Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2009) 0363 Bilag 1
Offentligt
711949_0001.png
N Æ R H E D S N O T AT
24. juli 2009
J.nr. 2203/1188-0006
Ref. CFE
Forsyning og vedvarende energi
Side 1/2
Kommissionens forslag til en forordning om foranstaltninger til opretholdelse af natur-
gasforsyningssikkerheden og om ophævelse af direktiv 2004/67/EF
COM(2009) 363
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske
Udvalg.
Forslaget er fremsat af EU-Kommissionen den 16. juli 2009. Det er fremsat i henhold til
Traktaten, artikel 95. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles be-
slutningstagning mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger i
dansk sprogversion siden 22. juli 2009.
Forslaget ophæver det gældende direktiv om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasfor-
syningssikkerheden.
Kommissionen påpeger, at de gældende regler kan have til følge, at et medlemsland, hvis for-
syningssikkerhed er truet, tager nogle unilaterale tiltag, der kan truer det indre markedet. Sam-
tidig er et velfungerende indre markedet en forudsætning for øget forsyningssikkerhed på EU
niveau.
Under henvisningen til den russisk-ukrainske forsyningskrise i januar 2009 er det Kommissi-
onens vurdering, at der er behov for en mere koordineret indsats for at øge forsyningssikker-
heden, både gennem præventive tiltag og gennem mekanismer til at tackle konkrete krisesi-
tuationer. Kommissionen understreger især markedsaktørernes (dvs. producenter og transmis-
sionssystemoperatører) vigtige rolle for at minimere effekterne af forsyningsafbrydelser. Kun
hvor markedet ikke kan løse problemerne skal myndigheder intervenere på en koordineret
måde. Kommissionen understreger desuden nødvendigheden af tilstrækkelig infrastruktur og
gennemsigtighed i markedet.
Forslagets hovedelementer er:
Medlemslandenes kompetente myndigheder skal udarbejde præventive handlingspla-
ner og kriseplaner, som skal koordineres med andre medlemslande og med Kommissi-
onen. Forordningen stiller specifikke krav til indholdet af disse planer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemslande skal sikre en vist infrastrukturstandard N-1: når den største gasforsy-
ningsinfrastruktur falder ud, skal den resterende infrastruktur kunne sikre forsyningen
i 60 dage af exceptionelt højt gasforbrug, som er nærmere defineret.
Medlemslandene skal sikre en nærmere defineret forsyningsstandard i forhold til sær-
ligt definerede sårbare forbrugere.
Risikoevalueringer skal udarbejdes.
Kommissionen kan erklære en EU-krisesituation, hvis en national myndighed opfor-
drer Kommissionen til at gøre det, hvis Fællesskabet mister mere end 10 % af dens
daglige gasimport fra tredjelande, eller hvis mere end én national myndighed har er-
klæret en national krisesituation. Forordningen indeholder bestemmelser vedrørende
Kommissionens koordinering af de nationale myndigheders aktioner under en EU kri-
sesituation.
Et gaskoordineringsgruppe etableres på fællesskabsniveau for at facilitere koordine-
ringen af tiltag vedrørende forsyningssikkerhed.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, understreger Kommissionen under henvis-
ning til det indre energimarked og forsyningskrisen i januar 2009 den stigende europæiske
dimension af naturgasforsyningssikkerheden, som retfærdiggør en øget koordinering og
Kommissionens direkte involvering. Når EU's forsyningssikkerhed trues, menes Kommissio-
nen bedst egnet til at koordinere de fælles aktioner og at facilitere dialogen med tredjeland.
Kommissionen påpeger det indre markeds centrale rolle for forsyningssikkerheden: en fælles,
omfattende og effektiv tilgang til at sikre gasforsyningen er forudsætningen for, at det indre
marked også kan fungere i konkrete krisesituationer.
Regeringen er enig i, at et velfungerende, konkurrencepræget indre energimarked er en forud-
sætning for at forbedre forsyningssikkerheden på EU-niveau og dermed også på national plan.
Endvidere er regeringen enig i, at en justering af de eksisterende fælles regler på EU-niveau,
især den ensartede udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgede koordi-
nering vil bidrage til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesituationer
og at øge forsyningssikkerheden gennem præventive mekanismer. Regeringen finder således,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Side 2/2