Retsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0154 Bilag 1
Offentligt
754750_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
6. november 2009
Lovteknikkontoret
2009-775-0021
JOK41366
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT
Vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om lovvalg, kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgø-
relser og officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv og om ind-
førelse af et europæisk arvebevis (KOM(2009) 154 endelig).
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 16. oktober 2009 fremsat et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om lovvalg, kompetence, anerkendel-
se og fuldbyrdelse af retsafgørelser og officielt bekræftede dokumenter
vedrørende arv og om indførelse af et europæisk arvebevis (KOM(2009)
154 endelig).
Formålet med forslaget er at gøre behandlingen af arvesager med et
grænseoverskridende element mindre kompleks ved at indføre fælles reg-
ler om retternes kompetence, lovvalg samt anerkendelse og fuldbyrdelse
mv. Herved bliver det ifølge Kommissionen muligt for personer, der har
deres sædvanlige opholdssted i EU, at bestemme, hvilke arveretlige reg-
ler (arvestatut) der skal finde anvendelse på fordelingen af arv efter dem.
Endvidere vil de rettigheder, der tilkommer afdødes arvinger, legatarer,
andre pårørende og kreditorer, blive sikret på effektiv vis.
Med henblik herpå foreslås der indført fælles regler om
-
retternes kompetence,
jf. artikel 3-15 (dvs. spørgsmålet om,
hvilken domstol der skal behandle en arvesag med et grænseover-
skridende element),
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
lovvalg,
jf. artikel 16-28 (dvs. spørgsmålet om, hvilket EU-
medlemslands
materielle
arveretlige regler (arvestatut), arvesagen
skal behandles efter),
anerkendelse og fuldbyrdelse,
jf. artikel 29-35 (dvs. spørgsmå-
let anerkendelse og fuldbyrdelse i et andet EU-medlemsland end
der, hvor afgørelsen er truffet, eller hvor et officielt bekræftet do-
kument er udstedt), og
indførelse af et
europæisk arvebevis,
jf. artikel 36-44 (dvs. et
bevis for arvingers og legatarers status samt bobestyreres og kura-
torers beføjelser udstedt af et medlemslands kompetente myndig-
hed).
Forslaget er fremsat under henvisning til TEF artikel 61, litra c, jf. artikel
65, der giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger vedrørende civilret-
ligt samarbejde om spørgsmål med grænseoverskridende virkninger, i det
omfang de er nødvendige for det indre markeds funktion. Dette omfatter
bl.a. foranstaltninger til forbedring og forenkling af anerkendelsen og
fuldbyrdelsen af retsafgørelser i borgerlige sager samt fremme af forene-
ligheden mellem medlemslandenes regler om lovvalg og konflikter om
kompetence.
Forslaget er endvidere fremsat under henvisning til TEF artikel 67, stk. 5,
andet led, hvorefter Europa-Parlamentet og Rådet, der træffer sin afgø-
relse ved kvalificeret flertal, vedtager forslaget efter den fælles beslut-
ningsprocedure.
Efter artikel 1 i Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Am-
sterdamtraktaten, deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foran-
staltninger, der fremsættes under henvisning til bl.a. TEF artikel 61, jf.
artikel 65, og disse vil derfor ikke være bindende for eller finde anven-
delse i Danmark.
Danmark deltager således ikke i vedtagelse af forslaget, og forordningen
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har om forholdet til nærhedsprincippet bl.a. anført, at
formålet med forslaget kun kan opfyldes i form af fælles regler, idet så-
danne fælles regler er nødvendige for at sikre retssikkerhed og forudsige-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lighed for borgerne. Ifølge Kommissionen vil det være i strid med dette
mål, hvis medlemsstaterne handler hver for sig.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forordningsforslaget må
anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, og rege-
ringen kan i den forbindelse tilslutte sig de betragtninger, som Kommis-
sionen er fremkommet med, jf. oven for under punkt 2.
3