Trafikudvalget 2009-10
B 68
Offentligt
834459_0001.png
834459_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2010-1389
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 4vedrørende B 68 – Forslag til folketingsbeslutning om initiativer til fremme afsamkørsel og af el- og hybridbiler, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 4:

"Vil ministeren redegøre for Dansk vejforeningens holdning til reservation afen bane på motorvejen til f.eks. delebiler?"

Svar:

Jeg går ud fra, at spørgeren henviser til Dansk Vejforenings debatoplæg af juli2009 om ”Effektiv og fleksibel transport”, der er en vision for motorvejsudbyg-ningen på 30 til 40 års sigt.Jeg kan af gode grunde ikke redegøre for Dansk Vejforenings holdninger, menjeg kan i det følgende redegøre for, hvordan jeg har forstået debatoplægget.Vejforeningen foreslår i debatoplægget generelt en kraftig udbygning af motor-vejsnettet i form af et dobbelt net af henholdsvis eksisterende motorveje og ny-byggede motorveje, hvor sidstnævnte skal være et alternativ til udbygning af deeksisterende motorveje.Vejforeningen foreslår også, at det er vigtigt at udnytte den eksisterende kapa-citet bl.a. ved anvendelse af ITS-løsninger. Foreningen nævner i den sammen-hæng, at man i kombination med ITS kan anvende prioriterede baner til bus-ser, samkørsel, miljøbiler mv. Det forudsættes i den sammenhæng, at priorite-rede baner kun anvendes på motorvejen med 3 spor eller mere i hver retning.For at udnytte kapaciteten på vejnettet, foreslår Vejforeningen endelig, at derbør arbejdes for en tidsmæssig spredning af trafikken ved at sprede de tids-punkter, hvor folk skal til og fra arbejde.Jeg opfatter det sådan, at Dansk Vejforenings debatoplæg helt overvejendehandler om at udbygge et dobbelt net af motorveje i Danmark, mens synspunk-terne om prioriterede baner er noget, man kan overveje, f.eks. når man har fåetudbygget motorvejsnettet tilstrækkeligt.
Som jeg ser det, kan Dansk Vejforenings synspunkter omkring prioriteredevognbaner således ikke ses isoleret fra ønsket om yderligere udbygning af mo-torvejsnettet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt