Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udenrigsminister Lene Espersen
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 105 stillet af Europa-udvalget den 12.
juli 2010.
12. august 2010
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Med venlig hilsen
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
Sagsnr.
Dok nr.
Side
09-073707
1478691
1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 105 (alm. del) stillet af Europaudvalget den 12. juli 2010 til
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
Spørgsmål 105
Vil ministeren – som lovet på Europaudvalgets møde den 9. juli 2010 –
oversende et notat til udvalget, som beskriver, hvori redesignet af ITER-projektet
består, dvs. hvad forskellen er på projektet, som det så ud, før det blev redesignet,
og sådan som det ser ud i dag? Ministeren bedes desuden redegøre for, hvordan
redesignet af projektet og prisstigninger på byggematerialer har kunnet føre til så
volsomme budgetoverskridelser og hvor stor en del af budgetoverskridelserne,
som skyldes hhv. redesign og pristigninger på byggematerialer?
Svar
Ministeriet for Videnskab
Udviklingen i designet for ITER fra 2001 og til nu
ITER er et forskningsprojekt, hvor målet er at kunne producere energi ved fusion.
Forskningsprojektet forventes at kunne bidrage væsentligt til verdens energifor-
syning i konkurrence med kul og olie. Energiproduktion ved fusion vil i givet
fald i modsætning til traditionel kernekraft være baseret på frit tilgængelige rå-
stoffer, og der vil forventeligt kun være ubetydelige risici forbundet med denne
energiform.
ITER-projektet er en udfordring for det internationale forskningssamarbejde i en
skala, som man ikke har set før. EU har den ledende rolle i projektet. Med de del-
tagende lande (regioner) står halvdelen af verdens befolkning bag projektet, og
den europæiske ekspertise på området er anerkendt i hele verden.
Forskere fra Europa, Japan, Rusland og USA startede allerede i 1988 et samar-
bejde om at designe ITER. Arbejdet blev afsluttet i 2001, hvorefter de internatio-
nale forhandlinger om implementeringen startede mellem EU, Japan og Rusland.
USA havde på dette tidspunkt forladt samarbejdet, men kom med igen i 2003
sammen med Kina og Sydkorea. Indien kom med fra begyndelsen af 2005. Her-
efter gik der yderligere nogle år med at forhandle om den geografiske placering
af ITER. Japan og EU (Frankrig) var kandidater. Først den 21. november 2006
blev den internationale aftale om ITER indgået og placeringen af ITER fastlagt
til Sydfrankrig (Cadarache). Denne aftale, som trådte i kraft den 24. oktober
2007, var baseret på Baseline Design 2001.
Som det tidligere er oplyst, blev den europæiske finansiering af ITER besluttet i
forbindelse med vedtagelsen af det 7. rammeprogram. Regeringen forelagde sa-
gen vedrørende det 7. rammeprogram for Folketingets Europaudvalg to gange
med henblik på forhandlingsoplæg, nemlig 25. november 2005 og 24. maj 2006.
For at have en referenceramme til beregning af omkostninger og fastlæggelse af
tidsplan i de løbende internationale forhandlinger var det nødvendigt ”at fryse”
2001-designet fast. 2001-designet var imidlertid ikke tilstrækkelig med hensyn til
definition af projektet og varierede betydeligt for de forskellige komponenter.
Ifølge 2001-designets tidsplan (”schedule”) var konstruktionsperioden 10 år,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Sagsnr.
Dok nr.
Side
09-073707
1478691
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvorefter ”første plasma” (baseret på almindelig brint) skulle opnås i 2006 på en
ikke fuldt udviklet maskine. Der er tale om en ”top-down” tidsplan, som hverken
tog hensyn til de enkelte trin i fabrikationsprocessen eller den nødvendige inter-
aktion mellem parternes nationale ITER organisationer, som skulle levere del-
komponenter til ITER maskinen via den internationale ITER organisation (IO).
Da aftalen blev underskrevet i november 2006, var parterne derfor enige om, at
der skulle foretages en revurdering af designet med henblik på at opdatere 2001-
designet. Revurderingen, som IO var ansvarlig for, blev afsluttet i april 2008 og
indeholdt anbefalinger om 80 designændringer. Som opfølgning herpå blev der
udarbejdet et nyt reference scenarie (kaldet ”scenarie 0”), som blev godkendt af
ITER Styrelsesrådet i midten af 2008. Ifølge dette scenarie skulle ”første plasma”
nu ske i juli 2018.
Den europæiske ITER organisation (F4E) havde samtidig parallelt med IO’s re-
vurdering fået relevante europæiske industrier til i løbet af 2007 at foretage nye
omkostningsanalyser af de komponenter, som Europa skulle levere til ITER. Med
afsæt i dette arbejde etablerede F4E i begyndelsen af 2008 en task force bestå-
ende af F4E eksperter og eksterne eksperter. Task forcens opgave var at iværk-
sætte en gennemgribende analyse af de samlede omkostninger for Europa. Re-
sultatet af denne analyse blev yderligere vurderet af en speciel ad-hoc gruppe,
som F4E’s bestyrelse nedsatte medio 2008. Gruppen skulle vurdere de om-
kostningsestimeringer, som førnævnte task force var kommet frem til, ligesom
gruppen også skulle efterprøve de anvendte metoder. Gruppens rapport ”Toschi
Rapporten” var færdig i oktober 2008 og blev behandlet og godkendt på F4E’s
bestyrelsesmøde i december 2008.
På baggrund af ovennævnte arbejde fremsatte IO i begyndelsen af 2009 forslag til
et nyt scenarie. Det blev kaldt ”scenarie 1” og opererede med ”første plasma” i
december 2018. Scenariet blev godkendt som et arbejdsscenarie på et møde i
ITER Styrelsesrådet i juni 2009.
De omkostningsmæssige konsekvenser for EU af dette scenarie blev i sommeren
og efteråret 2009 analyseret af F4E, ligesom man fremkom med forslag til, hvor-
dan scenariet kunne modificeres, således at det blev økonomisk og tidsmæssigt
overkommeligt og forsvarligt for EU.
Dette modificerede scenarie 1 blev yderligere opdateret af F4E i marts 2010,
hvorefter man nu stiler mod ”første plasma” i november 2019.
Det er dette opdaterede, modificerede scenarie 1, som godkendes på mødet i
ITER Styrelsesrådet i slutningen af juli 2010.
Årsager til de ekstraordinære omkostningsstigninger
Ifølge Kommissionen er de væsentligste årsager til stigningen EU’s andel af kon-
struktionsomkostningerne – afledt af revurderingen – følgende:
1.
Behovet for ekstra og mere komplekse tekniske komponenter for at sikre
ITER’s succes.
Det har vist sig at være behov for yderligere udstyr og backup udstyr,
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
880087_0004.png
som ikke var medtaget i det oprindelige design, men som skønnes nød-
vendige for en effektiv drift og succes af ITER.
1
Baggrunden for disse ekstra behov er bl.a. at der siden 2001 er sket en
voldsom udvikling i fusionsforskningen i almindelighed og i plasma-
forskningen i særdeleshed. På denne baggrund er der udviklet ekstra ud-
styr til at stabilisere plasmaet yderligere.
2.
De særlige priseskaleringer på energi og konstruktionsmaterialer (kob-
ber, stål og cement).
Disse skaleringer har været betydeligt højere end den almindelige pris-
stigning. For kobber, stål og cement er der tale om en stigning på 300-
500 pct.
3.
I 2001-designet var der ikke taget hensyn til vanskelighederne ved at at
opbygge en stor international organisation fra grunden og bemande den-
ne samt en forøget kompleksitet i projektintegrationen.
I ressourceestimeringen fra 2001 havde man som nævnt tidligere ikke ta-
get hensyn til, at gennemførelsen af et så stort internationalt projekt både
kræver integration af opgaver og arbejdskraft. Dertil kommer, at udgif-
terne til administration af F4E og til ekstra teknologi ikke var medtaget.
4.
Der skal bruges mange anstrengelser på at sikre, at design specifikatio-
ner til industrien er tilstrækkelige. 2001-designet var generisk og derfor
ikke detaljeret nok til at basere udbud på.
5.
Omkostningsestimeringerne i 2001 var bundet op til et bestemt omkost-
ningsmål, ligesom designet blev låst ved underskrivelsen af den interna-
tionale aftale i 2006.
6.
Flere ressourcer er påkrævet til inspektion og testning af kvalitetskrav til
en nuklear installation i almindelighed og til at samle de mange delkom-
ponenter i særdeleshed.
7.
I 2001-designet og dets omkostningsestimeringer var der ikke taget hen-
syn til behovet for serviceydelser i forbindelse med sikkerhed, transport
og afskibning.
8.
I 2001-designet havde man ikke indarbejdet usikkerhedsreserver (”con-
tingencies”) i beregningerne af omkostningerne.
Udover ovennævnte årsager til de voldsomme omkostningsstigninger skal også
nævnes, at forberedelse af byggepladsen, inkl. byggemodningen i Cadarache har
været langt mere krævende end forudset.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
3/4
1
Ifølge IO var revurderingen af 2001-designet med til at identificere områder af stor vig-
tighed, som man skulle håndtere for at sikre opnåelsen af ITER’s mission samt, at den stør-
ste betydning af revurderingen er den stærkt forøgede sandsynlighed for at nå ITER’s mål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sidst men ikke mindst er en væsentlig begrundelse for revurderingen, at der
siden 2001 som nævnt er sket store fremskridt inden for fusionsforskningen. Det
gælder især inden for plasmafysikken, hvor forskningen på de associerede labora-
torier i EU’s medlemslande og hos de øvrige ITER parter har betydet, at man nu
ved hjælp af nye systemer og udvikling af nye magnetspoler er blevet bedre til at
kontrollere instabiliteter i plasmaet. I 2001-designet arbejdede man med forud-
sætningen om, at plasmaet var stabilt. Den seneste forskning har vist, at dette ik-
ke er tilfældet. Derfor har man været nødsaget til at inkludere yderligere udstyr
for at kunne nå op i det nødvendige parameterområde med hensyn til plasmaets
tæthed, temperatur og indeslutning.
Omkostningsudviklingen
Det seneste udgiftsskøn fra F4E udgør 7,2 mia. euro. Ministerrådet har med ved-
tagelsen af rådskonklusioner om ITER den 12. juli 2010 besluttet, at dette skal
reduceres med 600 mio. euro til 6,6 mia. euro. I konklusionerne slås der samtidig
fast, at ITER projektet fremover skal baseres på princippet om at design følger
budgettet og ikke omvendt.
Af de samlede meromkostninger skønnes det, at 38 pct. skyldes stigninger på
energi og råvarer. Disse omkostningsstigninger påvirker hovedsagelig opførelsen
af bygningerne i Cadarache. De øvrige meromkostninger skønnes således at følge
af revurderingen.
Da EU alene har ansvaret for opførelsen af bygningerne, nedsatte F4E medio
2009 en speciel arbejdsgruppe til at vurdere de fem omkostningsestimeringer,
som allerede var fortaget.
Ekspertgruppen fandt de nævnte vurderinger fornuftige set på baggrund af de
givne forudsætninger. Ved estimering af priserne på råvarer m.m. havde man an-
vendt det såkaldte ”bill of quantities” princip, hvor man går ud fra en fast pris pr.
kubikmeter, der også inkluderer transport og arbejdsløn. Denne pris multipliceres
herefter med det skønnede kvantum f.eks. af beton. Hertil kommer omkostninger
ved design og konstruktion samt omkostninger ved byggemodning og anden for-
beredelse af jorden.
Det seneste udgiftsskøn fra F4E bygger således på meget valide og opdaterede
beregninger.
Som det fremgår af førnævnte rådskonklusioner skal F4E fremover - mindst én
gang om året rapportere til Ministerrådet om, hvilke ”cost containment” foran-
staltninger og andre spareplaner, der er gennemført. Det skal ske første gang 26.
november 2010.
Rådskonklusionerne indeholder endvidere en opfordring til Kommissionen om at
fremkomme med forslag på november mødet om, hvordan samspillet mellem
medlemslandene, Kommissionen og F4E kan forbedres, ligesom man anmoder
F4E om snarest at komme med oplæg til en bedre organisationsstruktur og andre
nødvendige tilpasninger til en succesfuld gennemførelse af projektet.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
4/4