Udenrigsudvalget 2010
KOM (2009) 0194
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450101_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.12.2010
KOM(2010) 788 endelig
2009/0060/A (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning til vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 1905/2006 om oprettelse af et instrument til finansiering
af udviklingssamarbejde (oprindeligt forslag fra Kommissionen om "skatte- og
afgiftsændring", KOM(2009) 194)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2009/0060/A (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning til vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 1905/2006 om oprettelse af et instrument til finansiering
af udviklingssamarbejde (oprindeligt forslag fra Kommissionen om "skatte- og
afgiftsændring", KOM(2009) 194)
1.
S
AGSFORLØB
:
Fremsendelse:
21. april 2009
Berigtigelse:
30. november 2009),
ændret:
1. december 2009
(Lissabontraktatens
ikrafttræden)
21. oktober 2010
[…].
10. december 2010
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument KOM(2009) 194 endelig – (2009)/0060A COD):
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets førstebehandlingsholdning vedtaget:
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Der er en smule inkonsekvens blandt de forskellige finansielle instrumenter, der anvendes i
Fællesskabets eksterne samarbejde, med hensyn til dispensation fra princippet om ikke at
dække omkostninger i form af tredjelandes skatter, told og andre afgifter over Fællesskabets
finansiering.
Instrumentet til finansiering af udviklingssamarbejde (DCI) indeholder ikke mulighed for
dispensation fra princippet om, at sådanne ikke kan afholdes af fællesskabsfinansieringen. For
de øvrige instrumenter gælder, at Unionens bistand "i princippet" ikke kan anvendes til
finansiering af sådanne omkostninger. De giver således mulighed for en vis fleksibilitet
afhængigt af den enkelte sags omstændigheder, og den kompetente anvisningsberettigede kan
derfor i givet fald beslutte at godtage deres dækning af hensyn til en forsvarlig finansiel
forvaltning og en vellykket gennemførelse af programmer og projekter.
Det foreslås således blot at tilføje ordene "i princippet" i teksten.
3.
3.1.
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Generelle bemærkninger til Rådets holdning
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen kan acceptere Rådet holdning, som er i tråd med Kommissionens oprindelige
forslag og med Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning, med undtagelse af de
specifikke spørgsmål, der er omhandlet nedenfor.
3.2.
Vigtigste punkter i Rådets holdning
Rådets holdning afspejler følgende centrale elementer:
Skatter, told og afgifter:
Ordene "i
princippet"
tilføjes i forbindelse med, at skatter, told
og andre afgifter ikke kan afholdes af fællesskabsfinansieringen, og signalerer således
muligheden for dispensationer, der reguleres internt i henhold til de instruktioner, som de
anvisningsberettigede får udstukket.
Opdeling i to retsakter:
En vedrørende instrumentet til finansiering af
udviklingssamarbejde (DCI) og en vedrørende for Det Europæiske Instrument for
Demokrati og Menneskerettigheder (EIDHR). Kommissionen foreslog oprindeligt én
retsakt, der gennemfører den samme ændring for begge instrumenter. Den tilsvarende
ændring af DCI (tilføjelse af "i princippet") er nu indarbejdet i Rådet holdning til
KOM(2010) 102 endelig – 2010/0059 COD (som er ændringen af DCI med henblik på at
omfatte ledsageforanstaltninger for bananer).
3.3.
Specifikke spørgsmål (Parlamentets ændringsforslag, som Rådet ikke kan acceptere):
Delegerede retsakter (artikel 290 i TEUF):
Parlamentet tilstræber med sine
førstebehandlingsændringer at anvende denne procedure på vedtagelsen af Kommissionens
flerårige strategidokumenter. På trods af lange og intensive forhandlinger (navnlig
trilogmøderne den 2. februar, 23. marts og 20. oktober) har det ikke været muligt at nå til
enighed om dette spørgsmål. Rådet har ikke accepteret disse ændringer i sin
førstebehandlingsholdning. Kommissionen er rede til fortsat at forsøge at forsone
institutionernes holdninger og finde løsninger på, hvordan der kan tages højde for de
betydelige betænkeligheder, der ligger bag Parlamentets ændringer, navnlig for at sikre, at
Parlamentet kan føre hensigtsmæssigt tilsyn med formuleringen af strategier for eksternt
samarbejde og med, at de eksterne finansielle instrumenter gennemføres korrekt.
Nationale parlamenter.
Parlamentet har også vedtaget ændringer, som indfører referencer til
de nationale parlamenter, og som Rådet ikke har accepteret. Det er Kommissionens opfattelse,
at den vigtigste grund til Parlamentets ændringer, nemlig at sikre, at de nationale parlamenter
kan engagere sig i tilsynet med og evalueringen af instrumentets gennemførelse, er dækket af
eksisterende bestemmelser vedrørende nationale parlamenter, navnlig protokollerne til
traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen kan acceptere Rådets førstebehandlingsholdning.
DA
3
DA