Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0046
Offentligt
1448719_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 10.2.2009
KOM(2009) 46 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Komitéen for Fødevarehjælp for så vidt angår
videreførelsen af konventionen om fødevarehjælp af 1999
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448719_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Den internationale kornoverenskomst af 1995 består af to dele: konventionen om
fødevarehjælp af 1999 og konventionen om kornhandel af 1995.
Konventionen om fødevarehjælp af 1999 (FAC) blev indgået af Fællesskabet ved Rådets
afgørelse 2000/421/EF. Den forbliver i kraft indtil den 30. juni 2009, efter at Komitéen for
Fødevarehjælp på sit 98. møde den 6. juni 2008 traf beslutning om at videreføre den.
Konventionen om kornhandel af 1995 (GTC) blev videreført indtil 30. juni 2009, efter at Det
Internationale Kornråd (IGC) havde truffet beslutning derom på sit 25. møde den 11. juni
2007. Der vil på mødet i Det Internationale Kornråd i juni 2009 blive truffet beslutning om,
hvorvidt konventionen om kornhandel af 1995 skal videreføres for en periode på yderligere to
år.
Kommissionen vil på grundlag af det forhandlingsmandat, som den blev tildelt ved Rådets
afgørelse af 27. november 2003, på Det Europæiske Fællesskabs vegne føre forhandlinger om
en revision af konventionen om fødevarehjælp af 1999.
Det er både i Fællesskabets og medlemsstaternes interesse, at der foretages nogle påkrævede
ændringer af den gældende konvention om fødevarehjælp. Da der er generel enighed om, at
disse ændringer bør drøftes blandt de øvrige medlemmer af konventionen, blev denne proces
indledt uformelt inden for rammerne af konventionen i november 2008. De formelle
forhandlinger har dog indtil videre været udsat for at kunne tage hensyn til resultaterne af de
igangværende WTO-forhandlinger under Doha-udviklingsdagsordenen. Det var således
hensigten at inddrage resultaterne af de igangværende Doha-forhandlinger, men i betragtning
af den lange tid, der allerede er gået, siden fødevarekonventionen sidst blev genforhandlet, og
da det er umuligt at forudsige, hvornår sådanne forhandlinger vil blive afsluttet, insisterede
Kommissionen på FAC-mødet den 9. december 2008 i London på vegne af Det Europæiske
Fællesskab og dets medlemsstater sammen med de øvrige medlemmer af
fødevarekonventionen på, at genforhandlingen af fødevarekonventionen skulle sættes i gang
hurtigst muligt.
Da startdatoen for genforhandlingen af fødevarekonventionen under alle omstændigheder
fastsættes efter fælles overenskomst blandt alle konventionens medlemmer, ser det ud til, at
fødevarekonventionen højst kan forlænges med ét år. I modsat fald vil den gældende
konvention udløbe i slutningen af juni 2009 med de heraf følgende negative konsekvenser.
En etårig videreførelse af konventionen sender de rigtige signaler med hensyn til
konventionens genforhandling, og der vil således være tilstrækkelig tid til selve
genforhandlingsprocessen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Rådets afgørelse 2000/421/EF
Rådets afgørelse 2006/906/EF
Rådets afgørelse 2007/317/EF
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Denne afgørelse er i overensstemmelse med konventionen om kornhandel af 1995, som
forbliver i kraft indtil den 30. juni 2009. Der vil på mødet i IGC i juni 2009 blive truffet
beslutning, hvorvidt konventionen om kornhandel af 1995 skal videreføres for en periode på
yderligere to år.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Medlemsstaterne gav på mødet i Rådets Fødevarehjælpsgruppe den 12. november 2008 deres
tilslutning til Fællesskabets holdning til en videreførelse af konventionen om fødevarehjælp af
1999 for en periode på et år, dvs. indtil den 30. juni 2010, som der skal tages stilling til på
næste møde i fødevarekonventionen den 5. juni 2009 i London.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Ikke relevant.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Retsgrundlag
Artikel 181 sammenholdt med EF-traktatens artikel 300, stk. 2.
Subsidiaritet
Forslaget henhører under et område, hvor både Fællesskabet og medlemsstaterne har
kompetence.
Proportionalitet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået instrument: rådsafgørelse
Andre reguleringsmidler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund: Det er det eneste
reguleringsmiddel, hvorved Det Europæiske Fællesskabs holdning kan vedtages med henblik
på forelæggelse for Komitéen for Fødevarehjælp.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Fødevarekonventionen kan kun videreføres, hvis konventionen om kornhandel af 1995 gælder
i samme periode. Bidraget til den internationale kornoverenskomsts administrative udgifter
dækker også fødevarekonventionen af 1999. Bidraget er opført under budgetpost 05 06 01 i
Den Europæiske Unions almindelige budget (internationale aftaler på landbrugsområdet).
Omkostningerne ved dette forslag anslås til 0,450 mio. EUR. Beløbet føres ajour, når der er
truffet afgørelse om videreførelsen af konventionen om kornhandel af 1995. Dette forslag til
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgørelse om videreførelsen af konventionen om fødevarehjælp af 1999 er vedlagt en
finansieringsoversigt.
Videreførelsen af konventionen om fødevarehjælp af 1999 indebærer, at Det Europæiske
Fællesskab og dets medlemsstaters forpligtelse til at yde fødevarehjælp efter konventionens
artikel III, litra e), kun vil blive videreført for en periode på et år. Kommissionen har i
overensstemmelse med aftalen mellem denne og medlemsstaterne taget ansvar for en del af de
minimumsforpligtelser, som EF og medlemsstaterne har påtaget sig inden for rammerne af
fødevarekonventionen. En meddelelse fra fødevarekonventionen konsolideres sammen med
medlemsstaterne og angiver ikke særskilte operationer. Ifølge fødevarekonventionens artikel
V1 er det muligt at foretage overførsler og fremførsler, men denne regel har endnu ikke
fundet anvendelse.
K
ONKLUSIONER
Kommissionen foreslår, at Rådet bemyndiger Kommissionen til på Det Europæiske
Fællesskabs vegne og i overensstemmelse med artikel XXV, litra b), i konventionen om
fødevarehjælp af 1999 at stemme for en yderligere videreførelse af konventionen for en
periode på op til et år, dvs. til den 30. juni 2010, såfremt konventionen om kornhandel af 1995
forbliver i kraft til og med den dato, jf. artikel XXV, litra a), i konventionen om
fødevarehjælp af 1999.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448719_0005.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Komitéen for Fødevarehjælp for så vidt angår
videreførelsen af konventionen om fødevarehjælp af 1999
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 181
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Konventionen om fødevarehjælp af 1999 (i det følgende benævnt ”konventionen”)
blev indgået af Fællesskabet ved Rådets afgørelse 2000/421/EF
1
og videreført ved
afgørelser truffet af Komitéen for Fødevarehjælp i juni 2003, juni 2005, juni 2007 og
juni 2008, så den forbliver i kraft indtil den 30. juni 2009.
Det er både i Fællesskabets og medlemsstaternes interesse, at konventionen
videreføres for endnu en periode på et år. Efter konventionens artikel XXV, litra b),
forudsætter videreførelsen, at konventionen om kornhandel af 1995 forbliver i kraft i
samme periode. Konventionen om kornhandel af 1995 forbliver i kraft indtil den
30. juni 2009, og det forventes, at den videreføres. Kommissionen, der repræsenterer
Fællesskabet i Komitéen for Fødevarehjælp, bør derfor ved en rådsafgørelse
bemyndiges til at stemme for en sådan videreførelse —
(2)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Det Europæiske Fællesskabs holdning i Komitéen for Fødevarehjælp vil være at stemme for
videreførelsen af konventionen om fødevarehjælp af 1999 for en periode på et år under
forudsætning af, at konventionen om kornhandel af 1995 forbliver i kraft i samme periode,
dvs. indtil den 30. juni 2010. Der vil på mødet i Det Internationale Kornråd (IGC) i juni 2009
blive truffet beslutning om, hvorvidt konventionen om kornhandel af 1995 skal videreføres.
Kommissionen bemyndiges til at udtrykke denne holdning i Komitéen for Fødevarehjælp.
1
EFT L 163 af 4.7.2000, s. 37.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den [xx.].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448719_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
Politikområde:
Landbrug og Udvikling af Landdistrikter
Aktivitet:
Internationale aspekter af politikområdet landbrug og udvikling af landdistrikter
T
ITEL
: V
IDEREFØRELSE AF KONVENTIONEN OM FØDEVAREHJÆLP AF
1999
(F
ÆLLESSKABETS BIDRAG TIL
D
ET
I
NTERNATIONALE
K
ORNRÅD
)
1.
BUDGETPOST (
NUMMER OG BETEGNELSE
)
Udgiftsområde 4 - EU som global partner
05 06 01: Internationale aftaler på landbrugsområdet
2.
2.1.
2.2.
2.3.
SAMLEDE TAL
Samlet rammebevilling:
Omkostningerne ved en etårig videreførelse anslås til
450 000 EUR.
Gennemførelsesperiode:
1.7.2009 til 30.6.2010 (budget 2010)
Forenelighed med den finansielle programmering og de finansielle overslag
X
2.5.
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering
Virkninger for budgettets indtægtsside
X
Ingen (vedrører tekniske aspekter ved en foranstaltnings gennemførelse)
3.
BUDGETSPECIFIKATIONER
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
Kandidatlandes
deltagelse
Ingen
Udgiftsområde i
de finansielle
overslag
Nr. 4 - EU som
global partner
Oblig.
Opdelt
Ingen
Ingen
4.
RETSGRUNDLAG
Traktatens artikel 181 sammenholdt med artikel 300, stk. 2.
Rådets afgørelse 96/88/EF af 19. december 1995 (EFT L 21 af 27.1.1996), Rådets meddelelse
2001/C 195/01 (EFT C 195 af 11.7.2001) og Rådets afgørelse 2000/421/EF (EFT L 163 af
4.7.2000).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1.
BESKRIVELSE OG BEGRUNDELSE
Behov for EU-foranstaltninger
Fællesskabet bør på grund af sin økonomiske betydning, især i landbrugssektoren, deltage i de
internationale aftaler på landbrugsområdet, så det kan følge udviklingen på verdensplan og
forsvare sine interesser med hensyn til de pågældende produkter.
Fællesskabets medlemsbidrag gør det muligt at opfylde Det Internationale Kornråds (IGC's)
formål. IGC, der er ansvarlig for forvaltningen af de to konventioner om kornhandel af 1995
og om fødevarehjælp af 1999, arbejder på at opfylde konventionernes formål, herunder
internationalt samarbejde, udveksling af statistiske oplysninger, markedsprognoser osv., og,
for konventionen om fødevarehjælps vedkommende, garantien for, at udviklingslandene er
sikret en mindstemængde af fødevarehjælp fra EU. Det er derfor i Fællesskabets interesse at
være part i konventionerne.
Medlemsbidraget fastlægges på årsbasis og skal erlægges, så længe Fællesskabet er part i
konventionerne.
Hvis Fællesskabet på egen hånd skulle udføre de samme opgaver, som IGC udfører, er det
klart, at de samlede udgifter ville være meget større end udgifterne til medlemsbidraget.
5.2.
Indsatsområder og nærmere bestemmelser for støtten
Fællesskabet betaler medlemsbidrag til IGC på årsbasis.
Bidraget betales, så længe Fællesskabet er part i konventionerne.
Det Europæiske Fællesskab og medlemsstaterne deltager fuldt ud i IGC's aktiviteter og drager
fuld fordel af medlemskabet.
6.
6.1.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Samlede finansielle virkninger
Forpligtelser (beløbet angives med tre decimaler): Udgifterne ved forslaget anslås til 0,450
mio. EUR.
6.2.
Beregning
Udgifterne til anvendelsen af de to konventioner dækkes af de årlige bidrag fra alle
medlemmer af konventionen om kornhandel. Hvert medlems bidrag til hvert regnskabsår
fastsættes i forhold til antallet af stemmer, der er tildelt medlemmet på grundlag af det
samlede stemmetal for medlemmerne. Stemmetallet for hvert medlem justeres i forhold til
sammensætningen af IGC, når budgettet for det pågældende regnskabsår vedtages.
Konventionens medlemmer har tilsammen 2 000 stemmer, hvoraf Fællesskabet råder over
399 for 2007/8. Det samme tal forventes for 2009/2010. Omkostningerne pr. stemme for
videreførelsesperioden anslås til 1 128 EUR (399 x 1 128 /stemme = 450 000 EUR) Da
beløbet er vejledende, kan der blive tale om at justere det i forbindelse med den kommende
videreførelse af konventionen om kornhandel af 1995.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448719_0009.png
7.
7.1.
VIRKNINGER
FOR
ADMINISTRATIONSUDGIFTER
Personalemæssige virkninger
PERSONALERESSOURCER
OG
Eksisterende og/eller nyt personale til
forvaltning af foranstaltningen
Stillingstyper
Faste stillinger
Tjenestemænd
eller midlertidig
ansatte
A
B
C
0,2
0,1
Beskrivelse af de opgaver,
der følger af foranstaltningen
I alt
Midlertidige
stillinger
0,2
0,1
Forberedelse til deltagelse i og
opfølgning af møder i IGC
Andre
personaleressourcer
I alt
0,3
0,3
7.2.
Samlede finansielle virkninger af personaleforbruget
Arten af personaleressourcer
Beløb i EUR
36 600
Beregningsmetode*
0,3 x 122 000
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre personaleressourcer
I alt
36 600
*
Behovet for menneskelige og administrative ressourcer vil blive dækket inden for den årlige tildeling til det
forvaltende GD som led i den årlige bevillingsprocedure. Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en
tolvmåneders periode.
8.
8.1.
RESULTATOPFØLGNING OG EVALUERING
Resultatopfølgningssystem
Kommissionens tjenestegrene deltager fuldt ud i arbejdet i Det Internationale Kornråd og dets
administrative udvalg, som er ansvarlige for fastlæggelsen af budgetbidragene.
En rapport om disse møder og de afgørelser, der træffes på møderne, offentliggøres, og
medlemmerne har fri adgang til dem.
8.2.
Hvordan og hvor ofte skal der evalueres?
I betragtning af den foreslåede foranstaltnings særlige karakter (videreførelse af Fællesskabets
bidrag til administrationsbudgettet for den internationale kornoverenskomst) og det
forholdsvist beskedne beløb, synes der ikke at være grund til en ekstern evaluering. Hvorvidt
det fortsat er relevant og nyttigt at bidrage til administrationsbudgettet for
kornoverenskomsten vil regelmæssigt blive evalueret internt af Kommissionen, som deltager
aktivt i forvaltningsudvalgene og i Det Internationale Kornråd.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Anvendelsen af og kontrollen med Fællesskabets bidrag efterprøves efter de regler, der er
fastsat i IGC-overenskomsten.
Retsgrundlaget for denne internationale organisation indeholder særlige revisions- og
kontrolregler.
Organisationens regnskaber attesteres af en uafhængig ekstern revisor. Attesteringen
forelægges for det kompetente organ i IGC med henblik på godkendelse og efterfølgende
offentliggørelse.
DA
10
DA