Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0614 Bilag 2
Offentligt
777516_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
14. december 2009
2009- 0020853
/mtg
KOM (2009) 614 endelig grønbog – sammenkobling af selskabsregi-
stre
Resumé
Kommissionen har den 4. november 2009 udsendt grønbog om sammen-
kobling af selskabsregistre i høring. Kommissionen ønsker tilkendegivel-
ser på, hvorvidt det ønskes, at der sker en sammenkobling af de nationa-
le/regionale selskabsregistre.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen finder, at den finansielle krise har vist, hvor vigtigt det er
med gennemsigtighed på det finansielle marked, og på den baggrund vil
bedre adgang til opdaterede offentlige oplysninger om selskaber kunne
ses som et middel til at skabe tillid til markederne i Europa og derved væ-
re en af foranstaltningerne til finansiel genopretning.
Der har siden 1. januar 2007 været krav om, at medlemslandene bl.a. skal
have elektroniske selskabsregistre – enten nationalt eller regionalt. Disse
registre indeholder dog kun oplysninger om selskaber registreret inden
for det givne område. Det har dog vist sig, at selskaber i sigende grad ek-
spanderer på tværs af grænserne og udnytter de muligheder, som er op-
stået som følge af det indre marked. Der er derfor også en stigende efter-
spørgsel på oplysninger om selskaber på tværs af grænserne, og selv om
disse oplysninger kan indhentes allerede i de enkelte registre, kan tekni-
ske eller sproglige barrierer hindre adgangen til oplysningerne.
Grønbogen indeholder på den baggrund en beskrivelse af de eksisterende
rammer og en række overvejelser omkring mulighederne for at forbedre
adgangen til oplysninger om selskaber i hele EU samt mere effektiv an-
vendelse af selskabsdirektiverne.
Kommissionen understreger, at det kan blive nødvendigt at supplere de
enkelte mulige løsninger med ledsageforanstaltninger, f.eks. i form af
lovgivning, således at der skabes en entydig retslig ramme for samarbej-
det.
Kommissionen har på den baggrund i grønbogen skitseret deres forslag
til, hvordan problemstillingen kan gribes an og ønsker, at interesserede
parter i eventuelle svar giver udtryk for følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777516_0002.png
2/5
Om der er behov for et bedre net af selskabsregistre i medlems-
landene.
Om de nærmere detaljer kan fastlægges i en ”forvaltningsaftale”
mellem repræsentanter for medlemslandene og selskabsregistre-
ne.
Om der ses nogen nytteværdi ved på langt sigt at koble nettet af
selskabsregistre sammen med det elektroniske net, der blev opret-
tet i henhold til direktivet om gennemsigtighed, og som opbeva-
rer regulerede oplysninger om noterede selskaber.
Kommissionen skitserer desuden i grønbogen løsningsmodeller til, hvor-
dan kommunikationen mellem selskabsregistre bl.a. i forbindelse med
tværnationale fusioner kan foregå i fremtiden. Der opstilles 3 forslag til
løsning, der alle tager højde for de i EU regi allerede eksisterende syste-
mer. Kommissionen ønsker i den forbindelse, at interesserede parter i
eventuelle svar giver udtryk for følgende:
Hvilken løsning eller kombination af løsninger, der foretrækkes
med henblik på at fremme kommunikationen mellem selskabsre-
gistre i forbindelse med tværnationale fusioner og flytninger af
hjemsted.
Holdningen til den foreslåede løsning med hensyn til offentlighed
vedrørende filialer.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke.
3. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
4. Gældende dansk ret
Lovbekendtgørelse nr. 649 af 15. juni 2006 om aktieselskaber med senere
ændringer (aktieselskabsloven)
Lovbekendtgørelse nr. 650 af 15. juni 2006 anpartsselskaber med senere
ændringer (anpartsselskabsloven)
Lovbekendtgørelse nr. 654 af 15. juni 2006 om det europæiske selskab
(SE-loven)
Forordning 2157/2001 af 8. oktober 2001 om statut for der europæiske
selskab (SE)
Lov nr. 454 af 22. maj 2006 om det europæiske andelsselskab (SCE-
loven).
5. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777516_0003.png
3/5
Grønbogen er sendt i høring i EU Specialudvalget for konkurrenceevne
og vækst. Der er indkommet følgende bemærkninger til forslaget:
Håndværksrådet anfører, at de støtter bestræbelserne på at nedbringe de
administrative byrder for virksomhederne og samtidig skabe gennemsig-
tighed. Håndværksrådet støtter derfor også det fremsatte forslag i den ud-
strækning, der ikke pålægges virksomhederne nye administrative byrder
ved at skulle administrere systemet, eksempelvis ved indførelse af over-
sættelseskrav eller lignende. Dette vil efter Håndværksrådets vurdering
også være i overensstemmelse med princippet om ”only once” i Small
Business Act om, at virksomheder kun skal afgive de samme oplysninger
en gang til myndigheder.
Finansrådet kan tilslutte sig udkastet til regeringens høringssvar til Kom-
missionen. Da det er et stort projekt, som Finansrådet vurderer vil blive
meget bekosteligt, anbefales det, at der lægges vægt på en stram økono-
mistyring af det kommende projekt.
Danmarks Rederiforening kan tilslutte den danske holdning samt udkastet
til regeringens høringssvar til Kommissionen.
6. Forhandlingssituationen
Ikke relevant
7. Dansk holdning
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag om en
sammenkobling af selskabsregistrene. Omkostningerne ved en sammen-
kobling skal dog undersøges nærmere og skal være proportionale i for-
hold til udbyttet af en sammenkobling.
Regeringen finder, at en eventuelt fremtidig sammenkobling af selskabs-
registrene skal ske på baggrund af aftaler mellem medlemslandene, her-
under evt. fremtidig lovgivning på området.
Det er regeringens vurdering, at et øget samarbejde mellem selskabsregi-
strene vil lette adgangen til registrene og derved øge gennemsigtigheden
på det indre marked samt skabe en platform for det tværnationale samar-
bejdet ved f.eks. grænseoverskridende fusioner.
Det er ligeledes regeringens vurdering, at et samarbejde mellem de natio-
nale selskabsregistre vil have en positiv effekt på lempelsen af virksom-
hedernes administrative byrder. Regeringen støtter arbejdet med at lempe
de administrative byrder på EU niveau og støtter derfor også på den bag-
grund forslaget.
Regeringen støtter desuden, at systemer der allerede i dag er udviklet med
henblik på at etablere bl.a. kontakt mellem myndigheder udvides til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777516_0004.png
4/5
omfatte eventuelt fremtidig, fælleseuropæsisk lovgivning til forbedring af
det indre marked i det omfang, systemerne findes egnet hertil.
Regeringen støtter på den baggrund at det undersøges, hvordan IMI
systemet kan udvides til at sikre skriftlig kommunikation mellem
medlemslandene. Dette vil være relevant bl.a. i forbindelse med
registreringen af tværnationale fusioner, hvor IMI systemet kan anvendes
til den skriftlige kommunikation mellem de myndigheder, som skal
foretage registreringerne.
Det er samtidig regeringens opfattelse at ”the European Business
Register” (EBR) bør styrkes, således at EBR indeholder og offentliggører
selskabsoplysninger fra alle medlemslande. EBR skal således anvendes til
at sende datastrømme om alle selskaber, til en central database hvorfra
medlemslandene kan hente oplysninger i stedet for at skulle hente data i
alle decentrale databaser. Hvis oplysninger samles vil det derved også
være lettere at sende datastrømme med opdateringer via EBR-systemet.
Det vil dog bero på en konkret vurdering, om det er hensigtsmæssigt at
foretage ændringer af henholdsvis IMI systemet og EBR til også at
omfatte de af grønbogen foreslåede oplysninger herunder ikke mindst en
vurdering af de omkostninger, der vil være forbundet med at udvide de
eksisterende systemer.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det kan på nuværende tidspunkt ikke udelukkes, at der vil blive tale om
lovændringer, hvis Kommissionen vælger at gennemføre initiativerne i
grønbogen.
Det vurderes, at der vil være tale om potentielle statsfinansielle konse-
kvenser, såfremt der skal ske en sammenkobling af de enkelte medlems-
landes selskabsregistre.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere de eventuelle sam-
fundsøkonomiske konsekvenser af grønbogen.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Et øget samarbejde mellem de nationale selskabsregistre vil som ud-
gangspunkt potentielt have positive konsekvenser for virksomhedernes
administrative byrder. Udover at lette adgangen, for selskaber til forret-
ningsrelaterede oplysninger, vil det desuden kunne skabe grundlag for et
øget datagenbrug indenfor hele EU. For tværnationale selskaber vil det
bl.a. betyde, at de vil kunne slippe for at skulle indberette de samme op-
lysninger til flere medlemsstater, i og med de forskellige selskabsregistre
vil kunne hente oplysninger fra hinanden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777516_0005.png
5/5
Der vil dog være forbundet en del arbejde med at administrere en sådan
løsning, herunder at skulle vedligeholde og opdatere oplysningerne samt
gøre dem tilgængelige på alle medlemsstaters sprog. I relation til målet
om at reducere virksomhedernes administrative byrder, er det derfor hen-
sigtsmæssigt at det er myndighederne og ikke virksomhederne, der fore-
står så meget som muligt af dette arbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg