Trafikudvalget 2009-10
B 68
Offentligt
831247_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
21. april 20102010-1389
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 2vedrørende B 68 – Forslag til folketingsbeslutning om initiativer til fremme afsamkørsel og af el- og hybridbiler, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 2:

”Kan ministeren redegøre for, hvilke erfaringer der er med HOV (HighOccupancy Vehicle) lanes i USA i forhold til mobiliteten målt som antalpassagerer pr. time?”

Svar:

Det er meget vanskeligt at fremkomme med et generelt tal for, hvor mange flerepassagerer, der kan transporteres på en vej som følge af HOV vognbaner. IfølgeVejdirektoratet tyder visse erfaringer fra udlandet bl.a. USA på, at indførelse afHOV vognbaner kan øge køretøjernes samlede gennemsnitlige belægningsgradmed ca. 10 procent, dvs. som eksempel fra 1,30 til 1,43 personer pr. bil.De trafikale forhold i form af trængsel og alternative transportmuligheder iform af kollektiv trafik kan i de konkrete situationer være meget forskellige.Man kan derfor ikke på det foreliggende grundlag overføre dette tal til danskeforhold.Det forhold, at belægningsgraden stiger, betyder ikke nødvendigvis, at det sam-lede antal bilister på motorvejen kommer hurtigere frem. Hvis anlæg af HOVvognbanen sker ved inddragelse af en eksisterende vognbane kan det modsattemeget vel være tilfældet. Man kan derfor komme i den situation, at der i gen-nemsnit sidder flere i bilerne, men at de kommer senere frem.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt