Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udenrigsminister Lene Espersen
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 106-112 stillet af Europa-udvalget ef-
ter ønske fra Bjarne Laustsen (S) den 13. juli 2010.
12. august 2010
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København K
Telefon
Telefax
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
E-post
Netsted
CVR-nr.
Sagsnr.
Dok nr.
Side
09-073707
1478656
1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 106 -112 (alm. del) stillet af Europaudvalget efter ønske fra
Bjarne Laustsen (S) den 13. juli 2010 til udenrigsministeren.
Spørgsmål 106
Fra hvornår og for hvilket tidsrum er udnyttelsen af forskningsreaktoren ITER
forudset?
Svar
Ifølge det senest opdaterede scenarie – foretaget af den europæiske ITER organi-
sation (F4E) i marts 2010 - regner man med, at der fra 2020 kan foretages forsøg
med almindelig brint og at der fra midten af 2026 kan foretages mere avancerede
forsøg på en fuldt udviklet maskine. Derefter skal der køres forsøg frem til 2040.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
Spørgsmål 107
Er Danmark indtrådt i den planlagte EU-task-force, som skal gennemgå økono-
mien og styringen af ITER?
Svar
På foranledning af det spanske EU-formandskab blev der i slutningen af maj
2010 etableret en task force med deltagelse af alle medlemslande. Task Forcen
havde til formål at identificere bæredygtige finansielle løsninger for EU’s delta-
gelse i ITER projektet.
Task forcen har afholdt 4 møder i juni 2010. Det sidste den 25. juni 2010.
Efter det sidste møde i task forcen den 25. juni 2010 fremlagde det spanske for-
mandskab et forslag til rådskonklusioner, som vedrører 1) omkostningskontrol og
inddæmning af udgifter, 2) Styring og ledelse, 3) Rapportering og review, 4) Fi-
nansiering. Rådskonklusionerne blev vedtaget den 12. juli 2010 med dansk støtte.
Et væsentligt element er, at F4E mindst en gang om året skal rapportere til Mini-
sterrådet om, hvilke ”cost containment” foranstaltninger og andre spareplaner,
der er gennemført.
Rådskonklusionerne indeholder endvidere en opfordring til Kommissionen om at
fremkomme med forslag på november mødet om, hvordan samspillet mellem
medlemslandene, Kommissionen og F4E kan forbedres, ligesom man anmoder
F4E om snarest at komme med oplæg til en bedre organisationsstruktur og andre
nødvendige tilpasninger til en succesfuld gennemførelse af projektet.
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Sagsnr.
Dok nr.
Side
09-073707
1478656
1/4
Spørgsmål 108
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vil ministeren bedømme omkostningsniveauet for ITER, idet ITER handler om et
forehavende, som ligger inden for grundforskningens område, og idet ITER fo-
reløbig må anses for en tvivlsom succes?
Svar
ITER projektet er et meget ambitiøst, perspektivrigt og vanskeligt projekt. Det
betyder, at der er tale om et meget stort projekt med et stort budget. Og der er
samtidig tale om et projekt som, hvis det lykkes, vil kunne have en meget stor ef-
fekt på verdens samlede energiforbrug. Derfor er det et projekt som kun kan lade
sig gøre gennem et internationalt samarbejde i EU og med en lang række andre
lande i verden.
Regeringen finder det naturligvis yderst utilfredsstillende med den voldsomme
udvikling i omkostningerne til ITER, og den danske regering forudsætter fremad-
rettet, at opførelsen af ITER skal hvile på en realistisk finansiering, en effektiv
omkostningskontrol og en forsvarlig tidsplanlægning.
Ministeriet for Videnskab
Oprindeligt var de samlede opførelsesomkostninger efter 2001-designet beregnet
til 5,9 mia. Euro (2008-priser), hvoraf den europæiske del udgjorde 2,7 mia. Euro
(2008-priser) svarende til 5/11 eller 45,5 pct. af de totale ITER-konstruktionsom-
kostninger.
Ifølge det nye design er de totale ITER konstruktionsomkostninger for EU senest
blevet estimeret til 7,2 mia. Euro (2008-priser), idet medlemslandene efterføl-
gende er blevet enige om at sætte et loft på 6,6 mia. Euro.
De meromkostninger, som ikke er afledt af revurderingen – altså primært stignin-
ger i lønomkostninger og på energi samt råvarer er skønnet til at udgøre 38 pct af
samtlige meromkostninger.
Jeg kan i øvrigt henvise til svaret på spørgsmål 105.
Teknologi og Udvikling
Side
2/4
Spørgsmål 109
Støtter regeringen muligheden for en finansiering af udgiftsstigningerne til ITER
gennem et lån i den Europæiske Investeringsbank eller gennem en omprioritering
af de eksisterende midler?
Svar
Regeringen anser det ikke for realistisk med en meget massiv anvendelse af den
Europæiske Investeringsbank (EIB) til finansieringen af ITER, da en sådan lån-
givning (langsigtet) i sagens natur skal tilbagebetales på et tidspunkt. Derimod vil
EIB kunne bidrage med et kassekredit-lignende arrangement (kortsigtet) til finan-
sieringen af de 1,4 mia. Euro, som skal findes i 2012 og 2013.
Spørgsmål 110
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvilke optimeringsbehov ser ministeren i forbindelse med det europæiske fælles-
foretagende for ITER og fusionsenergi, Fusion for Energy, (F4E)?
Svar
Med hensyn til ledelse mener jeg, at F4E organisationen skal ændres så den bli-
ver i stand til at opfylde dens mål, som primært er at være et ”procurement agen-
cy”, dvs. at placere og indgå kontrakter med den europæiske industri.
Topledelsen skal være koncentreret om denne opgave og samtidig styrke samar-
bejdet med den internationale ITER organisation og de andre parters nationale
ITER organisationer.
Procedurereglerne skal modificeres og tilpasses industriens forhold og behov.
Hidtil har man anvendt Kommissionens regler, som er meget stive og bureaukra-
tiske. Derfor er sigtet med de nye regler, at det skal være procedurer, standarder
osv. som har vist sig at virke i industri og privat anlægsvirksomhed.
Ministeriet for Videnskab
Desuden skal dialogen mellem F4E, bestyrelsen og Kommissionen styrkes.
Hvad angår styringen, skal F4E både styrkes operationelt og strategisk, således at
der skabes en stærk og sammenhængende styring.
Teknologi og Udvikling
Side
3/4
Spørgsmål 111
Eksisterer der nationale underorganisationer til det europæiske fællesforetagende
for ITER, Fusion for Energi, (F4E)?
Svar
Der findes ikke nationale underorganisationer til F4E.
Forsknings- og Innovationsstyrelsen er i Danmark ansvarlig for den danske ad-
ministration og er repræsenteret i F4E’s bestyrelse. Hvert land og Kommissionen
er repræsenteret i bestyrelsen. Beslutninger kan træffes ved afstemninger, hvor
landene har forskellige ”vægte”. De fleste lande, inkl. Danmark har 2 stemmer.
De fire store lande og Euratom (Kommissionen) har 5 stemmer. Der afholdes
normalt 3- 4 bestyrelsesmøder om året.
Bestyrelsen har også udpeget en ”Executive Committee” på 13 medlemmer, som
Risø DTU er medlem af. Komiteens hovedopgave er at sikre, at F4E overholder
alle formaliteter i forbindelse med tildeling af kontrakter. Det vil primært sige
overholdelse af EU’s udbudsregler ved indgåelse af kontrakter med den europæi-
ske industri.
Spørgsmål 112
Hvilke følger har EU-revisionens kritik af økonomistyringen for ITER-program-
met haft ud over direktør Didier Gambiers afgang?
Svar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vil fremadrettet blive indført det paradigme, at ITER designet skal tilpasses
budgettet og ikke omvendt. F4E skal udarbejde en plan for inddæmning af ud-
gifter, der både skal sikre tilstrækkelige reserver og gennemføre yderligere bespa-
relser, hvor det er muligt. Planen skal forelægges Konkurrencerådet så hurtigt
som muligt og senest på rådsmødet den 26. november 2010.
Desuden vil Rådet anmode F4E om at implementere overvågning og kontrolsy-
stemer, der skal certificeres af eksterne revisorer. Bl.a. med henblik herpå har
F4E’s bestyrelse på mødet den 9. og 10. juni 2010 etableret en ”Audit Commit-
tee”, som løbende skal rapportere til bestyrelsen fra juli 2010.
Endelig skal nævnes, at den japanske generaldirektør for den internationale ITER
organisation er fratrådt, og en ny er udpeget.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
4/4