Uddannelsesudvalget 2008-09
KOM (2009) 0329 Bilag 1
Offentligt
719229_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 541
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Grundnotat om Europa-Kommissionen grønbog "Flere unge i læ-
ringsmobilitet"
Resumé:
Europa-Kommissionen vedtog den 8. juli 2009 grønbogen ”Flere unge i
læringsmobilitet”, KOM(2009) 329. Grønbogen har til hensigt at inddrage interesse-
rede parter og offentligheden i en debat om styrkelse af muligheder for læringsmobilitet
for unge. Kommissionens offentlige høring har svarfrist den 15. december 2009. Ifølge
Kommissionen er læringsmobilitet overordnet medvirkende til, at der kan opbygges et
vidensintensivt samfund, og mobilitet kan således være med til at styrke Europas
konkurrenceevne samt bidrage til virkeliggørelsen af Lissabonstrategien for vækst og
beskæftigelse.
1. Baggrund
Kommissionens grønbog ”Flere unge i læringsmobilitet”,
KOM(2009) 329, vedtaget den 8. juli 2009, skal ses i forlængelse af
EU-programmerne for mobilitet, Livslang Læring Programmet og
Aktive Unge. Grønbogen har samtidig sit udgangspunkt i 1) Rappor-
ten om Lissabonstrategien fra december 2007, 2) en rapport om mo-
bilitet blandt unge fra 2008 fremlagt af et ekspertforum nedsat af
Kommissionen, 3) Kommissionens meddelelse om den nye sociale
dagsorden, KOM(2008) 412, 4) rådskonklusioner fra november
2008, hvori der konkluderes, at alle unge bør have mulighed for at
deltage i en eller anden form for mobilitet, 5) Leuvenkommunikéet
vedtaget den 29. april 2009 af de lande, der deltager i Bolognaproces-
sen og 6) Kommissionens meddelelse om beskæftigelse fra juni 2009,
KOM(2009) 257, hvor mobilitet bliver understreget som en chance
for unge arbejdsløse til at forbedre deres kvalifikationer.
Grønbogen koncentrerer sig om unges mobilitet, hvor hovedmål-
gruppen er 16 – 35-årige.
2. Formål og indhold
28. august 2009
Sags nr.:
035.72D.021
Formål
Kommissionen mener, at de aktuelle mobilitetsprogrammer,
-instrumenter og -initiativer samlet set når ud til den europæiske
ungdom i forskellige lag. Dog er mobilitet stadig mere undtagelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
end reglen, og nogle grupper har lettere adgang til muligheder for læ-
ringsmobilitet end andre. Ifølge Kommissionen er der derfor plads til
forbedringer på området.
Formålet med grønbogen er at:
1) fremme organiseret læringsmobilitet,
2) fremme læringsmobilitet mellem de lande der aktuelt deltager i
EU-programmerne, men samtidig at forsøge at udvikle udvekslinger
med resten af verden,
3) fremme grænseoverskridende mobilitet mellem samme type insti-
tutioner (skoler, højere læreanstalter, virksomheder osv.), men også
mobilitet mellem forskellige sektorer eksempelvis fra uddannelsesin-
stitution til virksomhed,
4) fokusere på fysisk mobilitet, men samtidig anerkende værdien af
virtuel mobilitet.
Indhold
Grønbogen anerkender, men omhandler ikke mobilitet på arbejds-
markedet. Grønbogen fokuserer alene på mobilitet i læringsøjemed
og sigter bredt på alle unge mennesker i mange forskellige læringssi-
tuationer.
Grønbogen består af tre dele: 1) Forberedelse af et læringsmobili-
tetsophold, 2) Udlandsophold og opfølgning og 3) Nyt partnerskab
for mobilitet.
1. Forberedelse af et læringsmobilitetsophold
Første del af grønbogen beskæftiger sig med de praktiske forberedel-
ser, der kræves for succesfuld læringsmobilitet. Dette omfatter in-
formation og vejledning, promovering og motivation, sprog og kul-
tur, retlige spørgsmål, overførsel af studiestøtte og lån til udlandet,
mobilitet til og fra den Europæiske Union, forberedelse af mobili-
tetsperioder samt sikkerhed for kvalitet og særlige vilkår for dårligt
stillede grupper.
Kommissionen er af den holdning, at omhyggelige forberedelser er
afgørende for, at læringsmobiliteten bliver en succes. De nuværende
informationstiltag er nyttige, men kendskabet til eksisterende mobili-
tetsprogrammer og -instrumenter kan ifølge Kommissionen styrkes,
hvilket Rådet ligeledes har understreget flere gange.
2. Udlandsophold og opfølgning
Den anden del af grønbogen handler om selve opholdet og den ef-
terfølgende opfølgning, herunder vejledning og integration samt an-
erkendelse og validering.
Ifølge Kommissionen skal der være gjort passende forberedelser til at
tage imod unge i et værtsland. Modtagerfaciliteter er stadig et pro-
blem, der kun kan blive endnu større, hvis forudsigelserne om et
kraftigt stigende antal mobilitetsdeltagere holder stik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
3. Nyt partnerskab for mobilitet
Den tredje del af grønbogen vedrører nye former for partnerskaber
til styrkelse af læringsmobilitet. Denne del inkluderer emnerne mobi-
lisering af aktører og ressourcer, hvorledes erhvervslivet bør inddra-
ges mere aktivt, virtuelt netværkssamarbejde evt. mellem skoler ved
hjælp af eTwinningprogrammet (virtuelle, fælles pædagogiske projek-
ter), hvorledes ”inspiratorerne”, eksempelvis en lærer eller mentor,
bør inddrages og mobilitetsmålgrupper.
Der er ifølge Kommissionen behov for et nyt partnerskab, hvor of-
fentlige myndigheder går sammen med partnere fra blandt andet ci-
vilsamfundet og erhvervslivet, hvoraf mange allerede er centrale ak-
tører på mobilitetsområdet, for at overvinde de bestående hindringer
for yderligere læringsmobilitet.
Kommissionen lægger i grønbogen stor vægt på spørgsmålet om op-
stillingen af konkrete mål for mobilitet. Med udgangspunkt i Rådets
opbakning til en ny indsats for at fremme mobilitet, mener kommis-
sionen, at denne skal orienteres hen imod mere præcise mål i lighed
med det benchmark for mobilitet, som er vedtaget inden for ram-
merne af Bologna-processen (i 2020 skal mindst 20 pct. af alle, der
tager en videregående uddannelse i Europa, have gennemført et ud-
dannelsesophold i udlandet). Specifikke mobilitetsmål bliver i øje-
blikket også drøftet som led i strategirammen for det europæiske
samarbejde på uddannelsesområdet indtil 2020 vedtaget i maj 2009.
Høringsspørgsmål
Grønbogen fremlægges ifølge Kommissionen med den hensigt at
rejse en lang række spørgsmål i forbindelse med unges læringsmobili-
tet inden for alle fag og i alle sammenhænge. Under hver del af grøn-
bogen stiller Kommissionen adskillige spørgsmål som led i høringen.
Spørgsmålene er af meget praktisk natur samt detaljerede og vedrører
forbedringer af eks. allerede eksisterende kommunikationsportaler,
EU-programmer for mobilitet, motivationsmuligheder og juridiske
aspekter. Der henvises til grønbogen for en detaljeret gennemgang af
spørgsmålene.
Kommissionen har valgt at inddele høringen i to dele alt afhængigt af
profilen bag høringssvarene. For det første opfordrer Kommissionen
interessenter (eks. organisationer, institutioner, udvalg) til at svare på
de opstillede spørgsmål i selve grønbogen. For det andet har Kom-
missionen lagt et online multiple-choice-spørgeskema henvendt til et
bredere publikum ud på deres hjemmeside.
Fristen for Kommissionens høring er den 15. december 2009.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Grønbogen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Undervisningsministeriet igangsætter i samarbejde med Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling en bred høring af danske in-
teressenter i efteråret 2009.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er p.t. ikke kendskab til andre landes holdninger til grønbogen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser grønbogen velkommen. Det er regeringens hold-
ning, at det er hensigtsmæssigt med en bred høring med henblik på
at få input til regeringens videre arbejde på mobilitetsområdet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grønbogen ”Flere unge i læringsmobilitet” er ikke tidligere forelagt
Folketingets Europaudvalg.