Trafikudvalget 2009-10
B 68
Offentligt
831252_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
21. april 20102010-1389
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 3vedrørende B 68 – Forslag til folketingsbeslutning om initiativer til fremme afsamkørsel og af el- og hybridbiler, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 3:

”Hvilke potentialer er der for at øge mobiliteten (målt som passagerer pr. time),hvis man lader busser og samkørselsbiler have en reserveret bane på de bredemotorveje? Ifølge f.eks. trafikforsker Per Homann Jespersen kan en busindeholde lige så mange passagerer som bilerne på én kilometer motorvej.”

Svar:

Der er næppe nogen tvivl om, at der teoretisk set vil være et potentiale for øgetpersontrafik, hvis der kører flere busser med mange passagerer, og hvis der erflere personer i bilerne på én kilometer motorvej, end hvad man ellers er vanttil.Trafikanterne vælger det transportmiddel, som passer bedst til deres trans-portbehov inden for de muligheder, som de har til rådighed. Det medfører engiven sammensætning af trafikken på én kilometer motorvej.Hvis man ønsker at forbedre transportforholdene for passagerer i busser og forsamkørselsbiler, kan man f.eks. gøre det ved at reservere en vognbane hertil.Men man fjerner samtidig en vognbane fra alle de øvrige trafikanter på motor-vejen og risikerer med stor sandsynlighed at reducere antallet af trafikanter(passagerer), der kan komme frem på motorvejen pr. time.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt