Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 25
Offentligt
808160_0001.png
808160_0002.png
808160_0003.png
808160_0004.png
EuropaudvalgetDen Økonomiske Konsulent
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere4. marts 2010
Notat om Danmarks Konvergensprogram 2009
SammenfatningKonvergensprogrammet indeholder de krav der stilles til finanspolitik-ken i overensstemmelse med reglerne i EU’s stabilitets- og vækstpagtom underskuddets størrelse frem til 2013. Hertil kommer regeringens2015-plan om balance på den offentlige saldo i 2015.For at nå målet om balance (strukturelt) i 2015 kræves, at finansernestyrkes med 1,8 pct. af BNP.Det svarer til en konsolidering på ca.31 mia. kr. i perioden 2011-15.I 2010 ventes som udgangspunkt et underskud på de offentlige finan-ser på 5½ pct. af BNP. Det forventes at medføre en henstilling fra EUom at nedbringe underskuddet til under 3 pct. af BNP senest i2013gennem initiativer, der styrker den strukturelle saldo med 1½ pct. afBNP. Henstillingen vurderes at kræve konsolideringstiltag påca. 24mia.kr. i perioden 2011-13. Efterlevelse af EU-henstillingen bidragersåledes med � af den krævede konsolidering for at nå 2015 målet iregeringens 2015-plan.Det fremgår af Konvergensprogrammet, at konsolideringen i perioden2011-2013 skal foretages påudgiftsområdet.
1/4
1. IndledningKonvergensprogrammet udarbejdes i henhold til EU's Stabilitets- og Vækst-pagt. I henhold til EU's forordninger udarbejdereurolandene stabilitetspro-grammerogEU-landene uden for euroen konvergensprogrammerforlandenes overholdelse af EU's budgetregler. Rådet afgiver en udtalelse omhvert lands program på basis af en henstilling fra Kommissionen og efter drøf-telse i Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC).Notatet beskriver -meget- kort hovedpunkterne i regeringens konvergenspro-gram.2. KonvergensprogrammetTabel 1nedenfor illustrerer udviklingen i det faktiske og strukturelle under-skud uden nye initiativer.Tabel 1. Faktiske og strukturelle saldo uden nye initiativer200920102011Saldo (mia. kr. 2010-niveau)-50-94-79Saldo (pct. af BNP)-3-5,5-4,4
2012-71-3,9
2013-56-3,1
2014-42-2,3
2015-31-1,8
Strukturel saldo (pct. af BNP)0,6-1,7-1,3-1,6-1,4-1,6-1,8Anm.: Denstrukturelle saldosvarer til den faktiske saldo skønsmæssigtrensetfor virkningerne påde offentlige finanser af konjunkturudsving og andre midlertidige forholdKilde: Danmarks Konvergensprogram 2009
Det centrale finanspolitiske sigtepunkt i Konvergensprogrammet (KP) er ba-lance på de offentlige finanser i 2015 (strukturelt) i overensstemmelse med2015-planen fra 2007. Balance i 2015 vil, ifølge KP, bremse gældsopbygnin-gen og medfører, at finanspolitikken kan opfylde kravet om finanspolitiskholdbarhed, som indgår i 2015-planen.Med udsigt til et underskud på 5½ pct. af BNP i år ventes det, at Danmark iløbet af 2010 – i overensstemmelse med EU’s Stabilitets- og Vækstpagt – vilkomme ind iproceduren for uforholdsmæssigt store underskud og mod-tage en henstillingfra EU's økonomi- og finansministre om at bringe under-skuddet under 3 pct. af BNP inden for en kortere årrække (senest 2013).Med afsæt i Stabilitets- og Vækstpagtens regler og praksis – og særligt dehenstillinger, som andre lande har modtaget indtil nu – vil henstillingenfor-mentliganbefale Danmark at gennemføre initiativer, som indebærer en for-bedring af denstrukturelle saldopå i alt 1½ pct. af BNP, dvs. med ½ pct. afBNP om året i gennemsnit i årene2011-2013.
2/4
Der er ikke krav om, hvordan stramningerne fordeles over årene, og henstil-lingerne kan efterfølgende blive ændret, hvis den økonomiske udvikling ermindre gunstig end ventet.Henstillingen vil i givet fald være på linje med den henstilling,Tysklandharmodtaget i december 2009 og svarer til minimumskravet i Stabilitets- ogVækstpagten til årlige budgetforbedringer for lande med store underskud.Kravene til konsolidering vil i så fald være mindre end for langt hovedparten afde øvrige lande i EU, som er under proceduren.
3. Antagelser om finanspolitikken i DanmarkDer er ikke truffet politisk beslutning om, hvilke konkrete instrumenter der skalanvendes til den nødvendige konsolidering, eller deres indfasning.Tilpasnin-gen de nærmeste år vil imidlertid ligge på de offentlige udgifter, herun-der det offentlige forbrug,skriver regeringen i KP.Desuden er detoffentlige forbrugsteget mere end forudsat i de mellemfri-stede planer fra 2001 og frem og udgør en større andel af BNP end nogen-sinde før. Med den udgiftsvækst frem mod 2015, der hidtil har været forudsat,ligger de offentlige forbrugsudgifter godt 1 pct. af BNPoverdet mellemfriste-1de pejlemærke på 26½ pct. af BNP i 2015, som indgår i 2015-planen.Udgif-terne til offentligt forbrug i 2010 er 13� mia. kr. højere end forudsat i2015-planen fra 2007.I Konvergensprogrammet er der indregnet konsolidering af de offentlige finan-ser, således at der er balance i 2015 (strukturelt), og denventedehenstillingfra EU hermed samtidig indfris. Dermed er det økonomiske forløb både ioverensstemmelse med retningslinjerne for Konvergensprogrammerne frem til2013 og de overordnede mål for finanspolitikken, som er meldt ud i 2015-planen.De finanspolitiske antagelser i Konvergensprogrammet indebærer, at de of-fentlige finanser konsolideres medca. 31 mia.kr. (i 2010-niveau) frem mod2015. Heri er indregnet en reduktion af de samlede offentlige udgifter på 24½mia. kr. i forhold til de rammer, som indgik i Konvergensprogrammet fra 2008.Mindreudgifterne på de 24½ mia. kr. er som en beregningsteknisk anta-gelse proportionalt fordelt på offentligt forbrug og andre offentlige ud-gifter.De 24½ mia. foreslås opnået i perioden 2011-2013.
1
Af konjunkturrenset BNP
3/4
Der er blandt andet forudsat real nul-vækst i det offentligeforbrugi årene2011-2013 (og � pct. i 2014 og 2015). Det svarer til en mindreudgift på ca.13½ mia. kr. i forhold til den forudsatte realvækst i KP08 for årene 2011-13.Mindreudgiften skal blandt andet ses i lyset af, at udgifterne til offentligt for-brug i 2010 som nævnt er 13� mia. kr. højere end forudsat i 2015-planen fra2007.Endelig er det forudsat, at den del af reformkravet i 2015-planen, som endnuikke er udmøntet, indfris frem mod 2015. Det er dermed beregningstekniskforudsat, at nye initiativer samlet forøgerbeskæftigelseni et omfang, somstyrker de offentlige finansers holdbarhed med yderligere ca. 7 mia. kr. Medde 24½ mia. kr. i konsolidering frem til 2013 og de 7 mia. kr. yderligere, opnåsde 31 mia. kr. i 2015.Itabel 2nedenfor er vist forløbet med nye initiativer.Tabel 2. Faktiske og strukturelle saldo med nye initiativer200920102011Saldo (mia., kr. 2010-niveau)-50-94-75Saldo (pct. af BNP)-3-5,5-4,2Strukturel saldo (pct. af BNP)-0,6-1,7-1
2012-57-3,2-0,7
2013-33-1,9-0,2
2014-15-0,8-0,1
2015ca. 000
Anm.: Den strukturelle saldo svarer til den faktiske saldo skønsmæssigt renset for virkningerne på de offentligefinanser af konjunkturudsving og andre midlertidige forhold.Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2009
Der ses af tabellen, at med 24½ mia. i konsolidering frem til 2013, er under-skuddet på 1,9 pct. i 2013 (altså uden de 3 pct.) og i 2015 er der balance medyderligere 7 mia. kr. i konsolidering.
Med venlig hilsen
Niels Hoffmeyer (3602)Mette Bjerrum Koch (5537)
4/4