Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0165
Offentligt
1448830_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.4.2009
KOM(2009) 165 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse for- og efterspændte
tråde og strenge af ulegeret stål (PSC-tråde og -strenge) med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og om endelig opkrævning af den midlertidige told
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448830_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Baggrunden for forslaget
Begrundelse og formål
Dette forslag vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af
22. december 1995 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab, senest ændret ved Rådets forordning (EF)
nr. 2117/2005 af 21. december 2005 ("grundforordningen"), i proceduren vedrørende
importen af visse for- og efterspændte tråde og strenge af ulegeret stål (PSC-tråde og
-strenge) med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Generel baggrund
Forslaget er fremsat som led i gennemførelsen af grundforordningen og som resultat af
en undersøgelse, der blev foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige og
proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Kommissionens forordning (EF) nr. 1129/2008 om indførelse af en midlertidig
antidumpingtold på importen af for- og efterspændte tråde og strenge af ulegeret stål
(PSC-tråde og -strenge) med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2.
Høring af interesserede parter og konsekvensanalyse
Høring af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har allerede haft mulighed for at
forsvare deres interesser i forbindelse med undersøgelsen i overensstemmelse med
grundforordningen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en evaluering af de generelle konsekvenser, men
indeholder en udtømmende liste over de forhold, der skal evalueres.
3.
Forslagets retlige aspekter
Resumé af forslaget
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den 16. februar 2008 indledte Kommissionen en antidumpingprocedure vedrørende
importen af visse for- og efterspændte tråde og strenge af ulegeret stål ("PSC-tråde og
–strenge") med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina").
Ved forordning (EF) nr. 1129/2008 indførte Kommissionen en midlertidig
antidumpingtold på denne import.
Vedlagte forslag til Rådets forordning er baseret på de endelige konklusioner
vedrørende dumping, skade, årsagssammenhæng og Fællesskabets interesser. For så
vidt angår dumping, viste det sig, at to eksporterende producenter, som blev indrømmet
individuel behandling, udelod afgørende oplysninger, mens undersøgelsen fandt sted.
Derfor blev deres anmodning om individuel behandling afvist, jf. grundforordningens
artikel 18. En anden eksporterende producent, som ikke blev indrømmet individuel
behandling i den foreløbige fase, kunne præcisere ledelsens sammensætning og
stemmerettighederne og dermed bevise, at der ikke var tale om væsentlig statslig
indgriben, jf. grundforordningens artikel 9, stk. 5, litra c). Derfor blev der beregnet en
særlig toldsats for denne eksporterende producent. Med hensyn til andre aspekter ved
undersøgelsen blev de foreløbige konklusioner bekræftet, idet der er foretaget visse
ændringer af beregningen af dumpingmargener og skadestærskler og således af tolden.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning, der bør
offentliggøres senest den 13. maj 2009.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab,
senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2117/2005 af 21. december 2005.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget henhører under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet finder
derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende årsager:
Foranstaltningen er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke mulighed
for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
pålægges Fællesskabet, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået retsakt: forordning.
Andre reguleringsmidler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund:
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Andre midler ville ikke være egnede, fordi grundforordningen ikke fastsætter andre
muligheder.
4.
Budgetmæssige virkninger
Forslaget har ingen konsekvenser for Fællesskabets budget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448830_0005.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse for- og efterspændte
tråde og strenge af ulegeret stål (PSC-tråde og -strenge) med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og om endelig opkrævning af den midlertidige told
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
1
("grundforordningen"), særlig artikel 9,
under henvisning til forslag forelagt af Kommissionen efter høring af det rådgivende udvalg,
og
ud fra følgende betragtninger:
1.
1.1.
(1)
PROCEDURE
Midlertidige foranstaltninger
Ved forordning (EF) nr. 1129/2008
2
("forordningen om midlertidig told") indførte
Kommissionen en midlertidig antidumpingtold på importen af visse for- og
efterspændte tråde og strenge af ulegeret stål ("PSC-tråde og –strenge") med
oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina").
Det skal bemærkes, at proceduren blev indledt som følge af en klage, der blev indgivet
af Eurostress Information Service (ESIS) på vegne af en række producenter, der tegner
sig for en betydelig del, i dette tilfælde mere end 57 %, af den samlede EF-produktion
af PSC-tråde og –strenge.
Som anført i betragtning 13 i forordningen om midlertidig told omfattede
undersøgelsen af dumping og skade perioden fra den 1. januar 2007 til den
31. december 2007 ("undersøgelsesperioden" eller "UP"). Undersøgelsen af tendenser,
der var relevante for skadesvurderingen, omfattede perioden fra den 1. januar 2004 til
udgangen af undersøgelsesperioden ("den betragtede periode").
Efterfølgende procedure
(2)
(3)
1.2.
1
2
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 2117/2005 (EUT L 340 af
23.12.2005, s. 17).
EUT L 306 af 15.11.2008, s. 5.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
Efter fremlæggelse af de væsentligste kendsgerninger og betragtninger, der lå til grund
for beslutningen om at indføre midlertidige antidumpingforanstaltninger
("fremlæggelse af de foreløbige konklusioner"), indgav adskillige interesserede parter
skriftlige redegørelser for at tilkendegive deres synspunkter vedrørende de foreløbige
konklusioner. Parter, der anmodede herom, fik lejlighed til at blive hørt.
Kommissionen fortsatte med at indhente og efterprøve alle oplysninger, som den anså
for nødvendige for at træffe endelig afgørelse i sagen.
Kommissionen fortsatte sin undersøgelse vedrørende Fællesskabets interesser og
foretog en analyse af de oplysninger, som en række brugere i Fællesskabet indgav i
besvarelsen
af
spørgeskemaet
efter
indførelsen
af
midlertidige
antidumpingforanstaltninger.
Der blev aflagt fire supplerende kontrolbesøg hos følgende brugervirksomheder:
– Hormipresa SL, Santa Coloma de Queralt, Spanien
– Group Pacadar SA, Madrid, Spanien
– Strongforce Engineering PLC, Dartford, Det Forenede Kongerige
– Hanson Building Products Limited, Somercotes, Det Forenede Kongerige.
(5)
(6)
(7)
Alle parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og betragtninger, der lå
til grund for, at det påtænktes at anbefale, at der indføres en endelig antidumpingtold
på importen af PSC-tråde og –strenge med oprindelse i Folkerepublikken Kina, og at
der foretages en endelig opkrævning af de beløb, for hvilke der er stillet sikkerhed i
form af midlertidig told. De fik også en frist, inden for hvilken de kunne fremsætte
bemærkninger til de offentliggjorte oplysninger.
De mundtlige og skriftlige bemærkninger fra de interesserede parter blev undersøgt,
og i de tilfælde, hvor det var relevant, blev konklusionerne ændret i overensstemmelse
dermed.
DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
Den pågældende vare
En interesseret part påstod, at en særlig strengtype med 19 tråde burde udelukkes fra
undersøgelsen, da denne varetype, der anvendes til meget specifikke
anvendelsesformål,
ikke
kan
anvendes
til
armering
af
beton,
ophængningskonstruktioner
og
skråstagsbroer,
som
er
de
vigtigste
anvendelsesområder for den pågældende vare, og desuden fremstilles denne varetype
ikke i Fællesskabet. EF-erhvervsindustrien blev hørt og bekræftede, at den omtalte
varetype, dvs. strenge med 19 tråde og strenge med over 19 tråde, ikke var den
pågældende vare. Påstanden er derfor blevet godtaget, og strenge med 19 tråde eller
derover udelukkes fra varedækningen.
Da der ikke er fremsat andre bemærkninger vedrørende den pågældende vare og
samme vare, bekræftes hermed betragtning 14 til 20 i forordningen om midlertidig
told.
(8)
2.
2.1.
(9)
(10)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
3.1.
(11)
DUMPING
Markedsøkonomisk behandling
En kinesisk eksporterende producent anfægtede de midlertidige konklusioner
angående afgørelsen om markedsøkonomisk behandling og påstod, at virksomheden
opfyldte kriterierne i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), kriterium 1–3.
Hvad angår det første kriterium, fastslog undersøgelsen vedrørende
markedsøkonomisk behandling, at de elektricitetsomkostninger, som blev afholdt af
den pågældende eksporterende producent, og som udgjorde en væsentlig del af de
samlede produktionsomkostninger, var upålidelige. Det blev konkluderet, at
elektricitetsomkostningerne blev faktureret via en tredje virksomhed under likvidation
(og ikke direkte af elleverandøren). Det blev forklaret, at virksomheden under
likvidation, som oprindeligt var ejer af produktionsanlægget, hvor den pågældende
vare blev produceret, men som i mellemtiden var under likvidation, stadig blev
betragtet som ejer af anlægget. Elektricitetsselskabet sender derfor stadig regningen
for det samlede elektricitetsforbrug til virksomheden under likvidation, som til
gengæld fakturerer disse omkostninger til den pågældende eksporterende producent.
Det blev dog verificeret, at den eksporterende producent købte produktionsanlægget i
løbet af undersøgelsesperioden i 2007 og i det mindste i en del af
undersøgelsesperioden var den retmæssige ejer af produktionsanlægget. Desuden
stemte de indberettede beløb ikke overens med den eksporterende producents
regnskaber. Efter fremlæggelsen af de foreløbige konklusioner fremsendte
virksomheden ingen oplysninger eller dokumentation, der kunne bevise pålideligheden
af elektricitetsomkostningerne, og som dermed kunne have ændret de foreløbige
konklusioner om dette aspekt.
Den samme eksporterende producent gentog, at den begrænsede varighed af
virksomhedens erhvervslicens ikke antydede væsentlig statslig indgriben, jf.
grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), kriterium 1, som konkluderet ved
undersøgelsen om markedsøkonomisk behandling. I den forbindelse skal det
bemærkes, at den begrænsede erhvervslicens var til hinder for langsigtede
erhvervsmæssige beslutninger og planlægning. Det blev navnlig konkluderet, at
virksomheder i lignende situationer normalt har erhvervslicenser med betydeligt
længere gyldighed. Men efter fremlæggelsen af de midlertidige konklusioner kunne
det afklares, at forlængelse af den eksporterende producents erhvervslicens blot var en
formalitet, som ikke længere kunne betragtes som en hindring for langsigtede
erhvervsmæssige beslutninger og planlægning.
Det kunne derfor i dette særlige tilfælde konkluderes, at erhvervslicensens varighed
bestemt ikke kan betragtes som væsentlig statslig indgriben, jf. artikel 2, stk. 7, litra c),
kriterium 1, og den eksporterende producents argumenter blev godtaget. De foreløbige
konklusioner blev ændret i overensstemmelse hermed.
Den pågældende eksporterende producent bestred ligeledes konklusionen om, at
virksomheden ikke opfyldte betingelserne i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra
c), kriterium 2, dvs. at den havde ét klart sæt regnskaber, som revideres uafhængigt i
henhold til internationale regnskabsstandarder. Det skal bemærkes, at undersøgelsen
vedrørende markedsøkonomisk behandling viste, at større beløb i forbindelse med et
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stående lån var opført under en forkert post. Selvom den eksporterende producent
påstod, at disse konklusioner ikke afspejlede virkeligheden, fremlagde virksomheden
dog ingen overbevisende forklaring eller gyldig dokumentation for sin påstand.
Påstanden blev derfor afvist.
(17)
Endelig påstod den samme eksporterende producent, at der ikke var videreført
væsentlige forvridninger fra det ikke-markedsøkonomiske system, jf.
grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra c), kriterium 3. Den eksporterende producent
bestred navnlig konklusionen om, at virksomheden kunne låne penge til en rentesats,
der lå betydeligt under markedssatsen. Den eksporterende producent fremlagde dog
ingen nye oplysninger eller dokumentation, der kunne ændre de midlertidige
konklusioner i den henseende, og påstanden blev derfor afvist.
På grundlag af ovenstående og til trods for de konklusioner, der er beskrevet i
betragtning 14, bekræftes konklusionerne om markedsøkonomisk behandling for så
vidt angår denne eksporterende producent, jf. betragtning 35 i den midlertidige
forordning.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger til afgørelsen om markedsøkonomisk
behandling, bekræftes de midlertidige konklusioner i betragtning 25 til 36 i
forordningen om midlertidig told.
Individuel behandling
Den eksporterende producent, som ikke blev indrømmet individuel behandling,
påstod, at virksomhedens beslutningsproces var tilstrækkeligt fri af statslig indgriben,
jf. grundforordningens artikel 9, stk. 5, litra c).
Til støtte for denne påstand kunne den eksporterende producent præcisere bestyrelsens
sammensætning og aktionærernes stemmeret. Således kunne den eksporterende
producent godtgøre, at virksomheden var tilstrækkeligt fri af eventuel statslig
indgriben i prisfastsættelsen, jf. grundforordningens artikel 9, stk. 5, litra c). Endvidere
kunne den eksporterende producent også som nævnt i betragtning 14 vise, at
varigheden af virksomhedens erhvervslicens ikke kan betragtes som væsentlig statslig
indgriben. Da den eksporterende producent opfyldte kravene til individuel behandling,
jf. grundforordningens artikel 9, stk. 5, skal der således beregnes en individuel endelig
told for de varer, som virksomheden producerer og eksporter.
Hvad angår to af de eksporterende producenter, som blev indrømmet individuel
behandling, viste nye oplysninger, som blev fremlagt efter indførelsen af de
midlertidige foranstaltninger, at betroede medarbejdere i disse virksomheder var
medlemmer af statslige organer, jf. grundforordningens artikel 9, stk. 5, litra c). Begge
virksomheder
udelod
denne
oplysning
i
deres
anmodning
om
markedsøkonomisk/individuel behandling.
Det blev konkluderet, at udeladelse af sådanne oplysninger var vildledende, jf.
grundforordningens artikel 18, stk. 1, og at der skulle ses bort fra oplysningerne i
virksomhedernes anmodninger om markedsøkonomisk/individuel behandling. De
pågældende virksomheder fik lejlighed til at fremlægge yderligere forklaringer i
henhold til grundforordningens artikel 18, stk. 4. Ingen af virksomhederne fremlagde
(18)
(19)
3.2.
(20)
(21)
(22)
(23)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dog tilfredsstillende forklaringer. Ovennævnte virksomheders blev derfor ikke
indrømmet individuel behandling.
(24)
Hvad angår den tredje virksomhed, som blev indrømmet individuel behandling, satte
EF-erhvervsgrenen spørgsmålstegn ved, om virksomheden er helt på udenlandske
hænder, og om den dermed opfylder det tredje kriterium i grundforordningens artikel
9, stk. 5, litra c). Alle relevante betalinger og bankoverførsler i forbindelse med
erhvervelsen af virksomheden kunne imidlertid verificeres og afstemmes i løbet af den
undersøgelse, der påviste, at virksomheden var helt på udenlandske hænder. Påstanden
blev derfor afvist.
NORMAL VÆRDI
Referenceland
Visse interesserede parter påstod, at valget af referenceland var uhensigtsmæssigt. Det
blev navnlig påstået, at konkurrenceniveauet i Tyrkiet, som kun tæller en producent af
PSC-tråde og –strenge på det tyrkiske marked, ville være utilstrækkeligt til at basere
den normale værdi på oplysninger fra denne producent.
Parterne fremlagde dog ingen ny dokumentation herfor, men gentog blot de påstande,
som blev fremsat inden indførelsen af de midlertidige foranstaltninger. Som anført i
betragtning 44 i forordningen om midlertidig told, importeredes der væsentlige
mængder til Tyrkiet, dvs., at importen udgjorde over 50 % af det samlede marked,
selvom der kun var en producent i Tyrkiet. På dette grundlag, og da ingen andre
producenter fra andre potentielle referencelande samarbejdede i forbindelse med denne
undersøgelse, bekræftes det, at Tyrkiet udgør et hensigtsmæssigt referenceland i
henhold til grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a).
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger til valget af referenceland, bekræftes de
midlertidige konklusioner i betragtning 40 til 45 i forordningen om midlertidig told
hermed.
Metode til beregning af den normale værdi
En eksporterende producent hævdede, at den anvendte normale værdi ikke var
hensigtsmæssig, da den normale værdi for de fleste varetyper, jf. betragtning 48 og 49
i forordningen om midlertidig told, beregnes på grundlag af den tyrkiske producents
produktionsomkostninger. Den eksporterende producent hævdede, at den normale
værdi for de varetyper, som eksporteres af de kinesiske eksportører, burde baseres på
de kinesiske eksportørers egne produktionsomkostninger.
Det skal bemærkes, at det i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a), udtrykkeligt
hedder, at den normale værdi fastsættes på grundlag af prisen eller den beregnede
værdi i et land med markedsøkonomi. Den normale værdi blev fastsat på grundlag af
beregnede værdier, hvorfor man ikke kan udlede, at de anvendte værdier var
uhensigtsmæssige. Da den pågældende eksportør ikke blev indrømmet
markedsøkonomisk behandling, skal det desuden bemærkes, at virksomhedens
omkostninger i forbindelse med de eksporterede varer blev anset for upålidelige.
Formålet med at vælge et referenceland er at fastlægge pålidelige omkostninger og
priser på grundlag af de indhentede oplysninger i et egnet referenceland. Da det er
4.
4.1.
(25)
(26)
(27)
4.2.
(28)
(29)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
blevet afgjort, at Tyrkiet er et egnet referenceland, er der ingen grund til at anse
omkostningerne i forbindelse med den pågældende vare for upålidelige eller
uhensigtsmæssige.
(30)
Den eksporterende producent fremsatte ingen særlige årsager (bortset fra årsager i
betragtning 24 ovenfor) til, at valget af referenceland skulle være uhensigtsmæssigt,
og uddybede navnlig ikke, hvorfor de varetyper, der produceres og sælges af den
pågældende eksporterende producent, og de varetyper, der produceres og sælges af
producenten i referencelandet, ikke skulle være sammenlignelige. Påstandene måtte
derfor afvises.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger angående metoden til beregning af den
normale værdi, bekræftes de midlertidige konklusioner i betragtning 46 til 50 i
forordningen om midlertidig told hermed.
Eksportpris
Den eksporterende producent, som er nævnt i betragtning 52 i forordningen om
midlertidig told, og som solgte til eksport via sin forretningsmæssigt forbundne
importør i Fællesskabet, påstod, at den forretningsmæssigt forbundne importørs
faktiske fortjeneste ved videresalg af PSC-tråde og –strenge i Fællesskabet skulle have
været anvendt ved beregningen af eksportprisen, jf. grundforordningens artikel 2, stk.
9.
Det skal bemærkes, at salgspriserne mellem forretningsmæssigt forbundne parter
betragtes som upålidelige på grund af relationerne mellem køber og sælger. Den
fortjenstmargen, der fremkommer efter videresalg, betragtes derfor også som
upålidelig. Den eksporterende producent fremlagde ikke dokumentation for, at
virksomhedens forretningsmæssigt forbundne importørs fortjenstmargen alligevel ville
være pålidelig. Påstanden blev derfor afvist.
Det skal bemærkes, at den i betragtning 32 ovenfor nævnte eksporterende producent
ikke blev indrømmet individuel behandling af de i betragtning 22 og 23 anførte
årsager, og da virksomhedens dumpingmargen derfor blev fastlagt på grundlag af
metoden i betragtning 41, er spørgsmålet om, hvilken metode der anvendes til
fastlæggelse af denne eksporterende producents eksportpris, blevet irrelevant.
Hvad angår en af de eksporterende producenter, der blev indrømmet individuel
behandling, satte EF-erhvervsgrenen spørgsmålstegn ved pålideligheden af
virksomhedens indberettede eksportpris. Det blev påstået, at de små mængder, der
blev eksporteret i undersøgelsesperioden, og de særlige omstændigheder (den
eksporterede vare havde navnlig ikke det påkrævne godkendelsescertifikat) kunne
antyde en forbindelse mellem importøren og den eksporterende producent, og at der
derfor burde ses bort fra den tilsvarende eksportpris. EF-erhvervsgrenen kunne dog
ikke fremlægge dokumentation for deres påstand. Desuden viste undersøgelsen ingen
forbindelser mellem den eksporterende producent og den ikke-forretningsmæssigt
forbundne importør. Påstanden blev derfor afvist.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger til fastlæggelsen af eksportprisen,
bekræftes de midlertidige konklusioner i betragtning 51 i forordningen om midlertidig
told hermed.
(31)
4.3.
(32)
(33)
(34)
(35)
(36)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448830_0011.png
4.4.
(37)
Sammenligning
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger til sammenligningen mellem
eksportprisen og den normale værdi, bekræftes de midlertidige konklusioner i
betragtning 53 og 54 i forordningen om midlertidig told hermed.
DUMPINGMARGEN
Samarbejdende producenter, der blev indrømmet individuel behandling
For de virksomheder, der blev indrømmet individuel behandling, blev den vejede
gennemsnitlige normale værdi sammenlignet med den vejede gennemsnitlige
eksportpris, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 11 og 12.
Den endelige vejede gennemsnitlige dumpingmargen udgør følgende i procent af cif-
prisen, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet:
Virksomhed
Kiswire Qingdao, Ltd.
Endelig dumping-
margen
26,8 %
5.
5.1.
(38)
(39)
Ossen MaanShan Steel Wire and Co. Ltd, Maanshan, and 49,8 %
Ossen Jiujiang Steel Wire Cable Co. Ltd, Jiujinag
5.2.
(40)
(41)
Alle andre eksporterende producenter
Som anført i betragtning 57
samarbejdsniveauet meget lavt.
i
forordningen
om
midlertidig
told,
var
Det blev derfor anset for rimeligt at beregne den landsdækkende dumping på grundlag
af data fra virksomheder, som hverken blev indrømmet markedsøkonomisk behandling
eller individuel behandling.
På det grundlag blev det landsdækkende dumpingniveau for alle eksporterende
producenter, som ikke blev indrømmet individuel behandling, fastsat til 50,0 % af cif-
prisen, Fællesskabets grænse, ufortoldet.
SKADE
EF-produktion og afgrænsning af EF-erhvervsgrenen
Da der ikke blev fremsat bemærkninger vedrørende afgrænsningen af EF-
erhvervsgrenen og dennes produktion, bekræftes betragtning 60 til 63 i forordningen
om midlertidig told hermed.
Forbruget i Fællesskabet
Da der ikke blev fremsat bemærkninger vedrørende forbruget i Fællesskabet,
bekræftes konklusionerne i betragtning 64 til 66 i betragtningen om midlertidig told.
(42)
6.
6.1.
(43)
6.2.
(44)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.3.
(45)
Import til Fællesskabet fra Kina
En interesseret part påstod, at gennemsnitsprisen på importerede varer fra Kina var
mage til EF-erhvervsgrenens gennemsnitlige salgspriser. I den forbindelse viste
Kommissionens konklusioner, som var baseret på Eurostats oplysninger vedrørende
importpriser på varer fra Kina og efterprøvede data for EF-erhvervsgrenen, at denne
påstand ikke var korrekt. Påstanden blev derfor afvist.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger hertil, bekræftes konklusionerne i
betragtning 67 til 70 i forordningen om midlertidig told.
EF-erhvervsgrenens situation
En bruger påstod, at EF-erhvervsgrenens gennemsnitspriser i 2004 og 2005 var højere
end de oplyste priser i forordningen om midlertidig told og derfor ukorrekte.
Vedrørende denne påstand skal det understreges, at de nuværende konklusioner
træffes på grundlag af en undersøgelse på EU-niveau og ikke på regionalt eller
landsdækkende niveau. Da den interesserede part ikke fremlagde dokumentation for
sin påstand, blev påstanden vist.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger vedrørende EF-erhvervsgrenens
situation, bekræftes betragtning 71 til 91 i forordningen om midlertidig told, hvori det
hedder, at EF-erhvervsgrenen har lidt væsentlig skade.
ÅRSAGSSAMMENHÆNG
Dumpingimportens virkninger
En række interesserede parter påstod, at markedsandelen for importerede varer fra
Kina ikke var stor nok til at påføre EF-erhvervsgrenen den skade, den har lidt. Som det
tydeligt fremgår af betragtning 93 i forordningen om midlertidig told, faldt den
markante stigning på 2 106 % i dumpingimportens omfang mellem 2004 og
undersøgelsesperioden og den tilsvarende forøgelse af markedsandelen fra 0,4 % i
2004 til 8,2 % i undersøgelsesperioden på markedet i Fællesskabet samt de
konstaterede prisunderbud på 18 % overvejende sammen med forværringen af EF-
erhvervsgrenens økonomiske situation.
Til trods for en stigning i omkostningerne til det vigtigste råmateriale, valsetråd, som
udgør 75 % af produktionsomkostningerne, som skulle have påvirket samtlige aktører
på markedet, faldt gennemsnitspriserne på kinesiske varer desuden med 45 % mellem
2004 og undersøgelsesperioden. Det konkluderes derfor, at presset fra
dumpingimporten, som fra 2006 tegnede sig for en voksende mængde og
markedsandel, spillede en afgørende rolle den skade, der forvoldtes EF-
erhvervsgrenen. Dette krav må derfor afvises.
På dette grundlag bekræftes konklusionerne i betragtning 92 til 94 i forordningen om
midlertidig told.
Virkningerne af andre faktorer
En række interesserede parter hævdede, at den skade, EF-erhvervsgrenen har lidt,
skyldtes importen fra andre tredjelande. Som det fremgår af betragtning 95 og 96 i
(46)
6.4.
(47)
(48)
7.
7.1.
(49)
(50)
(51)
7.2.
(52)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forordningen om midlertidig told steg mængden af importerede varer fra andre
tredjelande med 112 % mellem 2004 og udgangen af undersøgelsesperioden.
Gennemsnitspriserne for disse importerede varer lå dog langt over de kinesiske
eksporterende producenters priser og endda EF-erhvervsgrenens priser. Importen kan
derfor ikke anses for at have bidraget til den skade, der er forvoldt EF-erhvervsgrenen.
(53)
Det blev konstateret, at to af de øvrige tredjelande, som havde en samlet markedsandel
på 2,5 %, havde priser, der lå under importpriserne på den pågældende vare fra Kina.
På grund af de forholdsvis små mængder af importerede varer kan dette dog ikke anses
for tilstrækkeligt til at bryde årsagssammenhængen mellem dumpingimporten fra Kina
og den væsentlige skade, EF-erhvervsgrenen har lidt.
På dette grundlag bekræftes konklusionerne i betragtning 95 og 96 i forordningen om
midlertidig told.
Eksportresultater for den del af EF-erhvervsgrenen, der indgik i stikprøven
En række interesserede parter hævdede, at den skade, EF-erhvervsgrenen har lidt,
skyldtes eksporten til priser, der er lavere end produktionsomkostningerne. Eksporten
til lande uden for Fællesskabet udgjorde kun omkring 14 % af EF-erhvervsgrenens
samlede salg af samme vare i undersøgelsesperioden. Denne eksport steg med ca.
16 % mellem 2004 og undersøgelsesperioden. EF-producenternes salgspriser pr. enhed
ved eksport faldt med 8 % fra 715 EUR pr. ton i 2004 til 660 EUR pr. ton i
undersøgelsesperioden. Som det fremgår af betragtning 98 i forordningen om
midlertidig told, kan det ikke antages, at dette salg foregik til priser, der lå under
produktionsomkostningerne, da der konstateredes en del udsving i omkostningerne og
priserne mellem virksomhederne og tidspunkterne. Faldet i eksportpriserne skyldtes
det voldsomme pristryk fra den kinesiske eksport på EF-erhvervsgrenens vigtigste
eksportmarkeder.
På dette grundlag bekræftes konklusionerne i betragtning 97 til 99 i forordningen om
midlertidig told.
Da der ikke blev fremsat bemærkninger vedrørende stigningen i
produktionsomkostningerne og konkurrencen fra andre producenter i Fællesskabet,
bekræftes betragtning 100 til 102 i forordningen om midlertidig told hermed.
Konklusion vedrørende årsagssammenhæng
I betragtning af ovenstående analyse, hvori der er skelnet behørigt imellem
virkningerne af alle andre kendte faktorer på EF-erhvervsgrenens situation og de
skadevoldende virkninger af dumpingimporten, bekræftes det, at disse andre faktorer
ikke ændrer det forhold, at den væsentlige skade må tilskrives dumpingimporten.
På baggrund af ovenstående bekræftes det derfor, at dumpingimporten af PSC-tråde og
-strenge med oprindelse i Kina har forvoldt EF-erhvervsgrenen væsentlig skade, jf.
grundforordningens artikel 3, stk. 6.
Da der ikke er fremsat andre bemærkninger i denne henseende, bekræftes
konklusionerne i betragtning 103 og 104 i forordningen om midlertidig told.
FÆLLESSKABETS INTERESSER
(54)
7.3.
(55)
(56)
(57)
7.4.
(58)
(59)
(60)
8.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.1.
(61)
EF-erhvervsgrenens og andre EF-producenters interesser
Da der ikke blev fremsat bemærkninger vedrørende EF-erhvervsgrenens og andre
producenters interesser, bekræftes betragtning 105 til 111 i forordningen om
midlertidig told hermed.
Importørernes interesser
En interesseret part, der importerer PSC-tråde og –strenge fra Kina, påstod, at
indførelsen af antidumpingforanstaltninger ville få alvorlige følge for importørernes
situation, da de ikke ville kunne vælte prisstigningen over på kunderne.
Undersøgelsen viste, at importørernes fortjenstmargener for den pågældende vare var
relativt høje. Da den pågældende vare kun udgør en mindre andel af kundernes
samlede omkostninger, bør det desuden være muligt for importørerne at vælte en
eventuel prisstigning over på kunderne. Desuden hindrer importørernes kontrakter
med leverandørerne dem ikke i at skifte til andre forsyningskilder af den pågældende
vare, til virksomheder med en lav eller ingen told eller til andre leverandørlande såsom
Thailand og Sydafrika. Denne påstand måtte derfor afvises.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger i denne forbindelse, bekræftes
konklusionerne i betragtning 112 til 114 i forordningen om midlertidig told hermed.
Brugernes interesser
En række interesserede parter påstod, at indførelsen af antidumpingforanstaltninger
ville få alvorlige følge for situationen for brugerne af PSC-tråde og -strenge, da de
ikke ville kunne vælte prisstigningen over på kunderne.
Som det fremgår af betragtning 4 og 5 ovenfor, blev den mulige virkning af
foranstaltninger på situationen i brugerindustrien yderligere undersøgt efter
indførelsen af de midlertidige foranstaltninger ved hjælp af supplerende kontrolbesøg
hos fire brugere. Disse brugere var alle brugere i mellemleddet, der producerer og
leverer betonelementer til armering af beton, ophængningskonstruktioner og
skråstagsbroer.
Kommissionens konklusioner viste, at den pågældende vare kun udgjorde 5 % af de
samlede produktionsomkostninger hos den mest repræsentative besøgte bruger og for
de fleste anvendelsesformål. I gennemsnit kan denne andel dog udgøre helt op til 13 %
hos brugerne. Virkningen af antidumpingtolden på deres omkostninger blev anslået til
mellem 0 og 6 %. Virkningen af tolden vil ikke desto mindre være minimal for deres
slutkunder (hovedsagelig byggefirmaer) og i alle tilfælde under 1 % af deres samlede
produktionsomkostninger. De vil derfor ikke få vanskeligt ved at vælte tolden over på
deres kunder. Denne påstand måtte derfor afvises.
En interesseret part påstod, at indførelsen af antidumpingforanstaltninger vil føre til en
mangel på PSC-tråde og –strenge i Det Forenede Kongerige, da det britiske marked er
baseret på import. Det skal i den forbindelse erindres, at de nuværende konklusioner
træffes på grundlag af en undersøgelse på EU-niveau og ikke på regionalt eller
landsdækkende niveau. Hvis man ser på det britiske marked separat, viser disse
konklusioner dog, at de undersøgte britiske producenter har stor uudnyttet kapacitet til
at forsyne markedet. Desuden har EF-erhvervsgrenen som helhed tilstrækkelig
8.2.
(62)
(63)
(64)
8.3.
(65)
(66)
(67)
(68)
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
uudnyttet kapacitet til at dække det samlede EF-forbrug. Denne påstand måtte derfor
afvises.
(69)
En række interesserede parter hævdede, at der findes et kartel i EF-erhvervsgrenen for
PSC-tråde og -strenge. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Kommissionen i
oktober 2008 sendte en klagepunktsmeddelelse til en række virksomheder, der leverer
forspændingsstål. Kommissionen har dog ikke truffet en endelig afgørelse i denne sag.
Beslutningen om at sende en klagepunktsmeddelelse har ikke indflydelse på det
endelige resultat af proceduren. Skulle det vise sig, at der har eksisteret et kartel på
EF-markedet, tages foranstaltningerne eventuelt op til revision.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger i denne forbindelse, bekræftes
konklusionerne i betragtning 115 til 117 i forordningen om midlertidig told hermed.
Konklusion vedrørende Fællesskabets interesser
Efter en yderligere undersøgelse af aspekterne vedrørende Fællesskabets interesser
bekræftes konklusionerne i betragtning 118 i forordningen om midlertidig told.
ENDELIGE ANTIDUMPINGFORANSTALTNINGER
Skadestærskel
En række interesserede parter anfægtede det midlertidige undersøgelsesresultat, som
viste, at en profitmargen på 8,5 % ville være den profitmargen, som med rimelighed
kunne forventes for en erhvervsgren af denne type i sektoren under normale
konkurrencevilkår.
En interesseret part påstod, at rentabiliteten for 2005 ikke skulle medtages i
beregningen af EF-erhvervsgrenens fortjenstmargen, da det var exceptionelt
indbringende år for sektoren. Dette blev verificeret, og påstanden blev derfor
accepteret. Den fortjenstmargen på 6,2 %, som blev opnået i 2004, hvor
importmængderne fra Kina ikke var væsentlige og priserne lå over EF-
erhvervsgrenens, blev derfor anvendt ved beregningen af skadestærsklen.
Den nødvendige prisforhøjelse blev derefter fastsat på grundlag af en sammenligning
mellem den vejede gennemsnitlige importpris som fastsat med henblik på beregningen
af underbud og den ikke-skadevoldende pris for de varer, som EF-erhvervsgrenen
solgte på EF-markedet. Forskelle som følge af denne sammenligning blev derefter
udtrykt i procent af den samlede cif-importværdi.
En interesseret part påstod, at den vejede gennemsnitlige underbudsmargen burde
beregnes ved hjælp af mængden af hver varetype, som blev solgt af EF-
erhvervsgrenen, som vægt. Det er fast praksis at anvende cif-værdien af eksporten af
hver varetype som vægt ved beregningen af den vejede gennemsnitlige
underbudsmargen. Baggrunden for denne beregning er, at en told beregnet på denne
måde, hvis den anvendes på virksomhedens salg i undersøgelsesperioden, vil udligne
underbuddet og altså medføre en ikke-skadevoldende pris. Dette ville ikke være
tilfældet, hvis man anvendte mængden af hver varetype solgt af EF-erhvervsgrenen
som vægt, sådan som det blev påstået.
(70)
8.4.
(71)
9.
9.1.
(72)
(73)
(74)
(75)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448830_0016.png
(76)
Skadestærsklen for en af de kinesiske eksporterende producenter, der, jf. betragtning
24 ovenfor, blev indrømmet individuel behandling, blev beregnet på ny som følge af
en skrivefejl i den midlertidige fastlæggelse. Skadestærsklen beløb sig således til
mindre end 2 %, som betragtes som ubetydelighedsgrænsen. Der indføres derfor ingen
told på importen af den pågældende vare, fremstillet af den pågældende virksomhed.
Da der ikke blev fremsat andre bemærkninger til skadestærsklen, bekræftes
konklusionerne i betragtning 119-122 i forordningen om midlertidig told hermed.
Den landsdækkende skadestærskel blev beregnet på ny på grundlag af data fra de
virksomheder, som hverken blev indrømmet markedsøkonomisk behandling eller
individuel behandling.
Toldens form og størrelse
På baggrund af ovenstående og i overensstemmelse med grundforordningens artikel 9,
stk. 4, bør der indføres en endelig antidumpingtold på et niveau, der er tilstrækkeligt til
at afhjælpe den skade, der er forårsaget af dumpingimporten, men som ikke overstiger
den konstaterede dumpingmargen.
Den endelige toldsats fastsættes således:
Dumpingmargen
Qingdao, 26,8 %
Skadestærskel
0%
31,1 %
Endelig
antidumpingtold
0%
31,1 %
(77)
(78)
9.2.
(79)
(80)
Virksomhed
Kiswire
Ltd.
Ossen
MaanShan 49,8 %
Steel Wire and Co.
Ltd, Maanshan, and
Ossen Jiujiang Steel
Wire Cable Co. Ltd,
Jiujinag
Alle
virksomheder
(81)
andre 50,0 %
46,2 %
46,2 %
Antidumpingtoldsatserne for den individuelle virksomhed i denne forordning blev
fastsat ud fra resultaterne af denne undersøgelse. De afspejler således den situation,
der konstateredes i forbindelse med undersøgelsen vedrørende ovennævnte
virksomheder. Toldsatserne finder (i modsætning til den landsdækkende told for "alle
andre virksomheder") således udelukkende anvendelse på import af varer, der har
oprindelse i det pågældende land og er fremstillet af de nævnte virksomheder.
Importerede varer, der er fremstillet af andre virksomheder, som ikke udtrykkeligt er
nævnt i den dispositive del af denne forordning med navn og adresse, herunder
forretningsmæssigt forbundne enheder til de specifikt nævnte, kan ikke drage fordel af
disse satser, men er omfattet af toldsatsen for "alle andre virksomheder".
Alle anmodninger om anvendelse af denne individuelle toldsats for virksomheder
(f.eks. efter ændring af den pågældende enheds navn eller oprettelse af nye
(82)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448830_0017.png
produktions- eller salgsenheder) indgives omgående til Kommissionen
3
med alle
relevante oplysninger, især om ændringer i virksomhedens aktiviteter i forbindelse
med produktion, hjemmemarkeds- og eksportsalg i tilknytning til f.eks. den
pågældende navneændring eller den pågældende ændring i produktions- og
salgsenheder. Forordningen vil i givet fald blive ændret i overensstemmelse hermed
gennem en ajourføring af listen over de virksomheder, der er omfattet af individuelle
toldsatser.
9.3.
(83)
Endelig opkrævning af midlertidig told
På grund af størrelsen af de konstaterede dumpingmargener og den skade, der er
forvoldt EF-erhvervsgrenen, anses det for nødvendigt, at de beløb, der er stillet som
sikkerhed i form af midlertidig antidumpingtold, indført ved forordningen om
midlertidig told, dvs. forordning (EF) nr. 1129/2008, opkræves endeligt med et beløb
svarende til den endelige told. Hvis den endelige told er lavere end den midlertidige
told, bør beløb, for hvilke der midlertidigt er stillet sikkerhed ud over den endelige
told, frigives. Hvis den endelige told er højere end den midlertidige told, opkræves kun
de beløb, for hvilke der er stillet sikkerhed på niveauet for den midlertidige told,
endeligt. Beløb, for hvilke der midlertidigt er stillet sikkerhed for varer, der er
udelukket fra varedækningen, jf. betragtning 9, frigives.
Særligt tilsyn
For at minimere risikoen for omgåelse som følge af den store forskel i toldsatser
blandt de eksporterende producenter, konkluderes det, at det i dette tilfælde er
nødvendigt med særlige foranstaltninger for at sikre en korrekt anvendelse af
antidumpingtolden. Disse særlige foranstaltninger omfatter følgende:
Fremlæggelse for medlemsstaternes toldmyndigheder af en gyldig handelsfaktura, der
overholder kravene i bilaget til denne forordning. Import, der ikke er ledsaget af en
sådan faktura, er omfattet af den restdumpingtold, som gælder for alle andre
eksportører.
Hvis der er en betydelig mængdemæssig stigning i eksporten fra de virksomheder, der
er omfattet af lavere individuelle toldsatser, efter indførelsen af de pågældende
foranstaltninger, kan en sådan mængdemæssig stigning i sig selv betragtes som en
ændring af handelsmønstret som følge af indførelsen af foranstaltninger, jf.
grundforordningens artikel 13, stk. 1. Under sådanne omstændigheder og forudsat, at
betingelserne er opfyldt, kan der indledes en antiomgåelsesundersøgelse. Ved denne
undersøgelse kan det bl.a. overvejes, om det bliver nødvendigt at fjerne individuelle
toldsatser og pålægge en landsdækkende told.
TILSAGN
Efter fremlæggelsen af de vigtigste kendsgerninger og betragtninger, der ligger til
grund
for
den
påtænkte
henstilling
om
indførelse
af
endelige
antidumpingforanstaltninger, fremsatte en af de eksporterende producenter, som blev
9.4.
(84)
(85)
(86)
10.
(87)
3
Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for Handel, Direktorat H, kontor J-105 4/92, B-1049
Bruxelles, Belgien.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indrømmet individuel behandling, et pristilsagn, jf. grundforordningens artikel 8, stk.
1.
(88)
Tilbuddet blev gennemgået, og det konstateredes, at varepriserne varierede meget i
undersøgelsesperioden, og at der kunne være en forskel mellem den laveste og den
højeste pris ved salg af samme varekategori til EU på op til 46 % for den nævnte
virksomhed. Endvidere blev der også konstateret væsentlige udsving i EF-
erhvervsgrenens salgspriser i den betragtede periode. Varen egner sig derfor ikke til et
fast pristilsagn. Virksomheden tilbød at indeksere minimumsprisen i forhold til
udviklingen i prisen for et råmateriale, dvs. valsetråd. Men da der ikke foreligger
offentligt tilgængelige prisinformationer for det råmateriale, der anvendes til den
pågældende vare, og prisudviklingen for et sammenligneligt råmateriale, nemlig
valsetråd af maskekvalitet, gik i modsat retning, kunne der ikke konstateres nogen
rimelig sammenhæng mellem salgsprisen på den færdige vare i Fællesskabet og prisen
på råmaterialet. Tilbuddet om tilsagn kan ikke gennemføres i praksis, jf.
grundforordningens artikel 8, stk. 3, idet det ikke ville fjerne den konstaterede
dumpings skadelige virkning.
Endvidere findes der mange forskellige typer af den pågældende vare. For at gøre det
lettere at indberette de oplysninger, som der blev anmodet om i forbindelse med
undersøgelsen, forenklede virksomheden kriterierne for vareklassificering og kunne på
den måde samle de producerede og solgte varetyper i grupper. Det ændrer dog ikke
ved det forhold, at virksomheden producerede og solgte forskellige typer tråde og
strenge til EU i undersøgelsesperioden. For at begrænse risikoen for
krydskompensation mellem forskellige varetyper tilbød virksomheden at overholde tre
minimumsimportpriser, én for tråde og to for strenge afhængigt af diameter. Men i
betragtning af de grunde, der er beskrevet i betragtning 88, kunne den pågældende
eksporterende producents fremsatte pristilsagn ikke accepteres.
NAVNEÆNDRING
En af de berørte eksporterende producenter, Ossen MaanShan Steel Wire and Co. Ltd,
Maanshan, and Ossen Jiujiang Steel Wire Cable Co. Ltd, Jiujinag, ændrede navn til
Ossen Innovation Materials Co. Joint Stock Company Ltd, Maanshan, and Ossen
Jiujiang Steel Wire Cable Co. Ltd, Jiujinag efter undersøgelsesperioden, og mens
denne undersøgelse fandt sted.
Navneændringen indebærer ingen væsentlige ændringer, som ville kunne få
konsekvenser for konklusionerne på denne undersøgelse, og det blev derfor bestemt, at
de endelige konklusioner vedrørende Ossen MaanShan Steel Wire and Co. Ltd,
Maanshan, and Ossen Jiujiang Steel Wire Cable Co. Ltd, Jiujinag finder anvendelse på
Ossen Innovation Materials Co. Joint Stock Company Ltd, Maanshan, and Ossen
Jiujiang Steel Wire Cable Co. Ltd, Jiujinag —
(89)
11.
(90)
(91)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af ikke belagte, ikke
overtrukne tråde af ulegeret stål, tråde af ulegeret stål belagt eller overtrukket med
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448830_0019.png
zink og snoet tråd af ulegeret stål (også belagt eller overtrukket)
med højst 18 tråde,
med et indhold af karbon på 0,6 vægtprocent og derover, med største tværmål over 3
mm, med oprindelse i Folkerepublikken Kina, normalt tariferet under KN-kode ex
7217 10 90, ex 7217 20 90, ex 7312 10 61, ex 7312 10 65 og ex 7312 10 69 (Taric-
kode 7217 10 90 10, 7217 20 90 10, 7312 10 61 11, 7312 10 61 91, 7312 10 65 11,
7312 10 65 91, 7312 10 69 11 og 7312 10 69 91).
2.
Antidumpingtolden på nettoprisen, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet, for de i stk.
1 omhandlede varer fremstillet af nedenstående virksomheder fastsættes til følgende:
Antidumpingtold
0%
Taric-tillægskode
A899
A952
Virksomhed
Kiswire Qingdao, Ltd., Qingdao
Ossen Innovation Materials Co. Joint 31,1 %
Stock Company Ltd, Maanshan, and
Ossen Jiujiang Steel Wire Cable Co.
Ltd, Jiujinag
Alle andre virksomheder
3.
46,2 %
A999
Anvendelsen af den individuelle toldsats, der er fastsat for den i stk. 2 nævnte
virksomhed, er betinget af, at der over for medlemsstaternes toldmyndigheder
forelægges en gyldig handelsfaktura, der overholder kravene i bilaget. Hvis der ikke
forelægges en sådan faktura, anvendes toldsatsen for alle andre virksomheder.
Gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er
fastsat.
Artikel 2
4.
De beløb, der er stillet som sikkerhed i form af den midlertidige antidumpingtold i henhold til
Kommissionens forordning (EF) nr. 1129/2008 om indførelse af en midlertidig
antidumpingtold på importen af visse for- og efterspændte tråde og strenge af ulegeret stål
(PSC-tråde og -strenge) med oprindelse i Folkerepublikken Kina, opkræves endeligt. Beløb,
for hvilke der midlertidigt er stillet sikkerhed for varer, der ikke er omfattet af artikel 1, stk. 1,
frigives.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448830_0021.png
BILAG
Den gyldige handelsfaktura, der er omhandlet i artikel 1, stk. 3, skal indeholde en erklæring
underskrevet af en af de ansatte i virksomheden og udformet på følgende måde:
1. Navn og stilling for den ansatte i virksomheden, der har udstedt handelsfakturaen.
2. Følgende erklæring: "Undertegnede bekræfter, at den [mængde] PSC-tråde og -strenge, der
er solgt til eksport til Det Europæiske Fællesskab, og som er omfattet af denne faktura, blev
fremstillet af (virksomhedens navn og hovedsæde) (Taric-tillægskode) i (berørt land). Jeg
erklærer, at oplysningerne i denne faktura er fuldstændige og korrekte.
Dato og underskrift"
DA
21
DA