Sundhedsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0577 Bilag 1
Offentligt
779873_0001.png
NOTAT
14. december 2009
Grundnotat vedr. forslag til Rådets direktiv om gen-
nemførelse af rammeaftalen indgået af HOSPEEM
og EPSU om forebyggelse af stikskader i sygehus- og
sundhedssektoren, KOM(2009) 577 endelig af 26.
oktober 2009
1. Resumé
J.nr. 20080084096
VG/SUH/SUB
Forslaget har til formål at give retsvirkning til rammeaftalen om forebyggelse af
stikskader i sygehus- og sundhedssektoren, der blev underskrevet den 17. juli 2009
af HOSPEEM (European Hospital and Healthcare Employers’ Association) og
EPSU (European Federation of Public Services Unions). Disse to organer blev an-
erkendt som europæiske arbejdsmarkedsorganisationer på hospitals- og sundheds-
området i 2006 af Kommissionen i overensstemmelse med EF-traktatens artikel
138. Aftalen er ikke til hinder for eksisterende eller fremtidige nationale bestem-
melser, som er bedre for arbejdstageres beskyttelse mod nåleskader.
2. Baggrund
Skader forårsaget af kanyler og andre spidse og skarpe medicinske instrumenter er
en af de mest almindelige og alvorlige risici for arbejdstagere i hospitals- og sund-
hedssektoren. I visse undersøgelser anslås antallet af kanylestiksskader i Europa til
at være cirka 1.200.000 årligt. Konsekvenserne kan være alvorlige og eventuelt
følge til alvorlige sygdomme som viral hepatitis eller AIDS.
På denne baggrund har Kommissionen i en fællesskabsstrategi for sundhed og sik-
kerhed på arbejdspladsen 2007-2012 tilkendegivet, at den vil fortsætte arbejdet
med at forbedre forebyggelsen af risiko for infektioner som følge af bl.a. kanylestik
gennem konsultation af arbejdsmarkedets parter i henhold til EF-traktatens artikel
139. I 2006 blev Kommissionen opfordret af Europa-Parlamentet til at fremsætte et
forslag til direktiv om ændring af direktiv 2000/54/EF af 18. september 2000 om
beskyttelse af arbejdstagerne mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser
under arbejdet. Kommissionen konsulterede efterfølgende arbejdsmarkedets parter
på fællesskabsplan i henhold til EF-traktatens artikel 138, stk. 4 og artikel 139.
HOSPEEM (European Hospital and Healthcare Employers’ Association) og EPSU
(European Federation of Public Services Unions) er anerkendt som europæiske ar-
bejdsmarkedsorganisationer i sygehus- og sundhedssektoren i henhold til EF-
Traktatens artikel 138. HOSPEEM og EPSU har den 17. juli 2009 indgået en ram-
meaftale om forebyggelse af stikskader i sygehus- og sundhedssektoren. Aftalepar-
terne har samtidigt anmodet Kommissionen om at forelægge aftalen for Rådet med
henblik på en afgørelse efter EF-Traktatens artikel 139, stk. 2.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets retsgrundlag er EF-traktatens artikel 139, stk. 2, hvorefter Rådet på for-
slag af Kommissionen i spørgsmål efter artikel 137 kan iværksætte aftaler mellem
arbejdsmarkedets parter indgået på fællesskabsplan ved en afgørelse. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er overholdt. Et fælles mindsteniveau for beskyttelse mod nåle-
skader opnås bedre på EU-plan.
5. Formål og indhold
Formålet med aftalen er at opnå det sikrest mulige arbejdsmiljø for arbejdstagerne i
hospitals- og sundhedssektoren ved at forebygge, at arbejdstagere pådrager sig
skader som følge af skarpe eller spidse medicinske instrumenter som fx kanylestik
og deraf følgende infektioner.
Forslaget pålægger medlemslandende at implementere rammeaftalen om forebyg-
gelse af stikskader med henblik på, at aftalen finder anvendelse på alle arbejdstage-
re i den offentlige og private sygehus- og sundhedssektor. I rammeaftalen beskrives
blandt andet de krav, der allerede efter gældende EU-regulering stilles til arbejds-
giveren om at sikre arbejdstagernes sikkerhed og sundhed. Rammeaftalen konkreti-
serer kravene og indfører herudover en integreret tilgang ved fastlæggelsen af ret-
ningslinjer for risikovurdering, risikoforebyggelse, uddannelse, information, be-
vidstgørelse og overvågning. Aftalen berører ikke gældende eller fremtidig natio-
nale og fællesskabsbestemmelser, som er mere fordelagtige ved beskyttelse af ar-
bejdstagere mod stikskader.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ifølge EF-traktatens artikel 139, stk. 2, inddrages Europa-parlamentet ikke i lov-
givningsprocessen. Kommissionen orienterer dog Parlamentet med henblik på, at
Parlamentet kan give en eventuel udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes allerede eksisterende dansk lovgivning, som generelt regulerer området
i lov om arbejdsmiljø og tilhørende bekendtgørelser, herunder:
Bekendtgørelse nr. 559 af 17. juni 2004 om arbejdets udførelse
Bekendtgørelse nr. 864 af 10. november 1993 med senere ændringer om
biologiske agenser og arbejdsmiljø
Bekendtgørelse nr. 746 af 28. august 1992 med senere ændringer om brug
af personlige værnemidler, og
Bekendtgørelse nr. 1109 af 15. december 1992 med senere ændringer om
anvendelse af tekniske hjælpemidler.
Forslaget forventes ikke at medføre ændringer i de generelle regler. Forslaget, der
konkretiserer de generelle arbejdsmiljøregler for en specifik sektor, vil formentlig
skulle implementeres ved udstedelse af en særskilt bekendtgørelse i henhold til lov
om arbejdsmiljø. Forslaget lægger op til, at implementering også kan ske ved nati-
onale aftaler mellem arbejdsmarkedets parter på området.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Statsfinanserne
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779873_0003.png
Samfundsøkonomien
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveau
Forslaget forventes at ville fremme den arbejdsmiljømæssige beskyttelse af ar-
bejdstagerne mod nåleskader i sygehus- og sundhedssektoren. Forslaget berører ik-
ke gældende eller fremtidige nationale bestemmelser, som er bedre for arbejderes
beskyttelse mod nåleskader.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarked og So-
ciale Forhold samt til Sundhedsstyrelsen med frist til den 9. december 2009.
KL finder det hensigtsmæssigt, at europæisk regulering af arbejdsmiljøspørgsmål
kan ske via aftale mellem arbejdsmarkedets parter på fællesskabsplan. KL er til-
freds med, at der ikke er sket ændringer i aftalen ved transformationen til direktiv.
Endvidere finder KL, at aftalen og direktivets indhold er hensigtsmæssig i ar-
bejdsmiljøarbejdet.
Danske Regioner er tilfredse med, at aftalen indgået mellem HOSPEEM og EPSU
nu foreslås gennemført som direktiv og bakker fuldt op om rammeaftalen og direk-
tivforslaget
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, der sætter øget fokus på den ar-
bejdsmiljømæssige forebyggelse af stikskader i sygehus- og sundhedssektoren.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3