Udenrigsudvalget 2009-10
B 75
Offentligt
829590_0001.png
829590_0002.png
829590_0003.png
829590_0004.png
UDENRIGSMINISTERIETSpørgsmål fra Udenrigsudvalget tilministeren for udviklingsbistand af25. marts 2010.B 75 – spørgsmål 1 fra Jeppe Kofod(S).
B 75”Forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af en fond til klimainvesteringer i udviklingslande”Spørgsmål 1:”Vil ministeren kommentere de modtagne høringssvar fra udvalgets høring af B 75 om oprettelse af en fond tilstøtte af klimainvesteringer (jf. B 75 – bilag 2)?”Svar:Nedenfor følger mine bemærkninger til de modtagne høringssvar fra DI, Håndværksrådet,Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Dansk Røde Kors, FolkekirkensNødhjælp, Mellemfolkeligt Samvirke og Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene (IFU).

DI (Dansk Industri)

DI finder, at der er behov for en særlig fond til finansiering af klima- og miljøinvesteringer iudviklingslande, som bør administreres af IFU. Det fremhæves, at fonden bør kunne investere ialle udviklings- og vækstlande med en per capita indkomst på op til USD 11.905. DI foreslårvidere, at fondens startkapital finansieres af de tilbageværende midler i Investeringsfonden forØstlandene (IØ Fonden).VurderingRegeringen finder ikke, at der er behov for at oprette en ny og særlig statslig fond tilklimainvesteringer i udviklingslande, som skal administreres af IFU. Der findes allerede enrække instrumenter, som kan støtte klima- og energiprojekter i udviklingslande. IFU har såledesinden for de eksisterende rammer mulighed for at prioritere og investere i klimaprojekter iudviklingslande. Under Ordningen for Blandede Kreditter og Business-to-BusinessProgrammet er der ligeledes mulighed for at støtte klimaprojekter. Herudover giver EksportKredit Fonden’s garantifacilitet mulighed for at stille garanti for klimaprojekter.
Det bemærkes i øvrigt, at DI’s forslag om indkomstgrænse ligger væsentligt over IFU’s aktuelleindkomstgrænse på 3.084 USD pr. indbygger. Denne grænse er fastsat for at sikre en øgetfattigdomsorientering af IFU’s investeringer.Regeringen kan endelig ikke støtte DI’s forslag om, at der skal anvendes midler fra IØ-fondentil finansiering af klimafondens startkapital, idet dette vil have statsfinansielle konsekvenser.

Håndværksrådet

Håndværksrådet er positiv over for beslutningsforslaget, men lægger vægt på, at en særligklimafond også skal kunne støtte nye klimateknologier. Desuden skal der gøres en særlig indsatsfor, at små og mellemstore virksomheder får mulighed for at anvende fondens midler.VurderingDer er som nævnt efter regeringens vurdering ikke behov for en ny og særlig statslig fond tilklimainvesteringer i udviklingslande, som skal administreres af IFU. Der findes således alleredeen række støttemuligheder inden for de eksisterende instrumenter.Regeringen er desuden ikke overbevist om, at der i Danmark skulle være et udækket behov forfinansiering af klimarelaterede projekter i udviklingslandene. En tværministeriel arbejdsgruppe,som arbejdede grundigt med spørgsmålet i 2008, fandt det således ikke godtgjort, at der skullevære behov for en særlig statslig fond for klimaprojekter.

Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer finder ikke, at der er noget behov for at oprette en særlig klimafond.Der vil inden for de eksisterende instrumenter, herunder IFU, Ordningen for BlandedeKreditter, B2B og EKF, kunne ydes støtte til klimaprojekter. Det fremhæves i densammenhæng, at det inden for de eksisterende rammer er op til IFU at beslutte, at der skaltages særlige hensyn til projekter i klimasektoren.VurderingRegeringen er enig i de af Landbrug & Fødevarer fremførte synspunkter.

LO

LO støtter beslutningsforslaget om oprettelse af en særlig klimafond, som administreres af IFU.Det foreslås videre, at fondens startkapital på 300-400 mio. kr. finansieres af midler frigjort vedudlodning fra IØ-fonden. LO finder det samtidig positivt, at en særlig klimafond vil kunnebidrage til at styrke beskæftigelsen i dansk industri.
VurderingSom nævnt tidligere er der efter regeringens opfattelse ikke behov for at oprette en ny og særligfond til klimainvesteringer i udviklingslande, idet der allerede eksisterer en række instrumenter,som kan støtte klimaprojekter i udviklingslande. Desuden kan regeringen ikke støtte, at deranvendes midler fra IØ-fonden til en klimafonds startkapital.Regeringen har forståelse for LO’s bemærkninger om styrkelse af beskæftigelsen i danskindustri, men finder ikke, at dette hensyn kan retfærdiggøre oprettelsen af en særlig statsligklimafond.

Dansk Røde Kors

Dansk Røde Kors finder det ikke godtgjort, at der er behov for at oprette en ny og særlig fondtil klimainvesteringer, som skal administreres af IFU. Dansk Røde Kors støtter, at IFU’s fokuspå fattigdomsorientering og fremme af klimavenlige investeringer styrkes.VurderingRegeringen er enig i denne vurdering.

Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp finder, at det nuværende danske budget til klimaprojekter iudviklingslande er meget beskedent. Organisationen hilser derfor beslutningsforslagetvelkomment og foreslår, at fondens midler, som skal være nye og additionelle, skal målrettes defattigste lande. Folkekirkens Nødhjælp foreslår endelig, at midlerne til en investeringsfondunder IFU skal tilvejebringes via midler fra finansloven og eventuelt fra andre investorer someksempelvis pensionskasserne.VurderingRegeringen er ikke enig i, at den danske støtte til klimaprojekter er beskeden. Inden forrammerne af den danske udviklingsindsats arbejder regeringen allerede på at sikre flereklimainvesteringer i udviklingslande. Danmark tilkendegav i forbindelse med Klimatopmødet idecember 2009, at Danmark som et led i en global klimaaftale ville yde en ”opstart-finansiering” til klimaaktiviteter på 1,2 mia. kr. i de næste tre år. Herudover ydes der støtte tilklimaprojekter gennem IFU, Blandede Kreditter, B2B Programmet og EKF.

Mellemfolkeligt Samvirke

Mellemfolkeligt Samvirke stiller sig positiv over for beslutningsforslaget, såfremt finansieringenaf fonden kommer fra nye og additionelle midler, der ikke tages fra udviklingsbistanden ellerklimapuljen. Desuden lægger Mellemfolkeligt Samvirke vægt på, at der skabes synergieffekter,som ikke kun fremmer klimahensyn, men også udvikling og fattigdomsbekæmpelse.
VurderingSom før nævnt finder regeringen, at der ikke er behov for etablering af en særlig klimafond istatsligt regi. Herudover har Mellemfolkeligt Samvirke’s forslag en række statsfinansiellekonsekvenser, som regeringen ikke kan støtte. Regeringen kan imidlertid tilslutte sigbemærkningerne om udvikling og fattigdomsbekæmpelse.

IFU

IFU støtter etableringen af en særlig klimafond, som administreres af IFU. Desudenunderstreges, at den nye fond skal kunne investere i udviklingslande med et højere BNP/capitaend IFU’s eksisterende indkomstgrænse.VurderingRegeringen kan som tidligere nævnt ikke støtte, at der etableres en særlig statslig fond forklimainvesteringer. Regeringen lægger desuden vægt på, at IFU har fokus på investeringer i defattigste udviklingslande.