Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0067
Offentligt
1448738_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.2.2009
KOM(2009) 67 endelig
2009/0026 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af beslutning nr. 573/2007/EF om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond for perioden 2008-2013 for så vidt angår inddragelse af finansieringen af
visse fællesskabsforanstaltninger og ændring af finansieringsloftet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0002.png
BEGRUNDELSE
Begrundelse og formål
Formålet med dette forslag er at tilpasse beslutningen om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond som følge af oprettelsen af et europæisk asylstøttekontor, der får ansvaret for
nogle af de foranstaltninger, der hidtil har været finansieret af flygtningefonden.
Generel baggrund: de nye udfordringer på asylområdet og oprettelsen af Det
Europæiske Asylstøttekontor
Den Europæiske Flygtningefond blev oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
nr. 573/2007/EF af 23. maj 2007 om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond for
perioden 2008-2013 som en del af det generelle program om solidaritet og forvaltning af
migrationsstrømme og om ophævelse af Rådets beslutning nr. 904/2004/EF
1
, på grundlag af
artikel 63, nr. 2, litra b), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Forslaget til forordning om oprettelse af et europæisk asylstøttekontor og dette forslag om
ændring af beslutningen om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond for 2008-2013
indgår i Den Europæiske Unions bestræbelser på at udarbejde en samlet asylpolitik.
Forslagene er en følge af Rådets og Det Europæiske Råds anmodning om, at der oprettes en
støttestruktur på asylområdet, og de indgår i det arbejde, der blev annonceret i den strategiske
plan på asylområdet, som Kommissionen vedtog i juni 2008.
Kommissionen foreslår at oprette et europæisk asylstøttekontor i form af et reguleringsorgan,
der får til opgave at lette og styrke det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne på
asylområdet og bidrage til gennemførelsen af det fælles asylsystem.
Det Europæiske Asylstøttekontor oprettes i form af et reguleringsorgan og bliver således et
organ nedsat af Fællesskaberne, jf. artikel 185 i finansforordningen. Finansieringen vil derfor
væsentligst ske via en budgetpost i De Europæiske Fællesskabers budget. For at supplere de
midler, der afsættes til asylstøttekontorets drift, og for at forenkle anvendelsen af
fællesskabsmidlerne, i det omfang Det Europæiske Asylstøttekontor pålægges nogle af de
opgaver, der på nuværende tidspunkt finansieres via Den Europæiske Flygtningefond, er det
nødvendigt at overføre en del af de budgetmidler, der afsættes til Den Europæiske
Flygtningefond, til asylstøttekontoret, for at sikre at det praktiske samarbejde på asylområdet
finansieres optimalt.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Dette forslag er et led i den strategiske plan på asylområdet, som Kommissionen vedtog i juni
2008, der har til formål dels at styrke asyllovgivningen for at skabe et fælles effektivt og
retfærdigt asylsystem for personer, der søger om international beskyttelse, og dels at støtte
disse lovgivningsbestræbelser ved at styrke det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne
på asylområdet. Forslaget er et nødvendigt led i oprettelsen af det kommende europæiske
asylstøttekontor.
Forslagets retlige aspekter
Resumé af forslaget
Forslaget tager sigte på at ændre beslutningen om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond for perioden 2008-2013 for at forenkle anvendelsen af fællesskabsmidlerne og
1
EUT L 144 af 6.6.2007, s. 1-21.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opnå en bedre fordeling og en omfordeling af midlerne mellem Den Europæiske
Flygtningefond og det kommende europæiske asylstøttekontor.
Formålet med at ændre beslutningen om Den Europæiske Flygtningefond er først og
fremmest at nedbringe omfanget af de fællesskabsforanstaltninger, der er nævnt i
beslutningens artikel 4, for at tage højde for overførslen af to opgaver, der i fremtiden
udelukkende vil henhøre under asylstøttekontoret, nemlig de opgaver, der er nævnt i artikel 4,
stk. 2, litra a), vedrørende fremme af samarbejdet på fællesskabsplan om gennemførelsen af
fællesskabslovgivningen og god praksis, herunder tolkning og oversættelse til støtte for et
sådant samarbejde, og de opgaver, der er nævnt i artikel 4, stk. 2, litra f), vedrørende støtte til
medlemsstaternes udvikling og anvendelse af fælles statistiske værktøjer, metoder og
indikatorer til måling af udviklingen i politikken på asylområdet.
For at tage højde for begrænsningen af fællesskabsforanstaltninger vil loftet for finansiering
af disse foranstaltninger på 10 % af fondens disponible midler, jf. artikel 4, stk. 1, i
beslutningen om Den Europæiske Flygtningefond, blive sat ned til 4 %.
Det foreslås endvidere, at finansieringsrammen til gennemførelse af beslutningen om Den
Europæiske Flygtningefond nedsættes for at frigøre midler til finansieringen af kontoret. Det
beløb på 628 mio. EUR, der er nævnt i artikel 12, stk. 1, i beslutningen om Den Europæiske
Flygtningefond, vil derfor blive fastsat til 614 mio. EUR (det nye beløb tager dels højde for
den stigning på 10 mio. EUR, som budgetmyndigheden har besluttet for 2009-budgettet, og
dels nedsættelsen med 24 mio. EUR som følge af færre fællesskabsforanstaltninger).
Forslaget om ændring af beslutningen om Den Europæiske Flygtningefond ændrer ikke de
overordnede målsætninger for Den Europæiske Flygtningefond.
Retsgrundlag
Forslaget er baseret på artikel 63, nr. 2, litra b), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, som er retsgrundlaget for den ændrede retsakt.
Subsidiaritetsprincippet
Kravet om, at der skal være balance mellem de forskellige medlemsstaters indsats i
forbindelse med etableringen af et fælles europæisk asylsystem, forudsætter, at der gøres en
finansiel indsats for på den ene side at lette presset på de medlemsstater, der er mest påvirket,
og på den anden side at forbedre forholdene i de medlemsstater, hvor infrastrukturerne og
tjenesterne på asylområdet er utilstrækkelige. Det forudsætter, at der sker en ansvarsfordeling
på EU-niveau, som medlemsstaterne ikke kan klare alene. Dette princip lå til grund for
vedtagelsen af beslutning 573/2007/EF. Denne beslutning udgør en ændring af basisretsakten,
nemlig beslutning 573/2007/EF om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond. Derfor
finder de samme principper anvendelse på dette ændringsforslag.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0004.png
2009/0026 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af beslutning nr. 573/2007/EF om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond for perioden 2008-2013 for så vidt angår inddragelse af
finansieringen af visse fællesskabsforanstaltninger og ændring af finansieringsloftet
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 63, nr. 2), litra b),
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg
3
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
4
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
5
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Formålet med Fællesskabets politik vedrørende et fælles europæisk asylsystem er
ifølge Haagprogrammet at oprette et fælles asylområde ved at indføre en effektiv
harmoniseret procedure baseret på EU’s værdier og humanitære tradition.
Takket være indførelsen af fælles minimumsstandarder er der de senere år gjort
store fremskridt med henblik på indførelsen af det fælles europæiske asylsystem.
Der er imidlertid fortsat store forskelle mellem medlemsstaterne, når det drejer sig
om indrømmelse af international beskyttelse og de former, denne beskyttelse
antager.
Kommissionen meddelte i sin strategiske plan på asylområdet
6
, der blev vedtaget i
juni 2008, at den dels ville arbejde for at udvikle det fælles europæiske asylsystem
ved at foreslå en revision af de eksisterende retlige instrumenter for at sikre en
større harmonisering af de gældende standarder, dels øge støtten til det praktiske
samarbejde mellem medlemsstaterne, bl.a. ved at fremlægge et lovgivningsforslag
om oprettelse af et europæisk asylstøttekontor, der skal give mulighed for at øge
samordningen af det operationelle samarbejde mellem medlemsstaterne og sikre
en effektiv gennemførelse af de fælles regler.
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
Europa-Parlamentets udtalelse af […]og Rådets afgørelse af […].
KOM(2008) 360 endelig.
(2)
(3)
2
3
4
5
6
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0005.png
(4)
Det Europæiske Råd mindede i den europæiske pagt om indvandring og asyl, der
blev vedtaget i september 2008, at enhver udlænding, der er udsat for forfølgelse,
har ret til hjælp og beskyttelse på Den Europæiske Unions område i medfør af
Genèvekonventionen. Der var endvidere udtrykkelig enighed om at oprette et
europæisk asylstøttekontor i 2009.
Formålet med det praktiske samarbejde på asylområdet er inden for de europæiske
retlige
rammer
at
forbedre
konvergensen
i
medlemsstaternes
beslutningsprocedurer på dette område. Der er i de senere år allerede blevet
iværksat et betydeligt praktisk samarbejde, navnlig en fælles tilgang for så vidt
angår oplysninger om hjemlande og indførelse af et fælles europæisk
uddannelsesprogram på asylområdet.
For at fremme og udvikle disse foranstaltninger er det nødvendigt at oprette en
specifik struktur, der kan støtte og koordinere sådanne foranstaltninger, i form af
et europæisk asylstøttekontor (kontoret).
For at forenkle foranstaltningerne til støtte for det praktiske samarbejde på
asylområdet og i det omfang kontoret pålægges nogle af de opgaver, der på
nuværende tidspunkt finansieres via Den Europæiske Flygtningefond, er det
nødvendigt at ophæve nogle af de fællesskabsforanstaltninger, der er nævnt i
artikel 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 573/2007/EF af
23. maj 2007 om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond for perioden 2008-
2013 som en del af det generelle program om solidaritet og forvaltning af
migrationsstrømme og om ophævelse af Rådets beslutning 2004/904/EF
7
for at
sikre, at det praktiske samarbejde på asylområdet fungerer optimalt.
For at tage højde for begrænsningen af fællesskabsforanstaltningerne bør loftet for
finansiering af disse foranstaltninger nedsættes fra 10 % af fondens disponible
midler, jf. artikel 4, stk. 1, i beslutning nr. 573/2007/EF, til 4 %.
Finansieringsrammen som nævnt i artikel 12, stk. 1, i beslutning nr. 573/2007/EF
for gennemførelse af den pågældende beslutning bør nedbringes for at frigøre
midler til finansieringen af kontoret
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
7
EUT L 144 af 6.6.2007, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
I beslutning nr. 573/2007/EF foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 4 foretages følgende ændringer:
a)
Stk. 1 affattes således :
"1. På Kommissionens initiativ kan op til 4 % af fondens disponible midler anvendes til
at finansiere tværnationale foranstaltninger eller foranstaltninger af interesse for
Fællesskabet som helhed ("fællesskabsforanstaltninger") vedrørende asylpolitikken og
tiltag, der finder anvendelse på de målgrupper, der er omhandlet i artikel 6."
b)
2)
I stk. 2 udgår litra a) og f).
Artikel 12, stk. 1, affattes således :
"1. Finansieringsrammen for gennemførelsen af denne beslutning fra 1. januar 2008 til
31. december 2013 udgør 614 mio. EUR."
Artikel 2
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning
nr. 573/2007/EF om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond for perioden 2008-
2013 for så vidt angår inddragelse af finansieringen af visse fællesskabsforanstaltninger
og ændring af finansieringsloftet
2.
ABM/ABB-RAMME
Politikområde: Område med frihed, sikkerhed og retfærdighed (afsnit 18)
Dermed forbundne aktiviteter: Migrationsstrømme, fælles indvandrings- og
asylpolitik (kapitel 18.03)
3.
3.1.
BUDGETPOSTER
Budgetposternes nummer og tekst (aktionsposter og dermed forbundne
poster vedrørende teknisk og administrativ bistand (tidl. B.A-poster)):
Finansiel ramme 2007-2013: Udgiftsområde 3 A
I kapitel 18.03 Migrationsstrømme, fælles indvandrings- og asylpolitik.
Artikel 18.03.03: Den Europæiske Flygtningefond
3.2.
Foranstaltningens varighed og finansielle virkninger:
2010- 2013
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0008.png
3.3.
Budgetoplysninger:
Budgetpost
Udgifternes art
Nye
EFTA-bidrag
EFTA-bidrag
Udgiftsområde i de
finansielle overslag
Den Europæiske
Flygtningefond
Ikke-
obligatorske
Opdelte
8
Nej
Nej
Nej
Nr.
3a
8
Opdelte bevillinger.
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0009.png
4.
4.1.
4.1.1.
SAMMENFATNING AF RESSOURCERNE
Finansielle ressourcer (løbende priser)
Sammenfatning af forpligtelsesbevillinger (FB) og betalingsbevillinger (BB)
Punkt
Udgifternes art
Forpligtelsesbevil-
linger (FB)
Den Europæ-
iske
Flygtninge-
fond
2007-
2009
2010
2011
2012
2013
2014 -…
Total
82,250
a
9,800
93,530
93,530
112,330
381,640
9,800
9,800
9,800
39,200
Hastefor-
anstaltninger
Betalingsbevillin-
ger (BB)
Den Europæ-
iske
Flygtninge-
fond
Hastefor-
anstaltninger
Teknisk og
administrativ
bistand
Teknisk og
administrativ
bistand
Forpligtelsesbevil-
linger
Betalingsbevillin-
ger
Personaleressourcer
og dermed forbundne
udgifter (IOB)
Administrative
udgifter, undtagen
udgifter til
personaleressourcer
og dermed forbundne
udgifter, ikke
a
56,479
b
9,800
b
0,500
c
0,200
0,200
0,200
0,200
0,800
0,500
0,500
0,500
2,000
9,800
9,800
9,800
39,200
79,121
68,479
89,121
293,200
Den Europæ-
iske
Flygtninge-
fond
Hastefor-
anstaltninger
c
92,750
a+c
66,979
b+c
12,680
14,030
15,120
15,380
57,21
89,621
78,979
99,621
335,200
104,030
104,030
122,830
423,640
8.2.5
d
0,761
0,776
0,792
0,808
3,137
8.2.6
e
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0010.png
medtaget i
referencebeløbet
(IOB)
FB I ALT, inkl.
udgifter til
personaleressour-
cer
BB I ALT, inkl.
udgifter til
personaleressour-
cer
106,191
a+c+d+e
80,420
b+c+d+e
118,836
119,942
139,018
483,987
104,427
94,891
115,809
395,547
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0011.png
Samfinansiering
Hvis forslaget indebærer samfinansiering med medlemsstaterne eller med andre organer
(oplys hvilke), angives der et skøn i tabellen nedenfor over beløbet for denne
samfinansiering (der kan indsættes flere rækker, hvis der forventes samfinansiering med
flere organer)
i mio. EUR (tre decimaler)
Samfinansierende organ
År n
……………………
FB I ALT, inkl.
samfinansiering
f
a+c
+d+
e+f
n+1
n+2
n+3
n+4
n + 5
og ff..
I alt
4.1.2.
Forenelighed med den finansielle programmering
X
Forslaget er foreneligt med den finansielle programmering for 2007-2013
Forslaget kræver omprogrammering af det relevante udgiftsområde i de
finansielle overslag
Forslaget kan kræve anvendelse af bestemmelserne i den
interinstitutionelle aftale
9
(dvs. fleksibilitetsinstrumentet eller revision af de
finansielle overslag).
4.1.3.
Finansielle virkninger på indtægtssiden
x
Forslaget har ingen indflydelse på indtægterne
x
Forslaget har finansielle virkninger - virkningerne for indtægterne er som
følger:
NB : Alle enkeltheder og bemærkninger vedrørende metoden for beregning af
virkningerne for indtægterne anføres i et særskilt bilag.
9
Jf. punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0012.png
i mio. EUR (1 decimal)
Forud
for
foran-
staltnin-
gen
Efter foranstaltningens iværksættelse
Budgetpost
Indtægter
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
[År
n-1]
a) Indtægter i absolutte tal
b) Ændringer i indtægterne
(Angiv
hver relevant indtægtsbudgetpost og indsæt flere rækker i tabellen, hvis
der er virkninger for flere budgetposter.)
4.2.
Personaleressourcer (fuldtidsækvivalenter) (herunder tjenestemænd,
midlertidigt ansatte og eksternt personale) – se nærmere under punkt 8.2.1.
Oplysningerne i dette punkt vedrører alle det generelle program "Solidaritet og
forvaltning af migrationsstrømme". Da Kommissionen har taget højde for
synergierne i de menneskelige og administrative ressourcer for forvaltningen af
de fire fonde, er de individuelle oplysninger for hver fond ikke medtaget.
Årlige behov
Personaleressourcer
i alt
2010
104
2011
115
2012
124
2013
126
5.
5.1.
SÆRLIGE FORHOLD OG MÅL
Behov, der skal dækkes på kort eller lang sigt
Formålet med dette forslag er at tilpasse beskrivelsen af Den Europæiske Flygtningefonds
foranstaltninger og de midler, der afsættes i den henseende, da der oprettes et europæisk
asylstøttekontor, som skal overtage nogle af de foranstaltninger, der hidtil har været
finansieret af flygtningefonden som fællesskabsforanstaltninger.
5.2.
Merværdien af Fællesskabets engagement og forslagets sammenhæng med
andre finansielle instrumenter og eventuel synergi
Den Europæiske Flygtningefond blev oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning nr. 573/2007/EF af 23. maj 2007 om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond for perioden 2008-2013 som en del af det generelle program om
solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme og om ophævelse af Rådets beslutning
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0013.png
nr. 904/2004/EF
10
, på grundlag af artikel 63, nr. 2, litra b), i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab.
Forslaget til forordning om oprettelse af et europæisk asylstøttekontor og dette forslag om
ændring af beslutningen om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond indgår i Den
Europæiske Unions bestræbelser på at udarbejde en samlet asylpolitik. Forslagene er en
følge af Rådets og Det Europæiske Råds anmodning om, at der oprettes en støttestruktur
på asylområdet, og de indgår i det arbejde, der blev annonceret i den strategiske plan på
asylområdet, som Kommissionen vedtog i juni 2008.
Kommissionen foreslår at oprette et europæisk asylstøttekontor i form et
reguleringsorgan, der får til opgave at lette og styrke det praktiske samarbejde mellem
medlemsstaterne på asylområdet og bidrage til gennemførelsen af det fælles asylsystem.
Det Europæiske Asylstøttekontor oprettes i form af et reguleringsorgan og bliver således
et organ nedsat af Fællesskaberne, jf. artikel 185 i finansforordningen. Finansieringen vil
væsentligst ske via en budgetpost i De Europæiske Fællesskabers budget. For at bidrage
til finansieringen af asylstøttekontoret og for at rationalisere udgifterne vil det, da Det
Europæiske Asylstøttekontor pålægges nogle af de opgaver, der på nuværende tidspunkt
finansieres via Den Europæiske Flygtningefond, være nødvendigt at begrænse de
budgetmidler, der på nuværende tidspunkt afsættes til Den Europæiske Flygtningefond,
og at nedsætte loftet for finansiering af fællesskabsforanstaltninger fra 10 % af fondens
disponible midler til 4 %.
5.3.
Forslagets mål, forventede resultater og relevante indikatorer i forbindelse
med ABM-rammen
Forslaget tager sigte på at ændre beslutningen om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond for perioden 2008-2013 for at forenkle anvendelsen af
fællesskabsmidlerne og opnå en bedre fordeling og en omfordeling af midlerne mellem
Den Europæiske Flygtningefond og det kommende europæiske asylstøttekontor.
Den procentsats på 10 % af de midler, der i øjeblikket bevilges til Den Europæiske
Flygtningefond inden for rammerne af fællesskabsforanstaltninger, vil fra 2010 falde til
4 % om året, således at resten af midlerne bliver disponible under udgiftsområde 3A i den
finansielle ramme og i forbindelse med den årlige budgetprocedure for det kommende
asylstøttekontor vil kunne bevilges til finansiering af denne.
Forslaget om ændring af beslutningen om Den Europæiske Flygtningefond ændrer ikke
de overordnede målsætninger for Den Europæiske Flygtningefond.
5.4.
Gennemførelsesmetode (vejledende)
Angiv nedenfor, hvilken eller hvilke metoder der er valgt til gennemførelse af
foranstaltningen.
X
X
Central forvaltning
Direkte af Kommissionen
10
EUT L 144 af 6.6.2007, s. 1-21.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0014.png
ٱ
ٱ
ٱ
X
X
X
6.
6.1.
6.2.
7.
Indirekte ved delegation til:
Forvaltningsorganer
Organer oprettet af Fællesskaberne, jf. artikel 185 i finansforordningen
Nationale offentlige organer eller public service-organer
Fælles eller decentral forvaltning
med medlemsstater
med tredjelande
OVERVÅGNING OG EVALUERING
Overvågningssystem
N/A
Evaluering
Forholdsregler mod svig
Central forvaltning varetaget direkte af Kommissionen for foranstaltningen
(fællesskabsforanstaltning, udgifter til teknisk bistand), som gennemføres i
overensstemmelse med de gældende regler, som defineret i finansforordningen
og i gennemførelsesbestemmelserne. De kontrakter og tilskud, der anvendes, vil
følge de modeller, Kommissionen anbefaler, og give Kommissionen og
Revisionsretten mulighed for kontrol.
De generelle regler for den administrative og finansielle forvaltning af
foranstaltningen i medlemsstaterne vil omfatte specifikke bestemmelser
vedrørende de ansvarlige myndigheders forvaltning og styring af projekterne
samt bestemmelser om den efterfølgende evaluering foretaget af Kommissionen
og Revisionsretten.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0015.png
8.
8.1.
RESSOURCER
Finansielle omkostninger i forbindelse med forslagets mål
(Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR)
Type output
Gen.-
snit.
om-
kostn.
2010
2011
2012
2013
Total
(Beskrivelse
af mål,
foranstalt-
ninger og
output)
Antal
output
Samlede
omkost-
ninger
Antal
output
Samlede
omkostnin-
ger
Antal
output
Samlede
omkostnin-
ger
Antal
output
Samlede
omkostnin-
ger
Antal
output
Samlede
omkostninger
Den Europæiske Flygtningefond
Fællesskabsforanstaltninger
Fællesskabsfor-
anstaltninger
Tværnationale
samarbejdspro-
jekter
0,250
15
3,290
18
3,740
18
3,740
22
4,490
15,260
Subtotal foranstaltning 1
Foranstaltninger i medlemsstaterne
3,290
3,740
3,740
4,490
15,260
Subtotal foranstaltning 2
Subtotal mål 1
Hasteforanstaltninger
Foranstaltninger i medlemsstaterne
78,960
82,250
89,790
93,530
89,790
93,530
107,840
112,330
3.000
366,380
381,640
Ansvarlige
myndigheder
Hasteforanstalt-
ninger
Samfinansie-
ring
Projekter
1,210
1,210
1,210
1,210
4,840
8,590
8,590
8,590
8,590
34,360
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0016.png
Subtotal foranstaltning 3
Subtotal mål 1
9,800
9,800
92,050
9,800
9,800
103,330
9,800
9,800
103,330
9,800
9,800
122,130
39,200
68,600
420,840
SAMLEDE
OMKOST-
NINGER
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0017.png
8.2.
Administrative udgifter
Personalebehovene og de administrative behov vil blive dækket inden for den årlige
bevilling til det forvaltende GD som led i den årlige bevillingsprocedure.
Oplysningerne i dette afsnit vedrører alle det generelle program "Solidaritet og
forvaltning af migrationsstrømme". Da Kommissionen har taget højde for
synergierne i de menneskelige og administrative ressourcer for forvaltningen af de
fire fonde, er de individuelle oplysninger for hver fond ikke medtaget.
8.2.1.
Personaleressourcer – antal og type
Personale til forvaltning af
foranstaltningen ved brug af
eksisterende og/eller
yderligere ressourcer
(antal
stillinger/fuldtids-
ækvivalenter)
2010
2011
35
2012
37
2013
37,5
Stillingstyper
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
11
(XX 01 01)
A*/AD
32
B*, C*/AST
58
14
64
16
70
17
70,5
18
Personale
12
, der finansieres over art. XX 01 02
Andet personale, der finansieres over art.
XX 01 04/05
I ALT
104
115
124
126
8.2.2.
Opgavebeskrivelse
Benævnelse
Beskrivelse
Antal
Forvaltning
Forvaltning
4
Fastsættelse af politikker og planlægning
Formulering af politikker
Definition af
programmet
Grænseflade til
relevante
fællesskabsprogrammer
og foranstaltninger
Fastsættelse af strategier, retsgrundlag
Fastsættelse af det årlige arbejdsprogram (dvs. finansieringsbeslutning) og høring af
de øvrige tjenestegrene
4
1
Koordinering med de øvrige tjenestegrene for at sikre komplementaritet / synergi
med andre programmer og foranstaltninger
2
11
12
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
Udgifter, der IKKE er medtaget i referencebeløbet.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0018.png
Grænseflade til andre
institutioner og til
medlemsstaterne
Information og
kommunikation
Grænseflade udvalg,
formandskab og
sekretariat
Budgettering
Grænseflade Rådet / Europa-Parlamentet, der skal sikre relevant rapportering,
information, spørgsmål, anmodninger om briefing
1. Information og reklameaktiviteter
2.Websted EUROPA
2
2
1
APS,PDB,AAR,BIP,RAL – Udarbejdelse – Opfølgning - Rapport
1,5
Program: Modtagelse, udvælgelse og tildeling af projekter, finansielle og juridiske
forpligtelser
Udarbejdelse af
indkaldelser til forslag
Modtagelse og
evaluering af flerårige
og årlige
forslag/programmer
Afgørelser om tildeling
Finansiel forpligtelse
Juridisk forpligtelse
Udarbejdelse, opfølgning og afslutning af alle finansielle forpligtelser + tillægsaftaler
Udarbejdelse, underskrift og afslutning af alle juridiske forpligtelser + tillægsaftaler
2
(omfatter ligeledes personalet under 12, 13, 14 og 15)
10
0,5
2
4
Program: Kontrol af projekter
Betalinger -
Igangsættelse
Kontrol af projekter
Forberedelse og behandling af alle forfinansieringer, mellemliggende betalinger og
endelige betalinger (herunder dokumenter til støtte for kontrollen)
Modtagelse og evaluering af rapporter, anmodning om information og projektbesøg
5
20
Udbud, kontrol og revision
Forudgående kontrol af
transaktionerne,
indførelse af
kontrolstandarder
Revisionssystem
Revision
Intern audit
Indførelse af passende kontrolstandarder
3
Indførelse og overvågning af medlemsstaternes revisionssystem (delt forvaltning)
Efterfølgende revision af udgifter/gennemførelse
Kontrol af overensstemmelse med IAS
Udformning, procedurer og godkendelse af udbudsprocedurerne for projekter og
teknisk bistand (evaluering, analyser osv.), herunder JPC, indkøbsprocedurer for
helpdesk
Rapport fra den anvisningsberettigede, årlige aktivitetsrapporter, forbindelser med
Revisionsretten
10
8
3
Udbudsprocedurer
8
Rapporter
2
Støttefunktioner:
Registrering og
arkivering
Evaluering af
programmet
Databaser, digital og fysisk arkivering
3
Forudgående – Midtvejs – Endelig evaluering
3
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0019.png
It-støtte
Udvikling af specifikke it-værktøjer til kontrol og gennemførelse
4
Generalomkostninger
Administration
(generalomkostninger)
CIS, oversættelse, HRM, logistik
21
126
8.2.3.
Kilde til personaleressourcer (vedtægtsomfattede)
X Stillinger, der i øjeblikket er afsat til forvaltningen af programmet, og som skal
erstattes eller forlænges
Stillinger, der er forhåndsallokeret i forbindelse med APS/FBF-proceduren for
år n
Stillinger, hvorom der skal ansøges i forbindelse med den næste APS/FBF-
procedure
Stillinger, som skal omfordeles under anvendelse af eksisterende ressourcer
inden for den pågældende tjeneste (intern omfordeling)
Stillinger, der er nødvendige i år n, men ikke forudset i APS/FBF-proceduren
for det pågældende år
Hvis der er tale om mere end en kilde, angives antal stillinger fra hver kilde.
Personale- og administrationsbehovene dækkes inden for den bevilling, der kan tildeles det
forvaltende generaldirektorat i forbindelse med den årlige budgetfordeling på baggrund af de
nuværende ressourcemæssige begrænsninger.
8.2.4.
Andre administrative udgifter, der er medtaget i referencebeløbet (XX 01 04/05 –
udgifter til administrativ forvaltning)
i mio. EUR (3 decimaler)
Budgetpost
Den Europæiske
Flygtningefond
1 Teknisk og
administrativ bistand
(herunder
personaleudgifter)
Anden teknisk og
administrativ bistand
2010
2011
2012
2013
TOTAL
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0020.png
Statistikker vedrørende
asyl,
informationsudveks-
ling, tematiske møder,
website-projekter,
informatiseret
administrativ og
finansiel forvaltning,
herunder til udvikling
og vedligeholdelse af
de informatiserede
forvaltningssystemer
Undersøgelser
(herunder evaluering)
Ekspertmøder
Publikationer og
information
I alt
Hasteforanstaltninger
1 Teknisk og
administrativ bistand
(herunder
personaleudgifter)
Anden teknisk og
administrativ bistand
Statistikker vedrørende
asyl, tematiske møder,
website-projekter,
informatiseret
administrativ og
finansiel forvaltning,
herunder til udvikling
og vedligeholdelse af
de informatiserede
forvaltningssystemer
Undersøgelser
(herunder evaluering)
Ekspertmøder
Publikationer og
information
I alt
0,250
0,200
0,050
0,000
0,500
0,250
0,200
0,050
0,000
0,500
0,250
0,150
0,050
0,050
0,500
0,250
0,100
0,050
0,100
0,500
1,000
0,650
0,200
0,150
2,000
0,110
0,080
0,110
0,080
0,110
0,080
0,110
0,080
0,440
0,320
0,010
0,200
0,010
0,200
0,010
0,200
0,010
0,200
0,040
0,800
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0021.png
8.2.5. Udgifter til personaleressourcer og dermed forbundne udgifter, der ikke er medtaget i
referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
Arten af
personaleres-
sourcer
Tjenestemænd
og midlertidigt
ansatte
(XX 01 01)
Personale
finansieret
over artikel
XX 01 02
(hjælpeansatte,
nationale
eksperter,
kontraktansatte
osv.)
(oplys
budgetpost)
2010
2011
2012
2013
Total
10,98
12,08
13,05
13,18
49,29
1,70
1,95
2,07
2,20
7,92
Samlede
udgifter til
personaleres-
sourcer og
dermed
forbundne
udgifter
(IKKE
medtaget i
referencebe-
løbet)
12,680
14,030
15,120
15,380
57,210
Beregning –
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
Hver fuldtidsækvivalent anslået til 122 000 EUR.
Beregning –
Personale, der finansieres over art. XX 01 02
Der henvises om fornødent til punkt 8.2.1.
Hver fuldtidsækvivalent anslået til 122 000 EUR.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0022.png
8.2.6 Andre administrative udgifter, der ikke er medtaget i referencebeløbet
i mio. EUR (3 decimaler)
2010
XX 01 02 11 01 –
Tjenesterejser
2011
0,248
2012
0,253
2013
0,258
TOTAL
1,002
0,243
XX 01 02 11 02 – Møder
og konferencer
XX 01 02 11 03 – Udvalg
0,518
0,528
0,539
0,550
2,135
XX 01 02 11 04 –
Undersøgelser og høringer
XX 01 02 11 05 -
Informationssystemer
0,761
2. Andre
forvaltningsudgifter i
alt (XX 01 02 11)
0,776
0,792
0,808
3,137
3 Andre udgifter af
administrativ karakter
(angiv hvilke, herunder
budgetpost)
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448738_0023.png
Administrative
udgifter i alt, undtagen
udgifter til
personaleressourcer og
dermed forbundne
udgifter (IKKE
medtaget i
referencebeløbet)
11,993
13,197
14,184
14,416
68,015
DA
23
DA