Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 18
Offentligt
772142_0001.png
772142_0002.png
772142_0003.png
772142_0004.png
772142_0005.png
772142_0006.png
772142_0007.png
772142_0008.png
772142_0009.png
772142_0010.png
772142_0011.png
772142_0012.png
772142_0013.png
772142_0014.png
772142_0015.png
772142_0016.png
772142_0017.png
772142_0018.png
772142_0019.png
EuropaudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere9. december 2009
Lissabontraktatens bestemmelser om de nationale parlamenter
SammenfatningDenne note gengiver de bestemmelser i Lissabontraktaten, som inde-holder henvisninger til de nationale parlamenter.Der er alene tale om en oplistning af artiklerne ledsaget af en forkla-rende overskrifter. Henvisningerne til de nationale parlamenter erfremhævet i teksten.Desuden indeholder noten protokollen om de nationale parlamentersrolle i EU og protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og pro-portionalitetsprincippet
1/19
Lissabontraktatens bestemmelser om de nationale parlamenterTraktaten om Den Europæiske Union .......................................................... 3Nærhedsprincippet og de nationale parlamenters ansvar............................ 3De nationale parlamenters rolle .................................................................... 3Inddragelse i fremtidige revisioner af traktaterne ......................................... 4Underretning om ansøgninger om medlemskab af Unionen ........................ 6Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde ............................ 7De nationale parlamenters kontrol af nærhedsprincippet............................. 7Underretning om evalueringen af EU-landenes gennemførelse af EU-politikker på det retlige område..................................................................... 7Underretning om arbejdet i den stående komité for det operationellesamarbejde om den indre sikkerhed............................................................. 7Indsigelse mod forslag med familieretlige aspekter...................................... 8Evaluering af Eurojust................................................................................... 9Kontrol af Europols aktiviteter ..................................................................... 10Orientering om vedtagelse af retsakter uden specifik hjemmel.................. 10Protokol om de nationale parlamenters rolle i Den Europæiske Union . 12Protokol om anvendelse af nærhedsprincippet ogproportionalitetsprincippet.......................................................................... 16
2/19
Traktaten om Den Europæiske Union
Nærhedsprincippet og de nationale parlamenters ansvar
TEU Artikel 5, stk. 33. I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikkehører ind under dens enekompetence, kun hvis og i det omfang målene forden påtænkte handling ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemssta-terne på centralt, regionalt eller lokalt plan, men på grund af den påtænktehandlings omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan.Unionens institutioner anvender nærhedsprincippet i overensstemmelse medprotokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincip-pet.De nationale parlamentersikrer, at nærhedsprincippet overholdes ioverensstemmelse med proceduren i denne protokol.
De nationale parlamenters rolle
TEU Artikel 12De nationale parlamenterbidrager aktivt til, at Unionen kan fungere tilfreds-stillende:a) De holdes orienteret af Unionens institutioner og får tilsendt ud-kast til EU’s lovgivningsmæssige retsakter i overensstemmelsemed protokollen omde nationale parlamentersrolle i Den Euro-pæiske Union.b) De sikrer, at nærhedsprincippet overholdes i overensstemmelsemed procedurerne i protokollen om anvendelse af nærhedsprin-cippet og proportionalitetsprincippetc) De deltager i forbindelse med området med frihed, sikkerhed ogretfærdighed i mekanismer til evaluering af gennemførelsen afUnionens politikker på dette område i overensstemmelse med ar-tikel 70 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde oginddrages i den politiske kontrol med Europol og evalueringen af
3/19
Eurojusts aktiviteter i overensstemmelse med artikel 88 og 85 inævnte traktatd) De deltager i procedurer til revision af traktaterne i overensstem-melse med artikel 48 i denne traktate) De underrettes om ansøgninger om medlemskab af Unionen ioverensstemmelse med artikel 49 i denne traktatf) De deltager i det interparlamentariske samarbejde mellemde na-tionale parlamenterog med Europa-Parlamentet i overens-stemmelse med protokollen omde nationale parlamentersrollei Den Europæiske Union.
Inddragelse i fremtidige revisioner af traktaterne
TEU Artikel 481. Traktaterne kan ændres efter en almindelig revisionsprocedure. De kanligeledes ændres efter forenklede revisionsprocedurer.Den almindelige revisionsprocedure2. Enhver medlemsstats regering, Europa-Parlamentet eller Kommissionenkan forelægge Rådet forslag til revision af traktaterne. Disse forslag kanblandt andet tage sigte på at udvide eller indskrænke de beføjelser, der ertildelt Unionen i traktaterne. Disse forslag fremsendes af Rådet til Det Euro-pæiske Råd og meddelesde nationale parlamenter.3. Hvis Det Europæiske Råd efter høring af Europa-Parlamentet og Kommis-sionen med simpelt flertal vedtager en afgørelse om at behandle de foreslåe-de ændringer, indkalder formanden for Det Europæiske Råd et konvent sam-mensat af repræsentanter forde nationale parlamenter,medlemsstaternesstats- og regeringschefer, Europa-Parlamentet og Kommissionen. Den Euro-pæiske Centralbank skal også høres, hvis det drejer sig om institutionelleændringer på det monetære område. Konventet behandler forslagene til revi-sion og vedtager ved konsensus en anbefaling til en konference mellem re-præsentanterne for medlemsstaternes regeringer som nævnt i stk. 4.Det Europæiske Råd kan med simpelt flertal og efter Europa-Parlamentetsgodkendelse beslutte ikke at indkalde et konvent, hvis ændringernes omfangikke berettiger hertil. I så fald fastlægger Det Europæiske Råd mandatet til enkonference mellem repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer.
4/19
4. En konference mellem repræsentanterne for medlemsstaternes regeringerindkaldes af formanden for Rådet for efter fælles overenskomst at fastlæggede ændringer, der skal foretages i traktaterne.Ændringerne træder i kraft efter at være blevet ratificeret af alle medlemssta-terne i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.5. Hvis fire femtedele af medlemsstaterne to år efter undertegnelsen af entraktat om ændring af traktaterne har ratificeret denne, og en eller flere med-lemsstater er stødt på vanskeligheder i forbindelse med ratifikationen, tagerDet Europæiske Råd spørgsmålet op.De forenklede revisionsprocedurer6. Enhver medlemsstats regering, Europa-Parlamentet eller Kommissionenkan forelægge Det Europæiske Råd forslag til revision af alle eller en del afbestemmelserne i tredje del af traktaten om Den Europæiske Unions funkti-onsmåde vedrørende Unionens interne politikker og foranstaltninger.Det Europæiske Råd kan vedtage en afgørelse om ændring af alle eller en delaf bestemmelserne i tredje del af traktaten om Den Europæiske Unions funk-tionsmåde. Det Europæiske Råd træffer afgørelse med enstemmighed efterhøring af Europa- Parlamentet og Kommissionen samt Den Europæiske Cen-tralbank i tilfælde af institutionelle ændringer på det monetære område. Ensådan afgørelse træder først i kraft, når medlemsstaterne har godkendt den ioverensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.Den afgørelse, der er nævnt i andet afsnit, kan ikke udvide de kompetencer,der er tildelt Unionen i traktaterne.7. Når Rådet i henhold traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmådeeller afsnit V i nærværende traktat træffer afgørelse med enstemmighed på etbestemt område eller i et bestemt tilfælde, kan Det Europæiske Råd vedtageen afgørelse, der gør det muligt for Rådet at træffe afgørelse med kvalificeretflertal på dette område eller i dette tilfælde. Dette afsnit gælder ikke for afgø-relser, der har indvirkning på militær- eller forsvarsområdet.Når lovgivningsmæssige retsakter i henhold til traktaten om Den EuropæiskeUnions funktionsmåde skal vedtages af Rådet efter en særlig lovgivningspro-cedure, kan Det Europæiske Råd vedtage en afgørelse, der gør det muligt atvedtage sådanne retsakter efter den almindelige lovgivningsprocedure.
5/19
Ethvert initiativ, som Det Europæiske Råd tager på grundlag af første ellerandet afsnit, fremsendes tilde nationale parlamenter.Hviset nationalt par-lamentgør indsigelse inden for en frist på seks måneder efter denne frem-sendelse, vedtages den i første eller andet afsnit nævnte afgørelse ikke. Hvisder ikke gøres indsigelse, kan Det Europæiske Råd vedtage den pågældendeafgørelse.I forbindelse med vedtagelsen af de afgørelser, der er nævnt i første og andetafsnit, træffer Det Europæiske Råd afgørelse med enstemmighed, når Euro-pa-Parlamentet har givet sin godkendelse med et flertal af sine medlemmer.
Underretning om ansøgninger om medlemskab af Unionen
TEU Artikel 49Enhver europæisk stat, som respekterer værdierne i artikel 2 og forpligter sigtil at fremme dem, kan ansøge om at blive medlem af Unionen. Europa-Parlamentet ogde nationale parlamenterunderrettes om denne ansøgning.Den ansøgende stat retter sin ansøgning til Rådet, som træffer afgørelse medenstemmighed efter høring af Kommissionen og efter godkendelse fra Euro-pa-Parlamentet, der udtaler sig med et flertal blandt sine medlemmer. Dekriterier for medlemskab, som Det Europæiske Råd er nået til enighed om,skal tages i betragtning.Vilkårene for optagelsen og sådanne tilpasninger af de til grund for Unionenliggende traktater, som optagelsen medfører, fastlægges ved en aftale mel-lem medlemsstaterne og den ansøgende stat. Denne aftale forelægges samt-lige kontraherende stater til ratifikation i overensstemmelse med deres forfat-ningsmæssige bestemmelser.
6/19
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
De nationale parlamenters kontrol af nærhedsprincippet
TEUF Artikel 69De nationale parlamenterovervåger i forbindelse med lovgivningsforslag og-initiativer, der forelægges inden for rammerne af kapitel 4 og 5, at nærheds-princippet overholdes i overensstemmelse med de nærmere bestemmelser iprotokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincip-pet.
Underretning om evalueringen af EU-landenes gennemførelse af EU-politikker på det retlige område
TEUF Artikel 70Rådet kan på forslag af Kommissionen vedtage foranstaltninger om, hvordanmedlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen foretager en objektiv ogupartisk evaluering af deres myndigheders gennemførelse af Unionens poli-tikker i dette afsnit, især for at fremme den fulde anvendelse af princippet omgensidig anerkendelse, jf. dog artikel 258, 259 og 260. Europa-Parlamentetogde nationale parlamenterunderrettes om indholdet og resultaterne afdenne evaluering.
Underretning om arbejdet i den stående komité for det operationellesamarbejde om den indre sikkerhed
TEUF Artikel 71Der nedsættes en stående komité i Rådet, der skal sikre, at det operationellesamarbejde om den indre sikkerhed fremmes og styrkes i Unionen. Uansetartikel 240 skal komitéen lette samordningen af medlemsstaternes kompeten-te myndigheders indsats. Repræsentanter for Unionens berørte organer, kon-
7/19
torer og agenturer kan inddrages i komitéens arbejde. Europa-Parlamentet ogde nationale parlamenterholdes underrettet om arbejdet.
Indsigelse mod forslag med familieretlige aspekter
TEUF Artikel 811. Unionen etablerer et samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænse-overskridende virkninger, der bygger på princippet om gensidig anerkendelseaf retsafgørelser og udenretslige afgørelser. Dette samarbejde kan omfattevedtagelse af foranstaltninger vedrørende indbyrdes tilnærmelse af medlems-staternes love og administrative bestemmelser.2. Med henblik på stk. 1 vedtager Europa-Parlamentet og Rådet efter denalmindelige lovgivningsprocedure, navnlig når det er nødvendigt for det indremarkeds funktion, foranstaltninger, der skal sikre:a) gensidig anerkendelse mellem medlemsstaterne af retsafgørelserog udenretslige afgørelser samt fuldbyrdelse herafb) forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter på tværs afgrænsernec) forenelighed mellem medlemsstaternes regler om lovvalg og omretternes kompetenced) samarbejde om bevisoptagelsee) effektiv adgang til domstolenef) fjernelse af hindringer for en tilfredsstillende afvikling af civileretssager, om nødvendigt ved at fremme foreneligheden mellemmedlemsstaternes civile retsplejereglerg) udformning af alternative metoder til tvistbilæggelseh) støtte til uddannelse af dommere samt andet personale i retsvæ-senet.3. Uanset stk. 2 fastlægges foranstaltninger vedrørende familieret med græn-seoverskridende virkninger af Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure.Rådet træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.Rådet kan på forslag af Kommissionen vedtage en afgørelse om, hvilke fami-lieretlige aspekter med grænseoverskridende virkninger der kan være omfat-tet af retsakter vedtaget efter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådettræffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
8/19
Det forslag, der er nævnt i andet afsnit, fremsendes tilde nationale parla-menter.Hviset nationalt parlamentgør indsigelse inden for en frist på seksmåneder efter denne fremsendelse, vedtages den i stk. 2 nævnte afgørelseikke. Hvis der ikke gøres indsigelse, kan Rådet vedtage den pågældendeafgørelse.
Evaluering af Eurojust
TEUF Artikel 851. Eurojusts opgave er at støtte og styrke koordineringen og samarbejdetmellem de nationale myndigheder, der har til opgave at efterforske og forfølgegrov kriminalitet, der berører to eller flere medlemsstater eller kræver retsfor-følgning på fælles basis, på grundlag af operationer foretaget af medlemssta-ternes myndigheder og Europol samt oplysninger fra disse.Med henblik herpå fastlægger Europa-Parlamentet og Rådet ved forordningefter den almindelige lovgivningsprocedure Eurojusts struktur, funktionsmåde,indsatsområde og opgaver. Disse opgaver kan omfatte:a) iværksættelse af efterforskning af straffesager samt forslag til denationale kompetente myndigheder om at indlede retsforfølgning,især vedrørende overtrædelser, der skader Unionens finansielleinteresserb) koordinering af efterforskning og retsforfølgning som omhandlet ilitra a)c) styrkelse af det retlige samarbejde, herunder gennem løsning afkonflikter om retternes kompetence og gennem et tæt samarbej-de med Det Europæiske Retlige Netværk.I disse forordninger fastlægges ligeledes de nærmere bestemmelser for Eu-ropa-Parlamentets ogde nationale parlamenterstilknytning til evalueringenaf Eurojusts virke.2. I forbindelse med retsforfølgning som omhandlet i stk. 1, og uden at detteberører artikel 86, foretager de kompetente nationale personer de formellehandlinger inden for retsplejen.
9/19
Kontrol af Europols aktiviteterTEUF Artikel 881. Europols opgave er at støtte og styrke indsatsen hos medlemsstaternespolitimyndigheder og andre retshåndhævende myndigheder og deres indbyr-des samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af grov kriminalitet, derberører to eller flere medlemsstater, terrorisme og de former for kriminalitet,der skader en fælles interesse, som er omfattet af en EU-politik.2. Europa-Parlamentet og Rådet fastlægger ved forordning efter den alminde-lige lovgivningsprocedure Europols struktur, funktionsmåde, indsatsområdeog opgaver. Disse opgaver kan omfatte:a) indsamling, opbevaring, behandling, analyse og udveksling af op-lysninger, der fremsendes af bl.a. medlemsstaternes eller tredje-landes myndigheder eller eksterne organisationerb) samordning, tilrettelæggelse og udførelse af efterforskning ogoperative aktioner, der gennemføres sammen med medlemssta-ternes kompetente myndigheder eller inden for rammerne af fæl-les efterforskningshold, eventuelt i samarbejde med Eurojust.I disse forordninger fastlægges ligeledes de nærmere bestemmelser for Eu-ropa-Parlamentets kontrol af Europols aktiviteter sammen medde nationaleparlamenter.3. Alle Europols operative aktioner skal foretages i samarbejde og i forståelsemed myndighederne i den eller de medlemsstater, hvis område er berørt.Anvendelse af tvangsindgreb hører udelukkende ind under de kompetentenationale myndigheder.
Orientering om vedtagelse af retsakter uden specifik hjemmel
TEUF Artikel 3521. Såfremt en handling fra Unionens side forekommer påkrævet inden forrammerne af de politikker, der er fastlagt i traktaterne, for at nå et af målene iheri, og disse ikke indeholder fornøden hjemmel hertil, vedtager Rådet medenstemmighed på forslag af Kommissionen og med Europa-Parlamentetsgodkendelse passende bestemmelser hertil. Hvis de pågældende bestem-
10/19
melser vedtages af Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure, træffer detteligeledes afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og medEuropa-Parlamentets godkendelse.2. Kommissionen gør inden for rammerne af proceduren for kontrol medoverholdelsen af nærhedsprincippet i artikel 5, stk. 3, i traktaten om Den Eu-ropæiske Unionde nationale parlamenteropmærksom på forslag, der frem-sættes på grundlag af nærværende artikel.3. Foranstaltninger, der vedtages på grundlag af denne artikel, kan ikke om-fatte harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmel-ser i tilfælde, hvor traktaterne udelukker en sådan harmonisering.4. Denne artikel kan ikke tjene som grundlag for at nå mål henhørende underden fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, og alle retsakter, der vedtages imedfør af denne artikel, skal respektere de begrænsninger, der er fastsat iartikel 40, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union.
11/19
Protokol om de nationale parlamenters rolle i Den Europæiske Union
DE HØJE KONTRAHERENDE PARTER,SOM MINDER OM, at den måde, hvorpå de nationale parlamenter udøverkontrol med deres regering i relation til Den Europæiske Unions aktiviteter,falder ind under den enkelte medlemsstats særlige forfatningsmæssige sy-stem og praksis,SOM ØNSKER at tilskynde til, at de nationale parlamenter i højere grad ind-drages i Den Europæiske Unions aktiviteter, og at øge deres muligheder for atudtrykke deres synspunkter vedrørende såvel udkast til EU’s lovgivnings-mæssige retsakter som andre spørgsmål, der kan være af særlig interesse fordem,ER BLEVET ENIGE OM følgende bestemmelser, der knyttes som bilag tiltraktaten om Den Europæiske Union, traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde og traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifæl-lesskab:AFSNIT IINFORMATION TIL DE NATIONALE PARLAMENTERArtikel 1Kommissionen sender sine høringsdokumenter (grøn- og hvidbøger og med-delelser) direkte til de nationale parlamenter, så snart de bliver offentliggjort.Kommissionen sender ligeledes det årlige lovgivningsprogram og alle andreinstrumenter vedrørende planlægning af lovgivningen eller politikstrategier tilde nationale parlamenter samtidig med fremsendelsen til Europa-Parlamentetog Rådet.Artikel 2Udkast til lovgivningsmæssige retsakter, der forelægges Europa-Parlamentetog Rådet, sendes samtidig til de nationale parlamenter.I denne protokol forstås ved udtrykket ”udkast til lovgivningsmæssig retsakt”forslag fra Kommissionen, initiativer fra en gruppe medlemsstater, initiativer
12/19
fra Europa-Parlamentet, anmodninger fra Domstolen, henstillinger fra DenEuropæiske Centralbank og anmodninger fra Den Europæiske Investerings-bank, der tager sigte på vedtagelse af en lovgivningsmæssig retsakt.Kommissionen sender sine udkast til lovgivningsmæssige retsakter direkte tilde nationale parlamenter samtidig med fremsendelsen til Europa-Parlamentetog Rådet.Europa-Parlamentet sender sine udkast til lovgivningsmæssige retsakter di-rekte til de nationale parlamenter.Rådet sender de udkast til lovgivningsmæssige retsakter, der hidrører fra engruppe medlemsstater, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller DenEuropæiske Investeringsbank, til de nationale parlamenter.Artikel 3De nationale parlamenter kan efter den procedure, der er fastlagt i protokollenom anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, sendeformændene for Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen en begrundetudtalelse om, hvorvidt et udkast til lovgivningsmæssig retsakt overholdernærhedsprincippet.Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra en gruppe medlems-stater, sender Rådets formand den eller de begrundede udtalelser til dissemedlemsstaters regeringer.Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra Domstolen, Den Eu-ropæiske Centralbank eller Den Europæiske Investeringsbank, sender Rådetsformand den eller de begrundede udtalelser til den pågældende institutioneller det pågældende organ.Artikel 4Der skal forløbe en periode på otte uger mellem det tidspunkt, hvor et udkasttil lovgivningsmæssig retsakt stilles til rådighed for de nationale parlamenterpå Unionens officielle sprog, og det tidspunkt, hvor det sættes på Rådetsforeløbige dagsorden med henblik på vedtagelse eller vedtagelse af en hold-ning inden for rammerne af en lovgivningsprocedure. Denne frist kan dogfraviges i tilfælde af en sags hastende karakter, som begrundes i retsakteneller Rådets holdning. Bortset fra i behørigt begrundede hastetilfælde må derikke i denne otte ugers periode fastslås enighed om et udkast til lovgivnings-mæssig retsakt. Bortset fra i behørigt begrundede hastetilfælde skal der gå ti
13/19
dage mellem det tidspunkt, hvor et udkast til lovgivningsmæssig retsakt opta-ges på Rådets foreløbige dagsorden, og Rådets vedtagelse af en holdning.Artikel 5Rådets dagsordener og resultaterne af Rådets samlinger, herunder protokol-lerne fra de samlinger, hvor Rådet har drøftet udkast til lovgivningsmæssigeretsakter, sendes direkte til de nationale parlamenter samtidig med fremsen-delsen til medlemsstaternes regeringer.Artikel 6Når Det Europæiske Råd påtænker at gøre brug af artikel 48, stk. 7, førsteeller andet afsnit, i traktaten om Den Europæiske Union, underrettes de natio-nale parlamenter om Det Europæiske Råds initiativ mindst seks måneder førvedtagelsen af en afgørelse.Artikel 7Revisionsretten sender sin årsberetning til de nationale parlamenter til orien-tering samtidig med fremsendelsen til Europa-Parlamentet og Rådet.Artikel 8Hvis det nationale parlamentariske system ikke er et etkammersystem, finderartikel 1-7 anvendelse på de kamre, det består af.AFSNIT IIINTERPARLAMENTARISK SAMARBEJDEArtikel 9Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter tilrettelægger i fællesskabog fremmer et effektivt og regelmæssigt interparlamentarisk samarbejde in-den for Unionen.Artikel 10En konference af parlamentariske organer med ansvar for EU-anliggenderkan forelægge Europa- Parlamentet, Rådet og Kommissionen de bidrag, somden finder hensigtsmæssige. Denne konference fremmer endvidere udveks-ling af oplysninger og bedste praksis mellem de nationale parlamenter og
14/19
Europa-Parlamentet, herunder mellem deres fagudvalg. Den kan ligeledesafholde interparlamentariske konferencer om specifikke emner, navnlig for atdrøfte spørgsmål vedrørende den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, her-under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. Bidrag fra konferencen for-pligter ikke de nationale parlamenter og foregriber ikke deres holdning.
15/19
Protokol om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprin-cippetDE HØJE KONTRAHERENDE PARTER,SOM ØNSKER, at beslutningerne træffes så tæt på borgerne som muligt,SOM ER BESLUTTET PÅ at fastsætte betingelser for anvendelse af nær-hedsprincippet og proportionalitetsprincippet som defineret i artikel 5 i trakta-ten om Den Europæiske Union samt på at indføre et system for kontrol medanvendelsen af disse principper,ER BLEVET ENIGE OM følgende bestemmelser, der knyttes som bilag tiltraktaten om Den Europæiske Union og traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde:Artikel 1Hver enkelt institution sikrer til stadighed, at nærhedsprincippet og proportio-nalitetsprincippet som defineret i artikel 5 i traktaten om Den EuropæiskeUnion overholdes.Artikel 2Inden Kommissionen fremsætter forslag til en lovgivningsmæssig retsakt,foretager den omfattende konsultationer. Disse konsultationer skal, når det errelevant, tage hensyn til de planlagte foranstaltningers regionale og lokaledimension. I ekstraordinært hastende tilfælde foretager Kommissionen ikkesådanne konsultationer. Den begrunder sin beslutning i forslaget.Artikel 3I denne protokol forstås ved udtrykket ”udkast til lovgivningsmæssig retsakt”forslag fra Kommissionen, initiativer fra en gruppe medlemsstater, initiativerfra Europa-Parlamentet, anmodninger fra Domstolen, henstillinger fra DenEuropæiske Centralbank og anmodninger fra Den Europæiske Investerings-bank, der tager sigte på vedtagelse af en lovgivningsmæssig retsakt.Artikel 4
16/19
Kommissionen sender sine udkast til lovgivningsmæssige retsakter samt sineændrede udkast til medlemsstaternes nationale parlamenter samtidig medfremsendelsen til EU-lovgiveren. Europa-Parlamentet sender sine udkast tillovgivningsmæssige retsakter samt sine ændrede udkast til de nationale par-lamenter.Rådet sender de udkast til lovgivningsmæssige retsakter, der hidrører fra engruppe medlemsstater, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller DenEuropæiske Investeringsbank, samt ændrede udkast til de nationale parla-menter.Så snart Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutninger og Rådetsholdninger er vedtaget, sendes de til de nationale parlamenter.Artikel 5Udkastene til lovgivningsmæssige retsakter begrundes med hensyn til nær-hedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Ethvert udkast til lovgivnings-mæssig retsakt bør indeholde en detaljeret analyse, der gør det muligt atvurdere overholdelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.Analysen bør omfatte oplysninger, der gør det muligt at vurdere de finansiellevirkninger og, når der er tale om et direktiv, følgerne for den lovgivning, sommedlemsstaterne skal iværksætte, herunder eventuelt regional lovgivning.Begrundelsen for at fastslå, at et af Unionens mål bedre kan nås på EU-plan,underbygges af kvalitative og om muligt kvantitative indikatorer. Der skal iudkastene til lovgivningsmæssige retsakter tages hensyn til, at enhver byrdeaf finansiel eller administrativ art, der pålægges Unionen, nationale regerin-ger, regionale eller lokale myndigheder, erhvervsdrivende og borgere, skalbegrænses mest muligt og stå i rimeligt forhold til det mål, der skal nås.Artikel 6Ethvert nationalt parlament eller ethvert kammer i et af disse parlamenter kansenest otte uger efter fremsendelsen af et udkast til lovgivningsmæssig rets-akt på Unionens officielle sprog sende formændene for Europa-Parlamentet,Rådet og Kommissionen en begrundet udtalelse, der forklarer, hvorfor detmener, at det pågældende udkast ikke er i overensstemmelse med nærheds-princippet. De nationale parlamenter eller kamrene i de nationale parlamenterskal, når det er relevant, konsultere de regionale parlamenter, der har lovgiv-ningskompetence.Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra en gruppe medlems-stater, sender Rådets formand udtalelsen til disse medlemsstaters regeringer.
17/19
Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra Domstolen, Den Eu-ropæiske Centralbank eller Den Europæiske Investeringsbank, sender Rådetsformand udtalelsen til den pågældende institution eller det pågældende organ.Artikel 71. Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen samt i givet fald gruppen afmedlemsstater, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæi-ske Investeringsbank, hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fradem, tager hensyn til de begrundede udtalelser, der fremsættes af de nationa-le parlamenter eller af et kammer i et af disse parlamenter.Hvert nationalt parlament råder over to stemmer fordelt alt efter det nationaleparlamentariske system. I et nationalt parlamentarisk tokammersystem råderhvert af de to kamre over én stemme.2. Såfremt de begrundede udtalelser om, at et udkast til lovgivningsmæssigretsakt ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, repræsenterermindst en tredjedel af samtlige de stemmer, der er tildelt de nationale parla-menter i overensstemmelse med stk. 1, andet afsnit, skal udkastet tages op tilfornyet overvejelse. Denne tærskel er en fjerdedel, når der er tale om et ud-kast til lovgivningsmæssig retsakt, der forelægges med hjemmel i artikel 76 itraktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende områdetmed frihed, sikkerhed og retfærdighed.Efter denne fornyede overvejelse kan Kommissionen eller eventuelt gruppenaf medlemsstater, Europa-Parlamentet, Domstolen, Den Europæiske Central-bank eller Den Europæiske Investeringsbank, hvis udkastet til lovgivnings-mæssig retsakt hidrører fra dem, beslutte at opretholde udkastet, ændre deteller trække det tilbage. Beslutningen skal begrundes.3. Under den almindelige lovgivningsprocedure gælder det endvidere, at så-fremt begrundede udtalelser om, at et udkast til lovgivningsmæssig retsaktikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, repræsenterer mindst etsimpelt flertal af de stemmer, der er tildelt de nationale parlamenter i overens-stemmelse med stk. 1, andet afsnit, skal udkastet tages op til fornyet overve-jelse. Efter denne fornyede overvejelse kan Kommissionen beslutte at opret-holde udkastet, ændre det eller trække det tilbage.Hvis Kommissionen beslutter at opretholde udkastet, skal den i en begrundetudtalelse underbygge sin opfattelse af, at det er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.
18/19
Denne begrundede udtalelse såvel som de begrundede udtalelser fra de nati-onale parlamenter skal sendes til EU-lovgiveren til overvejelse i proceduren:a) inden afslutningen af førstebehandlingen overvejer lovgiveren(Europa-Parlamentet og Rådet)lovgivningsforslagets overens-stemmelse med nærhedsprincippet under særlig hensyntagen tilde begrundelser, som flertallet af de nationale parlamenter hargivet udtryk for og deler, samt Kommissionens begrundede udta-lelseb) hvis lovgiveren med et flertal på 55 % af Rådets medlemmer elleret flertal af de stemmer, der er afgivet i Europa-Parlamentet, er afden opfattelse, at forslaget ikke er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet, behandles lovgivningsforslaget ikke yderligere.Artikel 8Den Europæiske Unions Domstol har kompetence til at træffe afgørelse isager vedrørende lovgivningsmæssige retsakters overtrædelse af nærheds-princippet, der anlægges i henhold til de nærmere bestemmelser i artikel 263 itraktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af en medlemsstat ellerforelægges af denne i overensstemmelse med dens interne retssystem påvegne af dens nationale parlament eller et kammer i dette parlament.I overensstemmelse med nævnte artikel kan Regionsudvalget også anlæggesådanne sager vedrørende lovgivningsmæssige retsakter, hvis vedtagelse detifølge traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde skal høres om.Artikel 9Kommissionen forelægger hvert år Det Europæiske Råd, Europa-Parlamentet, Rådet og de nationale parlamenter en rapport om anvendelsenaf artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union. Årsrapporten sendes ogsåtil Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
Med venlig hilsenThomas Fich(3611)
19/19