Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 97
Offentligt
764535_0001.png
764535_0002.png
764535_0003.png

Forretningsorden for Det Europæiske Råd

KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.

1. Resumé

Vedtagelse af en forretningsorden for Det Europæiske Råd i konsekvens af Lissabon-traktatensikrafttrædelse 1. december 2009.

2. Baggrund

Med Lissabon-traktaten omdannes Det Europæiske Råd til en EU-institution. Som følgeheraf skal der vedtages en forretningsorden for Det Europæiske Råd, som fastlægger denærmere procedureregler for Det Europæiske Råds arbejde.Vedtagelsen af forretningsorden for Det Europæiske Råd følger af Lissabon-traktaten ogkan derfor tidligst ske, når Lissabon-traktaten er trådt i kraft. Formandskabet planlæggerpå den baggrund vedtagelse af forretningsordenen ved en skriftlig procedure med henblikpå forretningsordenens ikrafttræden samme dag som Lissabon-traktaten træder i kraft den1. december 2009.En række af Det Europæiske Råds opgaver fremgår direkte af traktatteksten. Dette gælderfrem for alt hovedopgaven at tilføre Unionen den fremdrift, der er nødvendig for densudvikling, og fastlægge dens overordnede politiske retningslinjere og prioriteter. Disseopgaver er ikke nye. Traktaten indeholder desuden regler af mere teknisk karakter om foreksempel mødekadence, muligheden for bistand fra andre ministre i møderne og om denfaste DER-formands opgaver. Af væsentlige opgaver nævnes blandt andet forberedelsenog ledelsen af Det Europæiske Råds arbejde samt sikring af arbejdets kontinuitet. DER vilikke have lovgivningsmæssige beføjelser.I tilknytning til traktatens bestemmelser er der behov for i en forretningsorden atfastlægge mere detaljerede regler for Det Europæiske Råd arbejde. Dette omfatter blandtandet regler om mødeindkaldelse, frister for dagsordener, delegationernes størrelse ogregler om varigheden af møder m.v.

3. Hjemmelsgrundlag

Efter Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 følger det af artikel 235, stk.3, i traktaten om den Europæiske Union Funktionsmåde, at Det Europæiske Råd vedtagersin egen forretningsorden.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Formålet med forretningsordenen for Det Europæiske Råd er at fastlægge de meredetaljerede regler for Det Europæiske Råds arbejde. Dette omfatter på den ene side
bestemmelser af ganske teknisk karakter og på den anden side bestemmelser af meresubstansmæssig karakter eksempelvis om den faste formands samarbejde med denationale roterende formandskaber.For så vidt angår de tekniske regler omhandler udkastet til forretningsorden en rækkebestemmelser, der omfatter vidt forskellige emner, herunder bestemmelser ommødekadence (at DER holder møder to gange hvert halvår), fastlæggelsen af datoer forafholdelsen af møder, frister for udsendelse af kommenterede dagsordener til detgenerelle Råd og frister for indmeldelse af emner til optagelse på dagsordenen. Der erogså bestemmelser om, at et møde i Det Europæiske Råd maksimalt kan strække sig overto dage, at delegationernes størrelse maksimalt må udgøre 20 personer, bestemmelser omefterlevelse af sprogregimet for dokumenter, som foreligger på Det Europæiske Råd ogom offentliggørelse af Det Europæiske Råds afgørelser i EU-tidende.For så vidt angår de mere substansmæssige bestemmelser indeholder udkastet tilforretningsordenen regler, der giver mere præcise retningslinjer for den faste formandsvirke, herunder i samspillet med de nationale roterende formandskaber. Udkastetindeholder således en lang række bestemmelser, som fastslår, at den faste formand skalkoordinere eksempelvis fastlæggelsen af mødedatoer med de nationale formandskaber.Endvidere følger det, at den faste formand med henblik på at sikre forberedelsen ogkontinuiteten i Det Europæiske Råds arbejde skal etablere et tæt samarbejde ogkoordination med det nationale formandskab og med formanden for Kommissionen.Dette indebærer blandt andet, at den faste formand skal konsultere den nationale formandog formanden for Kommissionen i fastlæggelsen af den kommenterede dagsorden forDER. Forretningsordenen nævner også en række opgaver, som påhviler det nationaleformandskab. Det fremgår således, at den nationale formand i konsultation med den fasteformand vil skulle afrapportere til DER fra arbejdet i Rådets øvrige rådsformationer. Dennationale formand vil desuden skulle fremlægge formandskabets prioriteter samtafrapportere ved formandskabets afslutning over for Europa-Parlamentet.Forretningsordenen indeholder også bestemmelser om offentliggørelse afstemmeresultater, stemmeforklaringer og om adgang for dokumenter. For sidstnævntesvedkommende finder reglerne for Rådet – med de nødvendige tilpasninger – tilsvarendeanvendelse for DER.Endelig fremgår det af udkastet, at det vil være rådsformationen for AlmindeligeAnliggender, som vil forestå forberedelsen af Det Europæiske Råds møder ved drøftelseaf kommenterede dagsordener, udkast til beslutninger og udkast til konklusioner.Formuleringerne i DERs forretningsorden om rådsformationen for AlmindeligeAnliggenders rolle i DER-forberedelsen er duplikeret i Rådets forretningsorden.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller

beskyttelsesniveauet

Ikke relevant.

9. Høring

Sagen har ikke været i høring.

10. Regeringens foreløbige holdning

Udkastet afspejler de hensyn til en effektiv mødeledelse samt behovet for fastlæggelse aframmer for koordination mellem alle implicerede aktører, herunder det nationaleformandskab, som regeringen lægger vægt på.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er bred enighed om den foreliggende tekst.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

DERs forretningsorden har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Rapport til DER 29.-30. oktober 2009 om status for det forberedende arbejde medLissabon-traktaten, i hvilken arbejdet med DERs forretningsorden blev fremsendtudvalget til fortrolig underretning 27. oktober 2009.