Udenrigsudvalget 2009-10
B 75 Bilag 2
Offentligt
812873_0001.png
812873_0002.png
812873_0003.png

12. marts 2010

msh
UdenrigsudvalgetAtt.: Udvalgssekretær Morten Villumsen
Udenrigsudvalget har den 4. marts 2010 sendt forslag til folketingsbeslutning omoprettelse af en fond til klimainvesteringer i udviklingslande i høring.DI har følgende bemærkninger til høringen:DI støtter forslaget om oprettelse af en fond, der kan investere i klima- og miljøpro-jekter i udviklingslandene i samarbejde med danske virksomheder forudsat, at fon-den drives på markedslignende vilkår og er selvfinansierende på sigt. Danske virk-somheder har stærke kompetencer indenfor energi- og miljøteknologi, der kan bi-drage til at nedbringe den globale CO2 udledning og forbedre miljøet. Alligevel harder indtil nu været begrænset dansk deltagelse i de projekter, der er blevet genne m-ført under de fleksible mekanismer Joint Implementation (JI) og Clean Develo p-ment Mechanism (CDM). Mangel på finansieringsinstrumenter tilpasset klimapro-jekters specielle karakteristika og risikoprofil er en blandt flere grunde til dette.Blandt de eksisterende danske finansieringsinstrumenter er der nogle, der kan b e-nyttes til klima- og miljøprojekter i dag. Disse instrumenter er dog ikke befordren-de for udnyttelse af dansk teknologi i klimaprojekter, fordi de er behæftet med eneller flere af følgende barrierer:Der kræves en dansk medinvestor i projektetDer skal investeres i de allerfattigste landeBudgettet udnyttes allerede fuldt udInstrumentet er ikke målrettet til klima- og miljøprojekter, og tager derfor ikkehøjde for disse projekters særlige risikoprofil.DI finder derfor, at der er behov for en særlig fond til klima- og miljøinvesteringer iudviklingslande. DI har følgende anbefalinger til fonden:ProjekttyperEn fond til klima- og miljøinvesteringer i udviklingslande bør kunne investere iprojekter, der falder indenfor tre kategorier, nemlig reduktion af CO2 udledning,
miljøforbedringer og tilpasning til klimaforandringer. Fonden bør kunne investerebåde i nye anlæg og i forbedringer af eksisterende anlæg, der falder indenfor en afde tre kategorier.Fonden bør som udgangspunkt prioritere direkte investeringer i klima- og miljø-projekter, men en mindre del af fondens egenkapital kan investeres i øvrige fondemed særlige kompetencer.FinansieringEn fond til klima- og miljøinvesteringer i udviklingslande bør være selvfinansieren-de på sigt. Det er derfor vigtigt, at fonden drives på markedslignende vilkår, at dendesignes så det sikres, at der er tilstrækkelig efterspørgsel efter dens ydelser.Fonden vil kræve et indskud af startkapital, der bør finansieres af de tilbagevære n-de midler i Investeringsfonden for Østlande (IØ Fonden). IØ Fonden har tilbagebe-talt mere end sit oprindelige kapitalindskud til staten på baggrund af den indtje-ning, der er skabt gennem fondens investeringer sammen med danske virksomhe-der. Det vil derfor være naturligt, at en del af den resterende egenkapital benyttestil at etablere en ny fond, der kan investere i klima- og miljøprojekter sammen meddanske virksomheder. Der bør etableres en udlodningspolitik for fonden for inv e-steringer i klima- og miljøprojekter, således at staten får et procentuelt afkast af detårlige overskud.FokuslandeEn fond til klima- og miljøinvesteringer i udviklingslande bør kunne investere i alleudviklings- og vækstlande, det vil sige lande med BNP per capita op til USD 11.905(2010). Det vil sikre tilstrækkelig efterspørgsel efter fondens ydelser samt at fondenkan fokusere på de lande, der i disse år oplever den største stigning i CO2 udled-ning og miljøproblemer.AdministrationEn fond til klima- og miljøinvesteringer i udviklingslande bør administreres af In-dustrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU). IFU har gennem egne aktivitetersamt IFV og IØ Fondenes aktiviteter erfaring med investeringer i udviklingslandeog vækstlande i samarbejde med danske virksomheder. IFU har desuden den nø d-vendige viden om de lande, der investeres i og fonden værdsættes af de danskevirksomheder som en professionel partner.Dog bør en fond til klima- og miljøinvesteringer ikke høre under Danida, da det vilskabe en interessekonflikt i forhold til fondens målsætninger og Danidas geografi-ske fokus. En fond til investeringer i klima og miljøprojekter bør entydigt fokuserepå at forbedre det globale miljø ved bl.a. at reducere CO2 udledning. Den størstestigning i CO2 udledning finder sted i vækstlande, som Indien, Brasilien og Kina,mens de fattigste udviklingslande, som Danida fokuserer på, har meget ringe CO2udledning. En fond til investeringer i klima- og miljøprojekter bør derfor admini-streres af IFU, men høre under et andet ministerium i lighed med IFV Fonden.
Samarbejde med danske virksomhederDanske virksomheder har stærke kompetencer indenfor energi- og miljøteknologi,der bør udnyttes til at forbedre det globale miljø. For at udnytte disse kompetencermest optimalt, anbefaler DI, at fonden kan investere i projekter sammen med dan-ske virksomheder på en sådan måde, at den danske virksomheds bidrag til projek-tet ikke nødvendigvis består af investeringskapital, men kan udmåles på anden vis.En fond til investeringer i klimaprojekter i udviklingslande som beskrevet ovenforforventes at blive mødt med massiv interesse fra de danske virksomheder. DI serderfor frem til at følge det videre forløb.Med venlig hilsen
Marie GadKonsulent