringsnummeret til at følge anvisningerne om fx sikker håndtering, som detfremgår i sikkerhedsdatablade og i et eventuel eksponeringsscenarie ved udarbejdelse af densærlige kemiske arbejdspladsvurdering, i overensstemmelse med arbejdsmiljødirektiverneherfor.Kravet i REACH om angivelse af registreringsnummeret i sikkerhedsdatablade, har fra mangeorganisationer og medlemsstaters side ført til kritik, idet det anføres, at kravet vil føre til unø-dig mange opdateringer af sikkerhedsdatablade, fordi registreringsnummeret skal ændres hvergang, der skiftes leverandør af de enkelte stoffer, der indgår blandinger, som indeholder man-ge stoffer, f.eks. maling. Da registreringsnummeret er specifikt for den enkelte leverandør, vilder også være et element af forretningshemmelighed.I forslaget redegør Kommissionen for, at forslaget om ikke altid at angive de virksomhedsspe-cifikke cifre i registreringsnummeret, ikke berører downstream-brugernes forpligtelser, somangivet i REACH-teksten.
4

7 Dansk holdning

Danmark er positiv over for forslagets formål om at tilpasse sikkerhedsdatablade, så de udar-bejdes i overensstemmelse med CLP forordningen, som gennemfører GHS i EU. Dette villette handlen med kemiske stoffer og blandinger med lande, der som EU har tilsluttet sig GHSklassificerings- og mærkningssystem.Danmark har under forhandlingerne af selve REACH teksten henledt opmærksomheden på, atdet i visse situationer kan vise sig uhensigtsmæssigt med et krav om at skulle angive registre-ringsnummeret i sikkerhedsdatablade, idet registreringsnummeret er specifikt for den enkelteleverandør, hvilket vil betyde, at sikkerhedsdatabladet skal ændres hver gang, der skiftes leve-radør. Danmark er derfor åben for, så vidt muligt at sikre en praktisk gennemførlig løsning,som letter de administrative byrder inden for de juridiske rammer af REACH-forordningen, ogsom samtidig vil sikre downstreambrugerforpligtelserne og sikre downstream-brugere ogmyndigheders adgang til det eksakte registreringsnummer. Kommissionens forslag vil sikre, atbrugerne vil få adgang til oplysningerne, om end dette kræver, at de først kan få dem efter athave henvendt sig til leverandøren.