Retsudvalget 2008-09
KOM (2009) 0175 Bilag 3
Offentligt
708054_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
9. juli 2009
Procesretskontoret
2009-748/21-0406
CWS41012
OVERSIGT
over
høringssvar vedrørende Kommissionens grønbog om revision af Rå-
dets forordning (EF) nr. 44/2001 om retternes kompetence og om an-
erkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handels-
retlige område (KOM(2009) 175 endelig)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsi-
denterne for byretterne, Præsidenten for Sø- og Handelsretten, Domstols-
styrelsen, Procesbevillingsnævnet, Dommerforeningen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, HK Lands-
klubben Danmarks Domstole, Danske Advokater, Advokatrådet, For-
eningen Danske Inkassoadvokater, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Forening for Voldgift, Det Danske Voldgiftsinstitut, Voldgiftsnævnet for
Bygge- og Anlægsvirksomhed, Institut for Menneskerettigheder, Danske
Regioner, Kommunernes Landsforening, Aarhus Universitet (Juridisk
Institut), Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Aalborg Uni-
versitet (Juridisk Institut), Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Han-
delshøjskolen i København (Juridisk Institut), Handelshøjskolen i Århus
(Juridisk Institut), Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Finansrådet, Realkreditrådet,
Forsikring & Pension, DI Organisation for erhvervslivet, Dansk Erhverv,
Håndværksrådet, Lægemiddelindustriforeningen, Dansk Byggeri, Dansk
InkassoBrancheforening, Liberale Erhvervs Råd, Foreningen af Statsau-
toriserede Revisorer, Dansk Ejendomsmæglerforening, De Danske Pa-
tentagenters Forening, Danmarks Rederiforening, Danske Speditører,
Grundejernes Landsorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsor-
ganisationen i Danmark, Fagligt Fælles Forbund, Handels- og Kontor-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
funktionærernes Forbund, Dansk Told og Skatteforbund, Landbrugsrå-
det, Foreningen af Registrerede Revisorer, IT-Brancheforeningen, Finans
og Leasing, Boligselskabernes Landsforening og Lejernes Landsorgani-
sation.
2. Høringssvarene
En række af de hørte myndigheder og organisationer mv. har oplyst, at de
ikke har bemærkninger til grønbogen. Det drejer sig om Østre Landsret,
Vestre Landsret, samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrel-
sen, Procesbevillingsnævnet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut),
Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed, Landbrug og Fødeva-
rer (tidligere Landbrugsrådet), Dansk Institut for Menneskerettigheder,
Foreningen af Registrerede Revisorer og Finansrådet.
2.1. Generelle bemærkninger
Advokatrådet
har oplyst, at man principielt støtter initiativet om at re-
formere forordningen, samt at en revision af forordningen har væsentlig
betydning for dansk erhvervsliv.
Dansk Erhverv
har oplyst, at man grundlæggende går ind for, at Dan-
mark fjerner de fire forbehold, som for danske virksomheder har været en
klods om benet i forskellige sammenhænge. Blandt andet har forbeholdet
for det retlige samarbejde besværliggjort adskillige civilretlige processer
på det internationale område frem til det tidspunkt, hvor der blev indgået
parallelaftaler. Dansk Erhverv ser gerne, at det retlige samarbejde funge-
rer så smidigt og hurtigt som muligt. Efter Dansk Erhvervs opfattelse kan
samarbejdet forbedres.
DI
har bemærket, at det er positivt, at der tages initiativ til en revision af
forordningen. Herudover har DI opfordret til, at det fra dansk side med-
deles Kommissionen, at Danmark vil gennemføre forordningens ændrin-
ger.
Forbrugerrådet
har generelt bemærket, at de spørgsmål, der rejses i
grønbogen, er af en generel og abstrakt karakter og ikke er ledsaget af en
nærmere redegørelse for, hvilke praktiske problemer der er på forbruger-
området, som kan begrunde de rejste spørgsmål, eller begrunde hvordan
sådanne problemer måtte kunne løses i forbrugernes interesse. Forbruger-
rådet finder derfor, at dets stillingtagen må bero på en klargøring heraf.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landsorganisationen i Danmark
har påpeget, at som følge af et betyde-
ligt antal domme afsagt af Arbejdsretten de seneste år over udenlandske
virksomheder, som skal tvangsfuldbyrdes i udlandet, og som følge af et
stort antal udenlandske virksomheder på det danske arbejdsmarked, er
retsstillingen på dette områade særdeles aktuel og vil ligeledes være det
fremover. Efter LO’s opfattelse er det i praksis i særdeleshed anerkendel-
se og fuldbyrdelse af danske retsafgørelser i andre medlemslande, som
ikke fungerer tilfredsstillende. Særligt i ”de nye medlemslande” opstår
der problemer. Der bruges således ikke ubetydelige ressourcer på at søge
tvangsfuldbyrdelsen gennemført i de nye lande.
2.2. Bemærkninger til de konkrete spørgsmål som stilles i grønbogen
2.2.1. Afskaffelse af eksekvatur (grønbogens spørgsmål 1)
Advokatrådet
har bemærket, at afskaffelsen af eksekvaturproceduren vil
være hensigtsmæssig, såfremt dette sker ved opretholdelse af visse mi-
nimumsgarantier for domfældte. Hvorvidt opretholdelsen af disse garan-
tier kan overlades til domstolene i domsstaten, må efter Advokatrådet
opfattelse bero på en nærmere udformning af reglerne herom, men prin-
cipielt finder Advokatrådet, at denne opgave bør ligge hos anerkendelses-
og fuldbyrdelsesstatens domstole.
Danmarks Rederiforening
kan principielt tilslutte sig en afskaffelse af
eksekvaturproceduren, men finder det naturligt, at der fortsat opretholdes
visse garantier, som f.eks. kan være den i grønbogen omtalte ”særlige
prøvelse”.
Dansk Erhverv
har oplyst, at organisationen umiddelbart er positiv over
for afskaffelse af eksekvaturproceduren. Dansk Erhverv har i den forbin-
delse henvist til en konkret sag, hvor Retten i Helsingør har afsagt en
udeblivelsesdom, som er søgt eksekveret i Italien, men efter 1�½ år er
processen stadig i gang.
Dansk Retspolitisk Forening
har bl.a. anført, at det overordnet set er
hensigtsmæssigt at afskaffe eksekvaturproceduren for civil- og handels-
retlige retsafgørelser, således at der i højere grad vil blive fri bevægelig-
hed for retsafgørelser i EU. I langt de fleste sager må den retsgaranti, der
ligger i forordningens artikel 53 om godtgørelse af ægthed og erklæring
fra oprindelseslandet om eksigibilitet, antages at være tilstrækkelig til at
varetage hensynet til den, der i et EU-land har fået en eksekverbar dom
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708054_0004.png
imod sig. For så vidt angår spørgsmål om f.eks. manglende overholdelse
af processuelle mindste garantier i oprindelseslandet kan de formentlig
mest hensigtsmæssigt behandles for domstolene i oprindelseslandet eller
i yderste konsekvens for Den Europæiske Menneskeretsdomstol. I den
altovervejende hovedpart af de civil- og handelsretlige sager, hvor de
processuelle rets- og grundprincipper er overholdt, vil en erklæring om
dette samt om eksigibilitet fra oprindelseslandet være tilstrækkelig. I de
sager, hvor principperne ikke er overholdt, afhjælper den nuværende ek-
sekvaturprocedure alligevel ofte ikke problemet.
Foreningen har yderligere anført, at foreningen forstår spørgsmålet om
afskaffelse af eksekvatur således, at det alene er fuldbyrdelsesprocedu-
ren, der ønskes ændret, og ikke reglerne for anerkendelse, således at for-
ordningens betingelser i artikel 34 for at anerkende en retsafgørelse fort-
sat vil skulle være opfyldte. Ifølge foreningen kunne det overvejes, at
supplere erklæringen fra oprindelseslandets myndigheder i forordningens
bilag V med et krav om en kort redegørelse for, hvorledes den kontradik-
toriske proces er overholdt med henvisning til sagens dokumenter, samt i
øvrigt at betingelserne i den nuværende artikel 34 er opfyldt. Ifølge for-
eningen burde det være tilstrækkeligt i de allerfleste sager.
Ifølge
Landsorganisationen i Danmark
skal forhold, som forsinker,
eller udgør en hindring for fuldbyrdelsen af retsafgørelser, undgås eller
begrænses. Det er derfor LO’s opfattelse, at eksekvaturproceduren bør
revideres, således at den skal være gennemført inden for en fastsat kort
tidsfrist eller helt udgå.
2.2.2. Forordningens anvendelse i det internationale retssystem (grøn-
bogens spørgsmål 2)
Advokatrådet
har anført, at spørgsmålet om, hvorvidt forordningen skal
udstrækkes til også at gælde sager, hvor sagsøgte har bopæl i et land
udenfor EU, i første omgang er et politisk spørgsmål, men Advokatrådet
finder, at ideen er interessant og i givet fald vil føre til langt større forud-
sigelighed for udenlandske og europæiske parter. Reglerne bør dog ud-
formes med forsigtighed, da brugen af eksorbitante værneting generelt
bør minimeres. Indførelsen af et
forum necessitatis
1
og en regel om for-
holdet mellem parallelle sager i EU og i udlandet vil være hensigtsmæs-
1 Reglen om
forum necessitatis
sikrer, at hvis ingen ret i nogen medlemsstat er kompe-
tent i henhold til forordningen, kan medlemsstaternes retter i undtagelsestilfælde be-
handle en sag, som ikke med rimelighed kan anlægges eller føres eller viser sig umulig
at føre i et tredjeland, som tvisten er nært knyttet til.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708054_0005.png
sig og nødvendig. Advokatrådet finder dog, at sådanne kompetenceregler
bør kombineres med regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af domme
fra lande uden for EU, f.eks. begrænset til at angå lande med hvilke EU
indgår aftaler om gensidig anerkendelse og om fuldbyrdelse af domme.
Danmarks Rederiforening
kan tilslutte sig, at forordningen udstrækkes
til at omfatte sagsøgte med bopæl uden for EU, og at der etableres krite-
rier for EU-kompetencen i sådanne sager. Hvor langt man skal gå, er dog
usikkert, og et princip om
forum necessitatis
kan være betænkeligt. For-
eningen er enig i, at der bør gennemføres særlige regler for de tilfælde,
hvor domstolene i et tredjeland har enekompetence f.eks. som følge af en
eksklusiv værnetingsaftale. Endelig har foreningen på det kraftigste mod-
sat sig grønbogens forslag om, at der gennemføres fællesskabsregler om
anerkendelse og fuldbyrdelse af domme afsagt i lande uden for EU. Dette
gælder også, selv om der måtte blive opstillet forskellige begrænsninger
for, i hvilket omfang sådanne fremmede afgørelser ville kunne håndhæ-
ves. Ifølge Danmarks Rederiforening vil danske virksomheder blive ud-
sat for en alt for stor risiko for, at f.eks. amerikanske domme om tildeling
af erstatning vil blive håndhævet, hvis fremmede domme anerkendes me-
re generelt.
Dansk Erhverv
har derimod anført, at det ville være formålstjenligt, hvis
der i forordningen tages stilling til virkningen af retsafgørelser truffet i
tredjelande.
Dansk Retspolitisk Forening
har bl.a. anført, at der teoretisk set ikke er
noget i vejen for, at forordningens særlige kompetenceregler også finder
anvendelse, når sagsøgte er bosat i tredjelande, således at forordningens
regler udgør et ens, fællesskabsretligt grundlag for international dom-
stolskompetence generelt. I praksis må der dog tages hensyn til, at det at
være tvunget til at føre en retssag ved et meget fjernt forum, f.eks. grun-
det en
litis pendens
2
regel eller en regel om enekompetence, kan medfø-
re, at det økonomisk set ikke kan lade sig gøre at gennemføre et krav.
Efter foreningens opfattelse er det ikke helt så åbenbart, at der skal være
fælles regler for anerkendelse af domstolsafgørelser fra tredjelande. Hvis
der skal være fælles regler, må det som minimum kræves, at værnetinget
2
Litis pendensreglen indebærer, at såfremt der for retter i forskellige medlemsstater
fremsættes krav, der har samme genstand og hviler på samme grundlag og som frem-
sættes mellem de samme parter, skal enhver anden ret end den, ved hvilken sagen først
er anlagt, udsætte sagen, indtil retten, hvor sagen først blev anlagt, fastslår sin kompe-
tence.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for afgørelsen er begrundet i reelle tilknytningsmomenter, og at det kan
bevises, at processuelle mindstegarantier er opretholdt.
Landsorganisationen i Danmark
har bemærket, at selvom LO ikke på
nuværende tidspunkt har en særlig interesse i, at forordningens geografi-
ske anvendelsesområde udvides, kan LO tiltræde Kommissionens for-
slag.
2.2.3. Værnetingsaftaler (grønbogens spørgsmål 3)
Advokatrådet
har bemærket, at den gældende retstilstand er uhensigts-
mæssig for så vidt angår forholdet mellem
litis pendens
og eksklusive
værnetingsaftaler. Advokatrådet støtter derfor ideen om at indføre en re-
gel om enekompetence (kun én ret er kompetent til at behandle sagen) i
sager om gyldigheden af en eksklusiv værnetingsaftale til fordel for dom-
stolen eller domstolene i det land, som efter værnetingsaftalen har ene-
kompetence (betegnes i grønbogen som en omvendt prioriteringsregel).
Advokatrådet finder ikke, at de øvrige løsninger, som grønbogen skitse-
rer, er tilstrækkeligt effektive. Navnlig er ideen om en standardiseret
værnetingsklausul uheldig og unødvendig henset til forordningens eksi-
sterende formkrav til værnetingsaftaler.
Danmarks Rederiforening
har tilsluttet sig forslaget om at gennemføre
regler, der styrker virkningen af værnetingsaftaler, og at det i den forbin-
delse overvejes at gennemføre den omtalte ”omvendte prioriteringsre-
gel”. Dog kan andre af de omtalte løsningsmodeller også overvejes. For-
eningen kan ikke tilslutte sig forslaget om, at der udarbejdes en standar-
diseret værnetingsklausul.
Dansk Erhverv
finder ikke, at der er anledning til at ændre de gældende
regler omkring værnetingsaftaler.
Dansk Retspolitisk Forening
har anført, at man kunne forestille sig en
model i tråd med den foreslåede ”omvendte prioriteringsregel”, hvorefter
det udpegede forum har førsteprioritet til at udtale sig om sin kompeten-
ce, men hvor en eventuel konkurrerende ret ikke skal afvise sagen, men
stille sagen i bero. Hvis den udpegede ret finder, at værnetingsaftalen ik-
ke er gyldig, vil processen for det alternative forum være gået i gang, og
der vil ikke herske tvivl om f.eks. forældelse og anden fristafbrydelse.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerrådet
har bemærket, at det ikke bør være muligt for erhvervs-
drivende at anvende vilkår om værneting i forbrugerforhold, herunder
grænseoverskridende forhold.
Landsorganisationen i Danmark
har bemærket, at i praksis indeholder
samtlige tiltrædelsesoverenskomster, herunder tiltrædelsesoverenskom-
ster med udenlandske arbejdsgivere, en værnetingsaftale om, at overens-
komstbrud behandles af Arbejdsretten. I praksis overholdes de indgående
værnetingsaftaler som altovervejende hovedregel. Herudover er det LO’s
opfattelse, at værnetingsaftaler skal beskyttes, ligesom behandlingstiden
ved domstolene skal minimeres. Kommissionens forslag om en omvendt
prioriteringsregel kan LO tiltræde.
2.2.4. Industriel ejendomsret (grønbogens spørgsmål 4)
Ifølge
Advokatrådet
er der ikke er behov for at foretage ændringer af
forordningen med hensyn til industrielle ejendomsrettigheder.
Danske Advokater
har bl.a. bemærket, at det i EU’s medlemsstater er
muligt at patentere en opfindelse via rent nationale patenter eller via eu-
ropæiske patenter. Nationale patenter dækker alene den medlemsstat,
hvori det nationale patent er udstedt. Alle sager om rent nationale paten-
ter, herunder sager om krænkelse og ugyldiggørelse, angår alene nationa-
le forhold. Disse sager bør efter Danske Advokaters opfattelse løses ved
de relevante nationale domstole, uanset om der er opnået en vifte af nati-
onale patenter for samme opfindelse. For så vidt angår spørgsmålet om,
hvorvidt der bør indføres en ordning for at undgå parallelle nationale
retssager om tvister om europæiske patenter, har Danske Advokater bl.a.
anført, at antallet af sådanne parallelle retssager er lavt, formentlig under
10. Danske Advokater opfordrer derfor til, at behovet for en midlertidig
ordning inden for rammerne af forordningen overvejes kritisk. Danske
Advokater ser i øvrigt ikke noget behov for, at parallelle sager koordine-
res på initiativ af domstolene, da parallelle sager typisk koordineres in-
tensivt af parterne selv, hvortil kommer, at domstolene ofte først i for-
bindelse med hovedforhandlingen opnår en dybdegående indsigt i sagens
faktum. Uden denne forståelse for sagens faktiske omstændigheder er
effektiv koordination på domstolsniveau næppe mulig.
Danske Advokater har endvidere bemærket, at man ikke kan støtte indfø-
relsen af en særlig regel, der tillader at anlægge søgsmål om krænkelser
af visse industrielle ejendomsrettigheder mod flere sagsøgte ved domsto-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lene i den medlemsstat, hvor den sagsøgte, der koordinerer aktiviteterne
eller på anden måde har den nærmeste tilknytning til overtrædelsen, har
bopæl (betegnes i høringssvaret som den såkaldte ”spider in the web”
doktrin). Den omtalte doktrin vil kunne føre til, at der i land A efter land
A’s materielle patentret kan opnås et forbud gældende for land A og B,
uanset at land B´s materielle regler ikke giver grundlag for et sådant for-
bud. Problemet vil ikke realistisk kunne løses ved at kræve, at domstolen
i land A skal bedømme sagen efter de materielle regler i både land A og
B, da der kan være væsentlige forskelle mellem medlemsstaternes mate-
rielle patentret. Indførelse af doktrinen vil derfor uundgåeligt forøge rets-
usikkerheden. En eventuel mulighed for
forum shopping
vil yderligere
forstærke denne retsusikkerhed. Adgang til
forum shopping
indebærer en
risiko for, at patenthavere – ikke mindst i sager mod små og mellemstore
virksomheder – ud fra taktiske årsager vælger at føre sagen ved en anden
domstol end sagsøgtes hjemting, fordi den sagsøgtes forsvar herved be-
sværliggøres på grund af geografisk distance, sproglige udfordringer og
de deraf følgende økonomiske virkninger. Ifølge Danske Advokater vil
kombinationen af adgangen til
forum shopping
og den grænseoverskri-
dende effekt ændre den eksisterende balance mellem rettighedshaverne
og de potentielle krænkere. Særligt små og mellemstore virksomheder vil
kunne føle, at de er nægtet
equality of arms,
og konsekvensen kan være,
at den eksisterende fine balance mellem det patentretlige monopol og den
frie konkurrence skades. Ifølge Danske Advokater bør indførelsen af en
mulighed for at anlægge grænseoverskridende sager forudsætte en fuld-
stændig harmonisering af de materielle regler, hvilket formentlig som
minimum vil kræve etablering af et EF-patentdomstolssystem. Under alle
omstændigheder bør alle grænseoverskridende sager anlægges ved den
potentielle krænkers hjemting for at sikre den potentielle krænker
equali-
ty of arms.
Dansk Erhverv
er tilhænger af, at der skabes mest mulig klarhed på om-
rådet, og er derfor som udgangspunkt fortaler for en europæisk patent-
domstol.
2.2.5. Litis pendens og indbyrdes sammenhængende krav (grønbogens
spørgsmål 5)
Advokatrådet
finder, at
litis pendens
reglerne fungerer tilfredsstillende,
og at det næppe vil være formålstjenstligt at indføre begrænsninger for
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708054_0009.png
negative anerkendelsessøgsmål
3
, da parter i almindelighed har en betyde-
lig interesse i at kunne anlægge sådanne søgsmål. Hertil kommer, at det
vil være vanskeligt at give præcise regler og definitioner herom. For så
vidt angår grønbogens spørgsmål om, hvorvidt der bør være adgang til at
anlægge samlede sager og/eller sager mod flere parter på fællesskabs-
plan, mener Advokatsamfundet, at dette bør undersøges og overvejes
nærmere.
Danmarks Rederiforening
har tilsluttet sig forslaget om, at problemer-
ne omkring
litis pendens
søges afhjulpet ved at styrke kommunikationen
og samarbejdet mellem domstolene. Foreningen har ligeledes tilsluttet
sig, at risikoen for negative kompetencekonflikter bør søges undgået ved
at etablere en forpligtelse for den domstol, der har erklæret sig inkompe-
tent, til at genoptage sagen, hvis den domstol, der først er anlagt sag ved,
erklærer sig inkompetent. Ifølge foreningen bør anvendelse af
litis pen-
dens
reglen ikke udelukkes ved negative anerkendelsessøgsmål. Det er
endvidere tvivlsomt, om der er behov for at supplere de forskellige natio-
nale regler om adgang til at samle sager, der anlægges af og/eller mod
flere parter på grundlag af ensartede regler.
Dansk Retspolitisk Forening
har bl.a. anført, at det ikke vil være hen-
sigtsmæssigt at udelukke anlæggelsen af negative anerkendelsessøgsmål.
I stedet kunne det være hensigtsmæssigt, som foreslået, at sikre en større
grad af kommunikation mellem domstolene i tilfælde af parallelle søgs-
mål. Hvorledes denne kommunikation bedst kan foregå, er ikke klart,
men udsættelse af det parallelle søgsmål kunne være hensigtsmæssig.
Vedrørende adgangen til at anlægge samlede sager/group
actions
bør
forordningen efter foreningens vurdering ændres, således at sådanne
sagsanlæg i større grad muliggøres.
Landsorganisationen i Danmark
har anført, at det i praksis ikke er et
særligt problem, at der af procestaktiske grunde anlægges søgsmål i en
anden medlemsstat end den medlemsstat, der følger af den eksklusive
værnetingsaftale. Trods dette kan LO tiltræde, at der indføres regler til
imødegåelse af en unødig udsættelse af retssagens behandling. Forslaget
om at udelukke anvendelsen af
litis pendens
reglen ved negative aner-
kendelsessøgsmål kan ligeledes tiltrædes. LO kan endelig tiltræde det,
som Kommissionen har anført angående sammenhængende krav.
3
Negative anerkendelsessøgsmål er søgsmål, hvor sagsøgeren f.eks. nedlægger påstand
om, at sagsøgte skal tilpligtes at anerkende, at sagsøgeren ikke er erstatningsansvarlig
over for sagsøgte.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.6. Foreløbige retsmidler (grønbogens spørgsmål 6)
Advokatrådet
har bemærket, at de gældende regler om foreløbige
retsmidler fungerer tilfredsstillende, og at der ikke er et væsentligt behov
for større ændringer.
Danmarks Rederiforening
har anført, at det er vigtigt, at gældende kon-
ventioner, herunder Arrestkonventionen fra 1999 vedrørende skibe, re-
spekteres fuldt ud. Danmark bør således aktivt virke for, at den tidligere,
bredere respekt for internationale konventioner genindføres.
Dansk Retspolitisk Forening
har bemærket, at de i grønbogen og rap-
porten foreslåede muligheder for forbedring af reglerne på dette område
forekommer fornuftige. Ikke mindst er det meget vigtigt, at anvendelsen
af et foreløbigt retsmiddel i en stat, der ikke har den materielle kompe-
tence, holdes adskilt fra og ikke influerer på kompetencen ved den ret,
der har den materielle kompetence. Det forekommer ligeledes formåls-
tjenligt, at den ret, der er materielt kompetent til at behandle tvisten, gi-
ves anledning til at bringe de foreløbige retsmidler til ophør, uanset hvil-
ken medlemsstats domstol, der har bragt dem i anvendelse, men dette vil
så vidt ses ikke kunne ske ved ”nogle præciseringer af anvendelsesområ-
det”, som ellers forudsat i rapporten. En så direkte adgang til indgriben i
retsmidler, bragt i anvendelse af en domstol i et andet medlemsland, vil
kræve en gennemgribende ændring af det eksisterende regelgrundlag.
Landsorganisationen i Danmark
har bemærket, at mulighederne for at
inddrive beløb i udlandet skal forbedres. LO er i øvrigt positiv over for
Kommissionens forslag til en præcisering af anvendelsesområdet for fo-
reløbige retsmidler, ligesom LO støtter, at kompetencen tillægges den ret,
som har kompetence i hovedsagen.
2.2.7. Forholdet mellem forordningen og voldgift (grønbogens spørgsmål
7)
Ifølge
Advokatrådet
er der ikke et udtalt behov for ændringer af de gæl-
dende regler om forholdet til voldgift, der fungerer tilfredsstillende. Her-
til kommer, at forholdet mellem voldgift og domstolsbehandling er uhyre
komplekst, hvorfor eventuelle fælles regler i forordningen risikerer at
fungere uheldigt.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske Advokater –
der har afgivet svar sammen med
Dansk Forening
for Voldgift
– har bemærket, at det korte svar på grønbogens spørgsmål
er, at der ikke er behov for at gøre noget på området, og at der næppe hel-
ler kan gøres meget. Danske Advokater har yderligere bl.a. anført, at en-
hver ændring af forordningen som minimum bør respektere New York-
konventionen af 1958 om anerkendelse og fuldbyrdelse af voldgiftsken-
delser. Der bør heller ikke opstå gnidninger mellem forordningen og
UNCITRAL’s modellov, som stadigt flere medlemsstater har ladet sig
inspirere af i nationale voldgiftslove. Navnlig bør der ikke flyttes kompe-
tence fra voldgiftsretter til domstolene. Det er væsentligt i praksis, at
voldgiftsretter har kompetence til at afgøre egen kompetence. Det bør i
øvrigt tilstræbes, at § 8 i den danske voldgiftslov kan bibeholdes. Be-
stemmelsen fastsætter, at domstolene som udgangspunkt skal afvente
voldgiftsrettens afgørelse om dens kompetence, når en voldgiftssag er
indledt. Afslutningsvist anbefaler Danske Advokater, at man afstår fra at
ophæve eller modificere undtagelsen af voldgift fra forordningens an-
vendelsesområde.
Danmarks Rederiforening
har bl.a. anført, at foreningen er positiv over
for mange af de forslag, der fremføres i grønbogen, men at det er afgø-
rende, at der ikke foreslås noget, der på nogen måde er uforeneligt med
New York-konventionen.
Dansk Retspolitisk Forening
har overordnet set anført, at den helt gene-
relle passus i forordningen om, at forordningen ”ikke finder anvendelse
på voldgift”, hverken er hensigtsmæssig eller entydig. Spørgsmålene om
kompetence til afgørelse af tvister om eksistensen og indholdet af en
voldgiftsaftale, om anerkendelse af afgørelser derom samt brugen af fore-
løbige retsmidler til sikring af voldgiftsrettens effektive sagsbehandling
mv. adskiller sig ikke grundlæggende fra mange andre retsspørgsmål.
Ifølge foreningen er der ingen grund til at undtage ”voldgift” fra forord-
ningens anvendelsesområde, når det gøres klart, at forordningens regler
ikke skal træde i stedet for de internationale regler om voldgift, særligt
New York Konventionen samt den praksis, der er udviklet i international
voldgift generelt. Hvis det internationale voldgiftssystem opretholdes
som
lex specialis,
og det slås fast, at forordningen alene er relevant i de
situationer, hvor voldgiftsretten eller parterne beder domstolene om assi-
stance, kan forordningens regler efter foreningens vurdering finde an-
vendelse på tvister vedrørende voldgiftsaftaler på samme måde som på
andre civil- og handelsretlige tvister.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerrådet
har bemærket, at det ikke bør være muligt for erhvervs-
drivende at anvende vilkår om voldgift i forbrugerforhold, herunder
grænseoverskridende forhold.
Voldgiftsinstituttet
har generelt bemærket, at ændringer i den gældende
og velfungerende retstilstand meget vel kan føre til usikkerhed i en sådan
grad, at ”EU-virksomheder” af ”tredjelande-virksomheder” presses til at
acceptere aftaler om voldgift uden for EU. Dette er ikke i de europæiske
virksomheders interesse, ligesom det ikke er i virksomhedernes interesse,
at der på nogen måde opstår risiko for, at hele retsområder – nemlig de
retsområder hvor der opstår tvister, som normalt afgøres ved voldgift –
”tørrer ud” indenfor EU. Hvis der i EU identificeres behov for ændringer
i UNICITRAL’s modellov og New York-konventionen fra 1958, bør EU
ifølge Voldgiftsinstituttet tage initiativ til en drøftelse heraf i FN-regi,
frem for at gå enegang, således at ændringerne kan opnå global anerken-
delse. Instituttet tvivler i øvrigt på, at der er behov for ændringer i den
gældende retstilstand. De eksempler, som Kommissionen har anført i
grønbogen, er ifølge instituttet overordentlig sjældne i praksis og kan ik-
ke begrunde, at der iværksættes ændringsinitiativer, som skaber reel risi-
ko for, at virksomhedernes mulighed for at få løst tvister ved voldgift in-
den for EU forringes.
Hvis Kommissionen identificerer et behov for at ændre i retstilstanden,
håber instituttet, at ændringerne sker med respekt for det internationalt
anerkendte princip, hvorefter voldgiftsretten kan træffe afgørelse om sin
egen kompetence, samt det forhold at voldgift i meget vid udstrækning er
undergivet partsautonomi. En krænkelse af disse helt fundamentale prin-
cipper kan føre til, at voldgiftsprocessen indenfor EU bliver uinteressant,
og at der i øvrigt sker udligning af forskellene mellem voldgift og dom-
stolsbehandling, hvilket ikke vil være i de europæiske virksomheders in-
teresse.
Landsorganisationen i Danmark
har oplyst, at man på nuværende tids-
punkt ingen praktisk interesse har i, at forordningens anvendelsesområde
udstrækkes til tillige at gælde i forhold til voldgift, men LO er positiv
heroverfor.
2.2.8. Andre spørgsmål
Advokatrådet
har bl.a. anført, at bopælsbegrebet bør defineres i forord-
ningen, da den gældende ordning med anvendelse af nationale begreber
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er klart utilfredsstillende. Ifølge Advokatrådet vil indførelse af en mulig-
hed for at aftale værneting i sager om erhvervslejemål også være en god
ide, og reglerne om enekompetence i sager om ferieboliger kan med for-
del gøres mere fleksible. Endelig har Advokatrådet anført, at det vil være
hensigtsmæssigt at behandle de søretlige spørgsmål, som Kommissionen
rejser i grønbogen.
Danmarks Rederiforening
har bl.a. anført, at foreningen er imod en
indskrænkning af forordningens artikel 71, hvorefter forordningen ikke
berører konventioner, hvori medlemsstaterne er parter. Med hensyn til
søretssager er foreningen imod ændringer, der kan gribe ind i de gælden-
de konventionsmæssige systemer, som bl.a. indebærer, at sager meget vel
kan føres ved andre jurisdiktioner end der, hvor der er oprettet en erstat-
ningsfond. Dette er måske ikke ideelt, men det er det konventionsmæssi-
ge system, som EU ikke bør pille ved. Endelig har Danmarks Rederifor-
ening tilsluttet sig, at der i forbindelse med spørgsmålet om anerkendelse
og fuldbyrdelse ses på mulighederne for at etablere fri bevægelighed for
officielt bekræftede dokumenter.
Dansk Retspolitisk Forening
har bl.a. bemærket, at det vil være hen-
sigtsmæssigt at indskrænke anvendelsen af artikel 71 om forholdet mel-
lem forordningen og konventioner mest muligt, og at der bør indføres
ensartede regler om kumulation. Foreningen har endvidere anført, at et
selvstændigt bopælskoncept kunne være fordelagtigt, hvis det ikke er un-
der udvikling i domstolspraksis. For så vidt angår de søretlige sager har
foreningen anført, at det ville være formålstjenligt at tilstræbe de ændrin-
ger, som foreslås i grønbogen. Muligheden for at anlægge det civile er-
statningssøgsmål for den samme ret, som erstatningsfonden er oprettet
ved, bør dog være en option i skadelidtes favør og ikke en pligt. Erstat-
ningsfonden vil ofte blive oprettet ved reders hjemting, og dens placering
er i det hele taget uafhængig af, hvor den skadevoldende handling ind-
trådte. Dette vil ofte ikke være i overensstemmelse med private skadelid-
tes interesser, samt heller ikke nødvendigvis i overensstemmelse med
hensynet til at få erstatningssagen behandlet der, hvor der er lettest ad-
gang til bevisoptagelse og vidneførsel; nemlig skadesstedet.
Landsorganisationen i Danmark
har på nuværende tidspunkt ingen
praktisk interesse i, at værnetingsreglerne om kumulation for arbejdsta-
gere ændres.
13