Finansudvalget 2009-10
KOM (2009) 0672 Bilag 1
Offentligt
796121_0001.png
Notat
Koncerncentret
Jura og Samfundsøkonomi
Moms og Afgifter
5. februar 2010
J.nr. 10-017686
Grundnotat om forslag til Rådets forordning om foran-
staltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem (omarbejdning),
KOM(2009)672
Resumé
Kommissionen foreslår på baggrund af Direktiv 2006/112/EF om det fælles mer-
værdiafgiftssystem, artikel 397, at der af hensyn til erhvervslivets retssikkerhed
fastsættes bindende gennemførelsesbestemmelser om anvendelsen af de nye reg-
ler for momsmæssigt beskatningssted for ydelser i Direktiv 2008/8/EF. Forslaget
bygger på retningslinjer vedtaget med enstemmighed eller næsten enstemmigt af
EU’s momsudvalg efter artikel 398 i Direktiv 2006/112/EF. Samtidig foreslås en
række andre retningslinjer vedtaget siden 2005 omformet til bindende gennemfø-
relsesbestemmelser. De nye gennemførelsesbestemmelser og de eksisterende i
forordning 1777/2005 foreslås samlet i en ny samlet forordning.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM(2009)672 af 17. december 2009 fremsat
forslag til Rådets forordning om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (omarbejdning).
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets direktiv 2006/112/EF (herefter be-
nævnt Momssystemdirektivet) artikel 397, hvorefter Rådet med enstemmighed
på forslag af Kommissionen træffer de foranstaltninger, der er nødvendige til
gennemførelsen af direktivet.
2. Forslagets formål og indhold
Formål
Formålet med forslaget er at sikre en gnidningsløs og koordineret overgang til de
nye regler om det momsmæssige beskatningssted for ydelser, som trådte i kraft
Side 1 / 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den 1. januar 2010 – for visse bestemmelser dog først senere – som følge af Di-
rektiv 2008/8/EF, der var en del af den såkaldte momspakke.
Det i henhold til Momssystemdirektivets artikel 398 nedsatte rådgivende udvalg
benævnt ”Momsudvalget” har i den forbindelse vedtaget en række vejledende
retningslinjer vedrørende forståelsen af de nye regler med enstemmighed eller
næsten enstemmigt. Kommissionen ønsker for at opnå retssikkerhed og en ensar-
tet retsanvendelse af de nye direktivbestemmelser, at de vejledende retningslinjer
omformes til bindende gennemførelsesbestemmelser.
Derudover ønsker Kommissionen, at en række vejledende retningslinjer vedtaget
siden 2005 bliver omformet til bindende gennemførelsesbestemmelser. Samtidig
ønsker Kommissionen, at de nuværende gennemførelsesbestemmelser i forord-
ning 1777/2005 omarbejdes som følge af omarbejdningen af 6. momsdirektiv til
Momssystemdirektivet.
Indhold
Forslaget indeholder dels artiklerne fra forordning 1777/2005 i en omarbejdet,
men indholdsmæssigt uforandret, udgave, dels 3 kategorier af nye bestemmelser:
1. Bestemmelser, der omformer gamle retningslinjer til bindende gennemfø-
relsesbestemmelser. Der er tale om retningslinjer, som blev udeladt ved
udarbejdelsen af forordning 1777/2005, men som Kommissionen og
medlemsstaterne nu efter fornyet overvejelse ønsker indarbejdet i forord-
ningen.
2. En række retningslinjer vedtaget med enstemmighed af Momsudvalget i
perioden 2005-2009.
3. De retningslinjer om anvendelsen af de nye regler om beskatningssted og
betalingspligt, som Momsudvalget har vedtaget i løbet af 2009 med en-
stemmighed eller næsten enstemmigt.
Kommissionen foreslår, at en række bestemmelser skal have virkning allerede
fra den 1. januar 2010. De bestemmelser, som efter forslaget skal have tilbage-
virkende kraft, er de bestemmelser, som indeholder fortolkninger af (”gennemfø-
rer”) de af Momssystemdirektivets bestemmelser, der allerede var trådt i kraft før
den 1. januar 2010, eller som trådte i kraft den 1. januar 2010. Dvs. først og
fremmest ændringerne i beskatningsstedsreglerne som følge af Direktiv
2008/8/EF.
Bortset fra indledende og afsluttende bestemmelser er forslagets 68 artikler delt
op i følgende kapitler:
Kapitel II om anvendelsesområdet for EU’s momsregler.
Kapitel III om afgiftspligtige personer.
Kapitel IV om afgiftspligtige transaktioner.
Kapitel V om leveringsstedet (det momsmæssige beskatningssted), som indehol-
der den overvejende del af de nye bestemmelser.
Side 2 / 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel VI om afgiftspligtigt beløb (momsgrundlag).
Kapitel VII om satser.
Kapitel VIII om momsfritagelser.
Kapitel IX om fradrag.
Kapitel X om betalingspligt.
Kapitel XI om momssærordningerne.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal efter Traktaten om den Europæiske Unions Funktions-
måde, artikel 113, høres. Der forelægger endnu ikke en udtalelse fra parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at kun en indsats på EU-plan kan sikre lige behand-
ling af erhvervslivet og borgere i EU. Forslaget vurderes derfor at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i dette.
Formålet med forslaget er at sikre, at en række bestemmelser i Momssystemdi-
rektivet, først og fremmes dem, som er ændret ved Direktiv 2008/8/EF, anvendes
ens i alle EU-lande med henblik på at undgå dobbeltbeskatning eller ”ingen be-
skatning”. En sådan ensartet anvendelse af direktivbestemmelserne kan i sagens
natur alene sikres ved supplerende lovgivning på EU-plan.
5. Gældende dansk ret
Lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. okto-
ber 2005, som ændret senest ved lov nr. 1134 af 4. december 2009.
6. Konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke få lovgivningsmæssige konse-
kvenser, idet der i forbindelse med forslaget er tale om en forordning.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkono-
miske konsekvenser. Forslaget indeholder ikke fortolkninger af Momssystemdi-
rektivet, som væsentligt adskiller sig fra den hidtidige danske fortolkning af hid-
tidige direktivbestemmelser eller fra forarbejderne til lov nr. 1134 af 4. december
2009.
Forslagets vedtagelse vil medvirke til ensartet anvendelse af momsreglerne i EU
og vil derfor ikke alene medvirke til større retssikkerhed, men også til mindre
administrative byrder for erhvervslivet. Det vurderes dog ikke at være muligt at
kvantificere størrelsen af denne lettelse.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer.
Side 3 / 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Det forventes, at medlemslandene generelt vil stille sig positivt til forslaget.
En række retningslinjer om momspakken er ikke vedtaget enstemmigt, men ale-
ne ”næsten enstemmigt”. Dvs. at nogle få lande ikke har kunnet tilslutte sig disse
retningslinjer.
De artikler, som bygger på disse retningslinjer, vil derfor kunne blive genstand
for en indholdsmæssig drøftelse medlemslandene imellem. Dertil kommer, at
forordningen kun kan vedtages med enstemmighed. Disse forhold vil måske
kunne give sig udslag i, at enkelte af de forslåede artikler ikke medtages i for-
ordningen, eller i mindre ændringer i forhold til Kommissionens forslag.
Af hensyn til erhvervslivet og en ensartet regelfortolkning i medlemslandene, er
det dog forventningen, at medlemslandene vil søge at opnå en enighed om ud-
formningen af bestemmelserne i forordningen, der i det væsentligste svarer til
indholdet af retningslinjerne og Kommissionens forslag.
Det må forventes, at nogle lande vil arbejde for, at de nye bestemmelser i forsla-
get alene skal have virkning fra en dato efter forslagets vedtagelse, idet disse
lande ikke ønsker, at deres hidtidige administrative praksis og fortolkninger af
direktivbestemmelserne skal ændres med tilbagevirkende kraft, men alene frem-
adrettet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning.
Regeringen byder forslaget velkomment, da borgernes og virksomhedernes rets-
sikkerhed styrkes, og de administrative byrder mindskes, hvis der sikres en høj
grad af ensartethed af regelanvendelsen i de forskellige EU-lande.
Ved en vedtagelse af forslaget i uændret form ser regeringen ikke umiddelbart
noget behov for en ændret dansk regelfortolkning af Momssystemdirektivets
bestemmelser. Evt. ændringer i forslaget som følge af drøftelser i Rådet vurderes
højest at kunne betyde mindre, fremadrettede ændringer af dansk momspraksis.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 / 4