Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
761998_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 4. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 28. oktober 2009
Kl. 9.08
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Kim Andersen (V),
Michael Aastrup Jensen (V), Henrik Høegh (V) næstfor-
mand, Ib Poulsen (DF), Liselott Blixt (DF), Kim Mortensen
(S), Mette Gjerskov (S), Flemming Møller Mortensen (S),
Anne Grete Holmsgaard (SF), Karl H. Bornhøft (SF), Lo-
ne Dybkjær (RV), Per Clausen (EL)
Statsminister Lars Løkke Rasmussen og sundhedsmini-
ster Jakob Axel Nielsen
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 29.-30.
oktober 2009
Det Europæiske Råd 29-30/10-09 – bilag 1 (udkast til
kommenteret dagsorden)
Det Europæiske Råd 29-30/10-09 – bilag 2 (notat om
forlængelse af mandaterne for Solana og de Boissieu)
Det Europæiske Råd 29-30/10-09 – bilag 4 (Barrosos brev til
stats- og regeringscheferne om sammensætningen af den nye
Kommission)
Det Europæiske Råd 29-30/10-09 – bilag 5 (Udkast til
konklusioner vedr. klimadelen)
Det Europæiske Råd 29-30/10-09 – bilag 6 (revideret udkast til
konklusioner)
Det Europæiske Råd 29-30/10-09 – bilag 7 (formandskabets
rapport om status for energisikkerhed)
Det Europæiske Råd 29-30/10-09 – bilag 8 (orientering om
kampen mod illegal indvandring i Middelhavet)
Statsministeren:
I morgen, torsdag, og på fredag er der EU-topmøde i
Bruxelles. Der er i særlig grad to emner, der vil stå i centrum for mødet.
Desuden er der en række andre emner, som jeg vil sige nogle få ord om. Der
er to hovedemner. For det første er det klimaet. For det andet er det
Lissabontraktaten og de forskellige spørgsmål, der knytter sig naturligt hertil.
Klimaet
Hvad angår klimaet er situationen den, at der nu kun er 6 uger, til klimakonfe-
rencen i København starter. Sigtet med mødet torsdag-fredag er jo, at Det
Europæiske Råd skal fastlægge EU’s position vedrørende alle væsentlige
spørgsmål, som kan ventes at komme på bordet. Det drejer sig ikke mindst
om finansieringen af reduktions- og tilpasningsindsatser i udviklingslandene.
133
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Det er forventningen, at der vil være enighed om det, man kunne kalde grund-
elementerne i den finansielle arkitektur, som EU vil søge at fremme på globalt
plan. Der er således bred enighed om, at den internationale finansiering skal
skaleres op over tid, og at alle lande med undtagelse af de mindst udviklede
lande bør bidrage til finansieringen på grundlag af en global finansieringsnøg-
le, der baserer sig på betalingsevne på den ene side og emissioner på den
anden side.
Der er også enighed om, at alle lande med undtagelse af de mindst udviklede
bør udarbejde low carbon growth plans – ambitiøse og samtidige strategipla-
ner – og at finansiel støtte skal gives til specifikke reduktionstiltag i udviklings-
landene, som er forankret i disse planer.
Finansieringen af konkrete klimaindsatser vil komme fra en flerhed af multila-
terale og bilaterale kanaler.
Et helt centralt spørgsmål vil naturligvis være, i hvilken grad Det Europæiske
Råd skal tilslutte sig de konkrete beløbsstørrelser, som fremgår af Kommissi-
onens klimafinansieringsmeddelelse. Vi har fra dansk side gennem længere
tid arbejdet hårdt og målrettet for at sikre en ambitiøs og konkret EU-position
på klimafinansieringen. Derfor ser jeg selvfølgelig også meget gerne – og vil
arbejde hårdt for – at Det Europæiske Råd nu stiller sig klart bag Kommissio-
nens tal, både for den internationale opstartsfinansiering – altså de hurtige
penge i 2010, 2011 og 2012 – og for det mellemlange sigte frem mod 2020.
Det tror jeg vil være klogt, for det vil sende et stærkt signal til udviklingslande-
ne om, at vi fra EU’s side er parat til at lægge penge på bordet, hvis de til
gengæld er parate til at forpligte sig til reelle reduktions- og tilpasningsindsat-
ser. Det vil også kunne bidrage til at skabe en positiv forhandlingsdynamik i
de kommende uger frem mod COP15.
Jeg skal imidlertid ikke lægge skjul på, at det ser svært ud, og det bliver van-
skeligt at få opbakning til konkrete tal, da en række lande har det synspunkt,
at man af forhandlingstaktiske grunde skal afstå fra at binde sig til konkrete
tilsagn om finansiering. Det er altså lande, som sådan set ikke substantielt ser
anderledes på sagen end os, men som processuelt, forhandlingstaktisk, for-
handlingsstrategisk synes, at timingen er forkert. Det er jeg ikke enig i. Jeg
konstaterer bare, at det synspunkt findes. Og så er der også lande, som når
samme konklusion, men med et andet ræsonnement. Det er lande, der kræ-
ver konkrete garantier vedrørende EU’s interne byrdefordeling til gengæld for
at støtte op om EU’s generelle indsats for finansiering. Det er altså ikke nogen
let sag.
Jeg vil på topmødet gøre alt, hvad jeg kan, for at vi får et konkret og ambitiøst
finansieringsudspil fra EU. Det er vigtigt af hensyn til forhandlingsprocessen.
Det er også det, der i mine øjne skal til for at sikre, at EU fortsat har sit inter-
nationale lederskab på denne sag.
Lissabontraktaten
134
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Hvad angår Lissabontraktaten er situationen nu den, at det alene er Tjekkiet,
der mangler at afslutte sin ratifikation af Lissabontraktaten. Der er to udestå-
ender.
For det første skal den tjekkiske forfatningsdomstol tage stilling til en sag om,
hvorvidt Lissabontraktaten er forenelig med den tjekkiske forfatning. Der var
høringer ved den tjekkiske forfatningsdomstol i går, og der skal være nye hø-
ringer tirsdag den 3. november. Det er vel en berettiget forventning, at man
relativt hurtigt derefter vil få domstolens afgørelse. I første omgang går sagen
på, om domstolen overhovedet tager sagen. Jeg kan ikke vide med sikkerhed,
hvordan timingen vil være, men foreløbig er det altså tirsdag den 3. novem-
ber, den tjekkiske forvaltningsdomstol ser på sagen. Det er det ene udeståen-
de. For det andet er der jo den tjekkiske præsident, Vaclav Klavs, som her 1
minut i 12 har rejst spørgsmålet om EU’s charter for grundlæggende rettighe-
der. Indtrykket er jo, at han har gjort sin underskrift af traktaten betinget af, at
Tjekkiet kan opnå en eller anden form for præcisering af charterets anvendel-
se. Det svenske formandskab har gjort en stor og god indsats for at finde en
løsning på sagen, og som det tegner sig nu, er det muligt, at der på topmødet
vil kunne opnås enighed om, at Tjekkiet kan få den samme form for præcise-
ring vedrørende charteret for grundlæggende rettigheder, som Polen og Stor-
britannien opnåede under forhandlingerne om traktaten i 2007. Hvis det er
det, der er løsningen, vil det rent praktisk kunne ske ved, at vi træffer en poli-
tisk beslutning på topmødet, som så på et senere tidspunkt i forbindelse med
den næste udvidelsestraktat, når engang den måtte komme, omdannes til en
juridisk bindende tekst i form af en protokol.
Vores synspunkt er det, at vi skal finde en løsning, som gør det muligt for Lis-
sabontraktaten at træde i kraft snarest muligt og gerne ved årsskiftet. Derfor
er vi også indstillet på at acceptere en løsning på de tjekkiske ønsker under to
forudsætninger: For det første må en løsning ikke indebære, at man skal gen-
opstarte ratifikationsprocesserne i de 26 lande, der allerede har godkendt
traktaten. For det andet er det nødvendigt, at vi får fuld vished for, at præsi-
dent Klavs rent faktisk også vil undertegne traktaten uden yderligere forsin-
kelser, hvis vi på topmødet bliver enige om at imødekomme de tjekkiske øn-
sker. Det er min vurdering, at det synspunkt, jeg her har givet udtryk for, er et,
der trives ganske bredt i kredsen af medlemsstater.
Spørgsmålet om udpegning af den nye kommission og besættelse af de nye
poster som fast formand for Det Europæiske Råd og den nye udenrigsrepræ-
sentant er jo nært knyttet til Lissabontraktaten. Den nye kommission kan jo
først formelt udpeges, når Lissabontraktaten er trådt i kraft. Traktaten er i sig
selv en forudsætning for, at vi kan udpege Kommissionen med en kommissær
for alle medlemslande, sådan som vi blev enige om på EU-topmødet i juni.
Men forud for den formelle udpegning er der jo en række led i processen –
herunder ikke mindst høringen af kandidaterne i Europa-Parlamentet. Det er
vigtigt, at vi snarest muligt får truffet en politisk beslutning om den samlede
kandidatliste. På den måde kan vi forhåbentlig have den nye Kommission på
135
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
plads meget tidligt i det nye år i umiddelbar tilknytning til Lissabontraktatens
ikrafttræden.
I praksis tror jeg, man må anse personspørgsmålet for at være én samlet
pakke, som på et tidspunkt vil finde sin løsning blandt stats- og regeringsche-
ferne. Det vil ikke ske på det topmøde, der starter i morgen. Det skyldes først
og fremmest den forsinkelse, som uklarheden om situationen i Tjekkiet har
skabt. Derfor vil jeg personligt ikke blive overrasket, hvis det svenske EU-
formandskab på et tidspunkt beslutter sig til at indkalde til et ekstraordinært
møde i november for at få truffet en beslutning vedrørende personpakken. Det
er naturligvis en beslutning, som det alene er op til formandskabet at træffe.
Den nuværende kommissions embedsperiode udløber her ved udgangen af
måneden, altså op mod weekenden. Fra søndag at regne vil Kommissionen
være en slags forretningskommission eller en ”caretaker” kommission, indtil
en ny kommission kan tiltræde.
Andre emner
Udover de to hovedemner, som jeg netop har redegjort for, forventer jeg, at
topmødet kort vil berøre en del andre emner. Jeg forventer, at der vil være
enighed om vigtigheden af at sikre, at de massive finanspolitiske lempelser,
som de fleste lande har iværksat for at imødegå krisen, følges op af exitstra-
tegier. Det bør ske på en måde, hvor der tages udgangspunkt i de enkelte
landes situation og behov, som er forskellige.
Jeg forventer også, at der vil være enighed om det, man kan betegne som
makrodelen af den nye finansielle tilsynsstruktur, dvs. etableringen af et så-
kaldt europæisk udvalg for systemisk risiko, som skal overvåge risiciene i det
finansielle system. Det vil blive fulgt op af en stillingtagen til mikrodelen –
etableringen af tre nye tilsynsorganer på europæisk niveau, som først vil være
på dagsordenen for topmødet i december, og som vi derfor vil vende tilbage til
senere.
Derudover forventer jeg en kort opfølgning på spørgsmålet om forebyggelse
og bekæmpelse af ulovlig indvandring med fokus på situationen i Middelha-
vet.
Endelig vil vi på topmødet vedtage EU's Østersøstrategi, hvor vi jo fra dansk
side har spillet en væsentlig rolle i arbejdet for at sikre en både god og kon-
kret strategi og derfor nu også står med et resultat, jeg bestemt godt synes, vi
kan være tilfredse med.
Jeg kan i øvrigt afslutningsvis oplyse, at udenrigsministrene på deres middag
under Det Europæiske Råd forventes at drøfte EU’s rolle som global aktør.
Klima
136
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Mette Gjerskov
betegnede det som afgørende vigtigt for Socialdemokrater-
ne, at EU på dette møde får truffet beslutning om, hvad man vil, specielt med
hensyn til finansieringen, og at der bliver sat penge på, idet det er afgørende
vigtigt at sende det signal til udviklingslandene, at EU er parat til at betale sin
fair andel. Hun blev derfor lidt bekymret, da statsministeren sagde, at støtten
til udviklingslandene skal være til specifikke reduktionsindsatser, og mindede
om, at der også skal være penge til klimatilpasningen.
Hun gik ud fra, at statsministeren gik til drøftelserne på basis af de mandater,
Europaudvalget havde givet til klima- og energiministeren og til finansministe-
ren. Det er utroligt vigtigt, at det bliver en aftale, som forpligter, også når skål-
talerne er overstået – altså at den er ratificerbar og bindende.
Hun opfordrede til, at man holder fast i 2 graders målsætningen, som var be-
gyndt at falme lidt.
Med hensyn til finansieringen forstod hun, at fly og skibe stadig væk er på
bordet, og det samme må gælde bortauktioneringen af CO
2
-kvoter. Det er
afgørende, at der er tale om nye og additionelle midler, idet de nyeste tal vi-
ser, at 1 milliard mennesker i verden sulter.
Mette Gjerskov mente, det var vigtigt, at vi holder fast i, at pengene skal kana-
liseres videre gennem FN-institutioner.
Hun mente, skove var nedprioriteret i papirerne, og slog også et slag for, at
man tog hensyn til de oprindelige folk.
Per Clausen
forstod, at den danske position er, at man støtter, at der træffes
en afgørelse på topmødet med konkrete bud på beløbene, og at disse bliver
så store som muligt inden for den ramme, Kommissionen har beskrevet. Han
håbede, statsministeren var opmærksom på, at tallene slet ikke lever op til
det, udviklingslandene ønsker, og derfor kan man roligt gå ud fra, at EU bliver
nødt til at bevæge sig på det område.
I anledning af statsministerens udtalelse om, at vi ikke kan nå at få en bin-
dende aftale i stand, gav Per Clausen udtryk for den opfattelse, at der ikke er
tale om tekniske vanskeligheder, men om, at der ikke er den politiske vilje til
at lave en bindende aftale. Han håbede, statsministeren ville dementere, at
det nu er regeringens position, at man ikke går efter en juridisk bindende rati-
ficerbar aftale i København, idet han pegede på, at klima- og energiministeren
tidligere havde sagt, at det nok var en betingelse for, at vi kunne få en aftale,
som udviklingslandene kunne tilslutte sig.
Per Clausen var lidt træt af, at man bliver ved med at hævde, at vi skal re-
spektere 2 graders målsætningen, når man udmærket godt ved, at den for-
mentlig er helt umulig at opnå.
Ideen om bortauktionering, som Mette Gjerskov nævner, er ikke fostret i En-
hedslistens baghave, men når man nu har kvoter inde i systemet, mente Per
Clausen, man lige så godt kunne bruge dem til at få nogle penge ind i syste-
met.
137
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Han spurgte, om det er EU’s position, at de penge, der kommer ind her, skal
fordeles til udviklingslandene af institutioner under FN-regi.
Anne Grete Holmsgaard
pegede på, at hele verden kigger på EU op til det
kommende topmøde for at se, om EU kan levere det lederskab, som man si-
ger man har påtaget sig. Det er klart vigtigt, at topmødet udtaler sig om finan-
sieringen, både korttidsfinansieringen og den efterfølgende finansiering. Hun
mente, det ville være en stor fordel, hvis EU ville melde ud, hvad vi betragter
som EU’s fair andel i begge tilfælde. I udkastet står der noget om, at der er
behov for 100 mia. euro i 2020, men man siger ikke noget om, hvad EU vil
påtage sig heraf, og det samme gælder korttidsfinansieringen. Også af hen-
syn til det kommende G20-møde er det vigtigt at få sat tal på.
Anne Grete Holmsgaard mente, at det med, at der skal være tale om nye og
additionelle midler, godt kunne have stået stærkere, idet det er et vigtigt signal
til de omgivende lande.
Med hensyn til konstruktionen pegede Anne Grete Holmsgaard på, at EU er
medlem af Kyotoprotokollen og har været det hele tiden. Hun mente, det er
vigtigt, at vi ikke springer fra Kyotoprotokollen, men at man laver en parallel
og bindende aftale med USA og de store udviklingslande, således at der bli-
ver tale om en samlet, bindende pakke.
Statsministeren
indledte sin besvarelse med at understrege, at Danmark
ikke har svækket ambitionsniveauet, men fortsat har den målsætning, at vi
skal nå et ambitiøst resultat i København, som omfatter alle udestående
spørgsmål, idet disse hænger sammen. Vi skal nå et resultat på det hele, og
det skal være i overensstemmelse med 2 graders målsætningen. Vi skal nå
det, selv om det ikke bliver let. Desværre er det jo ikke sådan, at man kan nø-
jes med at blive enige i dette lokale eller blandt de nordiske lande. Der er en
række andre aktører, der skal være med.
Der er en rimelig bred erkendelse af, at det ikke i alle detaljer kan lade sig
gøre at nå frem til en folkeretligt bindende traktat om 6 uger. I den forbindelse
mindede statsministeren om, at det tog 6-7 år, fra den politiske Kyotoaftale
blev indgået, til detaljerne var udarbejdet og ratificeret i alle de lande, som
tilsluttede sig aftalen. Det kan vi ikke vente på. Der skal handles med det
samme.
Statsministeren pegede på, at Danmark har to roller. Dels er vi en aktør i EU-
sammenhæng. Her skal vi sørge for, at EU går ind for en så ambitiøs linje
som mulig. Dels har vi værtskabet for COP15, hvor vi skal undersøge, hvad
USA mener, hvad Kina mener, hvad Indien mener, og hvad udviklingslandene
mener, og agere på det.
Med hensyn til det, der skal drøftes på det kommende topmøde i EU, er det
helt centralt, at vi får tal på bordet. Det går vi som sagt ind for, og vi går ind
for, at vi kommer til at ligge i den øvre ende af det interval, Kommissionen har
opstillet.
Med hensyn til nye og additionelle midler henviste statsministeren til punkt 21
i udkastet til rådskonklusioner, idet han medgav Anne Grete Holmsgaard, at
138
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
hvis vi skulle have forfattet det, var det nok komme til at stå skarpere. Det dre-
jer sig om, at en indsats på klimaområdet ikke må fortrænge udviklingsbi-
stand.
De forskellige kilder indgår i den liste over muligheder, der er opstillet, hvor
man opererer med en 50:50 fordeling mellem private og offentlige midler. Heri
indgår også auktionering. Statsministeren pegede på, at én ting er at få etab-
leret en politisk enighed, noget andet er at få det oversat til traktatretligt bin-
dende, hård jura. Det bliver ikke ligetil.
Per Clausen
håbede, statsministeren kunne dele følgende to konstateringer:
1) Det er den danske regerings holdning, at den vil arbejde for en juridisk bin-
dende, ratificerbar aftale i København, herunder en fortsættelse af Kyotopro-
tokollen. 2) Statsministeren vil arbejde for, at der kommer tal på bordet, og at
disse tal bliver så store som muligt. Disse to konstateringer kunne han van-
skeligt være utilfreds med. Han var dog nødt til at tilføje, at vi stadig væk står
med det problem, at beløbene er for små, og at der ikke er en klar linje for,
hvad der skal ske, hvis vi f.eks. ikke får så store beløb fra bortauktionering af
CO
2
-kvoter.
Mette Gjerskov
var tilfreds med, at statsministeren sagde, det altafgørende
er, at der kommer euro på bordet, men det forudsætter også, at der kommer
nogle troværdige og reelle finansieringsmekanismer, for ellers får vi ikke ud-
viklingslandene med. På hende virkede det, som om statsministeren var mere
optaget af USA og de hurtigt udviklende udviklingslande, men ikke af verdens
allerfattigste lande. Det var vigtigt for hende at høre statsministeren sige, at
der også skal overføres midler til klimatilpasningen.
Anne Grete Holmsgaard
var enig i, at finansieringen er den helt store hurdle,
og var glad for at høre, at vi vil slås for, at Kyotoprotokollen fortsætter i en ny
periode og kan blive en del af den samlede pakke.
Da statsministeren ikke svarede på, hvad der var EU’s fair andel, spurgte An-
ne Grete Holmsgaard, om der lå en forståelse om, hvad det er.
Statsministeren
pegede på, at Kyotoprotokollen kun løber til 2012, så det er
helt afgørende, at vi får et juridisk instrument til at tage over efter Kyotoproto-
kollen – et post Kyoto regime – og at der bliver tale om et folkeretligt bindende
regime. Realistisk set kan man ikke definere det regime ned til sidste paragraf
i København til december. Dels er det ikke teknisk muligt. Dels er der stor va-
riation i synspunkterne på Kyotoprotokollen.
Statsministeren blev lidt pikeret over de mange spørgsmål, Mette Gjerskov
stillede om, hvad der var den danske regerings holdning, idet han mente, man
var kommet langt forbi det punkt. Selvfølgelig går regeringen ind for det hele.
Den arbejder fremadrettet på at nå en aftale i København, som indfrier flest
mulige af de ambitioner, vi har. Det handler også om ressourcer til tilpasning
uden forpligtelser. Vi må samtidig skærpe vore krav til de mest udviklede ud-
viklingslande, som har skiftet position i verdenssamfundet, siden Kyotoproto-
kollen blev indgået. Vi kan ikke lave en aftale alene med udviklingslandene,
idet vi så ville mangle alle pengene, og det kan heller ikke lade sig gøre at
139
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
lave en aftale med industrilandene alene, for det vil industrilandene ikke være
med til, hvis udviklingslandene ikke også indgår på nogle forpligtelser. Derfor
drejer det sig for os om at bygge bro.
Aftalen skal være i overensstemmelse med 2 graders målsætningen, men
statsministeren gjorde opmærksom på, at ingen vel forestiller sig, at man i
dag i detaljer kan tilrettelægge en køreplan, som gælder til 2050, og så behø-
ver man ikke snakke om det inden da.
Med hensyn til om pengene er for små, som Per Clausen siger, sagde stats-
ministeren, at det mener udviklingslandene, men mange af industrilandene
mener, de er for store. Der er ikke nogen objektiv sandhed. Det gælder om at
opnå et internationalt kompromis, sådan at vi kan afmontere klimatruslen.
Konkluderende sagde statsministeren, at det er en dansk målsætning, at vi får
et folkeretligt bindende resultat, og det forhold, at det ikke kan lade sig gøre i
den mindste detalje i København, må ikke bliver en undskyldning for, at der
ikke kommer et ordentligt resultat i København. Det er derfor, vi har lanceret
visionen om en aftale med to formål i København – en vision som får stigende
opbakning i den internationale debat.
Mette Gjerskov
sagde, at det kan godt være, vi bliver nødt til at kigge på de
bindende traktater efter mødet i København, men det afgørende er, at der i
øjeblikket ikke er vist den tilstrækkelige politiske vilje. Hvis vi bare sætter os
med hænderne i skødet, kommer vi ikke så langt. Det er afgørende, at stats-
ministeren sammen med sine kolleger kan stå frem og sige: ”Nu er EU parat
til december.”
Per Clausen
mente, det afgørende var, i hvor stor udstrækning man var i
stand til at leve op til 2 graders målsætningen.
Han var ikke sikker på, at han havde fået et klart svar på, hvordan man skulle
kanalisere de penge videre, som kommer ind.
Per Clausen gav statsministeren ret i, at der ikke findes nogen objektiv sand-
hed med hensyn til hvad der er retfærdigt, men alligevel gør man klogt i at
være opmærksom på, at udviklingslandene taler om det historiske ansvar.
Han spurgte, om han skulle forstå statsministerens svar sådan, at statsmini-
steren gik ind for, at vi får mulighed for i det internationale regi at revidere poli-
tikken, f.eks. i 2014, hvor der kommer en ny rapport, som sikkert viser, at der
er behov for at stramme op.
Statsministeren
var enig med Mette Gjerskov i, at det drejer sig om den poli-
tiske vilje, men det er ikke den politiske vilje i dette rum eller blandt de nordi-
ske lande, men den politiske vilje blandt alle verdens lande, og her står baro-
meteret lidt forskelligt. Vi fokuserer på, hvad vi kan gøre for at fremme den
internationale politiske vilje. En af måderne at gøre det på er at fastholde det
lederskab, EU tog, da det traf beslutningen om de 20, respektive 30 pct. Det
vil være tilsvarende vigtigt at få en europæisk forpligtelse på et tal. Det er den
vigtigste prioritet for Danmark på Det Europæiske Råds møde.
140
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Statsministeren svarede Per Clausen, at formuleringen med hensyn til hvor-
dan pengene skal kanaliseres, rummer en mulighed for at kanalisere visse
ressourcer gennem multilaterale fonde, hvilket han forhandlingstaktisk mente
var en fordel. Statsministeren var bekendt med udviklingslandenes argumen-
ter.
Statsministeren havde vanskeligt ved at forestille sig, at man kunne lave en
aftale, som udtømmende regulerer landenes ageren 41 år ud i fremtiden – og
så skal vi ikke snakke mere om den sag. Det ville være naivt. Det afgørende
er, at der kommer en aftale, og at den omsættes i en traktat, som afstikker et
troværdigt spor frem mod en målsætning for 2050, som er i overensstemmel-
se med videnskaben og 2 graders målsætningen. Det vil være et traktatgrund-
lag, som der omtvisteligt vil være brug for at følge op på. Derfor fortsætter
COP-processen også. I den forbindelse nævnte statsministeren, at der allere-
de er indkaldt til COP16 til næste år i Mexico.
Lissabontraktaten
Lone Dybkjær
beskæftigede sig med det fortrolige papir, Europaudvalget
havde fået omdelt, som drejer sig om, hvad det skal ske, når Lissabontrakta-
ten træder i kraft, bl.a. med udpegning af en høj repræsentant, som i realite-
ten bliver EU’s udenrigsminister, og en permanent formand eller præsident for
EU samt opbygningen af en fælles udenrigstjeneste. Hun spurgte, om stats-
ministeren kunne fortælle noget nærmere herom.
Statsministeren
var bekendt med, at udenrigsministeren havde inviteret Eu-
ropaudvalget til en gennemgang af konsekvenserne af Lissabontraktaten,
bl.a. vedrørende indretningen af udenrigstjenesten. Han selv kunne ikke sige
meget mere om det i dag, men hvis der er behov for en opfølgning, må man
finde en form, hvorunder det kan ske. Statsministeren tilføjede, at noget af
det, vi har været optaget af, er det samspil, der skal være mellem den nye
permanente formand for den europæiske union og så de skiftende nationale
formandskaber. Det fordrer en tæt koordination. Det er også et synspunkt, der
skal drages med ind, når man på et tidspunkt skal tage stilling til personer.
Anne-Marie Meldgaard
ville ikke spørge om navnet på den nye danske
kommissær, men spurgte, hvad tidsperspektivet for en udpegning var.
Statsministeren
sagde, at der ville blive udnævnt en dansk kommissær, og
det ville ske på det rigtige tidspunkt. Man har forskellige traditioner i de for-
skellige lande, og omkring halvdelen af landene har tilkendegivet, hvilke
kommissær de vil pege på, mens resten ikke har. Udpegningen af kandidater
til kommissærposten finder sted i koordination med Kommissionens formand,
Barroso. Statsministeren var naturligvis i dialog med Kommissionens formand
om disse spørgsmål, og der kommer selvfølgelig fuld offentlighed om, hvem
den danske kommissær vil blive, når tiden er den rigtige. Statsministeren tilfø-
jede, at det bliver en god og kompetent og fortræffelig kommissær. Som
nævnt er der lidt usikkerhed om tidsplanen, fordi Lissabontraktatens ikrafttræ-
141
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
den afhænger af, hvad der sker i Tjekkiet. Hvis den tjekkiske situation afklares
tirsdag i næste uge, snakker vi vel om, at kommissionsformanden sidst i no-
vember kan præsentere sin samlede liste over for Parlamentet.
Formanden
ønskede statsministeren held og lykke med de kommende for-
handlinger.
142
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
FO
Punkt 2. Forslag til direktiv om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser
Tidlig forelæggelse
KOM (2008) 0414
KOM (2008) 0414 – bilag 9 (samlenotat)
KOM (2008) 0414 – bilag 3 (grundnotat af 6/10-08)
KOM (2008) 0414 – bilag 2 (henvendelse og høringssvar af 19/8-
08 fra Foreningen af Danske Patienter)
KOM (2008) 0414 – bilag 4 (henvendelse af 27/11-08 fra Danske
Regioner)
KOM (2008) 0414 – bilag 5 (resumé af supplerende høringssvar
af 17/12-08 fra Danske Regioner)
KOM (2008) 0414 – bilag 7 (henvendelse af 17/4-09 fra Danske
Regioner)
KOM (2008) 0414 – svar på spørgsmål 1 og 2
EU-note (08) – E 17 (notat af 4/12-08 om patientrettigheder)
EU-note (08) – E 16 (notat af 2/12-08 om patientrettigheder)
EU-note (072) – E 48 (notat af 8/7-08)
EU-note (06) – E 69 (notat af 3/7-07 om social sikring)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 47, side 1700 FO (forhandlingsoplæg
forelagt EUU 2/10-09)
EUU alm. del (08) – bilag 476, side 1389 (behandlet i EUU 4/6-09)
EUU alm. del (08) – bilag 139, side 533 (behandlet i EUU 5/12-08)
Sundhedsministeren:
Som aftalt sidste gang, jeg var her i udvalget, vender jeg i
dag tilbage til udvalget for at fortsætte vores drøftelse om direktivforslaget vedrø-
rende patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydel-
ser. Jeg forelægger sagen til forhandlingsoplæg.
Allerførst vil jeg gerne understrege, at jeg har fuld forståelse for udvalgets ønske
om at få uddybet, hvad der ligger i det foreliggende kompromisforslag, og hvad
det vil betyde for danske patienter. Det er en meget kompleks sag, og den berø-
rer nogle helt centrale spørgsmål i relation til borgernes adgang til sundhedsydel-
ser i andre EU-lande.
Udvalget har modtaget det svenske formandskabs kompromisforslag, som siden
august i år har dannet grundlag for forhandlingerne i Bruxelles. Og et notat som
gennemgår hovedelementerne i kompromisforslaget – sammenholdt med Kom-
missionens oprindelige forslag. Jeg håber, det skriftlige materiale har bidraget til,
at I har fået et overblik. Og jeg besvarer gerne de spørgsmål, som det måtte give
anledning til. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Sundhedsudvalget har stillet en
række skriftlige spørgsmål, som jeg naturligvis vil besvare hurtigst muligt. Lad mig
dog med det samme understrege, at der ikke er noget i udvalgets spørgsmål,
143
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
som forrykker regeringens opfattelse af, hvad den danske forhandlingsposition
bør være.
Ser vi på, hvad en vedtagelse af direktivet i den foreliggende form vil betyde for
danske patienter, er det i realiteten kun ganske få ændringer, der vil være tale
om.
Et sandsynligt resultat af forhandlingerne er, at danske patienter fremover kan få
tilskud til medicin købt i et andet EU-land og tilskud til medicin købt i Danmark på
baggrund af en recept udstedt i udlandet.
Når det gælder almen lægehjælp, kan resultatet blive, at gruppe 1 sikrede frem-
over får mulighed for at få tilskud til almen lægehjælp i andre medlemsstater. Og
at en henvisning fra en udenlandsk alment praktiserende læge vil kunne bruges
såvel i Danmark som i en anden medlemsstat.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke som sådan stilles spørgsmålstegn ved
vores danske model med et tilmeldingsbaseret tilskudssystem. Nationalt vil vi
fortsat kunne gøre den vederlagsfrie adgang til almen lægehjælp i Danmark be-
tinget af, at den gruppe 1 sikrede går til sin egen praktiserende læge. Men der
kan blive tale om at give gruppe 1 sikrede en supplerende mulighed for at opsøge
en alment praktiserende læge i en anden medlemsstat.
På speciallægeområdet er det allerede i dag muligt for gruppe 1 sikrede at få til-
skud til behandling hos en speciallæge i et andet EU-land. Det kræver i dag en
henvisning fra patientens egen læge i Danmark, men vil fremover – altså hvis det
bliver resultatet i direktivet – også kunne ske efter henvisning fra en alment prak-
tiserende læge i en anden medlemsstat.
Ser man derimod på sygehusbehandling, indebærer kompromisforslaget ingen
nævneværdige ændringer for danske patienter. Det skal ses i forhold til de mulig-
heder, som patienterne allerede efter de gældende danske regler har for at mod-
tage sygehusbehandling i andre medlemsstater – både i henhold til EF-retten og i
form af en række yderligere muligheder, som vi i Danmark tilbyder, f.eks. efter
reglerne om det udvidede frie sygehusvalg.
På den baggrund kan det synes unødvendigt, at vi nu bruger så mange kræfter
på at forhandle dette direktivforslag på plads. Som sagt er der tale om rettigheder,
som patienterne allerede har i henhold til traktaten. Det har EF-Domstolen fast-
slået i en række konkrete afgørelser vedrørende det indre marked. Der er behov
for at få omsat disse afgørelser i et sæt brugbare fælles EU-regler, så rettighe-
derne står helt klar for alle – ikke mindst selvfølgelig for patienterne. Når direktivet
i den foreliggende form kun vil betyde relativt få ændringer for danske patienter,
er det fordi vi allerede har taget højde for Domstolens afgørelser i dansk lovgiv-
ning. Det er ikke nødvendigvis tilfældet i alle andre medlemslande.
FO
Som det fremgår af det fremsendte notat, mener jeg, at der med formand-
skabets kompromisforslag er gjort betydelige fremskridt set i forhold til Kommissi-
onens oprindelige forslag. Lad mig i den forbindelse – og med henvisning til min
forelæggelse her i udvalget den 2. oktober – minde om, hvad Danmark efter rege-
ringens opfattelse skal prioritere i forhandlingerne.
144
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Det bør fortsat være medlemsstaterne, som selv beslutter, hvilke sundhedsydel-
ser de ønsker at tilbyde inden for rammerne af det nationale sundhedsvæsen. Og
dermed hvilke ydelser der er omfattet af retten til behandling i en anden med-
lemsstat. Det lægger vi afgørende vægt på.
Medlemsstaterne skal have mulighed for – om nødvendigt og inden for traktatens
rammer – at afvise at modtage udenlandske patienter til planlagt behandling. Og-
så det lægger vi afgørende vægt på.
Endelig lægger vi for det tredje vægt på, at direktivforslagets artikel 5 om kvalitets-
og sikkerhedsstandarder samt klage- og erstatningsmuligheder udformes på en
sådan måde, at den ligger inden for Fællesskabets beføjelser i henhold til trakta-
ten.
Spørgsmålet om forhåndsgodkendelse er efter regeringens opfattelse helt cen-
tralt i forhold til at sikre de nødvendige styrings- og planlægningsmuligheder i vor
egen sygehussektor. Danmark bør derfor arbejde aktivt for, at medlemsstaterne
generelt kan stille krav om forhåndsgodkendelse til hospitalsbehandling og speci-
aliseret ikke-hospitalsbehandling i en anden medlemsstat. Og at en medlemsstat
kan afslå at give forhåndsgodkendelse, hvis en tilsvarende behandling kan tilby-
des rettidigt i hjemlandets eget system.
På alle disse centrale punkter er de danske synspunkter imødekommet med det
kompromis, der nu tegner sig i Rådet.
Herudover bør vi efter regeringens opfattelse arbejde for:
At vi kan fastholde det danske tilmeldingsbaserede tilskudssystem for
almen lægehjælp.
At direktivet ikke kommer til at omfatte medicintilskud.
Som det ser ud nu, er der ikke udsigt til, at vi bliver imødekommet i spørgsmålet
om medicintilskud. Og der er stadig usikkerhed om udfaldet i relation til almen
lægehjælp.
Endelig er der spørgsmålet om, at patienterne efter forslaget selv skal lægge ud
for behandlingen med henblik på efterfølgende refusion. Som udgangspunkt me-
ner regeringen, at valget mellem refusion og direkte afregning af patienternes
udgifter bør træffes nationalt. Det synspunkt er imødekommet i formandskabets
kompromisforslag. Men vi vil – om nødvendigt og som led i en samlet aftale –
kunne acceptere, at direktivet forholder sig til det.
FO
Set i forhold til de danske prioriteter er der altså på nuværende tidspunkt to ude-
ståender i forhandlingerne. De vedrører medicintilskud og almen lægehjælp til
gruppe 1 sikrede. Regeringen mener ikke, at disse spørgsmål i sidste ende skal
være afgørende for Danmarks stillingtagen til et resultat, som samlet set er til-
fredsstillende. Og på den baggrund agter regeringen at tilslutte sig forslaget, når
det er klar til politisk enighed i Rådet.
Vi ved ikke endnu, om det bliver på rådsmødet i december. Men vi ved, at for-
mandskabet virkelig lægger sig i selen for at få en aftale i hus. Det kan altså me-
get vel blive i de kommende uger frem mod rådsmødet, at et samlet kompromis i
Rådet skal skrues sammen. Med henblik på de videre drøftelser har formandska-
145
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
bet for få dage siden fremlagt et revideret kompromisforslag, som efter en umid-
delbar vurdering fortsat ser fornuftigt ud, men som vi lige nu er ved at se nærmere
på. Jeg mener derfor, det vil være fremmende for varetagelsen af de danske
synspunkter, hvis regeringen får tilslutning til sit forhandlingsoplæg nu, selv om vi
altså ikke står og skal bruge det på et rådsmøde i morgen. Det håber jeg selvføl-
gelig, udvalget vil have forståelse for.
Jeg vender selvfølgelig og naturligvis tilbage og gør status i sagen, når vi senere
skal drøfte dagsordenen for rådsmødet den 1. december.
Flemming Møller Mortensen
henviste til, at man sidste gang havde været
enige om, at der var så mange detaljer i forslaget, at det var godt for proces-
sen, at man mødtes og fik tingene udredt. Derfor havde han på vegne af So-
cialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti via Sundhedsudvalget fremsendt
en del spørgsmål, som endnu ikke var besvaret.
Europaudvalget havde fået det svenske formandskabs kompromisforslag,
men det var på engelsk med masser af rettelser, hvortil kom at der ifølge
sundhedsministeren inden for de sidste dage var kommet et revideret kom-
promisforslag. Han bad om, at man får en dansk oversættelse hurtigst muligt.
Flemming Møller Mortensen syntes, det var lidt underligt, at Venstre og Det
Konservative Folkeparti havde tilkendegivet, at de kunne give deres opbak-
ning til forslaget, som det nu foreligger, idet det forhandlingstaktisk kunne for-
ringe vores muligheder for at få imødekommet de to danske synspunkter, som
sundhedsministeren havde sagt han stadig ville kæmpe for, nemlig vedrøren-
de medicintilskud og det danske tilmeldingsbaserede tilskudssystem for al-
men lægehjælp – idet det sidste var det vigtigste for Flemming Møller Morten-
sen.
Som forslaget er nu, kan danske gruppe 1 patienter tage til Flensborg eller
Malmø og konsultere en praktiserende læge og få betaling til dækning af læ-
gehonoraret, og den praktiserende læge kan sætte en behandling i gang med
medicin, som kan købes i Danmark eller i et andet EU-land. Den praktiseren-
de læge i Flensborg kan også udskrive en henvisning. Her mente Flemming
Møller Mortensen, det var fuldstændigt afgørende at få afklaret, om den hen-
visning til speciallæge eller til et hospital i udlandet skal ind over de myndig-
heder i Danmark, der skal give forhåndsgodkendelse, altså regionerne. Hvis
der ikke skal ske forhåndsgodkendelse, så er sundhedspolitikerne og sund-
hedsmyndighederne i Danmark sat ud af spillet i forhold til at kontrollere væ-
sentlige dele af sundhedsbudgettet og hensynet til patientsikkerhed og kvali-
tet. Flemming Møller Mortensen kunne ikke se, at denne bekymring eller usik-
kerhed var afklaret – heller ikke i svaret til Lone Dybkjær.
Per Clausen
betegnede forslaget som et mønstereksempel på, hvordan EF-
Domstolen laver ny politik. Som udgangspunkt var sundhedspolitikken et nati-
onalt anliggende, men EF-Domstolen siger, at det er underlagt det indre mar-
ked, idet der er tale om tjenesteydelser. Det betyder, at det grundsynspunkt,
vi har i Danmark, nemlig at sundhed ikke er en vare, der handles på et mar-
146
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
ked, sådan set er forkastet. Han syntes, det var lidt underligt, at der aldrig for
alvor var gjort en indsats for at rulle det tilbage.
Hvis man ser på konsekvenserne, er det vel sådan, at de eneste, der i praksis
kan benytte sig af muligheden for at rejse til udlandet og få en behandling, er
de mennesker, som har mulighed for at betale for rejse og ophold, og som
kan forudbetale den behandling, de skal have – og som i øvrigt er i stand til at
overskue det europæiske marked for sundhedsydelser. Det vil skabe en me-
get større ulighed i sundhed, end der findes i dag. Og når man overfører res-
sourcer fra det danske sundhedsvæsen til dem, der har mulighed herfor, vil
ressourcerne gå fra sundhed eller anden velfærd i Danmark. Det syntes Per
Clausen var et grundlæggende problem. Han mente, konsekvensen ville væ-
re, at vi får øget ulighed i sundhed – ikke bare i Danmark, men i hele Europa.
I den forbindelse pegede han på, at borgerne i lande, hvor man har en lav
betaling, aldrig vil få mulighed for at tage penge med sig ud af landet. Per
Clausen pegede på, at det tidligere i forbindelse med privathospitalerne har
været diskuteret, om man er i stand til at give en præcis beskrivelse af, hvad
en behandling i Danmark koster, sådan at man kan informere borgerne om,
hvad de er berettigede til at få med sig, inden de tager til udlandet.
Det fremgår af Domstolens afgørelser, at bestemmelsen om, at det nationale
sundhedsvæsen er underlagt national planlægning, drift og finansiering, ikke
udelukker, at medlemsstaten kan have pligt til at foretage visse tilpasninger af
deres nationale sundhedssystemer og socialsikringsordninger. Per Clausen
rejste spørgsmålet om hvad det betyder – udover at vi skal være villige til at
betale for sundhedsydelser, som danskere benytter sig af i andre EU-lande.
Michael Aastrup Jensen
var lidt overrasket over at høre Flemming Møller
Mortensen skælde sundhedsministeren ud for, at sundhedsministeren kom i
Europaudvalget og fremlagde forhandlingsoplæg nu, idet han mente, det var
for tidligt. Hvis sundhedsministeren ikke var mødt frem og havde lagt kortene
på bordet, så havde sundhedsministeren ikke fået noget forhandlingsmandat,
og så havde han ikke kunnet forhandle og få lavet en aftale. Michael Aastrup
Jensen ville tværtimod rose sundhedsministeren for det arbejde, der var gjort.
Han syntes, der var fundet et godt kompromis. Det, der er lagt frem, er i høj
grad en præcisering af de regler, der gælder i forvejen. Der er selvfølgelig
nogle uafklarede spørgsmål, hvor sundhedsministeren vil arbejde for, at det
går i den rigtige retning. Michael Aastrup Jensen mente, at alle nu kunne se,
at det skræmmebillede, som man hørte om fra visse kredse, ikke havde noget
på sig. Alt i alt er Venstre meget positiv over for forslaget.
Lone Dybkjær
syntes, det var værd at tage en diskussion om, hvorvidt vi gør
det eneste, vi kan gøre i lyset af dommene, eller det i højere grad er muligt at
opsætte et hegn – uden at hun dermed havde sagt, at hun ønskede et sådant
hegn. Hun var klar over, at der var mange myter på området, hvor man sag-
de, at det var EF-Domstolen, der fastlagde udviklingen i EU.
Det er en kendsgerning, at vi har en eksplosion i sundhedsudgifterne. Det er
vi nødt til at forholde os til, eftersom samfundet har begrænsede ressourcer.
147
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Det er nærliggende at tage den diskussion, når vi nu står over for, at patien-
terne ved at tage til Flensborg kan få udskrevet en check på behandlinger,
sådan som Flemming Møller Mortensen er inde på.
Lone Dybkjær betegnede det som det rene sludder, når man i svaret af 20.
oktober 2009 på hendes spørgsmål nr. 1 skriver: ”Samtidig er det forventnin-
gen, at danske patienter i givet fald kun i meget begrænset omfang vil benytte
en eventuel mulighed for at få tilskud til almen lægehjælp i andre medlemssta-
ter”. Hvad i alverden har man at have det i? Det aner man i realiteten ikke no-
get om. I den forbindelse nævnte hun, at da man i sin tid ændrede reglerne
om sundhedsforsikringer, regnede man med, at sundhedsforsikringer ville
komme til at omfatte 50.000, mens det nu har udviklet sig til, at det er 1 milli-
on. Det passede heller ikke, hvad en tidligere regering skønnede, da man ind-
førte efterlønnen.
Lone Dybkjær mente, det var lidt afgørende, om patienterne selv skal lægge
pengene ud. Sundhedsministeren interesser sig meget for, hvad vi vil gøre i
Danmark, men det er ikke ligegyldigt, hvad der sker i andre lande. Man kunne
godt udvise en form for solidaritet over landegrænserne.
Kim Mortensen
sagde til Michael Aastrup Jensen, at det ligger Socialdemo-
kraterne fjernt at kritisere sundhedsministeren for, at han kommer i Europaud-
valget tidligt og forelægger forhandlingsoplæg, men man mener, der er behov
for lidt ekstra tid, og for at sundhedsministeren kommer tilbage til udvalget,
når forskellige spørgsmål er afklaret. Dels er der nogle spørgsmål, der ikke er
kommet fyldestgørende svar på endnu. Dels er der to udestående spørgsmål,
således som sundhedsministeren nævnte. Endelig er der et udestående med
Europa-Parlamentet, idet der er valgt et nyt Europa-Parlament, som måske
ikke mener det samme som det gamle Europa-Parlament, hvor der blev truffet
en ret tæt afgørelse.
På denne baggrund spurgte Kim Mortensen, hvad man regner med af tidsho-
risont for brugen af forhandlingsoplægget.
Lone Dybkjær
syntes, det var ok, at sundhedsministeren løbende kom og
diskuterede sagen med Europaudvalget. Det ville hun bestemt ikke bebrejde
sundhedsministeren.
Formanden
tilsluttede sig dette synspunkt.
NOT
Sundhedsministeren
lovede Flemming Møller Mortensen at oversende en
dansk udgave af det svenske formandskabs kompromisforslag.
Han pointerede, at den brede diskussion om forhåndsgodkendelse jo går på
sygehusbehandling. Flemming Møller Mortensens spørgsmål drejer sig om
forhåndsgodkendelse, når en udenlandsk praktiserende læge har lavet en
henvisning. Der skal også ske en forhåndsgodkendelse fra patientens danske
region i disse tilfælde.
Når man taler om hjælp fra alment praktiserende læger, skal man skelne mel-
lem akutte lidelser og ikke-akutte lidelser. Det kan godt være, der er nogle
nede i Sønderjylland, som vi benytte en praktiserende læge i Flensborg, men
148
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
sundhedsministeren mente ikke, danske ferierende i større omfang ville be-
nytte en udenlandsk læge, hvis det ikke drejede sig om en akut lidelse. Det er
det, vi baserer vores skøn på. Honoraret til den alment praktiserende læge er
beskedent, men hvorfor betale for en ydelse vedrørende en ikke-akut lidelse i
udlandet, som er gratis i Danmark?
I anledning af de spørgsmål, Per Clausen og Lone Dybkjær havde stillet om
forudbetaling, sagde sundhedsministeren, at han som dansk sundhedsmini-
ster anlagde en dansk synsvinkel på sagen. Det danske synspunkt er, at det
skal være et nationalt anliggende, som i Danmarks tilfælde afgøres af det
danske Folketing.
Med hensyn til hvilket beløb patienten kan få refunderet, så er det DRG-
taksten. Det ligger i sagens natur, at man giver forhåndsgodkendelse, hvis vi
kunne tilbyde behandlingen i Danmark, men ikke inden for rimelig tid. Så kan
patienten rejse til udlandet og få behandlingen dér og få refunderet den dan-
ske DRG-takst. Sundhedsministeren tilføjede, at man godt kunne tage en lang
politisk diskussion om DRG-takster, men vi har ikke noget, der er bedre.
Sundhedsministeren takkede Michael Aastrup Jensen for præciseringen af, at
der i vidt omfang er tale om en kodificering af den allerede gældende ret, som
er fastslået af EF-Domstolen.
Det hegn, Lone Dybkjær taler om, består i kravet om forhåndsgodkendelse og
i, at vi ikke giver forhåndsgodkendelse, hvis vi selv kan tilbyde behandlingen
rettidigt.
Sundhedsministeren mente, at de 50.000 mennesker, Lone Dybkjær talte om
i forbindelse med sundhedsforsikringer, var det antal mennesker, som på det
tidspunkt, da man talte om det, nemlig i 2001, havde en sundhedsforsikring.
Med hensyn til tidshorisonten svarede sundhedsministeren Kim Mortensen, at
forhandlingsoplægget måske allerede skal bruges inden rådsmødet den 1.
december, idet det foregår bilaterale forhandlinger rundt omkring.
Karl H. Bornhøft
var glad for at se sundhedsministeren og ville aldrig kritisere
ham for at komme. Han pegede på, at der i høj grad er tale om en afværge-
foranstaltning, idet vi ikke har haft noget ønske om den grad af markedsgørel-
se, som følger af EF-Domstolens praksis. Derfor har man spurgt om de direk-
te og indirekte konsekvenser, direktivet kan få. I spørgsmål 56 fra Sundheds-
udvalget har man interesseret sig for, hvor merudgifterne skal findes, når det
drejer sig om informationstiltag. Karl H. Bornhøft sammenlignede med den
situation, hvor et menneske har fået ret til at komme på et privathospital. Det
skal regionen betale, men så må den finde pengene et andet sted ved at spa-
re på noget andet.
I relation til spørgsmål nr. 61 fra Sundhedsudvalget pegede Karl H. Bornhøft
på, at de ressourcestærke havde bedre mulighed for at udnytte direktivet, og
spurgte, hvordan sundhedsministeren havde forestillet sig, at man kunne mi-
nimere den ulighed, der herved opstår.
149
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Flemming Møller Mortensen
var glad for sundhedsministerens meget sikre
svar på hans første spørgsmål, men ville gerne vide, hvor i teksten han kunne
se, at det kræver godkendelse, hvis en praktiserende læge i Flensborg skriver
en henvisning. Han tilføjede, at for ham var det et kardinalpunkt.
Han pointerede, at han overhovedet ikke havde udtrykt nogen kritik af, at
sundhedsministeren kom i Europaudvalget.
Med hensyn til økonomien står der i samlenotatet side 23: ”Forslaget forven-
tes på kort sigt at have begrænset betydning for samfundsøkonomien.” Han
spurgte, hvad det vil betyde på lang sigt. Videre står der: ”En sådan udvikling
kan medvirke til at skabe yderligere pres på personalet på offentlige sygehu-
se, da en øget aktivitet i den private sygehussektor kan betyde, at man vil ef-
terspørge mere personale i denne sektor.” Ligesom Lone Dybkjær var han
meget skeptisk over for de anførte betragtninger om økonomien. Selv om
sundhedsministeren siger, at det kræver en forhåndsgodkendelse, hvis der er
tale om en henvisning fra en praktiserende læge i Flensborg, så betyder det
vel ikke, at den praktiserende læge i Flensborg skal henvise patienten til det
offentlige danske sygehusvæsen. Han havde hørt fra en europaparlamentari-
ker, som havde været med til Europa-Parlamentets første drøftelse af sagen,
at de tyske læger henviser efter systemet i Tyskland, og i Tyskland er man
ikke forpligtet til at henvise til det offentlige sygehusvæsen. Det vil sige, at vi
kan få en ukontrollabel mængde af patienter, som tager til Tyskland og bliver
henvist til behandling på et privathospital i Tyskland eller en privat klinik i
Danmark. Hvis det er tilfældet, hvordan kan man så skrive, at det kun får be-
grænset betydning for økonomien?
Flemming Møller Mortensen vidste godt, at patienterne kun ville få, hvad der
svarede til DRG-taksten i Danmark, men bad sundhedsministeren uddybe
det, der står på side 23 i samlenotatet om den personalemæssige flaskehals.
Der står et par steder i teksten, at der ikke er nogen definition af, hvad ”ikke-
hospitalsbehandling” er. En hospitalsbehandling kræver en nats overnatning
på et sygehus, men der ligger ikke nogen definition af, hvad en ikke-hospi-
talsbehandling er. En artroskopi af en skulder eller et knæ kan jo godt kræve
specialiseret udstyr. I den forbindelse spurgte Flemming Møller Mortensen,
hvornår vi ser de nationale afgørelser af, hvad en ikke-hospitalsbehandling er.
Per Clausen
var lidt ked af, hvis man opfattede hans indlæg sådan, at han
havde været så kritisk over for EF-Domstolen, idet den jo blot tolker traktaten.
Problemet er, at ikke alle vælgere var helt opmærksomme på, hvad traktaten
kunne have af konsekvenser. Selv om Enhedslisten sagde det, var der andre,
der sagde noget andet. Problemet er, at det er det indre marked, der er afgø-
rende, uanset hvilket politikområde man taler om.
Med hensyn til de praktiske konsekvenser kunne han næsten forstå, at
sundhedsministeren mente, vi i Danmark skulle indrette det sådan, at man
ikke skulle forudbetale selv, men hvad så med rejse og ophold? Vil der ikke
være nogle sundhedsforsikringer, som siger, at man også kan få betalt rejse
og ophold, mens andre ikke kan få det?
150
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Det kan godt være, at med den nuværende tolkning af det udvidede frie syge-
husvalg er antallet af patienter, som vil rejse til udlandet, forholdsvis begræn-
set, men hvis et andet politisk flertal beslutter sig for en anden garantiordning,
som i højere grad tager hensyn til, hvor alvorlig lidelsen er, så kan det blive
fuldstændig ligegyldigt, fordi den pågældende patient blot kan sige: ”Så tager
jeg til udlandet og får det ordnet.”
Sundhedsministeriet har analyseret sig frem til, at der næsten ikke er nogen,
der vil tage til udlandet for at få en diagnose og behandling. På baggrund af
de mange henvendelser, han havde fået, kunne Per Clausen nu godt tænke
sig, at en del mennesker ville tilrettelægge deres ferie sådan, at de kunne få
undersøgt den meget alvorlige sygdom, de havde, så de kunne komme i be-
handling for sygdommen, for hvilken der findes en anerkendt behandling i
Danmark.
Lone Dybkjær
mindede om, at sundhedsministeren ikke var medlem af Fol-
ketinget, da sundhedsforsikringssystemet blev ændret, men nogle af de em-
bedsmænd, sundhedsministeren havde med sig, måtte kende til tallene.
Hun spurgte, hvordan man egentlig vil håndtere forhåndsgodkendelserne.
Det er klart, at hvis patienterne selv skal lægge ud, så udhuler det patienter-
nes rettigheder. Så bliver det en ret for de rige. Europa-Parlamentet har været
inde over direktivet og skal behandle det igen. Sidst gik Europa-Parlamentet
ind for direkte refundering mellem de nationale myndigheder. Lone Dybkjær
spurgte, hvorfor regeringen er så meget imod et refunderingssystem, idet hun
mente, der var gode argumenter for, at der skulle skabes fælles europæiske
rettigheder.
Liselott Blixt
pegede på, at vi har ventelister i Sønderjylland, og at det godt
kunne være, at patienter i Sønderjylland hellere ville gå til en tysk læge, som
bor tættere på. Dansk Folkeparti er glade for, at patienterne får nogle ret-
tigheder. Hvis man kan indrette det sådan, at vi får det, som vi gerne vil have
det i Danmark, har Dansk Folkeparti ikke noget imod det. Hvis en patient er
syg og skal behandles, og det bliver til den samme pris som herhjemme –
uanset om behandlingen sker i Sverige eller Danmark eller Tyskland – så kan
det vel ikke blive dyrere i længden.
Hun så frem til, det det bliver sådan, at patienten ikke selv skal lægge ud. Hun
så frem til, at man ville tage det op nationalt. Hun spurgte, hvor lang tid der
kan gå, før man bliver forhåndsgodkendt, og hvordan klagereglerne vil være.
Sundhedsministeren
indrømmede i svaret til Karl H. Bornhøft, at det er rig-
tigt, at det altid er de ressourcestærke, som er mest bekendt med de mulig-
heder, der foreligger. Den ulighed er der jo også i det danske system. Han
medgav, at der bliver en vis ulighed, indtil direktivet er på plads, hvis vi vælger
at lade refusionsmuligheden regulere i direktivet. Som nævnt har regeringen
den position, at vi ikke mener, det skal afklares i direktivet, men klares natio-
nalt.
Kravet om forhåndsgodkendelse gælder i alle sammenhænge, når det drejer
sig om grænseoverskridende ydelser, også selv om det ikke er specificeret i
151
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
teksten, sagde sundhedsministeren til Flemming Møller Mortensen. Det kan
godt være, at den tyske læge henviser efter tyske regler, men hvis man vil
have penge fra det danske system, skal man igennem en forhåndsgodken-
delse. Her gælder der en 14 dages frist, sagde sundhedsministeren til Liselott
Blixt.
Når Sundhedsministeriet ikke skønnede, direktivforslaget ville medføre væ-
sentligt flere udgifter, er det fordi reglerne allerede er i kraft.
Sundhedsministerens sagde til Per Clausen, at han ikke havde sagt, at det
offentlige skal lægge ud. Han havde blot sagt, at det var en diskussion, vi
skulle tage i Folketinget.
Sundhedsministeren mente, en eventuelt ny regering ville kunne indføre en
anden politik med hensyn til behandlingsgaranti og frit sygehusvalg, hvis det
blot sker uden ”undue delay” – inden for rimelig tid – hvilket er en lægefaglig
standard i forhold til den konkrete diagnose.
NOT
Sundhedsministeren lovede Lone Dybkjær et skriftligt svar på spørgsmålet
om antallet af sundhedsforsikringer, som er skatteministerens område.
Sundhedsministeren nævnte, at der på nuværende tidspunkt ikke vil være
støtte i Rådet til at regulere spørgsmålet om direkte afregning i direktivform,
så her står Danmark altså ikke alene.
I svaret til Liselott Blixt bekræftede sundhedsministeren, at når disse regler
bliver endelige, så bliver de en del af vor nationale ret, og så skal klager be-
handles som alle mulige andre patientklager i vort nationale system.
Flemming Møller Mortensen
pegede i anledning af sundhedsministerens
udtalelse om, at han ikke mente, der ville blive væsentlige merudgifter, på, at
der i samlenotatet på side 22 står: ”Overordnet set vil forslaget have konse-
kvenser for statsfinanserne, i det omfang danske patienter får lettere adgang
til sundhedsydelser i udlandet, da det potentielt kan føre til et merforbrug af
offentligt finansierede sundhedsydelser.” Videre står der: ”Såfremt der med
forslaget åbnes op for, at gruppe 1 sikrede kan få tilskud til almen lægehjælp i
andre medlemsstater, vil det potentielt kunne lette adgangen til visiterede
ydelser og receptpligtig medicin og dermed føre til en stigning i udgifterne her-
til.” Det fremgår altså direkte af samlenotatet, at man ikke har kontrol med
statsfinanserne.
Flemming Møller Mortensen var bange for, at der ville ske et skred i sund-
hedsudgifterne. Han gentog sin argumentation om den tyske læges henvis-
ning til et privathospital i Tyskland eller et privathospital i Danmark. Det er et
spørgsmål, som han fandt det meget vigtigt at få afklaret, både ud fra et pati-
entsikkerhedssynspunkt, ud fra et solidaritetssynspunkt og også ud fra et
økonomisk perspektiv. I den forbindelse henviste han til, at Danske Regioner i
deres høringssvar havde givet udtryk for, at de har brug for at vide, hvor man-
ge patienter de kan forvente at få til det offentlige danske sygehusvæsen – ud
fra deres planlægningsbehov, kapacitetsbehov, personalebehov osv.
152
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Flemming Møller Mortensen pointerede, at de danske praktiserende læger
har en meget væsentlig funktion som ”gatekeepere” i Danmark. Hvis vi giver
slip på denne kontrol med behandlingsbehovet, hvor er vi så henne både
økonomisk og kvalitetsmæssigt?
Liselott Blixt
spurgte, om man havde beregninger på, hvor mange patienter
der ville komme til Danmark, hvor vi på nogle punkter er meget dygtige til at
behandle patienterne. Desuden ville hun gerne vide, hvilke klagesystemer
disse patienter så var underlagt.
Lone Dybkjær
spurgte i relation til det, Liselott Blixt spurgte om, hvorvidt en
udenlandsk patient, hvis sygdom var mere akut end en dansk patients, gik
forud i rækken.
I anledning af sundhedsministerens henvisning til, at danske patienter allere-
de i dag under visse omstændigheder kan kræve behandling i andre EU-
lande, pegede Lone Dybkjær på, at det ikke er alle mennesker i Danmark, der
kender disse rettigheder. Og de danske myndigheder rutter ikke med oplys-
ninger herom. Vi må hellere tage som udgangspunkt, at hvis direktivet indfø-
rer nogle rettigheder, vil de blive brugt, og undersøge, hvad konsekvensen
bliver for de offentlige og private sygehuse – og for gruppe 1 og gruppe 2 pa-
tienter – hvis en patient konsulterer en tysk eller svensk læge for en sygdom,
som kræver behandling.
Karl H. Bornhøft
troede ikke på, at problemstillingen med hensyn til merud-
gifter var så simpel, som det blev sagt. Han mente ikke, man skulle bruge ar-
gumentet med, at det ville koste det samme på sigt, så længe vi arbejder med
etårige budgetter. I alle tilfælde bliver der en øget brug af rettighederne, når
man bliver mere opmærksom på dem. Øgede rettigheder til patienterne ko-
ster penge. Han tilføjede, at når han var lidt ”nærig”, var det fordi man ville
blive nødt til at tage pengene fra andre områder, hvis man prioriterede dette
område.
Sundhedsministeren
gentog i sit svar til Flemming Møller Mortensen, at man
ikke kan få betalt sygehusbehandling på et udenlandsk sygehus uden en for-
håndsgodkendelse. Deri ligger også, at vi har mulighed for at afslå, hvis regi-
onen selv kan tilbyde behandlingen. Man kan heller ikke komme på et dansk
privathospital uden at opfylde betingelserne efter reglerne om udvidet frit sy-
gehusvalg.
NOT
NOT
Flemming Møller Mortensens spørgsmål om presset på personalet bad
sundhedsministeren om at måtte fremsende et notat om.
Også de økonomiske konsekvenser ville han fremsende et notat om.
Sundhedsministeren svarede Liselott Blixt, at hvis en EU-borger benytter ret-
tighederne til at blive behandlet i Danmark, er det altid behandlingsstatens
jurisdiktion, der gælder. Så hvis udlændingen blive behandlet i Danmark, vil
klagen blive behandlet i Danmark i henhold til vore regler om patientrettighe-
der. Hvis man tager til Tyskland, må man klage efter de tyske regler.
153
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
NOT
Han havde ikke nogen viden om det øvrige, Liselott Blixt spurgte om, så det
ville han vende tilbage til.
Med hensyn til Lone Dybkjærs spørgsmål om, hvorvidt akutte udenlandske
patienter kommer før trængende danske patienter, sagde sundhedsministe-
ren, at hvis det danske sygehus accepterer henvisningen af en udenlandsk
patient, så vil det være de lokale læger, der prioriterer de mest syge først.
Men sygehuset kan på forhånd vælge at lukke for behandling af udenlandske
patienter – eksempelvis hvis man har lange ventelister.
Som udgangspunkt er alle ydelser – såvel til gruppe 1 som til gruppe 2 sikre-
de – omfattet af direktivet, men vi arbejder for, at gruppe 1 sikredes adgang til
almen lægebehandling skal bevares uændret, som vi kender den i Danmark.
Sundhedsministeren tilføjede, at det godt kunne undre ham lidt, at som til-
meldt i Ålborg måtte han ikke besøge en praktiserende læge på Christians-
havn Torv, men han måtte gerne besøge en læge i Flensborg. Vi arbejder for,
at systemet med, at man har en familielæge, bevares. Her er der en forskel
for de 1�½ procent af befolkningen, der er gruppe 2 sikrede, idet de kan vælge
også at besøge en læge på Christianshavn Torv.
Flemming Møller Mortensen
bad om skriftligt svar på det tidligere stillede
spørgsmål om ikke-specialiseret behandling. Han bad også om, at man skri-
ver et par linjer om, hvad man fra sundhedsministeriets side forestiller sig, når
man fra national side skal lave en definition.
Han pegede på, at der er noget, der ikke kræver forhåndsgodkendelse. Man
kan f.eks. søge en alment praktiserende læge i Tyskland, fordi man gerne vil
diagnosticeres. Han spurgte, om det ikke er korrekt tolket, at man ikke kan
kræve forhåndsgodkendelse i disse tilfælde. I den forbindelse pegede han på,
at vi også har flaskehalse på nogle diagnosticeringsområder i Danmark.
Flemming Møller Mortensen var glad for, at sundhedsministeren havde garan-
teret udvalget, at Danske Regioner har sikkerhed for, at de har fire uger til at
sikre, at patienten får en behandling herhjemme, hvis patienten tager over
grænsen og besøger en alment praktiserende læge i Tyskland og får en hen-
visning.
Det står rigtigt godt beskrevet i notatet, at man har mulighed for at afvise
udenlandske patienter, hvis de kommer hertil for at få behandling, men kun
hvis visse betingelser er opfyldt, bl.a. vedrørende kapaciteten. Problemet er,
at det vil være meget vanskeligt at føre bevis i den tvist, der kan opstå om,
hvorvidt 10 polske patienter er for meget.
Ud fra de drøftelser, der havde været i Europaudvalget, havde Flemming Møl-
ler Mortensen lidt vanskeligt ved at forstå, at regeringen synes, at det kom-
promisforslag, der ligger nu fra formandskabet, er tilstrækkelig godt og til-
strækkelig klart til, at regeringen vil tage ned og stemme for det.
Formanden
noterede sig, at der var lovet mange notater, og at der var stillet
mange spørgsmål fra Sundhedsudvalget, som endnu ikke var besvaret. På
den baggrund spurgte hun, om sundhedsministeren fastholdt sit ønske om et
forhandlingsoplæg i dag.
154
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 89: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 28/10-09
4. Europaudvalgsmøde 28/10-09
Sundhedsministeren
svarede, at han fastholdt ønsket om forhandlingsop-
læg.
NOT
Med hensyn til Flemming Møller Mortensens spørgsmål vedrørende ikke-spe-
cialiseret behandling ville han oversende et notat, hvor man ville prøve at be-
skrive det nærmere. Det har også relevans for det andet spørgsmål om diag-
noser uden forhåndsgodkendelse. Hvis vi er uden for sygehusene, er der ikke
krav om forhåndsgodkendelse, medmindre der skal bruges dyrt udstyr for at
foretage en diagnose.
Svaret på, om et dansk sygehus kan afvise en EU-borger, er meget kom-
plekst. Patienter fra andre medlemsstater skal nyde samme rettigheder som
hjemlandets egne patienter. Til gengæld er det fastlagt, at medlemsstaterne
har mulighed for – hvor det er begrundet i overordnede og almene hensyn –
at begrænse adgangen til sundhedsydelser. Det kan ske for at opfylde deres
grundlæggende ansvar for at sikre tilstrækkelig og permanent behandlingska-
pacitet i det nationale sundhedssystem. Sådanne ordninger skal begrænses
til, hvad der er nødvendigt og proportionalt, og må selvfølgelig ikke indebære
en diskrimination. Sundhedsministeren tilføjede, at det var hans vurdering, at
man med de bestemmelser vil kunne begrænse adgangen for patienter fra
andre EU-lande i mindst samme omfang som man kan fravælge patienter fra
andre regioner.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet dog Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Enhedslisten havde ytret sig imod det.
155