Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0027
Offentligt
1448700_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 28.1.2009
KOM(2009) 27 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs holdning til ændring af
Stockholmkonventionens bilag A, B og C på partskonferencens fjerde samling
den 4.-8. maj 2009
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448700_0002.png
BEGRUNDELSE
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (POP)
1
blev vedtaget i maj 2001
efter afslutningen på tre års forhandlinger inden for rammerne af De Forenede Nationers
Miljøprogram (UNEP). Det Europæiske Fællesskab og medlemsstaterne
2
er parter i
konventionen
3
, og konventionens bestemmelser blev gennemført i fællesskabslovgivningen
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 850/2004 af 29. april 2004 om
persistente organiske miljøgifte og om ændring af direktiv 79/117/EØF
4
.
Stockholmkonventionens overordnede mål er at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod
persistente organiske miljøgifte. Der henvises specifikt til forsigtighedsprincippet, som det er
kommet til udtryk i princip 15 i Rioerklæringen fra 1992 om miljø og udvikling. Dette princip
konkretiseres i artikel 8, hvor der er regler for opførelse af andre kemikalier i bilaget til
konventionen.
Der indføres forbud mod fremstilling og anvendelse af de 9 kemikalier i bilag A til
Stockholmkonventionen, som fremstilles med et bestemt formål (aldrin, chlordan, dieldrin,
endrin, hexachlorbenzen, heptachlor, mirex, toxaphen og PCB), undtagen hvor der foreligger
en generisk eller specifik fritagelse. Endvidere sættes der i bilag B til Stockholmkonventionen
snævre begrænsninger for fremstilling og anvendelse af DDT, et pesticid, der stadig er i brug i
mange udviklingslande til bekæmpelse af bærere af malaria og andre sygdomme. Endelig er
tre stoffer (PCCD/PCDF, HCB og PCB), der kan dannes og udslippes utilsigtet, opført i
bilag C.
1.
T
ILFØJELSE AF NYE
POP-
STOFFER TIL KONVENTIONENS BILAG
I henhold til artikel 8 i konventionen kan parterne forelægge sekretariatet forslag til optagelse
af kemikalier i bilag A, B og/eller C. Sekretariatet skal kontrollere, at forslaget indeholder de
nødvendige oplysninger. Hvis forslaget er tilfredsstillende, skal det fremsættes for udvalget
for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte (POP RC). Dette udvalg skal undersøge
forslaget under hensyntagen til alle indgivne oplysninger. Når udvalget for undersøgelse af
persistente organiske miljøgifte beslutter, at kriterierne er opfyldt, skal det gennemgå forslaget
og udarbejde et udkast til risikoprofil.
Hvis gennemgangen af forslaget resulterer i en bedømmelse af, at kemikaliet som følge af
dets transport i miljøet over store afstande kan ventes at ville resultere i en betydelig negativ
indvirkning på menneskers sundhed og/eller miljøet og således berettiger til global handling,
viderebehandles forslaget, og der udarbejdes en risikohåndteringsevaluering, der omfatter en
analyse af mulige kontrolforanstaltninger for kemikaliet. På dette grundlag anbefaler udvalget
hvorvidt partskonferencen bør behandle spørgsmålet om optagelse af kemikaliet i bilag A, B
og/eller C. Den endelige beslutning træffes af partskonferencen.
Efter konventionens ikrafttræden er i alt tolv nye stoffer blevet indstillet. Det Europæiske
Fællesskab og medlemsstaterne har indstillet syv af de nye stoffer (chlordecon,
1
2
3
4
http://www.pops.int/documents/convtext/convtext_en.pdf
Tre EU-medlemsstater har endnu ikke ratificeret konventionen (Irland, Italien og Malta).
EUT L 209 af 31.7.2006, s. 1.
EUT L 158 af 30.4.2004, s. 7
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448700_0003.png
hexabrombiphenyl,
PFOS-forbindelser,
octabromdiphenylether
(octa-BDE),
pentachlorbenzen, korte chlorparaffiner (SCCP) og endosulfan. Norge har forelagt to
(pentabromdiphenylether (pentaBDE) og hexabromcyclododecan (HBCDD)) og Mexico tre
(lindan, alpha-hexachlorcyclohexan (α-HCH) og beta-hexachlorocyclohexan (β-HCH)).
Udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte har endnu ikke afsluttet sit
arbejde om endosulfan og SCCP. Det forventes, at arbejdet vedrørende disse to stoffer først
vil være færdiggjort til forelæggelse på den femte partskonference, der forventes at finde sted
i 2011. HBCCD blev forelagt den 19. juni 2008, men blev ikke officielt drøftet af udvalget, da
dossieret blev tilgængeligt på et sent tidspunkt og tidligst vil blive klar til den sjette
partskonference, hvis det lever op til konventionens kriterier.
Den forestående partskonference er den første konference, hvor der vil blive diskuteret og
besluttet ændringer til bilagene.
2.
R
EGLER FOR ÆNDRING AF BILAG
A, B
OG
/
ELLER
C
I henhold til artikel 22 i konventionen kan bilag A, B og/eller C ændres ved en beslutning på
partskonferencen, og den træder i kraft et år efter datoen for depositarens underretning om
vedtagelsen heraf, undtagen for de parter, der har fravalgt ændringen af bilaget.
3.
S
TOFFERNE OG FÆLLESSKABSLOVGIVNINGEN
Fællesskabets kemikalielovgivning er blevet ændret væsentligt ved vedtagelsen af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH))
5
. REACH omfatter ingen af de
stoffer, der er på dagsordenen på den fjerde partskonference, men flere stoffer er omfattet af
de begrænsninger, der fastsættes af Rådets direktiv 76/769/EØF
6
, der vil blive indarbejdet i
bilag XVII til REACH med ikrafttræden fra den 1. juni 2009. Nye stoffer, der forelægges til
optagelse i konventionen, er i mange tilfælde omfattet af Det Europæiske Kemikalieagenturs
(ECHA) liste over mulige stoffer, der kan optages i henhold til artikel 59, stk. 1, i REACH.
Alle stoffer, der vil blive optaget i Stockholmkonventionens
7
bilag A, B og/eller C, skal
omfattes af EU's forordning om persistente organiske miljøgifte for at sikre, at
gennemførelsen i EU lever op til EU's internationale forpligtelser. Udover at disse
internationale instrumenter pålægger begrænsninger for visse stoffer, indeholder de også
rapporteringskrav, der ligeledes er omfattet af forordningen. Med henblik på at opretholde et
passende overblik over, hvordan Fællesskabet lever op til sine internationale forpligtelser og
for at sikre ensartet rapportering, vil det være hensigtsmæssigt at tilføje disse stoffer til de
passende bilag til forordningen, selv i de tilfælde, hvor andre fællesskabsinstrumenter helt
eller delvis forbyder disse stoffer.
5
6
7
EUT L 136 af 25.5.2007, s. 3.
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 201.
Det samme gælder for stoffer, der tilføjes i bilag I, II og/eller III til FN-ECE protokollen om persistente
organiske miljøgifte.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.
Henstillinger fra udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte
Eksekutivdirektøren oplyste den 29. oktober 2008 parterne i konventionen om, at udvalget for
undersøgelse af persistente organiske miljøgifte på sit tredje og fjerde møde havde besluttet at
fremsætte en henstilling om optagelse af ni kemikalier i bilag A, B og/eller C til konventionen
og at forelægge partskonferencen denne henstilling på mødet 4.-8. maj 2009 i henhold til
konventionens artikel 8, stk. 9.
3.2.
Chlordecon og hexabrombiphenyl
På det tredje møde i udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte (19.-23.
november 2007) blev det besluttet at anbefale optagelse af chlordecon og hexabrombiphenyl i
bilag A til konventionen.
Disse to stoffer er allerede optaget i bilag I og/eller II til FN-ECE protokollen om persistente
organiske miljøgifte, uden at der gælder fritagelser herfor, og det er derfor forbudt at bruge og
fremstille disse stoffer i EU efter ikrafttræden af POP-forordningen, som blev vedtaget
den 24. april 2004.
Under den evaluering af de to stoffer, som udvalget for undersøgelse af persistente organiske
miljøgifte har foretaget, blev der sendt flere anmodninger fra Stockholmkonventionens
sekretariat til parter og observatører for at bestemme den resterende brug og/eller produktion
heraf. Det fremgik af parternes og observatørernes oplysninger, at disse to stoffer ikke
længere anvendes og/eller produceres. Derfor er der god grund til at tro, at alle parter vil
kunne acceptere, at stofferne optages i bilag I (afvikling) uden nogen fritagelser.
3.3.
α-HCH, β-HCH
og
γ-HCH
(lindan)
Udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte anbefalede på sit tredje
møde, at lindan (γ-HCH) optages i bilag A, og på dets fjerde møde (13.-
17. oktober 2008), at
α-HCH
og
β-HCH
optages i samme bilag.
I forordningen om persistente organiske miljøgifte er HCH-forbindelser opført under
én linje (for eksempel HCH, herunder lindan) og er omfattet af to CAS-
registreringsnumre (608-73-1 og 58-89-9). Lindan (CAS-registreringsnummer: 58-
89-9) er den almindelige betegnelse for
γ-isomeren
af HCH. Teknisk HCH (CAS-
registreringsnummer: 608-73-1) er en isomerisk sammensætning, der overvejende
indeholder fem former af HCH. De fem vigtigste isomerer findes i følgende forhold i
sammensætningen:
α-HCH
(53 %–70 %),
β-HCH
(3 %–14 %),
γ-HCH
(11 %–18 %),
δ-HCH
(6 %–10 %) og
ε-HCH
(3 %–5 %).
γ-isomeren
er den eneste, der har stærke
insekticidegenskaber.
Efter næsten fyrre år med ekstensiv brug af teknisk HCH verden over, er stoffet
gradvist blevet erstattet af lindan. På verdensplan er der ikke meldt nogen betydelig
brug af teknisk HCH efter 2000.
Angående lindan gav forordningen om persistente organiske miljøgifte
medlemsstaterne lov til at udstede fravigelser for brug af HCH (herunder lindan)
indtil d. 1. september 2006 til professionel behandling og industriel behandling af
tømmer og træstammer og til indendørs brug i industrien og i hjemmet. Andre
fritagelser, der udløb den 31. december 2007, gav mulighed for at anvende HCH som
mellemprodukt ved fremstilling af kemiske produkter og produkter, hvor mindst
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448700_0005.png
99 % af HCH-isomererne er lindan og begrænset til anvendelse som insekticid til
sundhedsbeskyttelse for mennesker og dyr. I dag er både lindan og teknisk HCH
forbudt inden for EU.
Nogle parter producerer og anvender dog for tiden lindan som insekticid til
sundhedsbeskyttelse for mennesker (fnat, lus). Derfor er der god grund til at tro, at alle parter
vil kunne acceptere, at lindan optages i bilag A (afvikling), men med en fritagelse for brug til
sundhedsbeskyttelse for mennesker.
α-HCH
og
β-HCH
er kemiske mellemstoffer i fremstillingen af lindan.
Fremstillingen af lindan har medført store mængder af HCH-rester, der skal
bortskaffes eller på anden måde behandles. Der foreligger ingen præcise oplysninger,
men det vurderes, at der findes mellem 1,9 og 4,8 millioner tons HCH-rester, hvilket
er baseret på den globale produktion af lindan. For
α-HCH
og
β-HCH
vil det største
problem blive forvaltningen af lagrene heraf. Ikke desto mindre bør optagelsen af
disse stoffer i bilag A accepteres af alle parter, men med en fritagelse som
mellemstof i produktionen af lindan.
3.4.
Kommercielt
pentabromodiphenylether
octabromodiphenylether
og
kommercielt
På det tredje møde henstillede udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte, at
2,2',4,4'- tetraBDE (BDE-47, CAS-registreringsnummer: 40088-47-9) og 2,2',4,4',5-
pentaBDE (BDE-99, CAS-registreringsnummer: 32534-81-9) og andre tetraBDE'er og
pentaBDE'er, der findes i kommercielt pentaBDE optages i bilag A til konventionen.
På udvalgets efterfølgende møde blev det besluttet at henstille, at 2,2',4,4',5,5'-hexaBDE
(BDE-153, CAS-registreringsnummer: 68631-49-2), 2,2',4,4',5,6'- hexaBDE (BDE-154, CAS-
registreringsnummer:
207122-15-4),
2,2',3,3',4,5',6-heptaBDE
(BDE-175,
CAS-
registreringsnummer: 446255-22-7) og 2,2',3,4,4',5',6-heptaBDE (BDE-183 CAS-
registreringsnummer: 207122-16-5) og andre hexaBDE'er og heptaBDE'er, der findes i
kommercielt octaBDE optages i bilag A til konventionen.
Disse stoffer anvendes som flammehæmmende stoffer, men i EU er brugen heraf underlagt
begrænsninger siden 2003
8
. EU-begrænsningerne dækker alle pentaBDE- og octaBDE-
kongener, og er altså ikke kun begrænset til den kommercielle form af disse to stoffer.
Udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte konkluderede, at det er
sandsynligt, at alle polyBDE'er med fire eller fem bromatomer (til kommercielt pentaBDE) og
alle polybrominerede diphenylethere med seks eller syv bromatomer (til kommercielt
octaBDE), der findes i kommercielt pentaBDE og octaBDE, på grund af deres egenskaber og
som følge af transport i miljøet over store afstand fører til negative virkninger på menneskers
helbred og miljøet. Derfor henstillede udvalget, at alle disse kongenere optages i bilag A til
konventionen.
Fællesskabets lovgivning er ikke identisk med de regler, der er under behandling på
internationalt niveau, men det er Kommissionens opfattelse, at optagelsen af polyBDE'er med
fire til syv bromatomer i bilag I til forordningen om persistente organiske miljøgifte ikke vil
8
EUT L177 af 6.7.2002, s. 21. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/11/EF af 6. februar 2003
om 24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af
visse farlige stoffer og præparater (pentabromdiphenylether, octabromdiphenylether).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448700_0006.png
ændre de begrænsninger, der allerede gælder. De eksisterende begrænsninger omfatter dog
kun markedsføringen og ikke fremstillingen af disse stoffer, hvilket er muligt, så længe det
sker med henblik på eksport til lande uden for EU. Optagelsen af disse polyBDE'er med fire
til syv bromatomer i bilag A til konventionen og uden fritagelser betyder, at produktionen
heraf globalt må stoppe, da andre parter ikke må importere polyBDE'er fra EU. Derfor er et
forbud mod eksport fra EU nødvendigt for at overholde de internationale forpligtelser, men
forbuddet vil have en juridisk virkning på producenterne i EU, da der ikke vil være parter i
konventionen, der kan eksporteres til, da eksport kun vil være mulig til lande, der ikke har
underskrevet konventionen
9
.
Under den evaluering af disse stoffer, som udvalget for undersøgelse af persistente organiske
miljøgifte foretog, blev der sendt flere anmodninger fra Stockholmkonventionens sekretariat
til parter og observatører for at bestemme den resterende brug og/eller produktion heraf. Det
fremgik af parternes og observatørernes oplysninger, at disse to stoffer ikke længere anvendes
og/eller produceres. Derudover foreligger der ikke udvalget rapporter om stadig anvendelse af
kommercielle sammensætninger, der kan indeholde polyBDE'er med fire til syv bromatomer,
over detektionsgrænsen. Derfor er der god grund til at tro, at alle parter vil kunne acceptere
udvalgets henstilling om, at stofferne optages i bilag A (afvikling), uden at der gøres
fritagelser.
Det skal fremhæves, at forvaltningen af artikler, der indeholder polyBDE'er (for eksempel
elektrisk og elektronisk udstyr), vil – når disse artikler bliver til affald – udgøre et problem for
visse udviklingslande, der har underskrevet konventionen, da affald skal håndteres i henhold
til artikel 6(d) i konventionen. Det kan blive nødvendigt med overgangsregler og/eller
finansiel og teknisk bistand.
3.5.
Perfluorooctansulfonsyrer (PFOS, CAS-registreringsnummer: 1763-23-1), salte
heraf
og
perfluorooctansulfonylfluorider
(PFOSF,
CAS-
registreringsnummer: 307-35-7) ()
På det tredje møde henstillede udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte, at
PFOS (CAS-registreringsnummer: 1763-23-1), salte heraf og PFOSF (CAS-
registreringsnummer: 307-35-7) optages i bilag A eller B til konventionen, og at der skal
træffes de tilhørende kontrolforanstaltninger.
Det forventes, at PFOS og PFOS-forbindelser vil give anledning til de fleste kontroverser på
partskonferencen, da der på verdensplan stadig er en stor produktion og anvendelse af dette
stof. Det forventes, at visse udviklingslande vil anmode om finansiel og teknisk bistand for at
kunne udskifte PFOS-forbindelser med mere sikre stoffer.
Ved at optage PFOSF, der hyppigt anvendes som mellemstof i produktionen af PFOS-stoffer,
i bilaget, sigter udvalget mod at begrænse produktionen af dette mellemstof og derved
udelukke produktion af alle PFOS-stoffer.
9
Den 1. december var der registreret 162 parter.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448700_0007.png
PFOS og PFOS-forbindelser har været underlagt begrænsninger i EU siden 2006
10
, hvad
angår anvendelse og markedsføring. EU-direktivet definerer PFOS-stoffer som "C
8
F
17
SO
2
X
(X = OH, metalsalt (O-M
+
), halogenid, amid og andre derivativer, herunder polymerer)",
hvilket omfatter alle mulige PFOS-stoffer, der fremstilles ved brug af PFOSF-mellemstoffer
eller andre mellemstoffer. Lovgiverne er klar over, at der ikke findes alternativer til visse
anvendelser af stofferne, og derfor er der givet visse fritagelser, hvoraf nogle er uden
tidsfrister. Kommissionen har en forpligtelse til at overvåge om der findes stoffer, der udgør
sikrere alternativer, og at foreslå foranstaltninger til mindskelse af de identificerede risici, når
disse alternativer er til stede. Omfanget af EU's definitioner er på visse områder lidt bredere
end udvalgets henstillinger, hvilket er værd at huske på under forhandlingerne.
Derfor er der god grund til at tro, at nogle parter kun vil kunne acceptere, at PFOS og PFOS-
forbindelser optages i bilag B med visse fritagelser.
3.6.
Pentachlorbenzen
På det fjerde møde i udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte blev det
besluttet at anbefale optagelse af pentachlorbenzen (PeCB) i bilag A og C til konventionen.
Der er ingen kendt produktion eller anvendelse af PeCB, men det er et af de prioriterede
farlige stoffer i vandrammedirektivet (2000/60/EF)
11
. Stoffet er ikke på fællesskabsniveau
underlagt begrænsninger vedrørende markedsføring eller brug. Under den evaluering af disse
stoffer, som udvalget for undersøgelse af persistente organiske miljøgifte foretog, blev der
sendt flere anmodninger fra Stockholmkonventionens sekretariat til parter og observatører for
at bestemme den resterende brug og/eller produktion heraf. Det fremgik af parternes og
observatørernes oplysninger, at PeCB ikke længere anvendes og/eller produceres. Derfor er
der god grund til at tro, at alle parter vil kunne acceptere udvalgets henstilling om, at PeCB
optages i bilag A uden fritagelser.
PeCB kan også fremkomme som et utilsigtet biprodukt fra diffuse kilder som urenheder i
produkter som for eksempel opløsningsmidler, pesticider, træbehandlingsmidler, afbrænding i
tønder, åben ild, brandulykker og skovafbrænding til landbrugsformål. Udvalget for
undersøgelse af persistente organiske miljøgifte konkluderede, at de fleste foranstaltninger,
der er truffet for at mindske PCDD/F-udslip, som fastsat i konventionens vejledning om
bedste tilgængelige teknikker og bedste miljøpraksis (BAT/BEP) for forbrændingsanlæg og
andre termiske processer, vil medføre en væsentlig mindskelse i udslip af PeCB. Ikke desto
mindre henstiller udvalget, at PeCB optages i bilag C. Utilsigtede emissioner af PCDD/F er
allerede omfattet af EU-lovgivningen
12
. Nogle parter vil kunne være imod optagelsen af PeCB
i bilag C på grund af den yderligere administrative byrde, det medfører, og den begrænsede
nytte, denne optagelse vil have.
10
11
12
EUT L 372 af 27.12.2006, s. 32 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/122/EF af 12.
december 2006 om 30. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring
og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (perfluoroktansulfonater).
EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/60/EF af 23. oktober 2000
om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
EFT L 332 af 28.12.2000, s. 91. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/76/EF af 4. december
2000 om forbrænding af affald.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
K
ONKLUSIONER
På baggrund af ovenstående anbefales det, at Fællesskabet på Stockholmkonventionens fjerde
partskonference 4.-8. maj 2009 støtter vedtagelsen af ændringerne til bilag A, B og/eller C til
konventionen, som foreslået af Rådet.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448700_0009.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs holdning til ændring af
Stockholmkonventionens bilag A, B og C på partskonferencens fjerde samling
den 4.-8. maj 2009
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1, sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
13
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I overensstemmelse med traktatens artikel 174 er et af målene for Fællesskabets politik
på miljøområdet at fremme foranstaltninger til løsning af de globale miljøproblemer
på internationalt plan.
Fællesskabet ratificerede den 16. november 2004 Stockholmkonventionen om
persistente organiske miljøgifte (i det følgende benævnt konventionen) på baggrund af
Rådets afgørelse 2006/507/EF af 14. oktober 2004 om indgåelse på Det Europæiske
Fællesskabs vegne af Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte
14
.
Fællesskabet har gennemført konventionens bestemmelser i fællesskabslovgivningen
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 850/2004 af 29. april 2004 om
persistente organiske miljøgifte og om ændring af direktiv 79/117/EØF
15
(i det
følgende benævnt POP-forordningen).
Fællesskabet lægger stor vægt på, at der er behov for, at konventionen gradvis udvider
bilag A, B og/eller C med nye stoffer, der opfylder betingelserne for POP-stoffer,
under hensyntagen til forsigtighedsprincippet, og med henblik på at leve op til
konventionens målsætninger og til de forpligtelser, som alle regeringerne indgik på
topmødet i Johannesburg i 2002 for at mindske de negative virkninger af kemikalier
inden 2020.
I henhold til artikel 22 i konventionen, kan bilag A, B og/eller C ændres ved en
beslutning på partskonferencen, og den træder i kraft et år efter datoen for depositarens
underretning om en ændring, undtagen for de parter, der har fravalgt ændringen af
bilaget.
(2)
(3)
(4)
(5)
13
14
15
EUT C […] af […], s. […].
EUT L 209 af 31.7.2006, s. 1.
EUT L 158 af 30.4.2004, s. 7.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448700_0010.png
(6)
Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
16
, Norge
17
og Mexico
18
har
indstillet stoffer til optagelse i bilagene, og udvalget for undersøgelse af persistente
organiske miljøgifte, der blev oprettet i medfør af konventionen, har afsluttet sit
arbejde vedrørende de ni forelagte stoffer, der efter undersøgelse har vist sig at leve op
til konventionens kriterier. Det forventes, at den kommende partskonference beslutter,
at disse stoffer optages i konventionens bilag.
Alle ni stoffer er allerede omfattet af fællesskabslovgivningen og for fem af disse
stoffer (alpha-hexachlorocyclohexane, beta-hexachlorocyclohexane, chlordecone,
hexabromobiphenyl og lindan) gælder der et totalt forbud mod produktion og
anvendelse, da de er optaget i bilag I, del B til forordningen om persistente organiske
miljøgifte som følge af, at de er optaget i bilag I og/eller II til POP-protokollen.
PFOS
19
, pentabromodiphenylether og octabromodiphenylether
20
er ved ændringer i
direktiv 76/769
21
underlagt begrænsninger med hensyn til anvendelse og
markedsføring heraf. Pentachlorobenzene er et af de prioriterede farlige stoffer i
vandrammedirektivet (200/60/EF)
22
.
Tilføjelsen af disse ni nye stoffer til ændringerne til bilag A, B og/eller C til
konventionen vil kræve ændringer til POP-forordningen. I henhold til artikel 14 (1) i
forordningen, kan forordningen, når nye stoffer optages, ændres i henhold til den
normale procedure for udvalg, der er fastsat i artikel 5 og 7 i beslutning 1999/468/EF
og jævnfør bestemmelserne i artikel 8.
På Stockholmkonventionens fjerde partspartskonference bør Fællesskabet og
medlemsstaterne arbejde tæt sammen for at sikre, at ændringerne i bilagene er i
overensstemmelse med gældende fællesskabslovgivning og/eller –politikker –
(7)
(8)
(9)
(10)
16
17
18
19
20
21
22
Chlordecone og hexabrombiphenyl blev indstillet den 5. maj 2005, se
http://www.pops.int/documents/meetings/poprc/chem_review/Chlordecone/Chlordecone_Letter.pdf.
PFOS blev indstillet den 14. juni 2005, se
http://www.pops.int/documents/meetings/poprc/chem_review/PFOS/PFOS_Letter.pdf.
Octabromdiphenylether, pentachlorbenzen (og SCCP, der ikke var på dagsordenen på den fjerde
partskonference) blev indstillet den 29. juni, se
http://www.pops.int/documents/meetings/poprc/chem_review/OctaBDE/OctaBDE_Letter.pdf
Pentabromodiphenylether blev indstillet den 28. januar 2005, se
http://www.pops.int/documents/meetings/poprc/chem_review/PentaBDE/PentaBDE_Letter.pdf
Lindan blev indstillet den 29. juni 2005, se
http://www.pops.int/documents/meetings/poprc/chem_review/Lindane/Lindane_Letter_e.pdf
Alpha og betahexachlorohexane blev indstillet den 25. juli 2006, se
http://www.pops.int/documents/meetings/poprc/chem_review/AlphaHCH/AlphaHCH_Letter_e.PDF
EUT L 372 af 27.12.2006, s. 32 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/122/EF af 12.
december 2006 om 30. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring
og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (perfluoroktansulfonater).
EFT L177, 6.7.2002, s. 21. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/11/EF af 6. februar 2003 om
24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse
farlige stoffer og præparater (pentabromdiphenylether, octabromdiphenylether).
EFT L 262 af 27.9.1976, s. 201. Rådets direktiv af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring
og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater
EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000
om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
På partskonferencen til Stockholmkonventionens fjerde møde om persistente organiske
miljøgifte, skal Kommissionen forelægge følgende fællesskabsholdning til forslaget om
optagelse af stoffer i bilag A, B og/eller C til samme konvention:
1) Optagelse i bilag A til konventionen af følgende stoffer uden fritagelser for anvendelser og
produktion:
2,2',4,4'- tetrabromodiphenylether (BDE-47, CAS-registreringsnummer: 40088-
47-9)
og
2,2',4,4',5-pentabromodiphenylether
(BDE-99,
CAS-
registreringsnummer 32534-81-9) og andre tetra- og pentabromodiphenylethere,
der findes i kommercielt pentabromodiphenylether
2,2',4,4',5,5'-hexabromodiphenylether (BDE-153, CAS-registreringsnummer:
68631-49-2),
2,2',4,4',5,6'-
hexabromodiphenylether
(BDE-154,
CAS-
registreringsnummer: 207122-15-4), 2,2',3,3',4,5',6-heptabromodiphenylether
(BDE-175, CAS-registreringsnummer: 446255-22-7) og 2,2',3,4,4',5',6-
heptabromodiphenylether (BDE-183 CAS-registreringsnummer: 207122-16-5) og
andre hexa- og heptabromodiphenylethere, der findes i kommercielt
octabromodiphenylether
chlordecon
hexabrombiphenyl
alpha-hexachlorocyclohexane
beta-hexachlorocyclohexane
lindan.
2) Optagelse i bilag A til konventionen af følgende stoffer med bestemmelse af de tilhørende
kontrolforanstaltninger:
perfluorooctanesulfonsyre (CAS-registreringsnummer: 1763-23-1), salte heraf og
perfluorooctansulfonylfluorid (CAS-registreringsnummer: 307-35-7) med
følgende eksempler på anvendelse:
fotoresister eller antireflektive coatings til fotolitografiske processer
fotografiske coatings til film, papir eller trykplader
midler til forhindring af dugdannelse til brug ved ikke-dekorativ hård
forkromning og befugtningsmidler til brug i kontrollerede
galvaniseringssystemer
hydrauliske væsker til luftfartsindustrien
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
brandbekæmpende skum, der er markedsført før forbuddet, kan bruges i
medfør af konventionen indtil to år efter beslutningens ikrafttræden.
3) Optagelse i bilag A og C til konventionen af følgende stof uden fritagelser for anvendelse
og produktion::
pentachlorbenzen
Udfærdiget i Bruxelles, den .[…]
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA