Sagen er afsluttet. Vedtaget ved:

 1) Afgørelse 2010/417/EU

Forslag til afgørelse om undertegnelse og underskrivelse af luftransportaftale mellem EU og Canada

Forslag til afgørelse truffet af Rådet og repræsentanterne for Den Europæiske Unions medlemsstaters regeringer, forsamlet i Rådet om undertegnelse og midlertidig anvendelse af lufttransportaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Canada på den anden side Forslag til afgørelse truffet af Rådet og repræsentanterne for Den Europæiske Unions medlemsstaters regeringer, forsamlet i Rådet om indgåelse af lufttransportaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Canada på den anden side

Kommissionens dokumenter vedrørende sagen
Forslag til afgørelse
KOM20090062 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Forslag til afgørelse
KOM (2009) 0062 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Ændret forslag
1_DA_ACT_part1_v8 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Sagens referencer
Fremsættelsesdato:
23.02.2009
Dokumenttype:
Forslag til afgørelse
Procedurenummer:
CNS/2009/0018
Beslutningsprocedure:
Godkendelsesprocedure - APP
Retsgrundlag:
Art. 100, stk. 2 TEUF, Art. 218, stk. 5 TEUF, Art. 218, stk. 6, litra a) TEUF, Art. 100, stk. 2 TEUF, Art. 218, stk. 6 TEUF
EU's databaser om forslaget

Aftalen ophæver en række af de eksisterende begrænsninger i luftfartsselskabernes muligheder for valg af ruter mellem landene, for indsættelse af flykapacitet og for billetprisfastsættelse.

Canada har accepteret den såkaldte EU-designering, så EU-luftfartsselskaber i modsætning til tidligere kan lade ruter udgå også fra andre EU-lande end deres hjemland.

På EU-siden accepteres 49 pct. udenlandsk (her canadisk) ejerskab, mens Canada p.t. kun accepterer 25 pct.

Endelig indeholder aftalen spilleregler mellem parterne på en lang række luftfartspolitiske områder.

Resumeet er udarbejdet af Folketingets EU-Oplysning. For yderligere notater m.v. om forslaget se boksen med "relaterede dokumenter".