Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0171
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448836_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.4.2009
KOM(2009)171 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om revision af den flerårige finansielle ramme (2007-2013)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 om budgetdisciplin og
forsvarlig økonomisk forvaltning for så vidt angår den flerårige finansielle ramme
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448836_0003.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om revision af den flerårige finansielle ramme (2007-2013)
Finansiering af projekter på energiområdet i forbindelse med den europæiske
økonomiske genopretningsplan (ændret forslag)
I sit forslag af 10. december 2008 om revision af den finansielle ramme for "Finansiering af
transeuropæiske energiforbindelses- og bredbåndsinfrastrukturprojekter i forbindelse med den
europæiske økonomiske genopretningsplan"
1
foreslog Kommissionen at forhøje den
finansielle rammes årlige lofter for forpligtelsesbevillinger under udgiftsområde 1A med
3 000 mio. EUR for 2009 og med 2 000 mio. EUR for 2010. Denne forhøjelse skulle udlignes
ved nedsættelse af de årlige lofter for forpligtelsesbevillinger under udgiftsområde 2 med
3 500 mio. EUR for 2008 og med 1 500 mio. EUR for 2009 i henhold til punkt 23, stk. 2, i
den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning af 17.
maj 2006)
2
.
På baggrund af de indledende drøftelser af ovennævnte forslag med budgetmyndigheden
fremlagde Kommissionen den 28. januar 2009 en pakke med forslag, der skal danne
lovgivningsgrundlaget for de pågældende investeringer
3
. Disse forslag udgjorde den første
justering af Kommissionens forslag til revision af den flerårige finansielle ramme.
Forhøjelsen af lofterne for udgiftsområde 1A med henblik på finansiering af projekter på
energiområdet vil blive begrænset til 3 500 mio. EUR. Og under udgiftsområde 2 vil der blive
afsat 1 500 mio. EUR til udvikling af bredbåndsinternet i landdistrikter og styrkelse af
foranstaltninger i tilknytning til de "nye udfordringer", der blev defineret i forbindelse med
evalueringen af midtvejsreformen i 2003 af den fælles landbrugspolitik ("sundhedstjekket"),
og de skal gennemføres af Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne.
Efter yderligere drøftelser er Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen på et trepartsmøde
den 2. april 2009 blevet enige om at finansiere pakken på følgende måde
4
:
(1)
Pakken,
som
skal
stimulere
økonomien
yderligere
og
forbedre
energiforsyningssikkerheden, beløber sig til 5 000 mio. EUR i løbende priser:
1
2
3
4
KOM(2008) 859 endelig/2.
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
Meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget "Investering i dag med sigte på morgendagens Europa" (KOM(2009) 36 endelig) -
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et program til støtte for den økonomiske
genopretning i form af fællesskabsstøtte til projekter på energiområdet (KOM(2009) 35 endelig) -
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af
landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af landdistrikterne (ELFUL) og
forslaget til Rådets afgørelse om ændring af afgørelse 2006/493/EF om fastsættelse af Fællesskabets
støtte til landdistriktudvikling for perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013, dets årlige fordeling
og minimumsbeløbet, der er forbeholdt regioner, som er omfattet af konvergensmålet
(KOM(2009)
38
endelig).
Aftalen formuleres som en erklæring, der knyttes til den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og
forsvarlig økonomisk forvaltning. De projekter, der er berettiget til fællesskabsstøtte, beskrives i de
relevante retsakter.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(a)
Der vil blive afsat 3 980 mio. EUR til finansiering af energiprojekter under
udgiftsområde 1A i den finansielle ramme: 2 000 mio. EUR i 2009 og 1 980
mio. EUR i 2010
Desuden vil der under udgiftsområde 2 blive afsat 1 020 mio. EUR til
bredbåndsinternet i landdistrikter og styrkelse af foranstaltninger vedrørende de
"nye udfordringer", der er defineret i forbindelse med sundhedstjekket.
(b)
(2)
Finansieringen af det samlede beløb på 5 000 mio. EUR vil blive bragt på plads
hurtigst muligt:
(a)
2009-loftet for udgiftsområde 1A vil blive forhøjet med 2 000 mio. EUR, som
udlignes ved nedsættelse af 2009-loftet for udgiftsområde 2 med et tilsvarende
beløb i overensstemmelse med punkt 21-23 i den interinstitutionelle aftale.
Hertil kommer, at der vil blive tilføjet 600 mio. EUR til 2009-budgettet for
udvikling af landdistrikter til finansiering af bredbåndsinternet og styrkelse af
foranstaltninger vedrørende de "nye udfordringer". Den flerårige ramme vil
blive revideret og 2009-budgettet ændret tilsvarende på grundlag af det
nuværende ændrede forslag fra Kommissionen og et foreløbigt forslag til
ændringsbudget for 2009-budgettet.
Finansieringen af det resterende beløb (2 400 mio. EUR) sker gennem en
udligningsmekanisme i forbindelse med samrådet under budgetproceduren for
2010 ved anvendelse af alle de budgetmidler, der er afsat i den tilhørende
lovgivning, som om nødvendigt fastlægges endeligt i forbindelse med samrådet
under budgetproceduren for 2011:
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen vil undersøge alle
tilgængelige kilder, der kan anvendes til udligning af midlerne
Inden anvendelsen af det disponible beløb under udgiftsområde 2
overvejes, vil der blive afsat 420 mio. EUR til finansiering af
bredbåndsinternet og styrkelse af foranstaltninger i forbindelse med de
"nye udfordringer", der defineres i forbindelse med sundhedstjekket i
2010
Med henblik på udligning af beløbet 1 980 mio. EUR udnyttes de
resterende margener under loftet for 2009 og de disponible margener
for 2010 (med behørigt hensyn til punkt 13 i den interinstitutionelle
aftale) og om nødvendigt alle øvrige disponible finansielle midler,
herunder de disponible margener for 2011. Udligningsmekanismen får
ingen indvirkning på de finansielle bevillinger til programmer, der er
vedtaget ved den fælles beslutningsprocedure, og den årlige
budgetprocedure.
(b)
(3)
Det samlede loft for den finansielle ramme for 2007-2013 overskrides ikke.
Nærværende ændrede forslag omfatter revisionen af den finansielle ramme for 2007-2013, der
skal være en del af første etape i ovennævnte finansieringsaftale mellem de tre institutioner.
Den nuværende margen under udgiftsområde 2 for 2009 beløber sig til 3 517 mio. EUR. Hvis
der tages hensyn til de 600 mio. EUR - der er foreslået anvendt under udgiftsområde 2 til
bredbåndsinfrastruktur og de "nye udfordringer", som er defineret i sundhedstjekket - og den
foreslåede nedsættelse af loftet på 2 000 mio. EUR, er der en disponibel margen på mere end
900 mio. EUR under udgiftsområde 2 i 2009. Det anses for at være tilstrækkeligt til at klare
uventede begivenheder i landbrugssektoren. Kommissionen har under alle omstændigheder
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448836_0005.png
forpligtet sig til at træffe alle relevante foranstaltninger for at sikre, at beslutningerne
vedrørende udgifter til den fælles landbrugspolitik og finansieringen heraf respekteres,
herunder også aftalen om sundhedstjekket.
Hvad angår betalingsbevillinger, kræves det i punkt 23, stk. 4, i den interinstitutionelle aftale,
at det i forbindelse med enhver revision skal sikres, at der er et rimeligt forhold mellem
forpligtelser og betalinger. Det er nødvendigt at ændre de årlige lofter for betalingsbevillinger
på grundlag af de betalingsprofiler, der er fastsat for yderligere forpligtelser under
udgiftsområde 1A og nedsættelse af betalinger svarende til nedsættelsen af
betalingsbevillingerne under udgiftsområde 2 i 2009 (2 000 mio. EUR).
Der er ikke planlagt forhøjelser af betalingslofterne for så vidt angår de 1 020 mio. EUR til
udvikling af bredbåndsinternet i landdistrikter og styrkelse af foranstaltninger i tilknytning til
de "nye udfordringer", der blev defineret i forbindelse med sundhedstjekket.
Nedenstående tabel opsummerer de foreslåede ændringer af lofterne for forpligtelses- og
betalingsbevillinger i den finansielle ramme. Beløbene er udtrykt i løbende priser:
Forpligtelsesbevillinger
(mio. EUR)
1a. Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
2. Beskyttelse og forvaltning af
naturressourcer
Samlet ændring i
forpligtelsesbevillinger
Samlet ændring i
betalingsbevillinger
0
0
0
0
2007
2008
2009
2 000
-2 000
0
-1 924
2010
0
0
0
650
0
430
0
569
0
275
2011
2012
2013
2007-2013
2 000
-2 000
0
0
Revisionen skal samlet set være neutral, hvad angår globale lofter for forpligtelses- og
betalingsbevillinger udtrykt i løbende priser.
Disse ændringer indgår i nedenstående tabel over den finansielle ramme udtrykt i løbende
priser, som omfatter den tekniske tilpasning af den finansielle ramme for 2010 på grundlag af
udviklingen i BNI, der er foretaget i henhold til punkt 16 i den interinstitutionelle aftale
5
.
Den formelle afgørelse om revision af den finansielle ramme skal referere til den grundtabel,
der er vedtaget i den interinstitutionelle aftale og udtrykt i faste 2004-priser. Beløbene i
løbende værdi konverteres derfor til 2004-priser ved hjælp af en fast deflator på 2 % årligt i
overensstemmelse med punkt 16 i den interinstitutionelle aftale.
5
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om teknisk justering af den finansielle
ramme for 2010 på grundlag af udviklingen i BNI (KOM(2009) 148 endelig af 1.4.2009.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448836_0006.png
FINANSIEL RAMME 2007-2013 REVIDERET UNDER HENSYNTAGEN TIL DEN EUROPÆISKE ØKONOMISKE GENOPRETNINGSPLAN (LØBENDE PRISER)
(mio. EUR i løbende priser)
FORPLIGTELSESBEVILLINGER
1. Bæredygtig vækst
1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
2. Beskyttelse og forvaltning af naturressourcer
heraf: markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger
3. Unionsborgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
3a Frihed, sikkerhed og retfærdighed
3b Unionsborgerskab
4. EU som global partner
5. Administration
(1)
6. Kompensationer
FORPLIGTELSESBEVILLINGER I ALT
i procent af BNI
BETALINGSBEVILLINGER I ALT
i procent af BNI
Disponibel margen
Loft for egne indtægter i procent af BNI
2007
53.979
8.918
45.061
55.143
45.759
1.273
637
636
6.578
7.039
445
124.457
1,02%
122.190
1,00%
0,24%
1,24%
2008
57.653
10.386
47.267
59.193
46.217
1.362
747
615
7.002
7.380
207
132.797
1,08%
129.681
1,05%
0,19%
1,24%
2009
61.700
13.272
48.428
57.639
46.679
1.523
872
651
7.440
7.699
210
136.211
1,15%
121.934
1,03%
0,21%
1,24%
2010
61.782
12.388
49.394
60.113
47.146
1.693
1.025
668
7.893
8.008
139.489
1,15%
134.155
1,10%
0,14%
1,24%
2011
63.638
12.987
50.651
60.338
47.617
1.889
1.206
683
8.430
8.334
142.629
1,13%
133.882
1,06%
0,18%
1,24%
2012
66.628
14.203
52.425
60.810
48.093
2.105
1.406
699
8.997
8.670
147.210
1,12%
140.769
1,07%
0,17%
1,24%
2013
69.621
15.433
54.188
61.289
48.574
2.376
1.661
715
9.595
9.095
151.976
1,11%
142.683
1,04%
0,20%
1,24%
I alt
2007-2013
435.001
87.587
347.414
414.525
330.085
12.221
7.554
4.667
55.935
56.225
862
974.769
1,11%
925.294
1,05%
0,19%
1,24%
(1) De udgifter til pensioner, der er medtaget under loftet for dette udgiftsområde, er beregnet med fradrag af personalets bidrag til ordningen inden for en grænse af 500 mio.
EUR i 2004-priser for perioden 2007-2013.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448836_0007.png
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 om budgetdisciplin og
forsvarlig økonomisk forvaltning for så vidt angår den flerårige finansielle ramme
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til den interinstitutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen af 17. maj 2006 om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
6
,
særlig punkt 21, punkt 22, stk. 1 og 2, og punkt 23
under henvisning til forslag fra Kommissionen
7
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
På trepartsmødet den 2. april 2009 nåede Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen til enighed om finansiering, inden for rammerne af den europæiske
økonomiske genopretningsplan til modernisering af infrastrukturer og fremme af
energisolidaritet, af projekter vedrørende energi og udvikling af bredbåndsinternet
samt styrkelse af foranstaltninger i forbindelse med de "nye udfordringer", der blev
defineret i forbindelse med evalueringen af midtvejsreformen i 2003 af den fælles
landbrugspolitik ("sundhedstjekket")
8
. Finansieringen kræver, at der som første skridt
foretages en revision af den flerårige finansielle ramme for 2007-2013 i henhold til
punkt 21, 22 og 23 i den interinstitutionelle aftale, således at loftet for 2009 for
forpligtelsesbevillinger under underudgiftsområde 1A forhøjes med 2 000 mio. EUR i
løbende priser.
Forhøjelsen af loftet for underudgiftsområde 1A vil blive udlignet fuldt ud ved
nedsættelse af loftet for forpligtelsesbevillinger under udgiftsområde 2 for 2009 med
2 000 mio. EUR.
For at opretholde et rimeligt forhold mellem forpligtelser og betalinger foretages der
en tilpasning af de årlige lofter for betalingsbevillinger. Tilpasningen vil være neutral.
Bilag I til den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning bør derfor ændres i overensstemmelse hermed
9
-
(2)
(3)
(4)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
6
7
8
9
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
KOM(2008) 859 endelig/2, som ændret ved KOM(2009) …… endelig.
KOM(2008) 800.
Til det formål omregnes de tal, der er resultatet af ovennævnte aftale, til 2004-priser.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eneste Artikel
Bilag I til den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk udvikling
erstattes af bilaget til denne afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448836_0009.png
BILAG
FINANSIEL RAMME 2007-2013 REVIDERET UNDER HENSYNTAGEN TIL DEN EUROPÆISKE ØKONOMISKE GENOPRETNINGSPLAN
(FASTE 2004-PRISER)
(mio. EUR i faste 2004-priser)
FORPLIGTELSESBEVILLINGER
1. Bæredygtig vækst
1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
2. Beskyttelse og forvaltning af naturressourcer
heraf: markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger
3. Unionsborgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
3a Frihed, sikkerhed og retfærdighed
3b Unionsborgerskab
4. EU som global partner
5. Administration
6. Kompensationer
FORPLIGTELSESBEVILLINGER I ALT
i procent af BNI
BETALINGSBEVILLINGER I ALT
i procent af BNI
Disponibel margen
Loft for egne indtægter i procent af BNI
(1)
2007
50.865
8.404
42.461
51.962
43.120
1.199
600
599
6.199
6.633
419
117.277
1,08%
115.142
1,06%
0,18%
1,24%
2008
53.262
9.595
43.667
54.685
42.697
1.258
690
568
6.469
6.818
191
122.683
1,09%
119.805
1,06%
0,18%
1,24%
2009
55.883
12.021
43.862
52.205
42.279
1.380
790
590
6.739
6.973
190
123.370
1,07%
110.439
0,96%
0,28%
1,24%
2010
54.860
11.000
43.860
53.379
41.864
1.503
910
593
7.009
7.111
123.862
1,05%
119.126
1,01%
0,23%
1,24%
2011
55.400
11.306
44.094
52.528
41.453
1.645
1.050
595
7.339
7.255
124.167
1,03%
116.552
0,97%
0,27%
1,24%
2012
56.866
12.122
44.744
51.901
41.047
1.797
1.200
597
7.679
7.400
125.643
1,02%
120.145
0,98%
0,26%
1,24%
2013
58.256
12.914
45.342
51.284
40.645
1.988
1.390
598
8.029
7.610
127.167
1,01%
119.391
0,95%
0,29%
1,24%
I alt
2007-2013
385.392
77.362
308.030
367.944
293.105
10.770
6.630
4.140
49.463
49.800
800
864.169
1,048%
820.600
1,00%
0,24%
1,24%
(1) De udgifter til pensioner, der er medtaget under loftet for dette udgiftsområde, er beregnet med fradrag af personalets bidrag til ordningen for en grænse af 500 mio. EUR i
2004-priser for perioden 2007-2013.
DA
8
DA