Forsvarsudvalget 2009-10
B 85 Bilag 5
Offentligt
842459_0001.png
842459_0002.png
1997/1 BSF 63Offentliggørelsesdato: 13-11-1997FolketingetVis mere...

Oversigt (indholdsfortegnelse)

Nr BSF 63Forslag til folketingsbeslutning om ændring af reglerne for aflønning af deltidsansatte eller frivillige brandmænd, strandfogder,redningsmænd og digevagterFremsat af Aage Frandsen (SF) Helge Sander (V) Brian Mikkelsen (KF) Tom Behnke (FP) Jette Gottlieb (EL) Addi Andersen (CD)Poul Nødgaard (DF)den 13. november 1997

Den fulde tekst

Folketinget opfordrer regeringen til i folketingsåret 1997-98 at fremsætte de nødvendige forslag til at sikre, at reglerne for aflønningaf deltidsansatte eller frivillige brandmænd, strandfogder, redningsmænd og digevagter ændres således, at disse får vederlag for dettearbejde i stedet for løn. Dermed stilles brandmænd m.fl. på linje med en del andre, der modtager vederlag for borgerligt ombud, itilfælde af arbejdsløshed, f.eks. byrådsmedlemmer. Det forhold, at de nævnte grupper fremover skal modtage vederlag, skal ikkemedføre forringelser i forhold til f.eks. arbejdsmiljølovgivningen.Bemærkninger til forslagetUd fra ønsket om regelforenkling kan det være fornuftigt, at bierhverv som brandmænd, strandfogder, redningsmænd og digevagterbetragtes på linje med alle andre erhverv, der udøves som bierhverv. Men det forekommer ikke rimeligt, når det tages i betragtning,hvilket arbejde de udfører. Arbejdet som deltidsansat eller frivillig brandmand, strandfoged, redningsmand og digevagt kan ikkebetragtes som et almindeligt arbejde.Arbejdet som deltidsansat eller frivillig brandmand, strandfoged, redningsmand og digevagt er ikke borgerligt ombud. Men det er etarbejde, der kan minde om borgerligt ombud, fordi samfundet reelt ikke kan undvære, at det bliver udført af frivillige. Hvis ikke dervar deltidsansatte eller frivillige brandmænd, strandfogder, redningsmænd og digevagter, ville forpligtelsen i første omgang påhviledet offentlige, som derefter eventuelt ville uddelegere opgaven til andre. I stort set alle kommuner er deltidsansatte eller frivilligebrandmænd enten sammen med fuldtidsansatte brandmænd eller alene det beredskab, som samfundet bygger på i forbindelse medbrand. Tilsvarende gælder for deltidsansatte eller frivillige strandfogder, redningsmænd og digevagter, der også er det beredskab,samfundet bygger på. Forslagsstillerne er på det rene med, at ansættelsesforholdene for de omhandlede grupper varierer meget. Mendet må der findes en løsning på.Ifølge gældende regler kan deltidsansatte eller frivillige brandmænd, strandfogder, redningsmænd og digevagter i tilfælde afarbejdsløshed i hovederhvervet risikere at miste ganske meget i dagpenge, hvis de samtidig som bierhverv har arbejde sombrandmand, strandfoged, redningsmand eller digevagt. Det er derfor heller ikke overraskende, at en del deltidsansatte eller frivilligebrandmænd er stoppet eller overvejer at stoppe som brandmænd, og at man flere steder mærker en vigende tilgang til jobbet somfrivillig brandmand. En tilsvarende udvikling må forventes for strandfogder, redningsmænd og digevagter.Deltidsansatte eller frivillige brandmænd, strandfogder, redningsmænd og digevagter er en del af det civile samfund, der på linje meddet offentlige kan løse fælles opgaver. Fra næsten alle politiske sider taler man i disse år meget om, at udviklingen af det civilesamfund bør understøttes. Med de nuværende a-kasseregler, hvor bierhvervet som brandmand, strandfoged, redningsmand ogdigevagt betragtes på linje med andet arbejde, gør man klart det modsatte af at understøtte det civile samfund, som deltidsansatte ellerfrivillige brandmænd, strandfogder, redningsmænd og digevagter er en del af.Fordi arbejdet som deltidsansat eller frivillig brandmand, strandfoged, redningsmand og digevagt er et samfundsnødvendigt arbejde -nærmest på linje med borgerligt ombud - og fordi det ikke er forslagsstillernes ønske ad denne vej at ændre i principperne for a-kassereglerne for bierhverv, foreslås det, at aflønningen til deltidsansatte eller frivillige brandmænd, strandfogder, redningsmænd ogdigevagter ændres til vederlag, og at de herefter betragtes på linje med andre, der får vederlag, og som i a-kassesammenhæng er
omfattet af reglerne i bekendtgørelse nr. 966 af 1. december 1994 om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge.Det er ikke forslagsstillernes hensigt, at de grupper, der omfattes af forslaget, fremover skal have forringet deres retsstilling i forholdtil f.eks. arbejdsmiljølovgivningen, fordi de får vederlag i stedet for løn.Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 88, fremsat den 20. december 1996 (seFolketingstidende 1996-97, tillæg A s. 3055 og 3056). Beslutningsforslag nr. B 88 kom ikke til førstebehandling, men i anledning afbeslutningsforslaget nedsatte Indenrigsministeriet en arbejdsgruppe, som skulle afdække visse forhold vedrørende deltidsansattebrandfolk, redningsmænd, digevagter og strandfogder. Udvælgelsen af de myndigheder og organisationer, der skulle deltage iarbejdsgruppens arbejde, og kommissoriet blev aftalt med forslagsstillerne forud for nedsættelsen af arbejdsgruppen. Efterkommissoriet skulle arbejdsgruppen afslutte sit arbejde inden den 1. april 1997, og det skete den 25. marts 1997 med »Rapport fraarbejdsgruppen vedrørende B 88«. Af tidsmæssige grunde nåede arbejdsgruppen dog ikke at afdække alle de emner, der varomhandlet i kommissoriet, for samtlige de i beslutningsforslaget nævnte grupper. På denne baggrund har forslagsstillerne valgt atfremsætte nærværende beslutningsforslag som uændret genfremsættelse af B 88, bortset fra at der er tilføjet et nyt sidste punktum iforslagsteksten. Det er i øvrigt forslagsstillernes intention, at regeringen skal arbejde videre på det grundlag, der er skabt medarbejdsgruppens rapport.Skriftlig fremsættelse

Aage Frandsen

(SF):Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:Forslag til folketingsbeslutning om ændring af reglerne for aflønning af deltidsansatte eller frivillige brandmænd, strandfogder,redningsmænd og digevagter.(Beslutningsforslag nr. B 63).Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.

Officielle noter

Ingen