Skatteudvalget 2008-09
KOM (2009) 0028 Bilag 1
Offentligt
J. nr. 2009-739-0203
Skatteministeriet
Skatte- og Afgiftsadministrationsområdet
17. februar 2009
Nærhedsnotat
Vedrørende Europa-Kommissionens forslag af 2. februar 2009 til Rådets direktiv om gensidig
bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstalt-
ninger
Notatet forelægges Folketingets Europaudvalg, idet det samtidig oversendes til Folketingets Skatte-
udvalg til orientering.
1. Formålet med forslaget
Kommissionen foreslår et nyt rådsdirektiv om gensidig bistand ved inddrivelse af skatter, afgifter
og andre foranstaltninger.
Det gældende direktiv er 1976/308/EØF af 15. marts 1976 som kodificeret ved direktiv 2008/55/EF
af 26. maj 2008 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter
og andre foranstaltninger.
Kommissionen foreslår, at anvendelsesområdet for den gensidige bistand ved inddrivelse udvides til
at omfatte andre skatter og afgifter end dem, der allerede er dækket af den eksisterende lovgivning,
da den manglende betaling af alle typer skatter og afgifter er til hinder for, at det indre marked kan
fungere korrekt. Anvendelsesområdet bør også udvides til at omfatte obligatoriske socialsikringsbi-
drag.
Kommissionen vurderer, at der bør indføres ensartede akter, der giver mulighed for eksekution eller
retsbevarende foranstaltninger, for at undgå problemer med anerkendelse og oversættelse af akter
fra andre medlemsstater, samt bruges standardformularer.
For at indhente de nødvendige oplysninger i forbindelse med inddrivelsen finder kommissionen, at
nationale embedsmænd bør have kompetence til at agere på andre medlemsstaters territorium, og
der bør udvikles en ordning for spontan udveksling af oplysninger, bl.a. ved vedtagelsen af fælles
anmodningsformularer.
2. Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 93 og 94.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt forslaget ikke hører ind under Fællesskabets ene-
kompetence.
Målene i forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende grunde:
For at få en effektiv ordning for bistand ved inddrivelse er det nødvendigt at vedtage fælles regler
og ensartede akter. Som bekræftet i adskillige kommissionsdokumenter kræver kampen mod skatte-
svig desuden foranstaltninger på EU-niveau.
Myndighedernes gensidige bistand ved inddrivelse kan også være baseret på bilaterale eller multila-
terale aftaler. Sådanne bestemmelser er sædvanligvis omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster. Deres anvendelsesområde er imidlertid begrænset til indkomstskat. Derudover er individuelle
foranstaltninger i medlemsstaterne ikke tilstrækkelige til at bekæmpe grænseoverskridende skatte-
svig.
Målene med forslaget kan bedre opfyldes gennem foranstaltninger på EU-plan af følgende grunde:
Foranstaltninger på EU-plan vil være mere effektive gennem vedtagelsen af et samlet sæt bindende
EU-regler, der finder anvendelse på alle typer skatter og andre afgifter. Anvendelse af de samme
akter og formularer, samme krav og samme metoder til gensidig bistand ved inddrivelse, for alle
skatter og afgifter, letter myndighedernes arbejde og forbedrer resultaterne af bistanden.
Fællesskabslovgivningen om gensidig bistand ved inddrivelse omhandler forholdet mellem de nati-
onale myndigheder. Forslaget har imidlertid ikke indflydelse på medlemsstaternes kompetence til at
træffe afgørelse om, hvilke eksekutionsforanstaltninger og retsbevarende foranstaltninger, der er
tilgængelige i henhold til deres nationale lovgivning.
4. Den danske regerings vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget alene kan opfyl-
des på fællesskabsplan.