Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
869404_0001.png
869404_0002.png
869404_0003.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 80 af 31. maj 2010 (Alm.del - § 6) stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan og hvor meget i dkr. det offentlige budget-underskud i 2011, 2012 og 2013 er påvirket af skattelettelserne vedtaget i 2007 ogskattereformen fra 2009?Svar:
Skattereformen i Forårspakke 2.0 er underfinansieret de første år for at stimulereøkonomien i lyset af det globale tilbageslag, der satte ind oven på finanskrisen iefteråret 2008. Skattereformen bidrager dermed aktuelt til at holde hånden underprivatforbrug og aktivitet og derigennem mildne krisens virkninger på dansk øko-nomi. Skattereformen styrker de offentlige finanser på sigt.Modelberegnede virkninger på den offentlige saldo af 2007-skatteaftalen og skat-tereformen i Forårspakke 2.0 fremgår aftabel 1.De beregnede virkninger er inklu-siv de afledte virkninger på efterspørgsel og aktivitet af øgede disponible indkom-ster, men eksklusiv de afledte effekter på arbejdsudbud mv., der tilsammen skøn-nes at styrke finanserne med ca. 6 mia. kr. på sigt. De umiddelbare provenuvirk-ninger – dvs. uden afledte virkninger på aktivitetsniveauet i økonomien mv. – ogreformernes afledte virkninger på arbejdsudbud mv. er gennemgået senere i sva-ret.Tabel 1Saldovirkning af Forårspakke 2.0 og Lavere skat på arbejde 2007 (ekskl. virkninger påarbejdsudbud mv.)2010201120122013
Forårspakke 2.0 i altheraf:- Fremrykning af provenu fra pensionsopsparing- ServiceeftersynLavere skat på arbejde, 2007I alt ekskl. løft af arbejdsudbudKilde: Egne beregninger på ADAM
-8,4
-2,9
0,2
4,2
4,2-0,5-2,2-10,6
4,30,1-1,0-4,0
4,41,2-0,6-0,4
4,4-0,1-0,63,5
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Beregningerne i tabel 1 peger på, at de nævnte skatteaftaler svækker saldoen i 2010med ca. 10½ mia. kr., mens saldoen i 2013 netto styrkes med ca. 3½ mia. kr.Svækkelsen i 2010 og 2011 skal derudover blandt andet ses i lyset af, at udbetalin-gen af SP-midler, der også er en del af Forårspakke 2.0, skønnes at medføreumiddelbare merindtægter på 17 mia. kr. i 2009 og knap 1 mia. kr. i 2010. Dertilkommer merindtægter fra afledte forbrugs- og aktivitetsvirkninger af SP-frigivelsen.De umiddelbare provenuvirkninger afForårspakke 2.0i 2010- 2013 i henhold tilsvar på Skatteudvalgets spørgsmål 45 vedr. L195 (2008/2009) fremgår aftabel 2.Både med og udenaftale om serviceeftersyn af Forårspakke 2.0er saldovirkningen afForårspakke 2.0positiv fra og med 2013. Skattereformen er som nævnt underfi-nansieret de første år for at stimulere økonomien. Fra 2013 og frem styrker skatte-reformen de offentlige finanser – også før indregning af adfærdsændringer. Desu-den styrkes den finanspolitiske holdbarhed skønsmæssigt med 5 ½ mia. kr. somfølge af skattereformens virkninger på arbejdsudbud og opsparing mv.Tabel 2Provenuvirkningen afForårspakke 2.0og serviceeftersyn i 2010- 2013Mia. kr. , 2009-niveauSkattenedsættelser mv. i altFinansiering i altI altFremrykning af provenu fra pensionsopsparing1)Saldovirkning af Forårspakke 2.0201029,315,5-13,84,2-9,6201130,719,3-11,44,3-7,1201230,619,9-10,74,4-6,3201330,426,5-4,04,40,4Varigt29,129,10,00,00,0
Serviceeftersyn af Forårspakke 2.0Saldovirkning inkl. serviceeftersyn
-0,6-10,2
-0,4-7,5
1,1-5,1
0,10,5
0,20,2
Effekt af øget arbejdsudbud mv.
Kilde: Svar på Skatteudvalgets spørgsmål 45 vedr. L195 (2008/2009) og Aftale om serviceeftersyn af Forårspakke 2.01) De tidsmæssige forskydninger knytter sig primært til loftet for indbetalinger på ratepensioner mv. på 100.000 kr. om året.Da pensionsindbetalinger er fradragsberettigede medfører reduktionen i pensionsindbetalinger højere indtægter fra person-skatter på kort og mellemlangt sigt.
Det bemærkes at forhøjelsen af topskattegrænsen fra 2010 til 2011 med 19.200 kr.(2010-niveau) indgår iForårspakke 2.0.Denne forhøjelse er udskudt til 2014 i med-før afAftale om genopretning af dansk økonomi.Udskydelsen giver et umiddelbartmerprovenu på ca. 1,7 mia. kr. (2010-niveau) i 2011-2013 i forhold til tabel 2.
3
Provenuvirkningen af 2007-skatteaftalenlavere skat på arbejdefremgår aftabel 3ekskl. afledte aktivitetsvirkninger (men inkl. arbejdsudbud og tilbageløb).Tabel 3Provenuvirkning af 2007-skatteaftalen lavere skat på arbejdeMia. kr., 2010-niveau1 Nedsættelse af indkomstskat2 Heraf forhøjelse af personfradrag3 Heraf forhøjelse af beskæftigelsesfradrag4 Heraf højere mellemskattegrænse5 Finansiering6 Heraf indeksering af energiafgifter 2008-157 Heraf bortfald af skattenedsættelser ved nedsættelse af AM-bidrag8 Tilbageløb1)9 Forudsat løft i arbejdsudbud mv.1)10 Samlet virkning
20119,91,84,14,08,62,53,91,50,7-1,3
20129,91,84,14,09,23,23,91,50,7-0,7
20139,91,84,14,09,93,83,91,50,70,0
Kilde: L2 (2007-2008 1. samling) samt egne beregninger1) Tallene angiver den varig virkning. Det er vanskeligt at fordele tilbageløb (dvs. forøget udskrivningsgrundlag for momsog punktafgifter) og adfærdseffekter på de enkelte år, idet det det kræver særlige antagelser om bl.a. forbrugsudviklingen påårsbasis. Saldovikningen kan derfor afvige fra den varige virkning.
I skatteaftalen fra 2007 finansieres nedsættelsen af arbejdsindkomst af to elemen-ter. For det første med den del af overskuddet fra Arbejdsmarkedsfonden, derifølge lovgivning vedtaget i 1998 skulle udmøntes en nedsættelse af arbejdsmar-kedsbidraget. Den anden del af finansieringen knytter sig til, at energiafgifternebliver reguleret med den generelle prisudvikling frem til 2015. Personskattened-sættelserne er således finansieret inden for rammerne af skattestoppet og regerin-gens 2015-plan. Nedsættelsen af personskatterne styrker skønsmæssigt arbejdsud-buddet med godt 7.500 fuldtidsbeskæftigede.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen