Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0003
Offentligt
1448677_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 15.1.2009
KOM(2009) 3 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448677_0002.png
BEGRUNDELSE
1)
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Formålet med dette forslag til rådsforordning er at ændre den gældende autonome
toldsuspension for visse typer monitorer, for hvilke tolden i henhold til den fælles toldtarif er
autonomt suspenderet til den 31. december 2008.
Generel baggrund
Tolden i henhold til den fælles toldtarif for monitorer, der anvender LCD-teknik (flydende
krystaller), har et skærmdiagonalmål på 48,5 cm eller mindre og et skærmformat på 4:3 eller
5:4 og kan tariferes under KN-kode 8528 21 90, blev autonomt og for en begrænset periode
helt suspenderet ved Rådets forordning (EF) nr. 301/2007 af 19. marts 2007 om ændring af
bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif. Foranstaltningen udløber den 31. december 2008.
Efter at have gennemgået et forslag fra den europæiske industri og taget hensyn til
forbrugernes interesser har Kommissionen besluttet at fremsætte forslag om ændring af
anvendelsesområdet for den gældende autonome toldsuspension ved at indføre farvemonitorer
med et skærmdiagonalmål på 55,9 cm (22 tommer) eller mindre og de supplerende
skærmformater 1:1 og 16:10 samt sort-hvide og andre monokrome monitorer med et
skærmdiagonalmål på 77,50 cm (30,5 tommer) eller mindre.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif.
Rådets forordning (EF) nr. 301/2007 af 19. marts 2007 om ændring af bilag I til forordning
(EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif. Denne
rådsforordning udløber den 31. december 2008.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Overensstemmelse med handels- og erhvervspolitikken.
2)
H
ØRING AF INTERSSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Gruppen for told- og statistiknomenklaturen (gruppen for maskiner og diverse) under
Toldkodeksudvalget.
EICTA (European Information, Communications and Consumer Electronics Technology
Industry Association) (en europæisk brancheorganisation på elektronikområdet).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448677_0003.png
Sammenfatning af svarene og af, hvordan der er taget hensyn til dem
Forslaget er i overensstemmelse med de interesserede parters synspunkter.
Ekspertbistand
Relevante videnskabelige områder/eksperter
Toldnomenklatur, handelspolitik og erhvervspolitik.
Anvendt metode
Møder med eksperter, der repræsenterer medlemsstaterne.
Samråd med EICTA.
Væsentligste organisationer/eksperter, der er blevet hørt
Toldkodeksudvalgets gruppe for told- og statistiknomenklaturen og EICTA.
Sammendrag af rådgivning, der er modtaget og anvendt
For at gavne forbrugerne og fremme samhandelen mellem medlemsstaterne og tredjelande er
det i Fællesskabets interesse autonomt at videreføre den gældende autonome toldsuspension
for visse typer monitorer i to år fra den 1. januar 2009.
Offentliggørelse af eksperternes råd
Offentliggørelse af forslaget.
Konsekvensanalyse
Lettelse af samhandelen.
3)
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Forslag til Rådets forordning om ændring af bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 om told-
og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif.
Retsgrundlag
Traktatens artikel 26.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget hører under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet er derfor ikke
relevant.
Proportionalitetsprincippet
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af nedenstående grunde.
Det fremmer i overensstemmelse med traktaten samhandelen mellem medlemsstaterne og
tredjelande og afvejer de økonomiske aktørers kommercielle interesser mod hinanden
(producenter i EU og importører) uden ændring af EU-WTO-listen.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået retsakt: Rådsforordning.
Andre midler vil ikke være hensigtsmæssige af nedenstående årsager:
I henhold til artikel 26 i EF-traktaten skal autonome toldsuspensioner og toldkontingenter
godkendes af Rådet, der med kvalificeret flertal træffer beslutning på forslag af
Kommissionen.
4)
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Ikke-opkrævet told af størrelsesordenen 350 mio. EUR.
5)
T
IDSPLAN
Den omtrentlige tidsplan, som Kommissionens tjenestegrene skønner hensigtsmæssig:
Vedtagelse i Rådet: januar/februar 2009
Offentliggørelse i EUT så hurtigt som muligt efter vedtagelsen.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448677_0005.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 26,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Tolden i henhold til den fælles toldtarif for monitorer, der anvender LCD-teknik
(flydende krystaller), har et skærmdiagonalmål på 48,5 cm eller mindre og et
skærmformat på 4:3 eller 5:4 og kan tariferes under KN-kode 8528 21 90, blev
autonomt og for en begrænset periode helt suspenderet ved Rådets forordning (EF) nr.
301/2007 af 19 marts 2007 om ændring af bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 om
told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif
2
.
Suspensionen ophører den 31. december 2008.
For at tage hensyn til forbrugernes interesser, sikre en rationel udvikling af
produktionen og en forbrugsstigning i EF og fremme samhandelen mellem
medlemsstaterne og tredjelande bør EF videreføre den nuværende autonome
toldsuspension i to år fra den 1. januar 2009 og øge skærmdiagonalmålet til 55,9 cm
(22 tommer) og tilføje skærmformaterne 1:1 og 16:10.
Med samme begrundelse bør EF fastsætte suspension i to år fra den 1. januar 2009 for
sort-hvide og andre monokrome monitorer med et skærmdiagonalmål på 77,5 cm
(30,5 tommer) eller mindre og med de samme skærmformater som for farvemonitorer.
Forordning (EØF) nr. 2658/87
3
bør derfor ændres.
Da de i denne forordning fastsatte suspensioner udgør en videreførelse af de
suspensioner, der er fastsat i forordning (EF) nr. 301/2007, og som udløber den
31. december 2008, og da det ikke er i Fællesskabets interesse, at der sker en
afbrydelse af toldbehandlingen af de af suspensionen omfattede monitorer, bør
forordningen anvendes fra den 1. januar 2009 –
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
1
2
3
EUT C …, s. .
EUT L 81 af 22.3.2007, s. 11.
EFT L 256 af 7.9.1987, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I del 2, afdeling XVI, kapitel 85, i bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 affattes teksten i
kolonne 3 for KN-kode 8528 59 10 således:
“14(*)
___________________
*
Autonom toldsuspension til den 31. december 2010 for:
sort-hvide eller andre monokrome monitorer, der anvender LCD-teknik (flydende krystaller)
og er udstyret med enten Digital Visual Interface (DVI) eller en Video Graphics Array (VGA)
-konnektor eller begge dele
med et skærmdiagonalmål på 77,50 cm (30,5 tommer) eller mindre
med et skærmformat på 1:1, 4:3, 5:4 eller 16:10
med en pixelopløsningsevne på over 1,92 megapixels og
med en punktpitch på 0,3 mm eller mindre.
(Taric-kode 8528 59 10 10)
Artikel 2
I del 2, afdeling XVI, kapitel 85, i bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 affattes teksten i
kolonne 3 for KN-kode 8528 59 90 således:
“14(*)
___________________
*
Autonom toldsuspension til den 31. december 2010 for:
farvemonitorer, der anvender LCD-teknik (flydende krystaller) og har et skærmdiagonalmål
på 55,9 cm (22 tommer) eller mindre og et skærmformat på 1:1, 4:3, 5:4 eller 16:10 (Taric-
kode 8528 59 90 40)."
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2009.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448677_0008.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG, SOM KUN HAR VIRKNINGER FOR
BUDGETTETS INDTÆGTSSIDE
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Forslag til Rådets forordning om ændring af bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87
om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif
2.
BUDGETPOSTER:
Kapitel og artikel: Kapitel 12, artikel 120
3.
FINANSIELLE VIRKNINGER
(Forslaget har ingen finansielle virkninger
X
(Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har følgende
finansielle virkninger for indtægterne:
Det er meget vanskeligt at danne sig et skøn over tabet af egne indtægter. Der
foreligger faktisk ikke præcise statistiske oplysninger om importen af monitorer, der
opfylder de i den foreslåede forordning anførte kriterier, da der for tiden ikke findes
en specifik toldposition for disse produkter.
På basis af importen i 2007 er indtægtstabet anslået til 350 mio. EUR.
(i mio. EUR, 1 decimal)
Budgetpost
Artikel 120
Indtægter
4
Virkninger for EU's egne
indtægter
12-måneders-periode
fra dd/mm/åååå
1.1.2009
[År n]
350 000 000
4.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Anvendelse af de normale foranstaltninger, der er fastsat i EF’s toldkodeks.
4
Hvad angår EU's traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgifter, told), skal der være tale
om nettobeløb, dvs. bruttobeløb med fradrag af opkrævningsomkostninger på 25 %.
DA
8
DA