Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
B 160 Bilag 4
Offentligt
894379_0001.png
894379_0002.png
894379_0003.png
894379_0004.png
Til beslutningsforslag nr.B 160
Folketinget 2009-10
Beretning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 0. september 2010
3. udkast til(tilkendegivelse fra miljøministeren)
Beretningover
Forslag til folketingsbeslutning om fuld dækning af udgifter i kommunernetil oprydning efter olieforurening fra olietanke[af Ida Auken (SF) m.fl.]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 23. marts 2010 og var til 1. behandling den 13. april 2010.Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudval-get.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.2. Tilkendegivelse fra miljøministerenMiljøministeren har over for udvalget tilkendegivet følgende:Det blev ved 1. behandling af B 160 aftalt, at ministeren skulle gennemføre forhandlinger medoliebranchen for om muligt at opnå et forhandlingsresultat, som der kunne være flertal for. Der erblevet forhandlet følgende løsning:– Forsikringsloftet øges fra 1. januar 2011 fra 2 til 4 mio. kr. inkl. moms. Beløbet pristalsregule-res årligt.– Oliebranchen giver et bidrag på 10 mio. kr. inkl. moms til ikke-afsluttede sager.Vedrørende sidstnævnte kan det oplyses, at kommunernes forventede udgift til ikke-afsluttede sa-ger (ultimo september 2010) ud fra Oliebranchens budgettal kan beregnes til 32 mio. kr. ekskl.moms. Det skal bemærkes, at oliebranchen har erfaring for, at sagerne bliver 15-20 pct. billigereend deres budgettal. Omvendt skal det nævnes, at kommunerne anslår udgiften for visse sager til etnoget større beløb end oliebranchen. I det følgende er beløbene angivet ekskl. moms, da kommu-nerne afløfter momsen.Oliebranchen har ikke stillet vilkår for, hvordan de 8 mio. kr. skal fordeles, men har foreslået, atMiljøstyrelsen opstiller en model. Der var på forhandlingsmøde med oliebranchen enighed om, atmodellen bør være objektiv, ubureaukratisk og gennemsigtig. Miljøstyrelsen vil foreslå, at der giveset tilskud på op til 200.000 kr. til den del af udgiften for hver enkelt sag, som overskrider 1,6 mio.kr. (2 mio. kr. inkl. moms). Bidraget gives til igangværende sager, som afsluttes efter 1. oktober2010. Afslutningen defineres som den dato, hvor kommunen skriftligt meddeler Oliebranchens Mil-jøpulje, at oprensningspåbuddet anses som opfyldt. Inklusiv en mindre reserve vil bidraget på de 8
2
mio. kr. således, beregnet ud fra oliebranchens datamateriale, være disponeret. Reserven anvendestil nye sager, som måtte opstå i perioden 1. oktober 2010 til 1. januar 2011.KonsekvenserMan kan anskueliggøre den fremtidige konsekvens ved at foretage en beregning ud fra, at man hi-storisk set havde haft et pristalsreguleret loft svarende til 4 mio. kr. inkl. moms pr. 1. januar 2011 ogsammenligne med de afholdte eller budgetterede udgifter. Ud fra oliebranchens datamateriale kandet beregnes, at denne grænse er overskredet med et samlet beløb på ca. 15 mio. kr. Da ordningenhar eksisteret i 10 år, vil det sige, at kommunernes samlede årlige udgift i denne periode ville belø-be sig til 1,5 mio. kr. om året.Selv om der også fremover kan opstå enkeltsager, som vil overskride forsikringsloftet, forventeskommunerne generelt ikke for de fremtidige sager at have udgifter i forbindelse med ordningen affølgende årsager:– Antallet af villatanksager er kraftigt faldende og var i 2009 på halvdelen af det tidligere niveau.Denne tendens forventes at fortsætte. Faldet skyldes med stor sandsynlighed, at der i olietank-bekendtgørelsen er foretaget opstramning af reglerne for olietanke.– I 2009 blev udgivet en vejledning om den tekniske og administrative behandling af disse foru-reningssager (Vejledning fra Miljøstyrelsen, nr. 2, 2009: »Undersøgelse og oprensning af foru-reninger fra villaolietanke«). Denne forventes at medføre lavere udgifter til opfyldelse af op-rensningspåbuddene. Miljøstyrelsen vil gøre en indsats med hensyn til formidling af indholdetaf denne vejledning.– I 2009 og 2010 (indtil nu) er der, Miljøstyrelsen bekendt, ikke opstået sager, som er budgetterettil beløb, som overstiger det nye loft.Det blev i forbindelse med forhandlingerne med oliebranchen aftalt, at parterne sammen med KLvil opretholde en dialog om, hvordan det sikres, at vejledningen får størst mulig gennemslagskraft.Som anført i min tale ved 1. behandlingen mener jeg, at der er store fordele for villaolietankejerneog miljøet ved den nuværende automatiske forsikringsordning.Den almindelige tankejer slipper for at skulle bekymre sig om, hvordan et evt. påbud opfyldes, oghvordan den praktiske del af oprydningen skal foregå. Han slipper for risikoen for selv at ende medhele regningen. En større, professionel organisation vil formentlig også kunne oprense både billige-re og mere effektivt. Det må desuden forventes at blive dyrt for villaolietankejerne, hvis de selv skalforsikre sig. De øvrige forsikringsselskaber er ikke bekendt med sagsområdet og vil alene af dengrund formentlig være forsigtige og sætte præmien højt, hvis de overhovedet vil forsikre. Der erdesuden ikke, som ved den nuværende konstruktion, tilknyttet et fast operatørselskab, som er speci-aliserede i netop denne type sager. Herved har oprydningerne været billigere, og selskabet har vare-taget selve oprydningsopgaven for den forureningsramte borger.En fuldstændig ophævelse af loftet over forsikringsdækning vil stride mod almindelige forsik-ringsmæssige principper, og en sådan model kan, hvis den overhovedet er praktisabel, forventes atmedføre store forsikringsudgifter for den enkelte tankejer, da oliebranchen ikke vil opretholde dennuværende frivilligt aftalte forsikring.Jeg er på denne baggrund tilfreds med, at der er fundet en løsning, der både giver et betydeligtstørre element af »forureneren betaler« samtidig med, at den fastholder en i øvrigt velfungerendeordning, som sikrer, at der rent faktisk ryddes op efter utætte olietanke. Der er tale om det bedstopnåelige, og jeg mener, at løsningen er både rimelig og god.
3
3. Politiske bemærkningerDen 1. marts 2000 oprettede olieselskaberne i Danmark og Topdanmark Forsikring A/S i fælles-skab en forsikringsordning til dækning af oliekunders forsikringsforpligtelse i henhold til lov omforurenet jord, jf. § 48 og § 49. Denne lov medførte en tvungen pligt til at være forsikret mod foru-rening ved et eventuelt olieudslip fra en utæt olietank. Forsikringsordningen dækker dog kun mak-simalt 2 mio. kr. inkl. moms for en enkelt sag. På det tidspunkt havde den dyrest kendte oprensningaf forureningen fra en privat olietank kostet 1,5 mio. kr., så man mente, at beløbsgrænsen var højtsat. For ikke at risikere, at en villaejer selv endte med at sidde tilbage med ekstraregningen, hvisforsikringsdækningen skulle blive overskredet, blev det dog besluttet, at kommunen skulle dækkeen eventuel ekstraudgift.Udviklingen i sagerne over de seneste 10 år, har imidlertid overhalet både loven og den faste be-løbsgrænse, som ikke er pristalsreguleret siden lovens vedtagelse. Udviklingen har således fået denkonsekvens, at kommunerne pålægges store udgifter i forbindelse med oprydning efter olieforure-ning fra olietanke. Udgifter som er uforudsete, og som skal dækkes ved at skære i andre områder.Et <>tal i Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg opfordrer regeringen til at sikre, at loftet forerstatning hæves fra de nuværende 2 mio. kr. (inkl. moms) til et beløb, som ministeren og kommu-nerne er enige om vil dække alle fremtidige tilfælde f.eks. det dobbelte af det nuværende loft. Er-statningen bør indeksreguleres.For så vidt angår den akkumulerede gæld fra tidligere olieforureninger, der overstiger det nuvæ-rende loft, og som kommunerne derfor risikerer at skulle betale, opfordrer <>tallet ministeren til atforhandle en aftale med oliebranchen om at overtage kommunernes gæld, herunder beløb fra igang-værende sager over loftet.Såfremt det ikke er muligt at opnå en ny frivillig aftale med oliebranchen om at holde kommuner-ne skadesløse, opfordrer <>tallet regeringen til at etablere en forsikringsordning ved lov.P. u. v.IDAAUKENformand
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 160Bilagsnr.123Titel1. udkast til beretning2. udkast til beretningTilkendegivelse fra miljøministeren