Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0076
Offentligt
1448746_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 16.2.2009
KOM(2009) 76 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om indledning af konsultationer med Guinea i medfør af artikel 96 i Cotonou-aftalen
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448746_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om indledning af konsultationer med Guinea i medfør af artikel 96 i Cotonou-aftalen
1.
B
AGGRUND
Som følge af forværringen af demokratiet og retstilstanden i Guinea indledte EU den 20.
marts 2004 konsultationer i henhold til artikel 96 i Cotonou-aftalen. Konsultationerne, der
blev afsluttet den 14. april 2005, havde ført til en række tilsagn fra Guineas side. Der blev
gennemført en politisk dialog ledsaget af opfølgningsmissioner i løbet af den periode, hvor
tilsagnene skulle føres ud i livet. Denne periode, som oprindelig blev fastsat til 3 år, blev
forlænget til fire år frem til den 14. april 2009 som følge af forsinkelserne med afholdelsen af
valg til den lovgivende forsamling, hvilket udgjorde det vigtigste tilsagn (de andre tilsagn
blev anset for at være opfyldt på et acceptabelt niveau).
Meddelelsen om præsident Contés død og udnævnelsen af formanden for
Nationalforsamlingen, Aboubacar Somparé, til fungerende statschef den 23. december 2008
blev efterfulgt nogle timer senere af et militærkup begået af en junta bestående af 26 officerer
og 6 civile, som havde samlet sig i det nationale råd for demokrati og udvikling (Conseil
National pour la Démocratie et le Développement (CNDD)).
CNDD erklærede forfatningen
og alle fagforeningsmæssige og politiske aktiviteter for suspenderet og erklærede
republikkens institutioner for opløst, hvorefter den indførte undtagelsestilstand for sikre
administration af landet, indtil der kunne sammensættes en overgangsregering. CNDD tog
sæde i militærlejren
Alpha Yaya
i Conakry og valgte som formand
kaptajn Moussa Dadis
Camara,
der udråbte sig selv som præsident for republikken. Som begrundelse for statskuppet
anførte CNDD svindel med offentlige midler, udbredt korruption, regeringens og
Nationalforsamlingens manglende legitimitet, straffrihed ophøjet til regeringssystem og
anarki i statsapparatet, hvilket havde sendt landet ud i en katastrofal situation. CNDD skød
skylden over på medlemmerne af Souarés regeringen og republikkens institutioner. Som følge
af et generelt ønske om at bryde med Contés regime og frygten for en destabilisering af landet
blev CNDD godt modtaget i den offentlige guineanske opinion, herunder også lederne af de
vigtigste partier, fagforeningerne og det civile samfund.
Statskuppet blev ledsaget af en omstrukturering af hæren, især ved pensionering af
generalerne. CNDD erklærede, at man havde til hensigt at afholde præsidentvalg og valg til
den lovgivende forsamling før udgangen af 2010 og opfordrede de politiske partier og
repræsentanterne for det civile samfund til at fremsætte forslag til retningslinjerne for en
fredelig overgang til et grundlovssikret og demokratisk styre. Disse fremlagde forslag til
køreplaner for afholdelse af valg før udgangen af 2009.
Den 31. december 2008 udnævnte formanden for CNDD Kabiné Komara, en højtstående
international bankmand, til premierminister og gav ham til opgave at danne en
overgangsregering. Tidligere var der allerede foreløbig blevet udnævnt tre ministre: general
Toto Camara (minister for sikkerhed og civilbeskyttelse), oberst Sékouba Konaté
(forsvarsminister) og kaptajn Claude Privi
1
(minister for præsidentens sikkerhed). Disse tre
personer og formanden for CNDD ser ud til at udgøre de stærke mænd i CNDD. Den 14.
januar præsenterede premierministeren sin overgangsregering bestående af 28 ministre.
1
Denne person betragtes generelt som hjernen bag hærens mytteri i maj 2008 og hovedarkitekten i
statskuppet i december 2008. Ifølge flere kilder står han narkomiljøet nær.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448746_0003.png
Regeringen, som i første omgang blev præsenteret som en civilregering i CNDD's
erklæringer, omfatter i realiteten ti militærfolk (de fleste medlemmer af CNDD)
2
, der har
følgende nøgleposter: retsvæsen, sikkerhed, forsvar, handel og finanser. Fire nøgleministre er
direkte blevet tilknyttet republikkens præsident (nationalt forsvar, bygge- og
anlægsvirksomhed/fysisk planlægning, finanser og særlige tjenesteydelser/narkotika-
bekæmpelse)
3
. Der er ingen repræsentanter for de politiske partier, fagforeningerne eller det
civile samfund, der optræder på ministerlisten. Samtidig med denne udnævnelse holdt
formanden for CNDD en "programtale", hvori han bebudede en række reformer for at rette op
på den nationale økonomi, højne moralen i det sociale liv og modernisere administrationen,
hvilket bl.a. skulle omfatte foranstaltninger inden for vand og elektricitet, beskæftigelse,
pengepolitik, skatteforhold, fødevaresikkerhed, offentlige finanser, forvaltningen af
minesektoren og bekæmpelse af korruption. I denne programtale blev der ikke nævnt noget
om forberedelser til en demokratisk overgang. Derefter gik formanden over til at omtale
oprettelsen af
et juridisk råd
og
en komite for revision og tilsyn med den nationale økonomis
strategiske sektorer.
EU, AU, ECOWAS, USA og Nigeria har fordømt magtovertagelsen og formanet CNDD til at
genoprette den forfatningsmæssige orden. Guinea er blevet suspenderet fra Den Afrikanske
Union, ECOWAS og OIF. USA har suspenderet sit samarbejde undtagen den humanitære
bistand og de foranstaltninger, der skal fremme overgangen, og har anmodet
overgangsregeringen om at offentliggøre valgdatoerne. Til gengæld er regimet blevet hilst
velkomment af Libyen, Senegal, Mauretanien og Gambia. ECOWAS har indledt
mæglingsforsøg med militærregimet for at fremskynde overgangen. Der er ligeledes
foranstaltet missioner af Den Afrikanske Union, FN, Frankrig og EU, som alle har haft det
samme budskab om nødvendigheden af at holde valg i nær fremtid og opretholde de
demokratiske principper.
2.
O
PFØLGNINGSMISSIONENS KONKLUSIONER AF
14.-16.
JANUAR
2009.
JF
.
ART
. 96
Denne undersøgelsesmission blev foretaget som led i de allerede igangværende konsultationer
på grundlag af artikel 96 i Cotonou-aftalen og havde til hovedformål at undersøge den nye
politiske situation efter militærkuppet med henblik på at foreslå passende løsninger, navnlig
som led i eventuelle nye konsultationer i medfør af artikel 96. Missionen blev tilrettelagt og
gennemført med deltagelse af AU og ECOWAS. Missionens konklusioner kan resumeres som
følger:
Bekymring med hensyn til kupmagernes hensigter og deres reelle vilje til at skabe en
demokratisk overgang.
Usikkerhed med hensyn til den interne sammenhængskraft i CNDD og stor risiko for
interne vanskeligheder eller et nyt statskup.
2
3
Det skal bemærkes, at general Toto Camara og oberst Konaté har bevaret deres poster, mens kaptajn
Pivi, som ikke længere stod på ministerlisten, er blevet genudnævnt ved dekret.
Ifølge CNDD's formand kan finansministeriets tilknytning til præsidenten forklares med, at det er
nødvendigt at foretage en grundig kontrol af de offentlige udgifter, og ministeriet for bygge- og
anlægsvirksomhed/fysisk planlægnings tilknytning kan forklare med behovet for at have kontrol med
salget af offentlige grunde og tildeling af offentlige byggekontrakter. Formanden for CNDD finder ikke,
at disse ministeriers nuværende tjenestegrene er tilstrækkeligt pålidelige. Paradoksalt nok er
mineministeren ikke blevet tilknyttet præsidentembedet.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stadig større mistillid fra de politiske partiers, fagforeningernes og det civile samfunds side
til CNDD's intentioner og stadig ringere muligheder for at få bragt en overgang til
demokrati i stand.
Stor langsommelighed i tilrettelæggelsen af vælgerregistreringen.
Risiko for en hurtig forringelse af menneskerettighedssituationen (suspension af
fagforeningsmæssige og politiske aktiviteter, magtmisbrug fra medlemmer af de væbnede
styrkers side, risiko for heksejagt) og den guineanske befolknings reaktioner
(demonstrationer).
Juntaens gradvise bemægtigelse af alle de finansielle institutioner, centralbanken,
finansministeriet og toldvæsenet, hvilket vil kunne få som konsekvens, at økonomien enten
går i stå eller kører i et langsommere tempo.
Vanskelige tekniske og operationelle vilkår for overgangen og forvirring med hensyn til,
hvordan den tilrettelægges. Ikke desto mindre er der visse punkter, hvor der er
overensstemmelse, og hvor det er muligt at opstille "benchmarks" for en potentiel
overgang.
Vigtigheden af at opretholde presset på CNDD og hurtigst muligt tilrettelægge
konsultationer inden for rammerne af artikel 96 i Cotonou-aftalen.
3.
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Kommissionen slutter op bag formandskabets erklæring af 31. december 2008, som
fordømmer princippet om voldelig magtovertagelse og appellerer til Guinea om hurtigst
muligt og med konsensusvilje at foranledige en fredelig, velordnet og demokratisk overgang,
så institutionerne hurtigst muligt igen kan komme til at fungere, navnlig gennem afholdelse af
præsident- og parlamentsvalg. Kommissionen erklærer sig rede til at støtte ECOWAS' og
AU's tiltag der har til formål at fremskynde overgangsprocessen, navnlig i form at støtte til
afholdelsen af disse valg.
De grundelementer, partnerskabet bygger på, er defineret i artikel 9, stk. 2, i AVS/EF-
partnerskabsaftalen, som blev undertegnet i Cotonou den 23. juni 2000 og revideret i
Luxembourg den 25. juni 2005. Demokratiets og retsstatens principper samt
menneskerettighederne danner rammen om partnernes politik indadtil og udadtil og er et af
grundelementerne i aftalen. Kommissionen konstaterer i henseende til denne artikels
bestemmelser og de omstændigheder, under hvilke militæret har taget magten i Guinea, at der
er tale om en særlig alvorlig og åbenbar tilsidesættelse af disse grundelementer, og den anser
denne situation for at være et særligt hastende tilfælde som omhandlet i Cotonou-aftalens
artikel 96, stk. 2, litra b). Den mener derfor, at der må indledes konsultationer med
myndighederne ved magten i Guinea for at undersøge, hvordan denne krise kan løses med
henblik på genskabelse af den forfatningsmæssige orden. Disse konsultationer vil blive
afholdt i overensstemmelse med artikel 96 i den reviderede Cotonou-aftale og har
hovedsageligt til formål at drøfte en køreplan for overgangen med de pågældende
myndigheder; køreplanen skal baseres på:
enighed mellem alle parterne (CNDD, regeringen, de politiske partier, fagforeningerne og
det civile samfund) om etaperne i overgangen
nedsættelse af et nationalt konsensusorienteret overgangsråd, der har en forfatningsgivende
forsamlings beføjelser og prærogativer
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448746_0005.png
ajourføring af de juridiske rammer (forfatning og valglove)
4
afholdelse af frie og gennemsigtige præsident- og parlamentsvalg før udgangen af 2009
tidsplanen for de forskellige komponenter i køreplanen.
Overholdelsen af menneskerettighederne og de fundamentale friheder med ganske særlig
vægt på personers frihed og sikkerhed, ytringsfrihed samt undladelse af at anvende tortur og
af enhver umenneskelig eller nedværdigende behandling vil blive betragtet som et
grundlæggende element i overgangen.
Ved en sådan dialog vil den siddende militærjunta i Guinea få lejlighed til at præcisere sine
hensigter og forslag til løsning af krisen og Den Europæiske Union til at vurdere, i hvilket
omfang den på basis af denne dialog kan tilslutte sig initiativer, som går i retning af respekt
for principperne i artikel 9, stk. 2, i den reviderede Cotonou-aftale.
Kommissionen foreslår derfor, at Rådet indbyder Republikken Guinea til konsultationer under
henvisning til artikel 96 i den reviderede Cotonou-aftale, jf. vedlagte udkast til skrivelse.
---
4
Dette punkt omfatter tilrettelæggelsen af vælgerregistreringen og oprettelse af en valgliste, som har alle
interesserede parters tillid.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448746_0006.png
BILAG
Bruxelles, den
Premierministeren for overgangsregeringen
i Republikken Guinea
Conakry
Guinea
UDKAST
Hr. premierminister
I sin erklæring af 31. december 2008 om militærkuppet i Guinea gav Den Europæiske Unions
formandskab udtryk for sin fordømmelse af enhver form for voldelig magtovertagelse og
appellerede til Guinea om hurtigst muligt og med konsensusvilje at foranledige en fredelig,
velordnet og demokratisk overgang, så institutionerne hurtigst muligt igen kan komme til at
fungere, navnlig gennem afholdelse af præsident- og parlamentsvalg.
I samme erklæring erklærer Den Europæiske Unions formandskab sig rede til at støtte
ECOWAS' og AU's tiltag, der har til formål at fremskynde overgangsprocessen, navnlig i
form at støtte til afholdelsen af disse valg.
I medfør af artikel 96, stk. 2, litra b), i Cotonou-aftalen skal vi i betragtning af, at der er tale
om en alvorlig og åbenlys overtrædelse af de væsentlige elementer, der er omhandlet i nævnte
aftales artikel 9, på Fællesskabets og medlemsstaternes vegne indbyde Guinea til
konsultationer med henblik på som fastsat i aftalen at foretage en grundig undersøgelse af
forholdene og eventuelt afhjælpe situationen. Disse konsultationer vil blive afholdt i
overensstemmelse med artikel 96 i den reviderede Cotonou-aftale og har hovedsageligt til
formål at drøfte en køreplan for overgangen med de pågældende myndigheder; denne
køreplan kunne blandt andet baseres på følgende etaper og tidsplan:
enighed mellem alle parterne (CNDD, regeringen, de politiske partier, fagforeningerne og
det civile samfund) om etaperne i overgangen
nedsættelse af et nationalt konsensusorienteret overgangsråd, der har en forfatningsgivende
forsamlings beføjelser og prærogativer
ajourføring af de juridiske rammer (forfatning og valglove)
5
afholdelse af frie og gennemsigtige præsident- og parlamentsvalg før udgangen af 2009
tidsplanen for de forskellige komponenter i køreplanen.
Overholdelsen af menneskerettighederne og de fundamentale friheder med ganske særlig
vægt på personers frihed og sikkerhed, ytringsfrihed samt undladelse af at anvende tortur og
af enhver umenneskelig eller nedværdigende behandling vil blive betragtet som et
grundlæggende element i overgangen.
Det foreslås, at disse høringer finder sted snarest muligt, på en af parterne nærmere aftalt dato,
i EU-Rådets bygning i Bruxelles. Konsultationerne skulle gøre det muligt for den guineanske
part at komme med nærmere præciseringer med hensyn til en påkrævet og fredelig
5
Dette punkt omfatter tilrettelæggelsen af vælgerregistreringen og oprettelse af en valgliste, som har alle
interesserede parters tillid.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilbagevenden til demokrati inden for de eksisterende juridiske rammer og med fuld respekt
for forfatningen og at iværksætte egnede foranstaltninger til at ledsage denne overgang.
Med venlig hilsen
På Rådets vegne
Kopi:
Formandskabet for AVS/EF-ministerrådet
Formandskabet for AVS-ambassadørudvalget
Generalsekretariatet for gruppen af AVS-stater
På Kommissionens vegne
DA
7
DA