Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
KOM (2009) 0324 Bilag 3
Offentligt
751650_0001.png
751650_0002.png
751650_0003.png
751650_0004.png
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg, Udvalget forVidenskab og Teknologi og Erhvervsudvalget
Kommissionens hvidbog om modernisering af ikt-standardiseringen i EU -vejen fremKOM(2009) 324 endelig
Optrykt på baggrund af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den31. august 2009. Ændringer er markeret i marginen.ResuméKommissionens hvidbog indeholder såvel generelle overvejelser om ikt-standardisering som konkrete forslag til, hvor der med fordel kan foretages æn-dringer i den nuværende lovgivning og praksis for at fremme konkurrence og in-novation igennem anvendelse af ikt-standarder.Hvidbogen foreslår 11 konkrete tiltag med det formål at modernisere ikt-standardiseringen i EU og bringe europæisk standardisering mere i takt medglobale aktiviteter.På baggrund af den igangværende gennemgang af den overordnede standardise-ringspolitik og efter gennemførelsen af en offentlig høring om hvidbogen, forven-ter Kommissionen at fremlægge eventuelle nødvendige politik- og lovgivningsfor-slag i 2010.Både Folketingets Europaudvalg og regeringen har afgivet høringssvar i forbin-delse med Kommissionens offentlige høring.1. BaggrundKommissionen har den 3. juli 2009 offentliggjort hvidbog om modernisering afikt-standardiseringen i EU.Kommissionen igangsatte i 2006 et gennemsyn af EU's standardiseringspolitik,og den hidtidige proces har involveret såvel konferencer som internet-høringer.Hvidbogen er det seneste skridt i den proces.2. Formål og indholdDen europæiske ikt-sektor har brug for gode rammebetingelser for at yde sit ful-de bidrag til vækst og beskæftigelse, og i den forbindelse spiller standardiseringen vigtig rolle. Da der anvendes ikt-redskaber i alle erhvervssektorer, kanen effektiv ikt-standardiseringspolitik på EU-niveau fremme en hurtigere anven-delse af nye teknologier og applikationer og således bidrage til en generel forbed-ring af den europæiske økonomis konkurrenceevne.Formålet med Kommissionens hvidbog er at gøre det lettere for medlemsstaterneat anvende ikt-standarder til at fremme konkurrence og innovation ved at udvidexx. oktober 2009

IT- og Telestyrelsen

Holsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetsted3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk
mulighederne for at henvise til ikt-standarder i såvel udbud som national lovgiv-ning og gøre det muligt at henvise til standarder fra globale fora og konsortier pålinje med standarder fra europæiske standardiseringsorganisationer. Dette vil in-debære ajourføring af Rådets beslutning 87/95/EF om standardisering inden-for informationsteknologi og telekommunikation, så mulighederne for hvilke ikt-standarder, der kan henvises til, udvides.Den europæiske standardiseringspolitik har i en årrække været ensidigt fokuseretpå de officielle europæiske standardiseringsorganisationer (ESO), hvilket ikkelængere er tidssvarende – især ikke på ikt-området – da størstedelen af den fakti-ske standardisering foregår globalt og i andre fora end den formelle standardise-ringsorganisation, ISO. Det er derfor vigtigt, at EU’s ikt-standardiseringspolitikmoderniseres, ellers vil EU ikke kunne være på forkant med informationssam-fundet, og det vil ikke være muligt at realisere en række vigtige europæiske mål,som kræver interoperabilitet.Forslaget om at tillade bindende henvisninger til standarder fra fora og konsortierhar særlig interesse for Danmark, da man i Danmark på flere områder1anvenderglobale standarder, der ikke er godkendt af nogen europæisk standardiseringsor-ganisation.Der stilles i hvidbogen forslag om blandt andet, at:fastlægge EU-fælles kriterier for åbne standarderfremme samspillet mellem forskning, innovation og standardisering påikt-områdetfastlægge regler vedrørende intellektuelle ejendomsrettigheder og ikt-standarderjustere og udvide de fora, der inddrages i formuleringen af EU's standar-diseringspolitikMed offentliggørelsen af hvidbogen opfordrer Kommissionen alle berørte partertil at indsende kommentarer, især om forslagene til yderligere handlinger. Påbaggrund af resultaterne af den igangværende gennemgang af den overordnedestandardiseringspolitik og den offentlige høring om hvidbogen forventer Kom-missionen at fremlægge eventuelle nødvendige politik- og lovgivningsforslag i2010.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforHvidbogen har ikke konsekvenser for dansk ret.

IT- og Telestyrelsen

Side
2/2
1
For eksempel er den nationale standard for elektronisk fakturering mv. baseret på stan-darden UBL fra OASIS.
2
6. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetIngen af hvidbogens forslag kræver i sig selv særskilt finansiering. Der er ude-lukkende er tale om overvejelser om regelændringer og omlægninger af alleredeeksisterende aktiviteter.Gennemføres hvidbogens forslag må det forventes at få positive effekter for såvelstatsfinanserne som for samfundsøkonomien, idet forslagene sigter på at gøre detlettere og billigere at anvende ikt-standarder.Det vurderes, at forslaget ikke påvirker miljøet eller beskyttelsesniveauet.7. HøringHvidbogen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommuni-kation med høringsfrist den 11. september 2009. Ved høringsfristens udløb havdeIT- og Telestyrelsen modtaget høringssvar fra Forenede Danske Antenneanlæg,og Danske Handicaporganisationer.Forenede Danske Antenneanlæg (FDA) har i brev af 11. september 2009 angivet,at de ikke har bemærkninger til høringen.Danske Handicaporganisationer (DH) har i brev af 11. september 2009 fremsendtbemærkninger til høringen. DH støtter i deres høringssvar intentionerne om at ba-sere fremtidens informations- og kommunikationsteknologi på veldefinerede fæl-les standarder.DH finder, at det er af afgørende for udviklingen af de veldefinerede standarder,at dette sker i et tæt samarbejde med repræsentanter for ældre og personer medhandicap. Ifølge DH skal det understreges, at den demokratiske proces i forbin-delse med udvikling af standarder skal være folkeligt forankret og reelt demokra-tisk.For at dette kan ske, skal det europæiske samfund, ifølge DH, afsætte de nødven-dige ressourcer til at understøtte samarbejdet mellem standardiseringsorganerneog repræsentanter for personer med handicap og ældre. DH anfører i den sam-menhæng, at mange af de andre deltagere i standardiseringsarbejdet er repræsen-tanter for erhvervslivet, der skal leve af at udvikle, købe eller sælge produkter ifremtidens informations- og kommunikationssamfund, og de har helt andre favo-rable økonomiske muligheder for at deltage i standardiseringsarbejde. DH mener,at det europæiske samfund skal sikre, at standardiseringsarbejdet ikke styres aferhvervslivet, men at repræsentanterne for de marginaliserede grupper også fårmulighed for at deltage.DH understreger afslutningsvist, at hvis udviklingen af fælles standarder skal sik-re det inkluderende samfund, skal repræsentationen i standardiseringsarbejdet af-spejle hele samfundet – også de marginaliserede grupper.

IT- og Telestyrelsen

Side
3/3
3
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at der vil være udbredt støtte til hvidbogen og dens forslag fra deandre medlemslande.9. Regeringens foreløbige generelle holdningHvidbogens forslag ligger fuldt ud på linje med regeringens aktuelle politik på it-området, som blandt andet indebærer et stort fokus på fremme af konkurrence oginnovation igennem anvendelse af åbne standarder. Forslaget er tilsvarende i trådmed såvel den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi som regeringens aftale medde kommunale parter om at anvende åbne, obligatoriske standarder.Regeringen ser desuden gerne, at Kommissionen fremadrettet arbejder for atfremme interoperabilitet via åbne produkt- og sælgerneutrale standarder, som kanimplementeres af flere forskellige leverandører, og som kan medvirke til atfremme it-tilgængeligheden for marginaliserede grupper, herunder ældre og han-dicappede.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgGrundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. august 2009.

IT- og Telestyrelsen

Side
4/4
4