Forsvarsudvalget 2009-10
B 59
Offentligt
769494_0001.png
769494_0002.png
(FOU B59 - Spørgsmål 5)
4. december 2009

Spørgsmål nr. 5:

Hvilke andre midler kan anvendes, som fx at øge den afstand kommercielle skibe skal holde tilkyster, for at mindske faren for piratangreb?

Svar:

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet en udtalelse fra Søfartsstyrelsen, derhar oplyst følgende:”FN’s Internationale Søfartsorganisation, IMO, har udarbejdet vejledninger om, hvordan manskal forholde sig i forbindelse med sørøveri eller væbnede overfald mod skibe eller risikoenherfor. Disse retter sig henholdsvis til myndigheder, MSC. 1 Circ. 1333, og til skibene, MSC 1Circ. 1334. Der er også udarbejdet en særlig vejledning til skibene om forholdsregler ved sejladsi farvandene ud for Somalia, MSC.1 Circ. 1332. Vejledningerne blev senest justeret i maj 2009,blandt andet i lyset af erfaringerne med sejlads i farvandene ved Somalia. Søfartsstyrelsenledede det internationale revisionsarbejde.Den særlige vejledning for farvandene ud for Somalia er rettet mod de forholdsregler, somskibene kan tage. Den gennemfører en ”Best Practice”, som blandt andet de internationalerederorganisationer har udarbejdet.Det fremgår heraf, at skibene bør foretage en risikovurdering. I denne forbindelse anbefales deat kontakte MSCHOA (Det Maritime Sikkerhedscenter for Afrikas Horn) for at få de senesteoplysninger. Skibene anbefales ligeledes at tage egne forholdsregler, herunder også at tagestilling til sejlads i de internationale transitkorridorer.Det anbefales endvidere, at skibes sikkerhedsprocedurer indeholder forholdsregler mod overfald,at skibet lader sig registrere hos MSCHOA for at kunne få den nødvendige bistand, og at skibetbenytter de fastlagte sikkerhedskorridorer m.m.Det er også i denne anbefaling, at sikkerhedsafstanden på de 600 sømil optræder, idet skibe itransit syd og øst for Somalias kyst på vej til havne uden for Østafrika anbefales at sejle øst omMadagaskar eller at holde en sikkerhedsafstand på 600 sømil fra kysten. Der er også en rækkeandre anbefalinger om konkrete tiltag, som man kan tage om bord, fx brug af skibetsbrandslukningsudstyr for at forhindre sørøvere i at komme om bord, besværliggørelse af adgangtil skibets mest vitale områder osv.
Side 1/2
De danske reder- og arbejdstagerorganisationer har fået tilsendt vejledningerne, ligesom de eroffentligt tilgængelige på Søfartsstyrelsens hjemmeside.Efter Søfartsstyrelsens Tekniske forskrift af 20. februar 2008 har danske skibe, der sejler iområder, hvor der er risiko for sørøveri og væbnede overfald, pligt til at have procedurer modsådanne overfald. Disse skal udarbejdes under hensyntagen til IMO’s vejledninger.”
Side 2/2