Udenrigsudvalget 2009-10
B 75 Bilag 2
Offentligt
812879_0001.png
812879_0002.png
12. marts 2010
Kære Morten,Hermed høringssvar fra Mellemfolkeligt Samvirke omkring forslag af oprettelse af fond til klimainvesteringer iudviklingslandene (B75).Mellemfolkeligt Samvirke ser positivt på lovforslag B75 og har følgende kommentarer:
1.
Det er en forudsætning at finansieringen af fonden udelukkende kommer af nye ogadditionelle midler, som ikke tages fra u-landsbistanden eller klimapuljen.Nye og additionelle midler bør for Danmarks vedkommende defineres sådan, at klimafinansieringenskal være nye og additionelle ift. det eksisterende niveau for u-landsbistand på 0,82 procent af BNP.Såfremt finansieringen af B75 kommer fra u-landsbistanden eller klimapuljen er det i praksis enoverførsel af midler fra verdens fattigste til mellemindkomstlande samt danske erhvervs- ogforskningsinteresser. Såfremt der ifm. behandlingen af forslaget indgås kompromis på dette punkt,vil Mellemfolkeligt Samvirke ikke længere kunne støtte lovforslaget.
2.De investerede midler kan ikke betragtes som en del af den kompensation som forurenendelande skal betale til udviklingslande og skal ikke tælles med i opgørelsen over hvad Danmarkgiver i u-landsbistand.Lovforslag B75 lever ikke op til de formelle krav om klimakompensation, som bl.a. lægger vægt påforudsigelighed, stabilitet og direkte bidrag - ikke lån. Dette er ikke tilfældet i lovforslaget, som delsinvesteres som lån og ydermere har fokus på danske virksomheder. Midlerne til B75 skal derfor ikketælles som u-landsbisand, ej heller som klimakompensation. Det er afgørende for MellemfolkeligtSamvirke, at Danmark lever op til sine internationale forpligtigelser om kompensation til de lande ogbefolkningsgrupper, som rammes hårdest af klimaforandringer, og det forudsættergennemsigtighed i forhold til forskellige danske tiltag.
3.Det bør være et krav, at IFUs investeringer fremmer energi- og klimaløsninger som kommerde fattigste til gode.Verdens fattigste forhindres i at udvikle sig blandt andet på grund af ringe adgang til energi. Alleoffentlige investeringer i udviklingslande bør derfor inkludere krav og forpligtigelser omfattigdomsorientering - også selvom midlerne ikke tages fra ulandsbistanden. IFUs investeringer skalydermere fokusere på bæredygtige og klimarigtige løsninger, som er relevante og brugbare forfattige lande og befolkningsgrupper. Det bør derfor være en ambition at skabe synergieffekter, somikke kun fremmer klimahensyn - men også udvikling og fattigdomsbekæmpelse.
4.Der skal ikke investeres i industriel produktion af biobrændstof, uanset hvilken generation afbiobrændstoffer der er tale om.I forbindelse med EU's direktiv om vedvarende energi og lov om bæredygtige biobrændstoffer, kander forudses en stor vækst i efterspørgslen efter biobrændstoffer som ses som en ny, klimarigtigenergikilde. Ligeledes er der i andre lande tilsvarende tiltag som kan forventes at øge efterspørgslenpå biobrændstof. Mellemfolkeligt Samvirke ser med stor bekymring på den industrielle produktion afbiobrændstoffer – både fødevareafgrøder (1. generation) og affald (2. generation) idet produktionenhar klare negative konsekvenser for fødevaresikkerheden for verdens fattigste. Det bør derfor være
et krav at IFUs investeringer ikke anvendes til at fremme biobrændselsproduktion i stor skala. Fokusbør i stedet være på biobrændstofsproduktion i mindre skala i udviklingslande, der produceres ogbruges lokalt og hvor berørte og direkte involverede lokalsamfund er blevet hørt forudgående ogdrager fordel af biobrændselsproduktionen.
Mvh,Kirsten
Kirsten Hjørnholm SørensenPolicy OfficerTel: +45 7731 0050Mobile: +45 21 78 30 78Fælledvej 122200 Copenhagen N, Denmark