Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0195
Offentligt
1448859_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.4.2009
KOM(2009) 195 endelig
2009/0058 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1717/2006 om oprettelse af et stabilitetsinstrument
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448859_0002.png
BEGRUNDELSE
(1)
Som led i reformen af de finansielle instrumenter for eksterne aktioner for 2007-2013,
hvorved mere end 30 forskellige retlige instrumenter blev erstattet af syv nye, blev der
ved forordning (EF) nr. 1717/2006 af 15. november 2006 (forordningen) oprettet et
stabilitetsinstrument (i det følgende SI), der skal gøre det muligt for Fællesskabet ved
hjælp af et enkelt retligt instrument med forenklede beslutningsprocedurer at reagere
på en sammenhængende og integreret måde på kriser og truende kriser.
Evalueringen af gennemførelsen af forordningen i medfør af artikel 25 kan omfatte
lovgivningsmæssige forslag, hvis Kommissionen på grundlag af evalueringen har
konkluderet, at der er behov for visse ændringer af forordningen. Dette er tilfældet for
SI.
Da SI-forordningen blev vedtaget den 15. november 2006 udsendte Rådet og
Kommissionen en fælles erklæring, hvori de gav udtryk for, at de er enige om, at
"intet
i denne forordning må fortolkes som en foregriben af holdninger, der er indtaget i sag
91/05. Indtil Domstolen afsiger dom i den sag, vil Kommissionen ikke prøve at træffe
foranstaltninger i henhold til artikel 3, stk. 2, nr. i). Rådet og Kommissionen er enige
om, at i forbindelse med revisionen om forordningen om oprettelse af et
stabilitetsinstrument, der er omhandlet i artikel 25, vil anvendelsesområdet for
artikel 3, stk. 2, nr. i), blive revideret i nødvendigt omfang på grundlag af et forslag
fra Kommissionen og i lyset af Domstolens dom i sag C-91/05 (Kommissionen mod
Rådet)"
1
.
Den 20. maj 2008 annullerede EF-Domstolen Rådets afgørelse 2004/833/FUSP af
2. december 2004 om gennemførelse af fælles aktion 2002/589/FUSP med henblik på
et bidrag fra Den Europæiske Union til Ecowas i forbindelse med moratoriet for
håndskydevåben og lette våben (i det følgende "ECOWAS-sagen")
2
. Domstolen fandt,
at foranstaltninger mod spredning af håndskydevåben og lette våben kan gennemføres
af Fællesskabet som led i dettes udviklingspolitik.
På grundlag af den fælles erklæring fremsat af Rådet og Kommissionen er det derfor
nødvendigt at foreslå en revision af artikel 3, stk. 2, litra i), for at bringe den i
overensstemmelse med Domstolens retspraksis. Af samme grund er der behov for at
revidere artikel 4, punkt 1), om en aktion til støtte for kampen mod ulovlig handel med
mennesker, så der henvises eksplicit til "håndskydevåben og lette våben".
Forordningens artikel 17 udelukker partnere fra udviklede lande uden for EU og EØS
fra at deltage i aktioner til støtte for kapacitetsopbygning i perioden før og efter en
krise (kriseberedskab) i henhold til forordningens artikel 4, punkt 3). Således er
partnere, som er berettigede til at deltage i foranstaltninger som reaktion på en krise i
henhold til forordningens artikel 3, udelukkede fra at deltage i kriseberedskab i
henhold til artikel 17. Dette er ulogisk og er et alvorligt tilbageslag for bestræbelserne
på at nå målsætningerne i artikel 4, punkt 3). Det foreslås derfor at åbne mulighed for,
at deltagelse i tildeling af indkøbs- eller tilskudskontrakter i henhold til artikel 4,
punkt 3), bliver til deltagelse på et globalt grundlag, som det allerede er tilfældet i
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
1
2
Rådsdokument 14010/06 ADD 1 af 27.10.2006.
Sml., sag C-91/05 (ECOWAS).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbindelse med artikel 3 i henhold til artikel 17, stk. 4, så bestemmelserne om
deltagelse og oprindelsesregler for bistand til foranstaltninger som reaktion på en krise
bringes på linje med bestemmelserne om kriseberedskab.
(7)
Det specificeres i forordningens artikel 24, at der højst kan afsættes 7 % af
finansieringsrammen til foranstaltninger i medfør af artikel 4, punkt 1). Imidlertid har
det vist sig, at den andel af den finansieringsramme, der er bestemt til foranstaltninger
i henhold til artikel 4, punkt 1), er utilstrækkelig og skal øges, da der er tale om mange
områder, der er dækket af artikel 4, punkt 1), og kun få af dem kan, selv med
multiprogrammer, håndteres effektivt med de knappe forhåndenværende ressourcer.
Iværksættelse af effektive aktioner med hensyn til trusler mod vigtig infrastruktur,
folkesundheden og globale reaktioner på transregionale trusler kræver mere
substantielle foranstaltninger, der skal sikre en reel virkning, synlighed og
troværdighed. Desuden kræver transregionale aktioner, som supplerer nationale og
regionale finansieringsrammer, et passende finansieringsniveau for at nå en kritisk
masse. De hidtidige budgettildelinger (9 mio. EUR i 2007, 10 mio. EUR i 2008 og
13 mio. EUR i 2009) og grænsen på 7 % i forordningens artikel 24 gør det ikke muligt
at nå disse målsætninger. Det foreslå derfor at øge den maksimale andel for
foranstaltninger i henhold til artikel 4, punkt 1), fra 7 % til 10 %.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448859_0004.png
2009/0058 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1717/2006 om oprettelse af et stabilitetsinstrument
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 179,
stk. 1, og artikel 181 A,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
som træffer afgørelse efter proceduren i traktatens artikel 251
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Formålet med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1717/2006 af
15. november 2006
4
om oprettelse af et stabilitetsinstrument var at sætte Fællesskabet
i stand til ved hjælp af et enkelt retligt instrument med forenklede
beslutningsprocedurer at reagere på kriser og truende kriser på en sammenhængende
og integreret måde.
I forbindelse med revisionen i henhold til artikel 25 i forordning (EF) nr. 1717/2006
konkluderes det, at det er hensigtsmæssigt at foreslå visse ændringer af forordningen.
Forordning (EF) nr. 1717/2006 bør bringes i overensstemmelse med De Europæiske
Fællesskabers Domstols (den store afdeling) dom af 20. maj 2008 (sag C-91/05), hvori
det fastslås, at foranstaltninger til at bekæmpe udbredelse og ulovlig anvendelse af og
adgang til håndskydevåben og lette våben kan gennemføres af Fællesskabet i henhold
til dettes udviklingspolitik og således i henhold til forordning (EF) nr. 1717/2006.
Forfølgelsen af de målsætninger, der er fastsat i artikel 4, punkt 3), og konsekvensen
bør forbedres ved at tillade deltagelse i procedurerne for tildeling af indkøbs- eller
tilskudsaftaler i henhold til artikel 4, punkt 3), på et globalt grundlag, så
bestemmelserne om deltagelse og oprindelsesregler for bistand til foranstaltninger som
reaktion på en krise bringes på linje med bestemmelserne om kriseberedskab.
Andelen af den finansieringsramme, der er fastsat i artikel 24 for foranstaltninger i
henhold til artikel 4, punkt 1), har vist sig at være utilstrækkelig og bør øges. Der er
mange områder, der skal dækkes, og selv med multiprogrammer kan kun få af dem
(2)
(3)
(4)
(5)
3
4
Europa-Parlamentets udtalelse af XXXX 2009 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets afgørelse af
XXXX 2009.
EUT L 327 af 24.11.2006, s. 1.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
håndteres effektivt med de knappe forhåndenværende ressourcer. Iværksættelse af
effektive aktioner med hensyn til trusler mod vigtig infrastruktur, folkesundheden og
globale reaktioner på transregionale trusler kræver mere substantielle foranstaltninger,
der skal sikre en reel virkning, synlighed og troværdighed. Desuden kræver
transregionale aktioner, som supplerer nationale og regionale finansieringsrammer, et
passende finansieringsniveau for at nå en kritisk masse. Den maksimale procentandel,
der tildes som led i den globale finansieringsramme for foranstaltninger i medfør af
artikel 4, punkt 1), bør øges fra 7 % til 10 % for at gøre det muligt at nå de mål, der er
fastsat i artikel 4, punkt 1).
(6)
Eftersom målsætningerne i denne forordning ikke i tilstrækkelig grad kan realiseres af
medlemsstaterne og derfor på grund af aktionens omfang bedre kan realiseres på
fællesskabsplan, kan Fællesskabet træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordning ikke ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå disse mål —
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 1717/2006 foretages følgende ændringer:
1) Artikel 3, stk. 2, litra i), affattes således:
"i) støtte til foranstaltninger til inden for rammerne af Fællesskabets samarbejdspolitikker og
målene herfor at bekæmpe ulovlig brug af og adgang til håndskydevåben og lette våben;
denne støtte kunne også omfatte overvågningsaktiviteter, bistand til ofre, sensibilisering af
offentligheden og udvikling af juridisk og administrativ ekspertise samt god praksis."
2) Artikel 4, punkt 1), litra a), affattes således:
"a) styrkelse af de lovhåndhævende samt de retslige og civile myndigheders kapacitet til at
bekæmpe terrorisme og organiseret kriminalitet, herunder ulovlig handel med mennesker,
narkotika, våben, håndskydevåben og lette våben samt eksplosive materialer, og til effektivt at
begrænse illegal handel og transit."
3) Artikel 17, stk. 4 og 5, affattes således:
"4. I tilfælde af ekstraordinære bistandsforanstaltninger og midlertidige indsatsprogrammer
som omtalt i artikel 6 og i tilfælde af foranstaltninger, der vedtages for at nå de målsætninger,
der er omtalt i artikel 4, punkt 3), er deltagelse i procedurerne for tildeling af indkøbs- eller
tilskudskontrakter åben på globalt grundlag.
5. I tilfælde af foranstaltninger vedtaget med henblik på at nå de mål, der er omhandlet i
artikel 4, punkt 1) og 2), skal deltagelse i procedurerne for tildeling af indkøbs- eller
tilskudskontrakter være åben for, og oprindelsesreglerne udstrækkes til at gælde, alle fysiske
og juridiske personer fra et udviklingsland eller land med overgangsøkonomi som defineret af
OECD og fra ethvert andet land, der er støtteberettiget i henhold til den relevante strategi."
4) Artikel 24 affattes således:
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"Artikel
24
Finansieringsrammen
Finansieringsrammen for gennemførelsen af denne forordning i perioden 2007-2013 er på
2 062 000 000 EUR. De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for
rammerne af den finansielle ramme.
I perioden 2007 – 2013:
a) skal højst 10 procentpoint af finansieringsrammen afsættes til foranstaltninger i medfør af
artikel 4, punkt 1)
b) skal højst 15 procentpoint af finansieringsrammen afsættes til foranstaltninger i medfør af
artikel 4, punkt 2)
c) skal højst 5 procentpoint af finansieringsrammen afsættes til foranstaltninger i medfør af
artikel 4, punkt 3)."
Artikel 2
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
På Rådets vegne
[…]
Formand
På Rådets vegne
[…]
DA
6
DA