Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0207
Offentligt
821754_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
30. marts 2010
Svar på spørgsmål nr. 4 af 8. marts 2010 stillet af Europaudvalget
efter ønske fra MF Kim Mortensen (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende et notat, der redegør for, om og i hvilket omfang forval-
tere af alternative investeringsfonde kan opsplitte deres aktiviteter, så de undgår at
blive omfattet af den regulering og det tilsyn, der er foreslået i direktivforslag
KOM (2009) 207, som det foreligger på nuværende tidspunkt?
Svar:
Som direktivforslaget foreligger, reguleres alle forvaltere af alternative invester-
ingsenheder generelt uanset størrelse.
For så vidt angår forvaltere, der administrerer alternative investeringsenheder med
en samlet værdi under en vis størrelse
1
, kan et medlemsland vælge at tillade, at
forvaltere, der udelukkende opererer nationalt, alene opfylder nogle mini-
mumsbetingelser:
registrering (i det pågældende land)
indberetninger til de kompetente myndigheder om, hvilke instrumenter de
hovedsagligt investerer i, og om hvor enhederne er udsat for størst risiko
underretning af myndigheder i de tilfælde, hvor en forvalter ikke længere
opfylder betingelserne for at være undtaget fra alle direktivets regler, dvs.
at værdien af aktiverne overstiger grænseværdierne.
Med ovenstående bestemmelser giver direktivforslaget medlemslandene mulighed
for nationalt at differentiere reguleringen af forvalterne ud fra værdien af de sam-
lede aktiver. På den baggrund bliver der taget højde for, at direktivforslaget dæk-
ker en meget stor og forskelligartet kreds af forvaltere, som har forskellig
betydning for de systemiske risici.
En forvalter, der administrerer en eller flere investeringsenheder, med en værdi på de samlede aktiver der er mindre end a)
EUR 100 mio., dvs. ca. 744 mio. DKR eller mindre end b) EUR 500 mio., svarende til ca. 3.720 mio. DKR, givet at der
ikke anvendes gældsfinansiering, og givet at investorerne ikke har indløsningsret inden for de første 5 år regnet fra
bevisernes udstedelse.
1
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
821754_0002.png
2
Neden for redegøres for de muligheder, medlemslandene har for at adressere
eventuelle forsøg på at omgå hensigten med differentiering af reguleringen i direk-
tivet og de ulemper, der vil være for forvalterne ved en opsplitning af deres ak-
tiviteter.
Udover at de nationale tilsynsmyndigheder generelt har en interesse i at sikre, at
reglerne ikke omgås, giver direktivet også medlemslandene adgang til at begrænse
differentiering af reguleringen:
1.
2.
Et medlemsland kan beslutte, at alle forvaltere uanset størrelse m.v. skal
opfylde alle direktivforslagets krav.
Et medlemsland kan tillade at de mindre forvaltere, som defineret ovenfor,
ikke skal opfylde alle direktivets krav, men fastsætte yderligere krav til de
mindre forvaltere udover minimumskravene (registrering mv.). For så vidt
angår de mindre danske forvaltere, vil man således kunne fastsætte yderlig-
ere krav til disse. En sådan yderligere regulering vil gøre det mindre at-
traktivt for forvalterne at opsplitte virksomheden for derved at undgå at
blive omfattet af direktivets fulde regulering.
Dertil kommer, at reguleringen er knyttet til forvalterne og det vil derfor ikke være
muligt at omgå hensigten med differentiering ved at dele fondene op i mindre
enheder, da det er summen af de samlede værdier, en forvalter administrerer, der
er afgørende for, om forvalteren er omfattet af alle direktivets krav. Det vil sige, at
den enkelte fonds størrelse ikke er bestemmende for, om en forvalter skal opfylde
direktivets krav.
Derudover vil en forvalter, der opsplitter sine aktiviteter med henblik på at skulle
opfylde færre krav skulle afholde en række ekstra omkostninger, særligt på grund
af øget administration:
1.
Hvis forvalteren opdeles i flere forvaltere, skal der gennemføres en
selskabsretlig stiftelse og registrering af hver enkelt juridiske enhed, der skal
fungere som forvalter. Hver enkelt forvalter skal derefter indberette om in-
vesteringer og risiko.
Hver enkelt forvalter vil endvidere skulle holde sig under grænseværdien for
fortsat at kunne undgå at blive omfattet af alle direktivets krav.
For forvaltere i EU med investeringsenheder beliggende i EU, som er god-
kendt i et medlemsland og som opfylder alle kravene i direktivet gælder, at
enhederne kan markedsføres i alle andre medlemslande (det såkaldte EU-pas).
De mindre forvaltere som ikke opfylder alle kravene i direktivet, kan deri-
mod kun markedsføre andele i det medlemsland, hvor forvalteren er regis-
treret. Hvis en mindre forvalter ønsker at markedsføre sig i andre
medlemslande, så skal den mindre forvalter som et minimum opfylde ov-
2.
3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
enstående krav om registrering m.v. i hvert enkelt land, hvor forvalteren
ønsker at markedsføre sig, og medlemslandene kan vælge at fastsætte yder-
ligere krav. Dette vil gøre adgangen til de øvrige nationale markeder i EU
besværlig, tidskrævende og omkostningsfuld. Såfremt der ønskes adgang til
hele EU, vil der således skulle foretages registrering m.v. i 27 forskellige
medlemslande, ligesom eventuelle yderligere nationale krav vil skulle eft-
erleves i hvert enkelt medlemsland.
4.
I henhold til de almindelige selskabsretlige regler skal der indbetales
selskabskapital for hver enkelt juridisk enhed, ligesom hver enkelt forvalter
vil være underlagt de nationale regler om regnskabs- og revisionspligt.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen