Finansudvalget 2009-10
KOM (2009) 0581 Bilag 1
Offentligt
772641_0001.png
Grundnotat
Grundnotat om Kommissionens forslag til Rådets forordning om
Fællesskabets finansielle bistand med hensyn til nedlukning af
blok 1-4 på Kozloduy kernekraftværket i Bulgarien – ”Kozloduy-
programmet”. KOM(2009)581
26. november 2009
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til rådsforordning vedrørende ydelse af EU-støtte til lukning af 4 af
reaktorerne på Kozloduy-kernekraftværket i Bulgarien. Med tiltrædelsesaftalen fik Bulgarien støtte hertil
frem til og med 2009.
Formålet med forslaget er at forlænge den finansielle støtte til Bulgariens sikre vedligeholdelse og nedluk-
ning af de pågældende reaktorer. Med forslaget ligestilles Bulgarien med Slovakiet og Litauen, der også
har forpligtet sig til at nedlukke usikre kernekraftreaktorer før deres tekniske levetid er udløbet og som i
forbindelse med deres tiltrædelsesaftaler fik forhandlet finansiel støtte hertil frem til 2013.
Den foreslåede EU-støtte til Bulgariens nedlukning af blok 1-4 på Kozloduy-kernekraftværket udgør
300 mio. euro i perioden 2010-13, der foreslås formidlet som et fællesskabsbidrag til den international
fond for støtte til nedlukning af Kozloduy-kernekraftværket (KIDSF), som forvaltes af Den Europæiske
Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD).
Danmark stiller sig overordnet positiv overfor forslaget, der ses at sikre den forsvarlige nedlukning af
utidssvarende kernekraftreaktorer på Kozloduy-kernekraftværket i Bulgarien.
2. Baggrund
Kommissionen har den 27. oktober 2009 fremlagt forslag til Rådets forordning om Fæl-
lesskabets finansielle bistand med hensyn til nedlukning af blok 1-4 i Kozloduy-
kernekraftværket i Bulgarien – ”Kozloduy-programmet”.
Nedlukning er den sidste fase i et kernekraftværks livscyklus og fortsætter, indtil området
er fuldstændig saneret, og alt radioaktivt affald og brugt brændsel er blevet håndteret på
sikker vis. Det betyder, at nedlukningsaktiviteterne strækker sig over meget lang tid.
Under tiltrædelsesforhandlingerne gav Bulgarien tilsagn om at lukke blok 1-4 af Koz-
loduy-kernekraftværket før udløbet af værkets forventede levetid. Fællesskabet har som
støtte hertil i perioden frem til og med 2008 ydet finansiel bistand på 490 mio. EUR som
EU-bidrag til den internationale fond for støtte til nedlukning af Kozloduy-
kernekraftværket (KIDSF), der forvaltes af Den Europæiske Bank for Genopbygning og
Udvikling (EBRD), og som Fællesskabet er den største bidragyder til.
26. November 2009
KEU
Mette Bjerg Sørensen
J.nr. 09/03799-1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I 2001 valgte man oprindelig en etapevis demonteringsstrategi, men i 2006 besluttede den
bulgarske regering – i tråd med internationale anbefalinger – at gå over til en øjeblikkelig
demonteringsstrategi. Dette for at fremskynde nedlukningsprocessen samt for at kunne
gennemføre processen med værkets eget personale, som ifølge eksempler på best practice
besidder den nødvendige knowhow for en sikker nedlukning.
Støtten til Bulgarien er hidtil blevet ydet på baggrund af Bulgariens tiltrædelsestraktat.
Beslutningen om at overgå til en øjeblikkelig demonteringsstrategi blev imidlertid først
truffet efter underskrivelsen af tiltrædelsestraktaten, som kun tager højde for finansiering
til nedlukkningsforberedende arbejde til og med 2009. Skiftet til en øjeblikkelig demonte-
ringsstrategi betyder dog et yderligere finansieringsbehov udover 2009, idet udgifterne
skal afholdes hurtigere og koncentreres i tid.
Da forhandlingerne om de gældende finansielle perspektiver fandt sted, var Bulgarien
ikke medlem af EU, hvorfor der ikke blev afsat midler til at fortsætte finansieringen af
den øjeblikkelige demonteringsstrategi efter 2009. Allerede tilbage i 2005 anmodede Bul-
garien dog om supplerende midler på Det Europæiske Råds møde. Det blev ført til pro-
tokols, at denne anmodning skulle tages op under revisionen af de finansielle perspekti-
ver.
3. Hjemmelsgrundlag
Retsgrundlaget er Euratomtraktatens artikel 203.
4. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet skønnes overholdt, idet fællesskabshandling ses at være påkrævet med
henblik på at sikre den forsvarlige nedlukning af utidssvarende kernekraftreaktorer på
Kozloduy-kernekraftværket i Bulgarien.
5. Formål og indhold
Det fremsendte forslag skal sikre en fortsat finansiering af den tidlige nedlukning af de 4
kernekraftreaktorer på Kozloduyværket i Bulgarien og andre følgeomkostninger, hvorved
Bulgarien vil opnå en støtte, der er mere sammenlignelig med den støtte som Litauen og
Slovakiet har modtaget, idet også disse lande, som led i optagelsen i EU måtte nedlukke
kernekraftreaktorer før den forudsatte tekniske levetid.
Det væsentligste formål med forslaget er at fastlægge de retlige rammer for at forlænge
støtten til Bulgarien med henblik på at følge forløbet i den godkendte nedlukningsplan
for Kozloduy-kernekraftværkets blok 1-4. Det omfatter sikker vedligeholdelse, den fakti-
ske fysiske nedlukning og demontering af kernekraftværket – blok 1-4 – samt affaldsbe-
handlingen. På samme tid medvirker forslaget til at mindske den tidlige nedluknings so-
ciale og økonomiske virkninger, idet personalet fra det lukkede kernekraftværk fortsat er
beskæftiget, forsyningssikkerheden sikres efter nedlukningen, ligesom der skal findes
tilstrækkelig kapacitet som erstatning for den lukkede kapacitet.
Kommissionen vurderer, at videreførelsen af den finansielle støtte er afgørende for at
holde sikkerheden på højde med de krævede standarder, samt at Bulgarien har opnået
gode resultater med midlerne til nedlukning af kernekraftværket frem til 2009. Kommis-
sionen foreslår på denne baggrund, at der bevilges yderligere 300 mio. EUR til nedluk-
ningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fællesskabet yder finansiel bistand til Litauen, Slovakiet og Bulgarien som en solidaritets-
foranstaltning med henblik på at støtte medlemsstaternes bestræbelser på at efterkomme
deres tilsagn om at lukke kernereaktorer af første generation. Det bemærkes, at Bulgarien
siden 2005 har anmodet om supplerende midler til nedlukningen. Støtten til Bulgarien
indstilles i 2009, mens den for Litauens og Slovakiets vedkommende fortsætter frem til
2013. For at sikre lige behandling vil den foreslåede forlængelse af støtten til Bulgarien
dække perioden 2010-2013.
6. Europa-Parlamentets udtalelser.
Europaparlamentet skal jf. Euratomtraktatens artikel 203 høres i denne sag. Forslaget er
oversendt til Parlamentet den 27. oktober 2009, men der foreligger endnu ikke en udtalel-
se.
7. Gældende danske ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke retlige konsekvenser for Danmark.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget.
Den samlede foreslåede bevilling udgør 300 mio. euro til yderligere finansiering af de-
montering af blok 1-4 på Kozloduy-kernekraftværket i perioden 2010-2013. Danmark
betaler ca. 2% af EU’s udgifter, svarende til en samlet statslig udgift på ca. 45 mio. kr. i
perioden.
Demonteringen af de nævnte reaktorer vurderes at have generelle, positive konsekvenser
for miljøet og folkesundheden.
9. Høring
Forslaget sendes i høring i Specialudvalget for EU’s budget samt specialudvalget for Eu-
ratom spørgsmål.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for intentionerne og indholdet i Kommissionens forslag, der
sikrer en lukning af utidssvarende kernekraftreaktorer på Kozloduy-kernekraftværket.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være bred tilslutning i Rådet til forslaget
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret om den hidtidige støtte til nedlukningen
af Kozloduy-kernekraftværket i Bulgarien i forbindelse med grundnotat af 10. december
2004 og samlenotat af 25. maj 2005 vedrørende Bohunice- og Ignalina-programmerne.