Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
KOM (2009) 0366 Bilag 1
Offentligt
730763_0001.png
Administrationsafdelingen
Internationalt kontor
NOTAT
Dato:
Journalnummer:
Sagsbehandler:
21. september 2009
09/04358
dla
Grundnotat om Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis
statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og
listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav, KOM(2009) 366
endelig
Resumé
Kommissionen vedtog den 15. juli 2009 sit forslag til Rådets forordning om ændring af for-
ordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredje-
lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (visumforordningen). Formålet med forsla-
get er at fritage statsborgere fra tre lande på det vestlige Balkan (Makedonien, Montenegro
og Serbien) fra krav om visum. Nærhedsprincippet ses overholdt. Forslaget medfører ikke
statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen ser positivt på vedta-
gelsen af forslaget.
1.
Baggrund
Kommissionen har den 15. juli 2009 fremsat et forslag til Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredje-
lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (visumforordningen).
Forslaget er fremsat på baggrund af dialoger om visumliberalisering med landene på det
vestlige Balkan (Albanien, Bosnien Hercegovina, Makedonien, Montenegro og Serbien),
hvorefter landene af Kommissionen og medlemslandene er blevet vurderet i forhold til deres
opfyldelse af en række tekniske krav inden for fire nærmere bestemte områder: dokument-
sikkerhed, bekæmpelse af ulovlig indvandring, offentlig orden og sikkerhed samt spørgsmål
vedrørende eksterne forbindelser og grundlæggende rettigheder, herunder retten til ikke at
blive diskrimineret.
Fremsættelsen af forslaget skal ses som en opfølgning på konklusionerne fra topmødet mel-
lem EU og det vestlige Balkan, som blev afholdt i Thessaloniki den 21. juni 2003, hvor stats-
og regeringscheferne bekræftede vigtigheden af en dialog om visa til kortvarigt ophold. De
bekræftede samtidig det europæiske perspektiv for landene i det vestlige Balkan. Denne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Thessaloniki-dagsorden fastslog især, at udsigterne til visumliberalisering for landene i det
vestlige Balkan udgør et mål, der er knyttet til de fremskridt, de pågældende lande gør for så
vidt angår gennemførelse af store reformer på områder som styrkelse af retssamfundet,
bekæmpelse af organiseret kriminalitet, korruption og ulovlig migration og styrkelse af den
administrative kapacitet med hensyn til grænsekontrol og dokumentsikkerhed.
Forslaget skal endvidere ses som led i en regelmæssig revision af visumforordningen og
sammensætningen af de to dertil knyttede landelister over, hvilke landes statsborgere der er
henholdsvis visumpligtige og fritaget for visum.
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Euro-
pæiske Fællesskab, artikel 62, nr. 2, litra b), nr. i).
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet, jf. EF-
traktatens artikel 67, stk. 3.
2.
Indhold
Formålet med fremsættelsen af forslaget er at tilpasse de to landelister tilknyttet visumfor-
ordningen, så de fuldt ud afspejler den nye situation i landene i det vestlige Balkan, under
hensyntagen til de politiske forpligtelser vedrørende liberalisering af kravet om visum til kort-
varigt ophold for statsborgere fra alle landene i det vestlige Balkan, som Den Europæiske
Union har påtaget sig som led i Thessaloniki-dagsordenen, og de fremskridt, der er gjort i
dialogerne om visumliberalisering, som blev indledt i 2008 med Albanien, Bosnien Hercego-
vina, Makedonien, Montenegro og Serbien.
Med forslaget gøres borgere fra Makedonien, Montenegro og Serbien visumfri ved indrejse i
Schengenlandene, hvis de pågældende er indehavere af et biometrisk pas.
Visumfriheden for indehavere af serbiske pas omfatter ikke serbiske pas, der er udstedt af
det særlige koordinationsdirektorat, som udelukkende har til opgave at behandle ansøgnin-
ger om pas fra personer med bopæl i Kosovo og personer, hvis attest for statsborgerskab er
udstedt for Kosovo-området i henhold til FN’s Sikkerhedsråds resolution 1244/99.
Med forslaget indsættes Kosovo som en selvstændig enhed på listen over lande, hvis borge-
re er visumpligtige, idet der endnu ikke er indledt en visumdialog med Kosovo.
Af Kommissionens evalueringsrapporter vedrørende de tre lande fremgår det, at Makedoni-
en opfylder alle de tekniske krav, der fremgår af køreplanen, mens Montenegro og Serbien
har gjort væsentlige fremskridt, og at der kun er et meget begrænset antal krav, som ikke er
opfyldt.
Opfyldelsen af disse krav vil parallelt med behandlingen af forslaget til forordningsændring i
Europa-Parlamentet og Rådet blive evalueret af Kommissionen med henblik på kravenes
gennemførelse i Montenegro og Serbien inden en vedtagelse af forordningsændringen.
Denne evaluering vil ligeledes blive sendt til Rådet og Europa-Parlamentet.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Albanien og Bosnien Hercegovina opfylder endnu ikke alle de tekniske krav og vil derfor på
et senere tidspunkt i begyndelsen af 2010 blive evalueret på ny med henblik på en eventuel
senere visumfritagelse i forbindelse med en ny ændring af visumforordningen.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslagets vedtagelse har ingen konsekvenser for dansk ret.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på vedtagelsen af forslaget.
5.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen er ikke bekendt med offentlige tilgængelige holdninger fra de øvrige medlems-
stater til Kommissionens forslag, men de øvrige medlemsstater forventes ligeledes at være
positive over for forslaget.
6.
Høring
Advokatrådet, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Amnesty International, Institut for
Menneskerettigheder, Rådet for Etniske Minoriteter, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Akademikernes Centralorganisation (AC), Sammenslutningen af Landsbrugets Arbejdsgiver-
foreninger (SALA), Danske regioner, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte
(KTO), Ledernes Hovedorganisation, Offentlig Ansattes Organisationer (OAO) og Kommu-
nernes Landsforening (KL) har været hørt over forslaget.
Der er ikke på nuværende tidspunkt afgivet bemærkninger af de nævnte organisationer til
forslaget.
Eventuelle efterfølgende bemærkninger vil blive sendt separat til Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
7.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal høres over sagen inden Rådets vedtagelse.
8.
Nærhedsprincippet
Ændring af den gældende visumforordning falder inden for Fællesskabets enekompetence.
9.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen vil ikke få statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Forordningsforslaget har hverken samfundsøkonomiske, administrative, miljømæssige eller
forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 4 af 4