Retsudvalget 2009
KOM (2009) 0070
Offentligt
1448741_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.2.2009
KOM(2009) 70 endelig
INTERIMSRAPPORT FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om Rumæniens fremskridt inden for rammerne af mekanismen for samarbejde og
kontrol
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448741_0002.png
INTERIMSRAPPORT FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om Rumæniens fremskridt inden for rammerne af mekanismen for samarbejde og
kontrol
1.
I
NDLEDNING
Da Rumænien tiltrådte EU den 1. januar 2007 blev der oprettet en
mekanisme for
samarbejde og kontrol, i det følgende benævnt "MSK"
1
,
til at hjælpe Rumænien med
at afhjælpe mangler med hensyn til retsreform og bekæmpelse af korruption og til at
føre tilsyn med fremskridt på disse områder på basis af periodiske rapporter.
Denne rapport er en interimsrapport, som indeholder en teknisk opdatering
vedrørende en væsentlig udvikling, som har fundet sted i Rumænien i det sidste
halve år inden for rammerne af MSK
2
. Der er ikke tale om nogen vurdering af
fremskridt, der er gjort. Opdateringen gælder kun foranstaltninger, som enten er
fuldført eller forventes fuldført snarest.
Den meddelelse, som Kommissionen vedtog den 23. juli 2008, er fortsat
referencegrundlaget for vurderingen af, hvilke fremskridt der er gjort set på basis af
benchmarkene og de påviste resterende udfordringer. Kommissionen vil foretage sin
næste vurdering i sommeren 2009.
2.
R
ETSREFORM OG BEKÆMPELSE AF KORRUPTION
:
SITUATIONEN
De fremskridt, som Kommissionen noterede sig i sin rapport fra juli 2008, er ikke
blevet fulgt op. Man har kunnet notere positive signaler med hensyn til retsreformen,
men resultaterne er svære at få øje på. Regeringen har lagt sidste hånd på forslaget til
ændring af civillovbogen, et forslag til straffelov og et forslag til straffe- og
civilretsplejelov, men de skal endnu vedtages. Det øverste retsråds ønske om i højere
grad at påtage sig ejerskab til retsreformen er opmuntrende, men skal endnu
omsættes i praksis. Det nationale integritetsagentur har opvist positive resultater i sin
sagsbehandling. Dette bør fortsætte.
På de fleste andre områder består de mangler, som Kommissionen havde påvist,
stadigvæk. Forfatningsdomstolen har for nylig forkastet ændringer til
strafferetsplejeloven
3
, som i alvorlig grad ville begrænse retten til retsforfølgning,
men retstilstanden er fortsat uløst og uklar. Det rumænske parlament blokerer fortsat
nogle undersøgelser af højt profilerede sager. Desuden kræves der fortsat betydelige
forbedringer med hensyn til adgang til viden om retspraksis og harmonisering af
1
2
3
Kommissionens beslutning 2006/928/EF af 13. december 2006 om oprettelse af en mekanisme for
samarbejde og kontrol vedrørende Rumæniens fremskridt med opfyldelsen af specifikke benchmarks på
områderne retsreform og bekæmpelse af korruption (EUT L 354 af 14.12.2006, s. 56).
Skæringsdatoen for denne rapport er den 15. januar 2009.
Introduceret ved lov om godkendelse af nøddekret 60/2006 og yderligere ændret af Parlamentet.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448741_0003.png
retspraksis, ansvarligholdelse af retsembedsmænd, personalerekrutteringsproblemer
og mangler ved forvaltningen af retsvæsenet.
Det er vigtigt, at de rumænske myndigheder genfinder rytmen i retsreformen og
bekæmpelsen af korruption for at vende denne tilbagegang, der er konstateret i de
seneste måneder
4
.
3.
K
ONKLUSION
-
UDSIGTER
Af Kommissionens næste vurdering af fremskridt i sommeren 2009 vil det fremgå,
hvorvidt Rumænien har været i stand til at afhjælpe de problemer, der er konstateret i
forbindelse med retsreformen og til at opvise håndgribelige resultater i bekæmpelsen
af korruption.
Det er altafgørende for Rumænien at gøre et væsentligt uafvendeligt fremskridt inden
da. Rumænien vil skulle bevise, at landet har et uafhængigt fungerende og stabilt
retsvæsen, som er i stand til at afsløre og straffe korruption og beskytte retsstaten.
Det indebærer især, at den sidste lovgivning til at modernisere retssystemet vedtages,
og at retssystemet med ekspedit behandling af sager om korruption på højt niveau er
i stand til at anvende lovgivningen på en uafhængig og effektiv måde.
4.
4.1.
T
EKNISK OPDATERING AF BENCHMARKS
Benchmark 1: Sikre mere gennemsigtige og effektive retsprocedurer, navnlig
ved at forbedre det øverste retsråds handleevne og ansvarlighed. Rapportere
om og overvåge konsekvenserne af den nye civile retsplejelov og den nye
strafferetsplejelov
Rumænien har lagt sidste hånd på forslaget til ændring af civillovbogen, et forslag til
straffelov og et forslag til straffe- og civilretsplejelov. Den nye regering besluttede i januar
2009 at trække forslagene tilbage fra parlamentet. Der skal opnås politisk enighed om
forslagene. Der skal endnu foretages en vurdering af virkningerne af lovgivningen og
iværksættes en seriøs høringsproces. Om lovgivningen kan gennemføres med held afhænger
af, at der afsættes tilstrækkelige finansielle ressourcer, rekrutteres nyt og omfordeles
eksisterende personale. Den 14. januar 2009 erklærede forfatningsdomstolen den
kontroversielle lov, som blev vedtaget i oktober 2008, om godkendelse af regeringens
nøddekret 60/2006, som begrænser retten til retsforfølgning i forbindelse med efterforskning
af alvorlige overtrædelser, for forfatningsstridig. Problemerne omkring dette nøddekret kan
løses endeligt, når den nye strafferetsplejelov er vedtaget.
Det rumænske retssystems kapacitet er fortsat svag. Antallet af ledige stillinger er stadig
uacceptabelt højt – 433 ledige anklagerstillinger og 344 ledige dommerstillinger pr.
31. december 2008
5
. Statistikkerne fra det øverste retsråd pr. 10. december 2008 viser, at
omkring halvdelen af de ledige stillinger er lederstillinger
6
.
4
5
I Rumænien blev der afholdt parlamentsvalg og dannet en koalitionsregering henimod slutningen af
referenceperioden.
De ledige anklagerstillinger blev reduceret med i alt 107 i 2008, og antallet af ledige dommerstillinger
er næsten stabilt med et fald på 3 ledige stillinger i 2008, men tendensen i det sidste års sidste halvår var
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448741_0004.png
Den personalestrategi, som det øverste retsråd vedtog i november 2008, byder ikke på
passende nødforanstaltninger såsom midlertidig omfordeling af personale mellem domstole på
forskellige niveauer og lokaliteter til at afhjælpe den presserende personalemangel
7
. I
strategien lægges der endnu ikke tilstrækkelig vægt på reorganisation af domstole og
anklagemyndigheder. De mange erhvervsaktive retsembedsmænd, som i øjeblikket vil kunne
lade sig pensionere, når de vælger dette, gør personalesituationen endnu mere usikker og
reducerer margenen for strukturreform
8
. Den omstændighed, at mange retsembedsmænd
udstationeres i forskellige offentlige institutioner, skaber desuden midlertidige ledige
stillinger, som ikke kan besættes med personale fra reserven, der er oprettet til dette formål
9
.
Rumænien må opretholde kvaliteten i ansættelser og uddannelse, men skal så hurtigt som
muligt angribe kapacitetsproblemerne i retsvæsenet.
Den øverste appelret vil skulle forbedre sine metoder som vogter af retspraksis
10
. Manglen på
en harmoniseret og klar retspraksis er stadig et stort problem for retssikkerheden og
gennemsigtigheden
11
. Rumænien har nedsat en arbejdsgruppe til at skabe større ensartethed i
retspraksis med hensyn til strafudmåling i korruptionssager. Arbejdsgruppens første resultater
forventes at foreligge i maj. Virkningerne af anden virksomhed med henblik på at skabe større
ensartethed som f.eks. periodiske møder mellem appelretter kan endnu ikke måles.
Myndighederne har med hensyn til gennemsigtighed fokuseret på offentliggørelse af domme
på retternes netsteder. Den 27. november 2008 besluttede det øverste retsråd, at domstolene
skulle offentliggøre alle relevante retsafgørelser på internettet. Der foreligger dog endnu ingen
kriterier for beskyttelse af data og konsekvens i valg af, hvilken type afgørelser domstolene
skal offentliggøre. Der er endnu ikke tilvejebragt et it-redskab til hurtig offentliggørelse af
alle domme.
Ud af 53 stillinger som retsinspektører var 44 blevet besat pr. januar 2009. Udstationerede
inspektører fra Bukarest er stadig overrepræsenterede til trods for den nye regler om
udstationering af inspektører, som det øverste retsråd vedtog den 27. november. Nylige
udstationeringer i inspektoratet antyder desuden, at reglerne endnu ikke anvendes ordentligt.
Inspektoratet har foretaget generelle inspektioner af visse domstoles samtlige aktiviteter og
temabestemte inspektioner af forskellige retter og anklagemyndigheder. Det har også forelagt
6
7
8
9
10
11
specielt negativ med en nettostigning på 99 ledige dommerstillinger (fra 245 til 344) og en nettostigning
på 16 ledige anklagerstillinger (fra 417 til 433).
Pr. 10. december 2008 var der 154 ledige lederstillinger ved domstolene ud af i alt 309 ledige
dommerstillinger og 219 ledige lederstillinger som anklager ud af i alt 475 ledige anklagerstillinger.
Statsanklagerne rapporterede i december, at antallet af anklageinstanser, som ikke kan fungere korrekt,
steg fra 22 til 49 i de sidste måneder. To anklageinstanser har ingen anklagere.
662 dommere og 360 anklagere var pensionsberettigede i december 2008. Det præcise antal aktive
retsembedsmænd med pensionsafgørelse kendes ikke, men anslås til flere hundrede.
Antallet af udstationerede (84 dommere og 75 anklagere pr. 16. december 2008) overstiger antallet af
stillinger i reserven med over 60 %.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol konstaterede, at menneskerettighederne var blevet
krænket i to sager offentliggjort i 2008 som følge af inkonsekvente domme afsagt af den øverste
appelret, som var i strid med retssikkerhedsprincippet. Se sagerne Beian mod Rumænien nr. 30658/05,
Driha mod Rumænien nr. 29556/02.
F.eks. er den øverste appelrets begrundelse i en meget omtalt appelsag, som er rejst med henblik på
afklaring af retstilstanden i forbindelse med tilbagegivelse af ejendom (juni 2008), endnu ikke blevet
offentliggjort.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448741_0005.png
justitsministeriet et ikke nærmere angivet antal forslag til lovændringer. Til dato har nogle af
dets disciplinære inspektioner
12
ført til disciplinære sanktioner fra det øverste retsråds side
13
.
4.2.
Benchmark 2: Efter planen oprette et integritetsagentur, som skal have
ansvaret for at kontrollere formueforhold, hvervsuforenelighed og potentielle
interessekonflikter og for at vedtage bindende beslutninger, på basis af hvilke
der kan træffes afskrækkende sanktioner
Det nationale integritetsagentur har nu opfyldt sit indledende personalemål med ansættelse af
60 inspektører. Der er dog behov for flere investeringer i logistik, udstyr,
sagsbehandlingssoftware og menneskelige ressourcer til, at det nationale integritetsagentur
kan blive fuldt funktionsdygtigt. Pr. begyndelsen af december havde det nationale
integritetsagentur behandlet 1 500 sager og uddelt 470 bøder for overskridelse af fristen for
oplysning om formueforhold og interesseerklæringer. Samtidig havde det nationale
integritetsagentur indbragt en sag for domstolen og 16 for anklagemyndigheden til videre
behandling. Blandt de undersøgte personer kan nævnes, parlamentsmedlemmer, ministre,
borgmestre, retsembedsmænd, universitetsprofessorer og politifolk.
Agenturet havde held til at blokere et forsøg fra et medlem af dets tilsynsorgans side, det
nationale integritetsråd, på at påvirke dets beslutning i en bestemt sag.
Det nationale integritetsagentur vil skulle bevise, at det er i stand til at udvide sine
undersøgelser uden indblanding udefra og i fuldt samarbejde med andre statslige
myndigheder. Det er endnu for tidligt at fastslå, om dets undersøgelser faktisk følges op af
domstolene.
4.3.
Benchmark 3: Bygge videre på hidtidige fremskridt og fortsætte de
professionelle, upartiske undersøgelser af påstandene om korruption på højt
niveau
Det nationale antikorruptionsdirektorat (DNA) opviser løbende gode resultater i sager om
retsforfølgning af korruption på højt niveau
14
.
Parlamentet skal lære bedre at håndtere sager om korruption på højt niveau og tillade, at
retsmyndighederne undersøger alle relevante sager. I to tilfælde siden juli 2008 fik
undersøgelserne lov til at fortsætte, medens dette blev nægtet i to andre tilfælde og udsat i
endnu tre tilfælde.
12
13
14
Mellem den 1. januar og den 19. december 2008 modtog retsinspektionen 5 987 anmeldelser af
forseelser fra retsembedsmænds side og efterprøvede 34 sager, som var blevet indledt på det øverste
retsråds foranledning. 311 anmeldelser blev efterfølgende videreekspederet til eventuel disciplinær
opfølgning til disciplinærkommissionen for dommere i det øverste retsråd og 128 anmeldelser til
disciplinærkommissionen for anklagere i det øverste retsråd.
Disse disciplinære sanktioner var rettet mod 18 retsembedsmænd (13 dommere og 5 anklagere) og
resulterede i 3 afskedigelser, 1 disciplinær overførsel og 10 lønnedsættelser og 4 advarsler.
Mellem begyndelsen af maj og udgangen af november 2008 indbragte DNA 16 vigtige sager for
domstolene, og blandt de anklagede var der 4 parlamentsmedlemmer, en tidligere landbrugsminister,
direktører for nationale selskaber, politiofficerer og præfekter. Mellem den 30. november 2008 og den
21. januar 2009 rettede DNA anklage mod en tidligere vicepremierminister, en tidligere
arbejdsminister, tre parlamentsmedlemmer og en tidligere premierminister.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448741_0006.png
Der rapporteres fortsat om tilfælde med langstrakte retssager, favorabel domstolsbehandling
og inkonsekvent retspraksis i sager om korruption på højt niveau.
Stabiliteten i de rumænske strukturer for bekæmpelse af korruption blev udsat for flere
alvorlige angreb i andet halvår sidste år. Parlamentets forsøg på at ændre proceduren for
udnævnelse af ledende anklagere synes at være et åbent angreb på systemets effektivitet
15
.
4.4.
Benchmark 4: Træffe yderligere foranstaltninger
bekæmpelse af korruption, særlig i lokalforvaltningen
til
forebyggelse
og
Statsadvokaten har truffet en række foranstaltninger til at gøre anklagemyndigheden mere
effektiv i korruptionssager. Blandt initiativerne kan nævnes en analyse af relevante anklager
mellem 2007 og 2008, en vejledning i bedste praksis i forbindelse med undersøgelser af
korruption og lokale strategier for bekæmpelse af korruption udarbejdet af alle 41 regionale
anklagemyndigheder.
Der rapporteres om forskellige civilsamfundsinitiativer som f.eks. integritetsscreening af
parlamentsvalgkandidater, regionale antikorruptionsgrupper, henstillinger vedrørende
integritetstests i sundhedssektoren, overvågning af administrativ og akademisk redelighed på
universiteterne, god forvaltningsskik og forsvarlig finansforvaltning. Desuden er der
gennemført flere statslige projekter til at forhindre korruption.
Antikorruptionsgeneraldirektoratet (DGA) i forvaltnings- og indenrigsministeriet har
rapporteret om en ca. 14 % stigning i korruptionsundersøgelserne i ministeriet i de første
elleve måneder sammenlignet med hele 2007.
Indsatsen for gennemførelse af den nationale antikorruptionsstrategi, som blev vedtaget sidste
sommer, skal fremskyndes. Der er tilsyneladende ikke enighed i regeringen om en eventuelt
udvidelse af DGA's kompetence til at undersøge korruptionssager i lokalforvaltningen, og
tanken kritiseres desuden af en del af retsvæsenet og civilsamfundet.
Der er som omhandlet i antikorruptionsstrategien for 2008-2010 oprettet et callcenter under
regeringen. Der meldes ikke om yderligere planer om oprettelse af en generel hotline til at
anmelde korruption, som kan garantere en uafhængig og upartisk opfølgning.
15
Dette lovgivningsinitiativ blev af forfatningsdomstolen af proceduremæssige årsager erklæret for
forfatningsstridigt.
DA
6
DA