Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2009) 0207 Bilag 9
Offentligt
903840_0001.png
Notat
Regeringens oplæg til fornyet mandat vedr. direktiv om regulering af forvaltere
af alternative investeringsenheder (AIFM-direktivet)
KOM(2009)207 og ST 14737/10
Baggrund
15. oktober 2010
Det er muligt, at direktivet om regulering af kapital- og hedgefonde (AIFM-
direktivet) kan komme på dagsordenen for ECOFIN’s møde den 19. oktober 2010
med meget kort varsel. Sagen har været drøftet i de relevante arbejdsgrupper i EU i
de seneste dage, og formandskabet vil muligvis fremlægge et konkret kompromisfor-
slag for ECOFIN.
Sagen blev forelagt til forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg d. 5. marts
2010.
Formandskabet forhandler aktuelt med Europa-Parlamentet om sagen. Forhan-
dlingerne med Europa-Parlamentet har senest bl.a. vedrørt spørgsmålet om reguler-
ing af fonde og forvaltere fra tredjelande uden for EU, herunder om disse skal have
adgang til hele EU efter godkendelse i ét EU-land (et såkaldt EU-pas) og hvilke
fælles regler, der i givet fald skal gælde herfor, eller om hvert EU-land vil kunne op-
stille egne betingelser. Folketingets Europaudvalg fik den 1. juli 2010 oversendt et
samlenotat med status på disse forhandlinger forud for ECOFIN den 13. juli.
Indhold
For så vidt angår spørgsmålet om tredjelande ventes formandskabet at foreslå, at
man starter uden et sådant EU-pas, men at der efter et antal år skal træffes en beslut-
ning om at indføre det. Beslutningen skal baseres på en vurdering af, bl.a. hvordan
direktivets regler for tredjelande har fungeret i den mellemliggende periode. Vurder-
ingen skal foretages af den kommende EU-tilsynsmyndighed for markeder og
værdipapirer (ESMA), mens selve beslutningen om EU-passet skal træffes af Kom-
missionen.
Adgangen for forvaltere og investeringsenheder fra tredjelande til EU via et EU-pas
vil ifølge kompromisteksten være under forudsætning af overholdelse af alle rele-
vante bestemmelser i direktivet (eller tilsvarende regler i det pågældende tredjeland)
på linje med forvaltere og investeringsenheder i EU, og under krav om tilstrækkeligt
dækkende samarbejde mellem tilsynsmyndighederne i EU og tredjelandet. Et EU-
pas til forvaltere og investeringsenheder fra tredjelande indebærer, at disse skal
opfylde krav svarende til kravene til forvaltere og investeringsenheder i EU, således
at forvaltere og investeringsenheder fra hhv. EU og tredjelande ligebehandles.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Detaljerne forhandles fortsat, herunder ESMA’s konkrete rolle, længden af over-
gangsperioden, samt på hvilket niveau, beslutningen om at indføre EU-passet skal
træffes.
Der henvises til oversendt samlenotat for det øvrige indhold af formandskabets
kompromisforslag.
Dansk holdning og oplæg til fornyet mandat
Regeringen støtter formandskabets kompromistekst i lyset af de indrømmelser, der
er gjort i forhold til ønskerne i det danske indspil om åbenhed og ansvarlighed vedr.
regulering af kapital- og hedgefonde. Direktivet indfører således en lang række
oplysnings- og adfærdskrav for – og tilsyn med – en kategori af forvaltere og fonde,
som ikke tidligere har været under fælles regulering og tilsyn. Forhandlingerne med
Europa-Parlamentet har på enkelte punkter styrket nogle af direktivkravene. En an-
den dansk hovedprioritet er at sikre, at man nationalt fortsat kan stille strammere
krav ved virksomhedsovertagelser, end AIFM-direktivet. Dette indgår i det forelig-
gende kompromis.
Regeringen støtter også kompromistekstens regler vedrørende tredjelande, idet
der lægges vægt på, at forvaltere eller investeringsenheder fra tredjelande således
alene skal kunne opnå et EU-pas, og dermed adgang til at markedsføre deres an-
dele i hele EU på baggrund af godkendelse i ét EU-land, hvis de lever op til krav,
der er ækvivalente med direktivets regler. Det er vurderingen, at kompromis-
teksten i tilstrækkeligt omfang sikrer dette.
Regeringen forelægger hermed sagen til fornyet mandat, der præciserer det man-
dat, der blev forelagt den 5. marts 2010, jf. de ovenfor angivne holdninger.