Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 97
Offentligt
764536_0001.png
764536_0002.png
764536_0003.png
764536_0004.png

Forretningsorden for Rådet

KOM-dokument foreligger ikke.

Nyt notat.

1. Resumé

Tilpasning af den eksisterende forretningsorden for Rådet som konsekvens af Lissabon-traktatensikrafttrædelse 1. december 2009.

2. Baggrund

Rådets forretningsorden fastsætter de nærmere procedure-regler for arbejdet i Rådet oghar været genstand for løbende ændringer og tilpasninger gennem årene. Rådetsforretningsorden er senest ændret ved rådsafgørrelse 2008/945 af 8. december 2008.I forbindelse med Lissabon-traktaten ændres arbejdet i Rådet på en række punkter bl.a.som følge af, at Rådet (Almindelige anliggender og eksterne forbindelser) deles op i torådsformationer – hhv. rådsformationen for eksterne forbindelser som får fast formand iskikkelse af den Høje Repræsentant og rådsformationen for almindelige anliggender, derfastholdes under det nationale formandskabs ledelse.Vedtagelsen af en ny forretningsorden for Rådet er en naturlig konsekvens af Lissabon-traktatens ikrafttrædelse og kan derfor tidligst ske, når Lissabon-traktaten er trådt i kraft 1.december 2009. Den nye forretningsorden baserer sig i vidt omfang på den nuværendeudgave. I en situation, hvor der er bred enighed om teksten, planlægger Formandskabeten formel vedtagelse af Rådets nye forretningsorden som a-punkt på rådsmødet (retligeog indre anliggender) den 1. december 2009. Dermed vil Rådets nye forretningsordenkunne træde i kraft på samme dag som Lissabon-traktaten.

3. Hjemmelsgrundlag

Efter Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 følger det af artikel 240, stk.3, i traktaten om den Europæiske Union Funktionsmåde, at Rådet vedtager sin egenforretningsorden.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Formålet med forretningsordenen for Rådet er at fastlægge de mere detaljerede regler forRådets arbejde. Den udgave af Rådets forretningsorden, som planlægges at træde i kraftved Lissabon-traktatens ikrafttrædelse 1. december baserer sig i vidt omfang på den i daggældende forretningsorden for Rådet, idet der navnlig er tale om følgende tilpasninger:
1) Opdelingen af Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) ito rådsformationer og en generel beskrivelse af hver rådsformationsarbejdsområde. Rådet (Almindelige Anliggender) ledes fortsat af detnationale formandskab og vil have en central rolle i forberedelsen af DER(formuleringerne i Rådets forretningsorden om denne forberedende rolle ift.DER er duplikeret fra DER's forretningsorden). Rådet (Almindeligeanliggender) får endvidere en generel koordinationsrolle i forhold til dehorisontale spørgsmål, som vedrører flere politikområder, og i forhold til deøvrige rådsformationer med undtagelse af Rådsformationen for EksterneForbindelser. Der er dog grundlæggende tale om opgaver, som i dagvaretages under første del af Rådet (Almindelige Anliggender og EksterneForbindelser).Rådsformationen for Eksterne Forbindelser bliver ansvarlig for den FællesUdenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder den fælles sikkerheds- ogforsvarspolitik, handelspolitikken og udviklingsbistanden. Rådsformationenvil få fast formand i skikkelse af den Høje Repræsentant.2) En styrkelse af programmeringen på tværs af formandskaber:Forretningsordenen beskriver bl.a. ordningen medtrioformandskabsprogrammer, som dækker tre formandskaber (18 måneder)og bliver til på grundlag af tæt samarbejde med DER-formanden,kommissionsformanden og den Høje Repræsentant for så vidt angårrådsformationen for Eksterne Forbindelser. Hensigten er at bidrage til atsikre en mere langsigtet og velkoordineret programmering på tværs afformandskaberne mhp. at styrke sammenhængen i EU's ageren inden for allepolitikområder.3) Tekniske tilpasninger, som følge af den øgede rolle til de nationaleparlamenter beskrevet i Lissabon-traktatens Protokol om de nationaleparlamenters rolle i Den Europæiske Union og Lissabon-traktatens Protokolom anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Særligtgælder tilpasningen den periode på otte uger, som skal forløbe mellem dettidspunkt, hvor et udkast til lovgivningsmæssig retsakt stilles til rådighed forde nationale parlamenter på Unionens officielle sprog, og det tidspunkt, hvordet sættes på Rådets foreløbige dagsorden med henblik på vedtagelse ellervedtagelse af en holdning inden for rammerne af en lovgivningsprocedure.Undtagelser herfra i tilfælde af en sags hastende karakter er også beskrevet ioverensstemmelse med art. 4 i den omtalte Protokol om de nationaleparlamenters rolle i den Europæiske Union.4) På linje med TEU art 16, stk. 8 deles Rådets dagsorden op i to dele, dervedrører henholdsvis forhandlinger om EU’s lovgivningsmæssige retsakter –således som dette begreb følger af Lissabon-traktaten – og foranstaltningeraf ikke-lovgivningsmæssig karakter. Rådets samlinger vil være tilgængelige foroffentligheden fsva. førstnævnte, mens første og eventuelle efterfølgendedrøftelser for så vidt angår sidstnævnte vil være offentligt tilgængelige på
samme måde som i dag. Rådets forretningsorden opregner derudoverkonkrete foranstaltninger til gennemførelsen af denne åbenhed(bestemmelser om videostreaming mm.)5) Tekniske tilpasninger af bestemmelserne i forretningsordenen omproceduren for kvalificeret flertal i overensstemmelse med Lissabon-traktatens protokol om overgangsbestemmelser (videreførelse af Nice-bestemmelserne indtil 31. okober 2014 med mulighed for på anmodning atkunne anvende disse indtil 31. marts 2017, hvor de helt bortfalder).6) Teknisk tilpasning af de eksisterende bestemmelser om formandskabet forRådets forberedende organer, hvor der særligt sker ændringer på det eksterneområde med fast formand for den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske komitéog de fleste af arbejdsgrupperne på det eksterne område.7) Teknisk tilpasning af de eksisterende bestemmelser om repræsentationover for Europa-Parlamentet og Europa-Parlamentets udvalg, som følge af,at Rådsformationen for Eksterne Forbindelser får fast formand.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller

beskyttelsesniveauet

Ikke relevant.

9. Høring

Sagen har ikke været i høring.

10. Regeringens foreløbige holdning

Udkastet afspejler de hensyn til en effektiv mødeledelse samt behovet for fastlæggelse aframmer for koordination mellem alle implicerede aktører, som regeringen lægger vægt påog ses som en teknisk tilpasning af den eksisterende Rådets forretningsorden til debestemmelser, som er indeholdt i Lissabon-traktaten.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er bred enighed om den foreliggende tekst.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Rådets forretningsorden med de tilpasninger, der følger af Lissabon-traktaten har ikketidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Foreløbig udgave af Rådetsforretningsorden blev fremsendt udvalget til fortrolig underretning 27. oktober 2009 ifm.
fremsendelsen til udvalget af en rapport til DER 29.-30. oktober 2009 om status for detforberedende arbejde med Lissabon-traktaten.