Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0267 Bilag 3
Offentligt
761100_0001.png
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om markedsføring og anvendelse
af biocidholdige produkter
KOM(2009) 267
Resume
Kommissionen foreslår at ophæve biociddirektivet og erstatte dette med en ny forordning, der
hvis forslaget vedtages, vil udgøre den fremtidige regulering af en harmoniseret EU-
godkendelsesordning for biocider. Hovedelementerne i forslaget er udvidelse af biocidregule-
ringen til også at omfatte artikler, som er behandlede med biocider, indførelse af central god-
kendelse i EU-agentur for visse biocidmidler, ændrede kriterier og procedurer i godkendel-
sesbehandlingen af biocider samt indførelse af en harmoniseret struktur for gebyrer.
1. Status
Kommissionen sendte den 12. juni 2009 ovennævnte forslag til Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 95 og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251. Forslaget er endnu ikke behandlet i
Parlamentet.
Forslaget blev præsenteret i Rådets arbejdsgruppe den 3. juli 2009, og der har været indleden-
de drøftelser af forslaget på et møde i arbejdsgruppen den 20. juli 2009.
Forslaget skal erstatte biociddirektivet (98/8/EF), hvis hovedformål er at skabe en harmonise-
ret forhåndsgodkendelsesordning for den del af bekæmpelsesmidlerne, der udgøres af biocid-
midlerne (f.eks. træbeskyttelsesmidler, rottemidler, visse desinfektionsmidler etc.). Biociddi-
rektivet trådte i kraft 14. maj 1998 og blev gennemført i kemikalieloven
1
.
Kommissionen oplyser, at den stiler efter, at den nye forordning kan træde i kraft den 1. januar
2013.
2. Formål og indhold
Baggrunden for forslaget er resultatet af evalueringen af implementeringen af det eksisterende
1
Hovedreglen i direktivet er, at medlemslandene kun må tillade markedsføring og brug af biocidmidler, som er
godkendt efter direktivets principper. Midlerne godkendes på nationalt niveau, og myndighederne må kun god-
kende midler, hvis alle de aktive stoffer, som midlet indeholder, er blevet vurderet og godkendt på EU-niveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0002.png
2
biociddirektiv. Denne evaluering pegede bl.a. på behovet for
at effektivisere og forenkle direktivets procedurer for vurdering og godkendelse først
og fremmest af aktivstofferne, særligt de stoffer, der indgår i lav-risiko biocidmidler,
at præcisere kravene til data, som ansøgere skal indsende, og herunder reglerne for,
hvornår data kan undværes, samt at sikre
at de administrative byrder for de små og mellemstore virksomheder ikke bliver ufor-
holdsmæssigt store.
Kommissionen nævner, at formålet med forslaget er at forbedre det nuværende regelsæt om
biocidgodkendelser på disse punkter, samtidig med at man bevarer et højt beskyttelsesniveau
for miljø og for menneskers og dyrs sundhed. Forslaget vil bygge videre på de grundlæggende
principper i det nuværende biociddirektiv, herunder positivliste princippet, hvor aktivstoffer
vurderes med henblik på optagelse på en særlig liste, hvorefter der foretages en særskilt vur-
dering af hvert enkelt biocidmiddel indeholdende de godkendte aktivstoffer.
Omfanget af forordningen udvides i forhold biociddirektivet, i det der indføres regler om ar-
tikler behandlet med biocider, ligesom biocider i materialer beregnet til at komme i kontakt
med fødevarer omfattes af reglerne. Som noget nyt defineres ”brug” (af biocidmidler) i selve
forordningen og inkluderer f.eks. oplagring. Definitionen af ”markedsføring” er snævrere end
i de gældende regler og omfatter i modsætning til biociddirektivet kun første levering af et
biocidmiddel på EU-markedet.
Hovedpunkter i forslaget er:
Krav til artikler, som er behandlede med biocider.
Der foreslås et generelt markedsføringsforbud mod artikler eller materialer, som er behandle-
de med et biocidmiddel, hvis biocidmidlet i artiklen ikke er godkendt til den pågældende an-
vendelse i mindst et medlemsland. Behandlede artikler/materialer, som opfylder kravene, skal
mærkes med aktivstofnavn, formålet med biocidbehandlingen, godkendelsesnummer for bio-
cidmidlet, evt. farebetegnelse mv. Det nuværende biociddirektiv indeholder ikke tilsvarende
krav til behandlede artikler.
Godkendelse af aktivstoffer og afskæringskriterier for aktivstoffer.
Aktivstoffer, der indgår i almindelige biocidmidler, skal, som i det nuværende direktiv, god-
kendes på EU-niveau ved komite-beslutning (forskriftsprocedure med kontrol). Der indføres
afskæringskriterier, hvorefter stofferne ikke kan optages på bilag I (positivlisten over god-
kendte aktivstoffer) med mindre udsættelsen for biocidmidlerne under normal anvendelse er
negligibel, eller hvis biocidmidler med stoffet ikke kan undværes til at bekæmpe skadevolde-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0003.png
3
re, der udgør en alvorlig fare for folkesundheden, eller hvis der er andre lignende uforholds-
mæssige ulemper ved at undvære stoffet til biocidformål. Afskæringskriterierne baserer sig på
stoffernes iboende egenskaber (alvorlige effekter på sundheden). Som noget nyt foreslås desu-
den, at der ikke skal være krav om forudgående EU-vurdering og positivliste-optagelse af ak-
tivstoffer, der indgår i lav-risiko biocidmidler.
Central godkendelse i EU-agentur for visse typer biocidmidler
Kommissionen foreslår, at en ansøger, i stedet for at søge godkendelse eller gensidig anerken-
delse nationalt, kan vælge at indgive sin ansøgning om godkendelse af lav-risiko biocidmidler
og biocidmidler med nye aktivstoffer centralt til Det Europæiske Kemikalie Agentur (ECHA).
Endelig godkendelsesbeslutning i sådanne tilfælde træffes ved komite-beslutning (forskrifts-
procedure) og vil have gyldighed i hele EU’s område. Det vil være rapportør-medlemslande
(efter ansøgeres valg) som foretager den egentlige vurdering efter de fælles principper. Det
kan ikke umiddelbart på baggrund af forslaget vurderes, hvor stor en andel af biocidmidlerne,
der vil kunne betegnes som lav-risiko biocidmidler og dermed kunne omfattes af den centrale
godkendelse. Forslaget indeholder desuden en hjemmel for Kommissionen til ved komite-
beslutning (forskriftsprocedure med kontrol) at vedtage en ændring af forordningen, således at
flere kategorier af biocidmidler bliver omfattet af den centrale godkendelse.
Etablering af biocidkomite under ECHA
Der etableres en særlig biocidkomité under Det Europæiske Kemikalie Agentur. Medlemslan-
dene kan indstille op til 2 eksperter til komitéen. Agenturets bestyrelse vælger medlemmerne
ud fra den samlede liste og deres ekspertise til komitéens arbejdsopgaver. Biocidkomitéen
skal blandt andet komme med udtalelser om ansøgninger om godkendelse af aktivstoffer og
de centraliserede EU-godkendelser af biocidmidler. Procedure for udnævnelse, arbejdsdeling,
kvalifikationer og interesseforhold samt klageadgang for Agenturets afgørelser følger be-
stemmelserne i REACH forordningen.
Ny definition af lav-risiko biocidmidler
Forslaget opstiller en række tekniske kriterier for, hvornår et biocidmiddel kan anses for at
være et lav-risiko biocidmiddel. De tekniske kriterier, blandt andet for vurdering af ekspone-
ring, er lempeligere end i det nuværende biociddirektiv. Selv om de tekniske kriterier ikke er
opfyldt, betragtes et biocidmiddel stadig som et lav-risiko middel, hvis der er negligibel ek-
sponering under normale anvendelsesforhold. Der angives ikke kriterier for, hvornår selve
aktivstoffet er af lav risiko.
Databeskyttelse - tvungen datadeling mellem ansøgere.
For at reducere forbruget af forsøgsdyr foreslår Kommissionen som noget nyt i forhold til det
nuværende direktiv, at en ansøgende virksomhed skal have ret til at henvise til en tidligere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0004.png
4
godkendelsesindehavers/ansøgers videnskabelige data, der involverer brug af forsøgsdyr, også
selv om dataene er beskyttede efter reglerne om databeskyttelse. Hvis parterne ikke indbyrdes
kan blive enige om prisen, kan myndigheden bruge dataene alligevel, hvorefter parterne evt.
ved domstolenes hjælp må løse betalingsspørgsmålet. Forslaget viderefører i øvrigt det grund-
læggende princip om databeskyttelse, men tilstræber at forenkle de nuværende regler. På visse
punkter indebærer forslaget en styrkelse af virksomheders databeskyttelse.
Gensidig anerkendelse – mulighed for at nægte gensidig anerkendelse
Forslaget indeholder, ligesom det nuværende direktiv, tre muligheder for at nægte gensidig
anerkendelse af en godkendelse, som allerede er givet i et andet medlemsland: 1) Målarten er
ikke tilstede i det medlemsland, hvor der søges gensidig anerkendelse, 2) Resistens hos målar-
ten, og 3) Forskelle i relevante brugsforhold som klima, yngleperioder etc. Der er dog i for-
ordningen ikke umiddelbart givet samme mulighed for at nægte gensidig anerkendelse under
henvisning til risikoen for arbejdstagere. Det modtagende medlemsland skal reagere inden for
2 måneder. Der er desuden, ligesom nu, en særlig mulighed for at nægte gensidig anerkendel-
se for visse produkttyper - midler til bekæmpelse af fugle, fisk og (andre) hvirveldyr - dog
med en indskrænkning i forhold til begrundelserne, der kan anvendes.
Tidsubegrænsede aktivstofoptagelser på positivliste
Forslaget lægger op til, at aktivstoffer godkendes for højst 10 år ved første optagelse. Derefter
skal godkendelsen fornys, og der er angivet nye procedurer for fornyelsen. Kun hvis rappor-
tørmedlemsstaten vurderer, der er anledning til det, skal der foretages en fuld vurdering af et
allerede optaget aktivstof, når den første optagelsesperiode udløber. Hvis godkendelsen kan
fornys, løber den derefter i ubegrænset tid med mindre, der kommer nye negative oplysninger
om stoffet. Optagelsesperioden for stoffer, som er kandidater til substitution, kan ikke være
tidsubegrænset. I dag gælder der ligeledes en begrænsning på op til ti år for første godkendel-
se. Herefter er der mulighed for fornyede optagelser i nye 10 års-perioder.
Tilpassede datakrav og forenklede procedurer.
Forslaget lægger op til en formalisering af mulighederne for at tilpasse datakravene til de en-
kelte stoffer og anvendelser, som svarer til reguleringen i forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Visse langtidsstudier på dyr foreslås skåret væk, hvor de ikke skønnes nødvendige.
Der foreslås udvidede muligheder for ramme-formuleringer (en fælles godkendelse for flere
enkeltprodukter som indbyrdes ligner hinanden) og enklere procedurer for biocidmidler, som
er identiske med allerede godkendte produkter (parallelprodukter).
Alternativ vurdering og substitution.
Reglerne omkring alternativ vurdering og substitution ændres. Efter de nugældende regler kan
et aktivstof nægtes optagelse på positivlisten, hvis stoffet på trods af, at der ikke er påvist en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0005.png
5
risiko, stadig giver anledning til bekymring, forudsat at der findes et mindre problematisk al-
ternativ til den samme anvendelse. Efter forslaget skal et aktivstof i stedet vurderes for, om
stoffets iboende egenskaber efter de angivne kriterier gør det til kandidat for substitution. Bio-
cidmidler, som indeholder et aktivstof, som er kandidat til substitution, skal så efterfølgende
vurderes for, om midlet kan erstattes med et egnet og mindre sundheds- og miljøbelastende
alternativ. Konklusionerne om aktivstoffets status i forhold til substitution skal bruges i for-
bindelse med ECHA’s udtalelse om et aktivstofs optagelse/fornyelse på positivlisten. Optagel-
sesperioden for stoffer, som er kandidater til substitution, kan ikke være tidsubegrænset.
Harmoniseret struktur for gebyrer
Forslaget indeholder en hjemmel for Kommissionen til ved komite-beslutning (forskriftspro-
cedure med kontrol) at fastsætte regler om en fælles struktur for de biocid-gebyrer, som skal
betales af virksomhederne til dækning af omkostningerne ved godkendelsesbehandlingen af
ansøgninger. Et af principperne i den fælles struktur skal være reduceret gebyr for
små/mellemstore virksomheder.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
4. Nærhedsprincippet
Da forslaget har til formål at sikre et velfungerende indre marked, finder Regeringen, at for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Biociddirektivets regler om godkendelse af biocidmidler er gennemført i lov om kemiske stof-
fer og produkter samt i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler. Lov om kemiske stoffer og
produkter samt bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler skal ændres, hvis forslaget vedtages.
Desuden kan forslaget medføre behov for ændringer i nogle af Arbejdstilsynets bekendtgørel-
ser.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen har udarbejdet en konsekvensvurdering. Analysen i konsekvensvurderingen
behandler de økonomiske, miljømæssige og sociale indvirkninger ved udvidelse af regulerin-
gens anvendelsesområde (f.eks. inddragelse af behandlede artikler), centraliserede godkendel-
sesprocedurer, datadeling, datakrav og gebyrstruktur. Analysen indeholder brede kvantitative
vurderinger af forslagets økonomiske konsekvenser for hhv. økonomi, sociale forhold og mil-
jø af en række muligheder (policy options) for disse elementer. Vurderingen er baseret på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0006.png
6
konsulentundersøgelser samt konsultationer med og spørgeskema- og interview-undersøgelse
hos de berørte parter. Samlet set vurderer Kommissionen, at det ville være forbundet med
meget store omkostninger for industrien at opfylde krav og procedurer, hvis man lod regule-
ringen i det nuværende biociddirektiv fortsætte. Det vurderes, at dette forslag samlet set vil
påføre industrien i EU omkostninger på mellem 193,6 og 706 mio. Euro over en periode på 10
år. Omkostningerne er først og fremmest forbundet med indførelsen af en certificeringsord-
ning for behandlede artikler og godkendelse af yderligere aktivstoffer og biocidmidler. Til
gengæld vil effektiviseringer, nye forenklede procedurer og harmoniseret gebyrstruktur efter
Kommissionens vurdering medføre besparelser for industrien over samme periode på mellem
2.7 og 5.7 mia. Euro (dog mest sandsynligt i den lavere ende af denne skala). Kommissionen
vurderer også, at især forslaget om udvidelse af anvendelsesområdet med behandlede artikler
vil medføre betydelige miljø- og sundhedsmæssige forbedringer, som dog er vanskeligt kvan-
tificerbare. Forslagets øvrige tiltag vurderer Kommissionen som neutrale i forhold til miljø og
sundhed. Kommissionen vurderer således samlet, at forslaget vil have positive økonomiske og
erhvervsadministrative konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes at kunne få økonomiske/administrative konsekvenser for staten. De centra-
liserede godkendelsesprocedurer vil muligvis reducere de administrative byrder for nationale
myndigheder. Denne reduktion risikerer imidlertid at blive opvejet ved en stigning i antallet af
midler, der skal godkendes. Øgede vejlednings-forpligtelser over for godkendelsesansøgere og
importører af artikler vil medføre øgede administrative byrder. Endelig vil det øgede omfang
af reguleringen til også at omfatte artikler betyde en øget kontrolforpligtigelse. Det vurderes,
at disse områder vil betyde et øget ressourceforbrug på minimum 4 årsværk om året, som fi-
nansieres inden for Miljøministeriets rammer. Der er ikke umiddelbart i forslaget gebyrbe-
stemmelser, der omfatter disse nye myndighedsopgaver.
I det omfang den foreslåede harmoniserede gebyrstruktur med reduceret gebyr for små og mel-
lemstore virksomheder ikke indebærer fuld økonomisk kompensation for de godkendende
myndigheders omkostninger vil det medføre negative økonomiske konsekvenser for staten.
Det bemærkes, at forslagets gebyrbestemmelse er en hjemmelsbestemmelse for Kommissio-
nen til at fastsætte mere detaljerede gebyrbestemmelser. Under de nuværende regler - som
følge af biociddirektivet - er der fuld gebyrdækning af myndighedernes omkostninger til be-
handling af ansøgninger om godkendelse.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Kommissionens vurderinger kan for så vidt angår de erhvervsøkonomiske og –administrative
konsekvenser til dels overføres på danske forhold. Certificeringsordningen for artikler vil ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0007.png
7
gøre en byrde for importører af disse, men samlet set må forventes positive administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Det bemærkes, at det danske marked kendetegnes ved relativt
få eller ingen aktivstofproducenter og typisk små eller mellemstore import- og produktions-
virksomheder. Forslagets eventuelle fordele og ulemper for producenter af aktivstoffer vil
således ikke slå igennem i Danmark i større grad, hvorimod fordele, herunder reduceret an-
søgningsgebyr, og ulemper, der er særligt målrettede små og mellemstore virksomheder, vil
slå fuldt igennem i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes samlet set at kunne få begrænsede samfundsøkonomiske konsekvenser.
I de tilfælde hvor forslaget medfører, at importerede artikler med risiko for sundhed eller mil-
jø ikke kommer på markedet, vil det give en gevinst for sundhedsomkostningerne. Der er så-
ledes tidligere set allergiske reaktioner, som skyldes biocider i importerede artikler. Det er
ikke umiddelbart muligt at kvantificere disse gevinster. For så vidt angår de øvrige dele af
forslaget vil konsekvenser for befolkningens sundhed og for miljøet afhænge af den endelige
udmøntning af de kriterier og godkendelsesprocedurer for biocidaktivstoffer og -midler, som
forslaget indfører.
Kommissionen vurderer, at forslaget samlet set ikke vil få større betydning for beskæftigelsen,
dog kan delelementer påvirke beskæftigelsen positivt. Kommissionens vurderinger kan til dels
overføres på danske forhold.
Forslaget forventes ikke at medføre direkte eller indirekte ekstraomkostninger for borgere.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes samlet set at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt. Det vurderes
umiddelbart, at forslagets enkelte delelementer kan påvirke beskyttelsesniveauet i forskellig
retning. De endelige konsekvenser for Danmark vil afhænge af den nærmere udmøntning i
praksis af forslagets delelementer, herunder kriterier og procedurer.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 1. juli 2009 til 93 interessenter. Der er ved hørings-
fristens udløb den 18. august 2009, hvor følgende parter havde indholdsmæssige kommenta-
rer: Dansk Erhverv (DE), DHI, Dansk Industri, herunder Foreningen for Danmarks Farve- og
Lakindustri (DI), Hempel, Novozymes, Brancheforeningen for Sæbe, Parfume og Tek-
nisk/kemiske artikler (SPT), Unilever. Kommentarerne kan opdeles som følger:
Godkendelsesprocedurer, herunder centraliseret godkendelse:
DE, DI, Hempel, Novozymes SPT og Unilever fremhæver behovet for forenklinger og admi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0008.png
8
nistrative lettelser i godkendelsessystemet og der gives forskellige forslag til tiltag, bl.a. for-
enklinger i procedurer for gensidig anerkendelse, udformning af ansøgninger om godkendelse,
fastlæggelse af datakrav, ansøgninger om ændringer i eksisterende godkendelser og tilladelser
til forsøgsmæssig afprøvning. Muligheden for centraliseret godkendelse hilses generelt vel-
kommen, da det vil fremme harmonisering. Nogle udtrykker, at de gerne ser centraliseret god-
kendelse udbygget i forhold til forslaget. Flere støtter forslagets bestemmelser om udvidede
muligheder for rammeformuleringer, men ønsker større klarhed om definition og procedurer.
DI nævner, at regler om parallelgodkendelse kun bør gælde for helt identiske produkter.
Definitioner og kriterier mv.
DI finder kriterierne for lavrisiko biocidmidler for restriktive. Biocidmidler, der har status som
lavrisiko, bør kunne bruge dette i markedsføringen. Forslagets konsekvenser på dette punkt
bør analyseres yderligere. DI ønsker desuden yderligere konsekvensvurdering af indførelsen af
afskæringskriterier for aktivstoffer. Novozymes nævner, at midler, der virker ved enzymer bør
have mulighed for at blive betragtet som lavrisiko biocidmidler.
Krav til behandlede artikler
DI, DHI, SPT og Unilever støtter, at forslaget indfører krav til artikler eller gør reguleringen af
artikler klarere, men nævner ligesom Hempel og Novozymes en række praktiske uhensigts-
mæssigheder f.eks. ved mærkningskrav. DHI gør opmærksom på, at forslaget herom er res-
sourcekrævende. DE ønsker nærmere kvantificering af miljø- og sundhedsmæssige fordele
ved kravene til artikler.
Tvungen datadeling og databeskyttelse
DHI, DI, Hempel, SPT og Unilever er enige i forslaget om tvungen datadeling. DI ønsker me-
re klarhed over forslagets bestemmelser om databeskyttelse.
Andre emner
DI og Hempel hilser harmoniseret gebyrstruktur velkommen. DHI udtrykker betænkelighed
ved, om de krav, der findes i såvel biociddirektivet som de nye forslag vil lede til monopol-
lignende tilstande. DE finder, at udvidelsen med hensyn hertil vil medføre administrative byr-
der for virksomheder.
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalg for Miljø med frist den 21. oktober 2009.
Forbrugerrådet har i den forbindelse oplyst, at de ikke har taget stilling til forslaget.
7. Forhandlingssituationen
Der har under det svenske formandskab været afholdt i alt tre indledende arbejdsgruppemøder
i Rådsregi (Miljø), hvor Kommissionen har præsenteret forslaget, og hvor medlemslandene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0009.png
9
har haft lejlighed for at stille opklarende spørgsmål og på et overordnet plan indikere deres
foreløbige positioner. Der har været tale om en foreløbig gennemgang uden egentlige forhand-
linger.
Der forventes afholdt i alt 7 arbejdsgruppemøder i dette halvår forud for den første politiske
drøftelse i Rådet, som forventes i december 2009.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslagets formål om at effektivisere og forenkle procedurer for
vurdering og godkendelse af biocider, hvor dette kan ske uden en sænkelse af beskyttelsesni-
veauet.
Regeringen finder det væsentligt at bevare arbejdsdelingen, hvor aktivstoffer vurderes på EU-
niveau og de enkelte biocidmidler stadig vurderes og godkendes på medlemsstatsniveau. Re-
geringen kan dog støtte indførelsen af centraliserede godkendelsesprocedurer for biocidmid-
ler, hvor eksponeringen er lav, og hvor de farlige egenskaber ikke giver anledning til bekym-
ring, hvis der sikres medlemsstaternes myndigheder en tilstrækkelig mulighed for at øve ind-
flydelse på vurderingerne. Regeringen er således ikke enig i de foreslåede kriterier for, hvilke
biocidmidler, der kan godkendes centralt. Regeringen finder, at de centraliserede godkendel-
sesprocedurer, som evt. indføres, kun bør omfatte en mindre del af biocidmidlerne.
Regeringen finder, at forslagets kriterier for, at et biocidmiddel kan opnå betegnelsen lavrisiko
biocidmiddel, er for bred og bør skærpes, da forslagets definition efter regeringens opfattelse
også vil rumme biocidmidler med miljø- og sundhedsmæssige profiler, som ikke bør betegnes
som lavrisiko. Blandt andet bør kriterierne skærpes, således at lavrisiko biocidmidler ikke må
indeholde særligt problematiske hjælpestoffer.
Regeringen finder det af hensyn til beskyttelsesniveauet vigtigt, at der også finder en EU-
vurdering sted af aktivstoffer, der indgår i lavrisiko biocidmidler. Forslaget bør efter regerin-
gens opfattelse ændres, så det tydeligt fremgår, at en sådan vurdering skal finde sted. Forslaget
bør sikre, at de nødvendige data er til stede for at kunne vurdere aktivstofferne i lavrisiko bio-
cidmidler. Regeringen finder desuden, at kriterier og godkendelsesprocedurer, herunder data-
krav, for lavrisiko biocidmidler bør udformes således, at midlerne med de dokumenterbart
mindst miljø- og sundhedsmæssigt belastende egenskaber får en lettere adgang til markedet,
end tilfældet er med de gældende regler. Regeringen støtter ikke, at forslaget gør det muligt
gennem komite-procedure at udvide området for centraliseret godkendelse.
Regeringen er generelt ikke tilfreds med forslagets bestemmelser om datakrav for aktivstoffer.
Regeringen finder det vigtigt, at forslagets datakravsbestemmelser udformes, så de muliggør,
dels at biocidmidler og aktivstoffer og hjælpestoffer, der indgår i biocidmidler, kan klassifice-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0010.png
10
res korrekt, og dels at midlerne kan vurderes for, om de udgør en uacceptabel risiko for miljø
eller sundhed, samt om de er effektive. Regeringen er åben for forslaget om at tydeliggøre
kriterierne for, hvornår data kan undværes, idet regeringen finder, at det i tvivlstilfælde fortsat
skal være virksomhederne, der skal dokumentere, at kriterierne herfor er opfyldt.
Regeringen kan støtte, at der indføres afskæringskriterier for godkendelse af aktivstoffer (kri-
terier der udelukker godkendelse af aktivstoffer). Kriterierne er acceptable med hensyn til
sundhedseffekter, men bør også omfatte kriterier for miljøeffekter.
Regeringen støtter videreførelsen fra det nuværende biociddirektiv af principper om gensidig
anerkendelse af en godkendelse for et biocidmiddel, som allerede er vurderet og godkendt i et
andet medlemsland. Det er dog vigtigt, at der sikres en arbejdsdeling mellem landene, så et
eller få lande ikke modtager et uforholdsmæssigt stort antal ansøgninger om førstegangsgod-
kendelser. Det er også vigtigt, at medlemsstaterne fortsat har mulighed for at nægte gensidig
anerkendelse, hvis nationale forhold har betydning for vurderingen af, om et biocidmiddel kan
opnå godkendelse. Endeligt er det vigtigt, at der ikke med forslaget sker forringelse af beskyt-
telsen af arbejdstagere.
Regeringen støtter forslagets udbygning i forhold til de gældende regler af kriterierne og pro-
ceduren ved substitution. Regeringen finder, at aktivstoffer, som er substitutionskandidater,
bør godkendes for en kortere periode end de 10 år, som er foreslået, da det vil muliggøre en
hurtigere udfasning af biocidmidler, som kan erstattes af mindre miljø- og sundhedsbelastende
alternativer. De konkrete kriterier, der er foreslået, bør justeres, så flere stoffer med ugunstige
egenskaber bliver kandidater for substitution.
Regeringen finder, at definitionen af ramme-formuleringer kan udvides, men at udvidelsen
bør begrænses til at omfatte visse hjælpestoffer.
Regeringen støtter, at der fremover skal stilles krav til artikler, som er behandlet med biocid-
midler. Regeringen finder dog, at forslaget herom bør udformes på en måde, der ikke medfø-
rer unødige administrative byrder for virksomheder og myndigheder, for eksempel med hen-
syn til mærkningskrav. Krav til biocidbehandlede artikler vil også gælde for de artikler, som
er blevet behandlet med et biocidmiddel uden for EU’s område og derefter importeret til EU.
Det vil påvirke beskyttelsesniveauet for miljø- og sundhed positivt, øge informationen af bru-
gere og forbrugere og sikre mere lige konkurrencevilkår mellem EU og lande uden for EU.
Regeringen støtter forslaget om indførelse af tvungen deling af data, der kræver udførelse af
forsøg på hvirveldyr, da det vil nedbringe antallet af dyreforsøg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761100_0011.png
11
Regeringen støtter ikke, at godkendelsen af biocidaktivstoffer gøres tidsubegrænset efter den
første fornyelse efter 10 år. Tidsbegrænsede godkendelsesperioder er efter regeringens opfat-
telse med til at sikre, at der løbende over tid genereres nye videnskabelige data til brug for
ansøgning om fornyelse, samt at der revurderes efter de nyeste vurderingsprincipper.
Regeringen er enig i, at biocidområdet fremover flytter til kemikalieagenturet ECHA, og at
der etableres en biocidproduktkomite, men det er vigtigt at medlemslandenes indflydelse fast-
holdes ved de procedurer og tidsfrister, der fastsættes.
Regeringen kan støtte indførelsen af et gebyrsystem, der bygger på fælles principper (gebyr-
struktur i EU). Det er nødvendigt at sikre fuld kompensation for medlemslandenes udgifter,
herunder deltagelsen i fællesskabsprocedurerne, f.eks. når et medlemsland påtager sig rollen
som rapportør for et aktivstof (det vil sige er ansvarlig for at gennemføre en vurdering af stof-
fet, som siden skal forelægges for de øvrige medlemslande i komite).
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget sikrer, at den regulering af de enkelte biocidmidler,
der følger af forordningen, herunder f.eks. beslutninger om udfasning af midler fra markedet,
slår igennem for alle relevante led i distributionskæden (f.eks. detailled, oplagring, brugsled)
eventuelt med differentierede frister. Regeringen finder, at det i den forbindelse kan være hen-
sigtsmæssigt at ændre forslagets definition af markedsføring, så den bliver overensstemmende
med definitionerne i f.eks. REACH-forordningen og/eller pesticidforordningen, som omfatter
mere end blot kun første levering af et biocidmiddel på EU-markedet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er fremsendt til Folketinget den 24. juni 2009 og grundnotat er fremsendt den 8.
september 2009.