Trafikudvalget 2009-10
KOM (2009) 0611 Bilag 3
Offentligt
779400_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
21. december 2009
120-29
Internationalt Kontor
Supplerende grundnotat
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om undersøgelse og forebyggelse af flyvehavarier og flyvehæn-
delser inden for civil luftfart KOM (2009) 611
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
Forslaget til forordning har til hensigt at ajourføre og modernisere de væsent-
ligste bestemmelser i direktiv 94/56/EF om fastlæggelse af de grundlæggende
principper for undersøgelse af flyvehavarier og flyvehændelser inden for civil
luftfart. Et af formålene med forslaget er at fremme det frivillige samarbejde
yderligere mellem medlemslandenes havarikommissioner ved at udvikle et
såkaldt europæisk netværk af havarikommissioner samt at oprette nogle cen-
trale funktioner til at understøtte dette.
1. Baggrund og indhold
Forslaget til forordning er fremsat den 29. oktober 2009 under henvisning til
traktatens artikel 80, stk. 2 og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 om
fælles beslutningstagen.
Kommissionens forslag har til hensigt at ajourføre og modernisere de væsent-
ligste bestemmelser i Rådets Direktiv 94/56/EF af 21. november 1994 om fast-
læggelse af de grundlæggende principper for undersøgelse af flyvehavarier og
flyvehændelser inden for civil luftfart. Formålet er at forbedre effektiviteten af
systemerne til undersøgelse og forebyggelse af flyvehavarier og flyvehændelser
inden for civil luftfart.
Kommissionen ønsker med det forelagte forslag, at der fastsættes nærmere be-
stemmelser for tilskyndelsen til frivilligt samarbejde, og målene for dette sam-
arbejde lovfæstes i en retlig bindende ramme. Det bygger på de ressourcer, som
medlemsstaterne allerede råder over, og erfaringerne fra det eksisterende
uformelle samarbejde mellem de nationale sikkerhedsundersøgelsesorganer.
Ifølge den foreslåede forordning vil dette uformelle samarbejde blive omlagt til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779400_0002.png
et europæisk netværk af den civile luftfarts sikkerhedsundersøgelsesorganer
(netværket).
Kommissionen anfører, at netværket vil bidrage til større ensartethed, bedre
gennemførelse og håndhævelse af Fællesskabets lovgivning angående undersø-
gelse af havarier inden for civil luftfart. Det vil ligeledes styrke EU's undersø-
gelseskapacitet og den forebyggende funktion, der opnås ved at undersøge ha-
varier, idet der tilskyndes til et mere struktureret samarbejde mellem de natio-
nale sikkerhedsundersøgelsesorganer, Kommissionen og Det Europæiske Luft-
fartssikkerhedsagentur, alt imens det bibeholder sin uafhængighed.
For at undgå at oprette et nyt fællesskabsorgan vil netværket ikke få status som
juridisk person. Netværkets skal være et forum for udveksling af informationer
mellem de nationale myndigheder, der står for efterforskning af flyulykker.
Derudover skal netværket rådgive de nationale institutioner og fællesskabsin-
stitutioner om politikkerne for efterforskning af ulykker, og udstede anbefalin-
ger i den forbindelse. Det fremgår ikke, hvordan procedurerne for vedtagelse af
anbefalinger skal være. Netværket vil udgøre et organ, der arbejder for virkelig-
gørelsen af et mål af generel europæisk interesse i henhold til den såkaldte fi-
nansforordning, og dermed får Fællesskabet mulighed for at støtte dets aktivi-
teter med et årligt tilskud på grundlag af et arbejdsprogram, som aftales hvert
år.
Forslaget introducerer endvidere en større rolle til Det Europæiske Luftfarts-
sikkerhedsagentur, som i dag er regeludstedende og tilsynsførende myndighed
i EU. Ifølge forslaget bør Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur være re-
præsenteret og deltage ved sikkerhedsundersøgelser, som udføres på en med-
lemsstats område eller i et tredjeland, hvor en medlemsstats sikkerhedsunder-
søgelsesorgan er blevet opfordret til at udpege en akkrediteret repræsentant.
Det vil være den nationale undersøgelsesleder, der leder efterforskningen.
Forslaget sigter desuden på at gennemføre procedurer, som gør det muligt at
stille en liste til rådighed over alle personer om bord på et luftfartøj senest en
time efter en meddelelse om, at dette luftfartøj er havareret.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Undersøgelse af havarier og hændelser under civil luftfart er internationalt re-
guleret i ICAO’s Anneks 13 til Chicago-konventionen og i Rådets Direktiv
94/56/EF af 21. november 1994 om fastlæggelse af de grundlæggende princip-
per for undersøgelse af flyvehavarier og flyvehændelser inden for civil luftfart.
Efter disse regler er medlemsstaterne forpligtet til at sikre, at flyvehavarier og
alvorlige flyvehændelser inden for civil luftfart gøres til genstand for en under-
søgelse af et uafhængigt organ, idet undersøgelsens eneste formål er at fore-
bygge fremtidige havarier, og den benyttes derfor ikke til at fastslå skyld eller
Side 2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779400_0003.png
erstatningsansvar. Kommissionens forslag til forordning erstatter bestemmel-
serne i direktiv 94/56/EF.
ICAO Anneks 13 og direktiv 94/56 er implementeret i dansk ret i luftfartslovens
§§ 134 – 144 b og i Transportministeriets bekendtgørelse nr. 301 af 30. april
1997 om meddelelsespligt med hensyn til flyvehavarier og flyvehændelser.
Danmark har i overensstemmelse med disse internationale regler etableret en
uafhængig undersøgelsesenhed, Havarikommissionen for Civil Luftfart og
Jernbane (HCLJ), der har til opgave at klarlægge årsagen til et havari eller en
hændelse, men ikke at placere ansvaret herfor.
Da der er tale om et forslag til en forordning, vil de eventuelt vedtagne be-
stemmelser, blive direkte gældende i medlemsstaterne. Da der samtidig er tale
om et område, som i et vist omfang allerede er reguleret i dansk lovgivning, ek-
sempelvis definitionerne på flyvehavari og flyvehændelse og kravet om at et ci-
vilt luftfartssikkerhedsundersøgelsesorgan skal gennemføre eller føre kontrol
med sikkerhedsundersøgelser og om undersøgelsespligten, vil dette medføre
visse justeringer af den danske lovgivning.
3. Høring
Direktivforslaget er sendt i høring den 3. november 2009 med frist til den 26.
november 2009 hos EU-specialudvalget for transport samt AOPA Danmark,
Foreningen af Danske Flyrelaterede virksomheder, Billund Lufthavn, Dansam,
DALPA, Flyvebranchens Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, Grønlands
Lufthavnsvæsen, Københavns Lufthavne A/S, Scandinavian Airlines System,
Dansk Erhverv, Dansk Pilotforening, Cimber og Starair.
Følgende havde bemærkninger til forslaget:
DI Transport
skriver i deres høringssvar:
”Kommissionen anfører om forslaget, at det har til formål at fremme et frivilligt
samarbejde mellem de nationale sikkerhedsundersøgelsesorganer, Kommissi-
onen og det europæiske luftfartssikkerhedsagentur (EASA). Forslaget har end-
videre til formål at opdatere og modernisere det gældende direktiv 94/56/EC
om fastlæggelse af de grundlæggende principper for undersøgelse af flyvehava-
rier og flyvehændelser inden for civil luftfart.
DI Transport stiller sig overvejende positiv over for Kommissionens forslag,
men lægger vægt på, at en række forhold i tilknytning til forslaget afklares og
præciseres nærmere;
Side 3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779400_0004.png
Kommissionen henviser (under Begrundelse) til Rådets direktiv 2003/42/EF
om indberetning af hændelser inden for civil luftfart som en del af regelgrund-
laget for havarier inden for civil luftfart.
DI Transport lægger vægt på, at Kommissionens forslag ikke får indvirkning på
det særlige system om indberetning af hændelser inden for den civile luftfart,
som er indført med direktivet.
Kommissionen præsenterer som en del af forslaget et udvidet frivilligt samar-
bejde mellem medlemslandenes nationale sikkerhedsundersøgelsesorganer.
Det nuværende uformelle samarbejde mellem de nationale sikkerhedsundersø-
gelsesorganer foreslås omlagt til et europæisk netværk af den civile luftfarts
sikkerhedsundersøgelsesorganer (netværket).
Mandat og arbejdsrammer for det frivillige netværk er beskrevet i forslagets ar-
tikel 7 og 8. Det fremgår også (jf. forslagets pkt. 5.1), at det frivillige netværk
med regelbunden organisation og arbejdsopgaver skal basere sig på de eksiste-
rende ressourcer, som er til rådighed i de enkelte medlemslande.
DI Transport finder det vigtigt, at der sikres en balance mellem nytteværdien af
det frivillige samarbejde og de ressourcer, som hvert medlemsland bruger på
deltagelse i netværket. Det er med andre ord væsentligt, at kapaciteten hos det
nationale sikkerhedsundersøgelsesorgan kapacitet (som i Danmark er Havari-
kommissionen for Civil Luftfart og Jernbane) ikke udhules.
En tilsvarende problemstilling gør sig gældende i forhold til artikel 6, hvorefter
ét nationalt sikkerhedsundersøgelsesorgan kan anmode andre medlemsstaters
undersøgelsesorganer om bistand og så vidt muligt uden vederlag herfor. Også
i denne situation bør der sikres en vis balance og præcisering af de situationer,
hvor artikel 6 finder anvendelse.
Kommissionen lægger med forslagets artikel 9 op til, at det europæiske luft-
fartssikkerhedsagentur EASA skal være repræsenteret og tage del i sikkerheds-
undersøgelser, som finder sted i de enkelte medlemslande og i tredjelande,
hvor et nationalt sikkerhedsundersøgelsesorgan har udpeget en repræsentant
til at deltage. De foreslåede udvidede beføjelser til EASA benævnes i artikel 9,
stk. 2, som ”the rights of EASA”.
DI Transport er skeptisk over for, at EASA med forslaget skal tildeles en større
rolle i forhold til undersøgelse af havarier og flyvehændelser inden for civil luft-
fart. En større rolle til EASA vil i denne sammenhæng bryde med et princip om,
at et sikkerhedsundersøgelsesorgan som for eksempel Havarikommissionen for
Civil Luftfart og Jernbane er uafhængig af de regeludstedende myndigheder.
Der er tale om et princip, som er grundfæstet i den internationale luftfarts-
myndighedsorganisation ICAO.
Side 4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779400_0005.png
DI finder på den baggrund, at forslaget om EASA’s deltagelse i nationale sik-
kerhedsundersøgelser bør udgå af forslaget. ”
Kongelig Dansk Aeroklub
har følgende bemærkninger:
”EASA skal ikke have mulighed for at deltage i udredningen af havarier. Det er
vigtigt at havariudredning foretages af en uvildig instans, som ikke påvirkes af
den regulerende myndighed. Derudover har KDA ikke yderligere bemærknin-
ger til forslaget.”
Forbrugerrådet
har følgende bemærkninger:
Kommissionens forslag til ændringer i direktiv 94/56 fra 1994 har til formål at
forbedre effektiviteten af systemerne til undersøgelse og forebyggelse af flyha-
varier mv. inden for civil luftfart. Forbrugerrådet finder, at der bør arbejdes på,
at moderniseringen fremmer størst mulig gennemsigtighed på området.
Det fremgår af forslaget til forordning, at Kommissionen ønsker at fastsætte
nærmere bestemmelser for ”tilskyndelsen til frivilligt samarbejde” på basis af
erfaringerne fra det eksisterende uformelle samarbejde mellem de nationale
sikkerhedsundersøgelsesorganer. Det uformelle samarbejde skal omlægges, så-
ledes at der dannes et europæisk netværk af sikkerhedsundersøgelsesorganer-
ne. Det er vanskeligt at se den store forskel på samarbejdet, såfremt der fortsat
er tale om et frivilligt samarbejde, uanset om dette nedfældes i et nyt direktiv.
Det fremgår også, at der ”tilskyndes til et mere struktureret samarbejde”. For-
brugerrådet finder, det kunne være et problem, såfremt der kun er tale om til-
skyndelser, men fortsat et frivilligt samarbejde.
Forbrugerrådet er enig i, at undersøgelseskompetencerne skal udnyttes mest
effektivt, og at det derfor forekommer fornuftigt at fremme samarbejdet og del-
tagelse i et netværk. Det anføres, at ”ikke alle europæiske undersøgelsesorganer
har samme høje undersøgelseskompetencer”. Nej, det er nemlig korrekt, og det
er nemlig i høj grad den forskellighed med hensyn til kapacitet, der betyder, at
det er vanskeligt at se, at man kan nøjes med henstillinger og frivilligt samar-
bejde på et så vigtigt område.
Man har fra dansk side oplyst, at man vil arbejde for, at netværkets beslutnin-
ger om at udstede anbefalinger bør kræve enstemmighed. Da det drejer sig om
et sikkerhedsmæssigt meget vigtigt område, skal Forbrugerrådet stille spørgs-
målstegn ved, om det er klogt at kræve enstemmighed, da dette kan betyde, at
modstand fra et eller to lande betyder, at anbefalingerne ikke kan vedtages.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af forslaget
Side 5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779400_0006.png
Det anføres i den foreslåede forordning, at det uformelle samarbejde mellem de
nationale undersøgelsesorganer vil blive omlagt til et europæisk netværk af den
civile luftfarts sikkerhedsundersøgelsesorganer (netværket).
Ifølge forslaget skal der ydes et årligt tilskud med samfinansiering fra med-
lemsstaterne til netværket, som vil blive anvendt til at gennemføre en række ak-
tiviteter, der aftales med Kommissionen i et årligt arbejdsprogram. Det vurde-
res, at der vil være mindre statsfinansielle omkostninger forbundet med forsla-
get, som vil kunne holdes inden for Transportministeriets eksisterende budget-
rammer.
Forslaget forventes at få begrænsede administrative konsekvenser for Havari-
kommissionen. Havarikommissionen vil fortsat være underlagt Transportmini-
steriet og være en national undersøgelsesinstitution. De centrale funktioner be-
skrevet i forslaget har primært til hensigt at sørge for koordineringen af blandt
andet ressourcer.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at dette forslag ikke ændrer ved den nuværende an-
svarsfordeling for undersøgelse af havarier og hændelser inden for civil luftfart,
idet ansvaret fortsat påhviler medlemsstaternes kompetente myndigheder.
Kommissionen anfører endvidere, at sammenlignet med de øvrige politiske
valgmuligheder, der er analyseret i den konsekvensanalyse, som ledsager dette
forslag, har den foreslåede forordning den største merværdi set ud fra et fælles-
skabsperspektiv. Ud fra en proportionalitetsbetragtning er forordningen den
bedste politiske valgmulighed, idet den under fuld overholdelse af sikkerheds-
undersøgelsens uafhængighed i kraft af sin støtte til frivilligt samarbejde, og
uden at oprette nye strukturer på fællesskabsniveau, vil gøre det muligt i bety-
delig grad at forbedre effektiviteten generelt i den nugældende lovramme for
undersøgelse og forebyggelse af havarier inden for civil luftfart i EU.
Derfor opfylder forslaget ifølge Kommissionen nærhedsprincippet.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-
holdt idet ansvaret for undersøgelser af havarier og hændelser inden for civil
luftfart fortsat påhviler medlemsstaternes kompetente myndigheder. Samtidig
vurderes der at være et europæisk behov for koordination af de begrænsede
ressourcer til undersøgelser og strømmen af sikkerhedsoplysninger, som kun
kan ske på fællesskabsniveau.
Den nugældende lovramme, direktiv 94/56/EF, er nu 15 år gammel, og der kan
således være behov for at ajourføre og modernisere de væsentligste bestemmel-
ser i dette direktiv. Medlemsstaternes undersøgelseskapaciteter er bl.a. mere
uensartet end det var tilfældet i 1994, særligt efter EU-udvidelserne i 2004 og
Side 6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779400_0007.png
2007, og undersøgelseskapaciteten er således koncentreret i ganske få med-
lemsstater. For eksempel kan sikkerhedsanbefalinger, der kommer fra en un-
dersøgelse i ét EU-land, være til gavn for andre lande. Forordningsforslaget kan
bidrage til at fastlægge roller og kompetence blandt medlemslandene og bidra-
ge til, at EU's borgere får samme beskyttelse i hele EU i tilfælde af flyulykker.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at det som udgangspunkt er positivt med initiativer, hvor
hensigten er at forbedre efterforskning og forebyggelse af ulykker i civil luftfart
Regeringen ønsker, at undersøgelseskompetencerne i EU på området for luft-
fartshavarier udnyttes mest effektivt, og at moderniseringen fremmer gennem-
sigtighed på området. Det forekommer fornuftigt at fremme frivilligt samarbej-
de og deltagelse i et netværk blandt medlemslandenes myndigheder på områ-
det. I dag er det ikke alle europæiske undersøgelsesorganer, der har samme hø-
je undersøgelseskompetencer.
Det fremgår ikke af forslaget til forordning, hvordan netværkets procedurer for
vedtagelse af anbefalinger skal være. Anbefalingerne vil ikke være juridisk bin-
dende, men de vil til en hvis grad alligevel være de facto bindende, når de først
er besluttet. Regeringen mener derfor, at netværkets beslutninger om at udste-
de anbefalinger i udgangspunktet bør kræve enstemmighed.
Regeringen finder, at forslaget om, at de ressourcer, der er til rådighed i et
medlemslands undersøgelsesmyndighed, kan stilles til rådighed for andre lan-
de, er et fornuftigt princip. Havarikommissionens medarbejdere står i forvejen
til rådighed for undersøgelser, hvor dansk registrerede luftfartøjer eller danske
statsborgere er involveret i et havari eller hændelse. Hvis princippet bredes me-
re generelt ud end dette, kan det medføre, at Havarikommissionen står til rå-
dighed for yderligere opgaver i et omfang, hvor det er vanskeligt at gennem-
skue, hvilke ressourcer der kræves. Regeringen finder det nødvendigt, at Kom-
missionen belyser dette spørgsmål nærmere og mener, at det er nødvendigt at
gøre opmærksom på, at relativt små lande har begrænsede ressourcer at bidra-
ge med.
Ifølge forslagets artikel 9 får Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, som
er regeludstedende og tilsynsførende myndighed for luftfarten i EU, mulighed
for at deltage i stort set alle aspekter af en undersøgelse. Det bryder med det
princip, at undersøgelserne er uafhængige og dermed også uafhængige af myn-
digheden. Det kan så tvivl om formålet med undersøgelserne, idet Det Europæ-
iske Luftfartssikkerhedsagentur efterfølgende kan foretage aktioner overfor in-
volverede parter, hvilket kan medføre, at de undersøgte vil overveje hvorvidt de
informationer, de videregiver, vil kunne blive brugt til efterfølgende at placere
skyld og ansvar. Desuden vil Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, som
europæisk luftfartsmyndighed, kunne tænkes at være involveret i omstændig-
Side 7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
779400_0008.png
heder omkring et havari, som bør underkastes en uafhængig undersøgelse. Re-
geringen mener derfor, at Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur ikke au-
tomatisk skal have ret til at deltage i havarikommissionernes sikkerhedsunder-
søgelser.
Regeringen er skeptisk over for forslagets artikel 15, stk. 3 om, at EASA deltager
i udvekslingen og analysen af oplysninger, der er omfattet af direktiv
2003/42/EF, og får online-adgang til alle oplysninger i det centrale register,
som er oprettet i henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1321/2007.
En sådan adgang omfatter også oplysninger, der direkte identificerer operatø-
ren og det luftfartøj, som indberetningen af hændelsen vedrører.
Det anføres, at EASA skal behandle disse oplysninger fortroligt og begrænse
anvendelsen af disse, til hvad der er strengt nødvendigt for at løse sikkerheds-
relaterede forpligtelser. EASA er imidlertid ikke ansvarlig for tilsyn med natio-
nale tilladelsesindehavere inden for EU (med undtagelse af designvirksomhe-
der). Regeringen er derfor skeptisk over for, at EASA får oplysninger om, hvil-
ket selskab eller hvilken registrering en aktuel begivenhed er relateret til, da
der er tale om begivenheder, der kun har relevans i forhold til tilsynet med den
pågældende virksomhed. Det vil dog være relevant, at EASA får oplysninger om
begivenheder (typisk rapporteret af værksteder), hvor der konstateres fejl, som
er relevante i forhold til flytypen, som EASA certificerer.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den indledende drøftelse i Rådets arbejdsgruppe indikerede, at det centrale
kritikpunkt bliver den foreslåede rolle for EASA. Medlemslandene tilkendegav
samstemmende, at Kommissionens forslag om obligatorisk deltagelse i alle ef-
terforskninger går for vidt. Der var dog samtidig en forståelse for, at der bør til-
deles EASA en eller anden form for rolle, forudsat at der ikke derigennem kan
stilles spørgsmålstegn ved uafhængigheden af undersøgelserne.
Det forventes, at forslaget vil blive prioriteret højt under Det Spanske For-
mandskab.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udvalget har den 30. november 2009 modtaget grundnotat vedrørende dette
forslag.
Side 8/8