Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2009) 0363 Bilag 2
Offentligt
715765_0001.png
G R U N D N O T AT
12. august 2009
J.nr. 2003/1188-0006
Ref. CFE/MEB
Side 1/4
Grundnotat vedr. forslag til EUROPA-PARLAMENTES OG RÅDETS FORORDNING
(EF) om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophæ-
velse af direktiv 2004/67/EF
Kom(2009) 363 af 16. juli 2009
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske
Udvalg.
1. Resumé
Den foreslåede forordning har til formål at forbedre de hidtil gældende rammer for oprethol-
delsen af naturgasforsyningssikkerheden. Der indføres en mere ensartet og koordineret til-
gang til sikring af forsyningssikkerheden igennem såvel forebyggende foranstaltninger som
foranstaltninger til at håndtere konkrete forsyningsafbrydelser, herunder en koordinerings-
mekanisme på fællesskabsniveau. Forslaget skal ses på baggrund af erfaringerne fra den rus-
sisk-ukrainske forsyningskrise i januar 2009, som påvirkede gasforsyningen til Fællesskabet
via Ukraine. En ny væsentlig afbrydelse kan ikke udelukkes. Forslaget står i tæt sammenhæng
med lovgivningen vedr. det indre energimarkedet. Et velfungerende konkurrencedygtigt indre
marked er forudsætningen for øget forsyningssikkerhed på fællesskabsniveau. Samtidig er en
fælles tilgang til opretholdelsen af naturgasforsyningssikkerheden nødvendig for at sikre, at
det indre marked ikke bliver sat ud af kraft i konkrete krisesituationer.
2. Baggrund
Den russisk-ukrainske gaskrise i januar 2009, som forårsagede en afbrydelse af gasforsynin-
gerne til Fællesskabet via Ukraine, påviste behovet for en mere sammenhængende og effektiv
håndtering af naturgasforsyningsafbrydelser. Som reaktion på krisen opfordrede Det Europæi-
ske Råd og Europa-Parlamentet til, at revisionen af det eksisterende direktiv til opretholdelse
af naturgasforsyningssikkerheden (direktiv 2004/67/EF) fremskyndes.
Det gældende direktiv synes ikke tilstrækkeligt mere, fordi det giver medlemsstater et stort
spillerum til ensidigt at træffe foranstaltninger for at håndtere gasafbrydelser, som kan true det
indre markeds funktionalitet. Der stilles derfor forslag om, at det gældende direktiv erstattes
med den foreslåede forordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fælles-
skab, særligt artikel 95, og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles beslutnings-
tagen mellem Rådet og Parlamentet).
4. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, understreger Kommissionen under henvis-
ning til det indre energimarked og forsyningskrisen i januar 2009 den stigende europæiske
dimension af naturgasforsyningssikkerheden, som retfærdiggør en øget koordinering og
Kommissionens direkte involvering. Når EU's forsyningssikkerhed trues, menes Kommissio-
nen bedst egnet til at koordinere de fælles aktioner og at facilitere dialogen med tredjelande.
Kommissionen påpeger det indre markeds centrale rolle for forsyningssikkerheden: en fælles,
omfattende og effektiv tilgang til at sikre gasforsyningen er forudsætningen for, at det indre
marked også kan fungere i konkrete krisesituationer.
Regeringen er enig i, at et velfungerende, konkurrence-præget indre energimarked er en for-
udsætning for at forbedre forsyningssikkerheden på EU-niveau og dermed også på nationalt
plan. Videre er regeringen enig i, at en justering af de eksisterende fælles regler på EU-
niveau, især den ensartede udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgede
koordinering vil bidrage til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesitu-
ationer og at øge forsyningssikkerheden igennem præventive mekanismer. Regeringen finder
således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Den foreslåede forordning har til formål at beskytte Fællesskabets gasforsyningssikkerhed
gennem en ensartet tilgang til opretholdelsen af gasforsyningssikkerhed, idet der
a. fastsættes fælles forsyningssikkerhedsstandarder (standarder for forsyningsinfra-
strukturen og for kundeforsyningen),
b. koordineres forebyggende foranstaltninger gennem handlingsplaner
c. koordineres håndteringen af konkrete forsyningsafbrydelser gennem nødplaner
og indførelse af en reaktionsmekanisme på fællesskabsniveau.
Infrastrukturstandarden
indebærer, at et medlemslands resterende infrastruktur (”N-1”) i til-
fælde af en afbrydelse af dens største gasforsyningsinfrastruktur skal kunne være i stand til at
dække den samlede gasefterspørgsel i 60 dage med udsædvanlig stor gasefterspørgsel i den
koldeste periode, der statistisk set forekommer hvert tyvende år. Standarden vil også kunne
opfyldes på regionalt niveau. Desuden vil den kunne opfyldes igennem foranstaltninger på ef-
terspørgselssiden, som kan kompensere for en afbrydelse af forpligtelser. Infrastrukturstan-
darden indebærer tillige, at transmissionssystemoperatørerne som udgangspunkt sørger for, at
”reverse flows” er muligt på alle samkoblingspunkter ved grænserne inden for to år efter for-
ordningens ikrafttræden.
Der fastsættes desuden ensartede relaterede
forsyningsstandarder
for visse kundegrupper.
Disse omfatter som udgangspunkt alle husholdningskunder. Der skal sikres gasforsyninger til
disse kunder
i 60 dage med usædvanlig stor gasefterspørgsel i de koldeste perioder, der statistisk set
forekommer hvert tyvende år
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i 7 dage i tilfælde af ekstrem koldt vejr, som statistisk set forekommer en gang hvert
tyvende år
i 60 dage i nødsituationer, som er nærmere defineret i forslaget.
Medlemslandene skal tillade naturgasselskaberne at opfylde kriterierne på regionalt eller på
fællesskabsniveau.
For at sikre gennemførelse af forslagets krav, skal hvert medlemsland udpege
en kompetent
myndighed.
Denne fastsætter en forebyggende handlingsplan og en nødplan, som skal være koordineret
med andre medlemslandes kompetente myndigheder og forelægges Kommissionen. Kommis-
sionen kan kræve ændringer.
Handlingsplanen,
der skal ajourføres hvert andet år, skal
sikre opfyldelsen af ovennævnte forsyningssikkerhedsstandarder,
vurdere de risici, der påvirker forsyningssikkerheden,
indeholde forebyggende foranstaltninger for at imødegå de påpegede risici, og
oplyse om relevante offentlige serviceforpligtelser.
Nødplanen,
som skal tage udgangspunkt i nærmere definerede kriseniveauer (varslingsniveau,
alarmering, nødsituation) skal
definere alle relevante aktørers roller og ansvarsområder,
definere procedurer for hvert kriseniveau,
etablere en kriseorganisation (kriseleder/krisehold),
fastslå konkrete foranstaltninger for at håndtere situationen (primært markedsbaserede
foranstaltninger, inkl. kompensationsordninger og handelsaftaler med sigte på at stille
gas til rådighed i tilfælde af en nødsituation; sekundært andre foranstaltninger såsom
strategiske gaslagre, tvungen brændselsomlægning etc.), og
beskrive samarbejdsmekanismer på tværs af grænserne.
Den udpegede kompetente myndighed skal oplyse Kommissionen om, at der er iværksat et af
kriseniveauerne. Kommissionen verificerer, om erklæringen af en nødsituation er berettiget
og at den ikke påvirker det indre markeds funktion og urimeligt bebyrder naturgasselskaber.
Forslaget skaber desuden mulighed for en
nødmekanisme på fællesskabsniveau,
som Kom-
missionen kan aktivere, hvis et medlemsland anmoder om det, hvis Fællesskabet mister mere
end 10 % af sin daglige gasimport fra tredjelande, eller hvis der er mere end én kompetent
myndighed, der har erklæret en nødsituation på nationalt niveau.
Kommissionen bistås af en
gaskoordinationsgruppe
bestående af repræsentanter for de kom-
petente myndigheder, ACER, ENTSO-G og repræsentanter fra industrien og kunder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen.
Side 3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark har gennemført det gældende direktiv 2004/67/EF om foranstaltninger til oprethol-
delse af naturgasforsyningssikkerheden med bekendtgørelsen nr. 884 af 21. august 2006 om
varetagelse af naturgasforsyningssikkerheden. Forordningen vil erstatte den gældende be-
kendtgørelse.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vil muligvis medføre, at naturgasselskaberne skal investere i distributions- og
transmissionsnettene. Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle eller miljømæssige kon-
sekvenser.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring den 22. juli 2009 med høringsfrist den 24. august 2009. Et
supplerende grundnotat med høringssvar fremsendes efter høringens afslutning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regerings generelle holdning er at fremme en stærk klima- og energipolitik i EU,
herunder forsyningssikkerhed som en af søjlerne under den 2. Strategiske Energiredegørelse.
Den danske regering er derfor overordnet positivt indstillet overfor forslaget fra Kommissio-
nen. En ensartet udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgede koordine-
ring vil bidrage til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesituationer og
øge forsyningssikkerheden igennem præventive mekanismer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, de andre lande vil stille sig overvejende positivt overfor forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 4/4